Česká kinematografie roste a všímají si toho i za oceánem. Reformy přináší konkurenceschopnost

Česká kinematografie roste a všímají si toho i za oceánem. Reformy přináší konkurenceschopnost
Karavan (2025) | CinemArt
„Myslím, že jsme velmi osobití. Tato nová generace filmařů se snaží najít vlastní hlas, který není nutně určován západní kulturou,“ cituje jeden z nejtradičnějších amerických kulturních plátků Terezu Nvotovou, jejíž mysteriózní drama Světlonoc před třemi lety zabodovalo na festivalu v Locarnu. Tuzemský průmysl se podle ní změnil od časů jejích studií, kdy panoval konsenzus, že nová vlna 60. let byla jediná skvělá věc, která kdy naši kinematografii potkala.
Karavan
Karavan
67%
Skepse byla možná oprávněná z pohledu mezinárodního dosahu tuzemských děl, která přestala obrážet významné zahraniční festivaly a vyhrávat prestižní ceny. Poslední Oscar k nám doputoval roku 1997 za Kolju, česká produkce naposledy usilovala o cenu v Cannes před 31 lety, tehdy šlo o Výchovu dívek v Čechách režiséra Petra Kolihy. Čekání letos utnul Karavan od debutující režisérky Zuzany Kirchnerové, který si zasoutěžil v sekci Un Certain Regard. Sklidil pozitivní recenze a ve Variety si všímají, že naši tvůrci poslední dobou zanechávají kladný dojem také v Benátkách, Berlíně či Annecy.
Světlonoc
Světlonoc | Forum Film
„Mám pocit, že se věci skutečně posouvají správným směrem,“ nepochybuje producentka Karavanu Dagmar Sedláčková. „Taková vytrvalost svědčí o dozrávání celého odvětví — o lépe propracovaných scénářích, přesnější režii a ochotě posouvat hranice.“ Zásluhy se letos připisují také české vládě, která iniciovala reformu audiovizuálního zákona a proměnu Státního fondu kinematografie, nyní nazvaného Státní fond audiovize. Ministr kultury Martin Baxa to popisuje jako „klíčový krok k posílení rozvoje českého audiovizuálního průmyslu“, přičemž strukturální změny sahají do mnoha úrovní.
Podporu zajišťuje čtyřčlenný model s oddělenými radami pro filmy, seriály, animaci & videohry a infrastrukturu, která koordinuje festivaly, distribuci či vzdělávání. Výrazně se navyšují pobídky, standardní podpora vzrostla z 20 % na 25 %, u animovaných a digitálně zpracovaných projektů dokonce na 35 %. Strop pobídky poskočil ze 150 milionů korun rovnou na 450 milionů. Vše má mít za následek růst a větší udržitelnost průmyslu, mimo jiné prostřednictvím větší variability a diverzity obsahu, čemuž odpovídá důraz na herní vývoj a animaci. „Podařilo se nám vytvořit systém orientovaný na růst — čím úspěšnější bude česká audiovizuální tvorba, tím větší podporu získá a tím více prostředků bude k dispozici na filmové pobídky,“ chválí si Baxa.
Odměnou je spolupráce se zahraničními prodejci, kteří průmysl ekonomicky oživí a zpřístupní ho cizím trhům. „Velké prodejní agentury se dívají na Českou republiku a navazují spolupráce, které za posledních dvacet let vůbec nevznikaly,“ říká všestranný tvůrce Matěj Chlupáček, producent animovaného filmu Kristiny Dufkové Život k sežrání, uvedeného na festivalu v Annecy. „To, že konečně dokážeme uzavírat dohody s mezinárodními sales agenty a festivalovými manažery ještě před začátkem natáčení, naprosto mění celý systém.“
Posun ale vyvěrá i zevnitř, od nastávající generace filmařů, kteří o kinematografii přemýšlí v globálním měřítku. „Mnozí z nich studovali nebo pracovali v zahraničí, ale nesnaží se kopírovat zahraniční vzory; vytvářejí příběhy, které jsou hluboce osobní, a přesto oslovují široké publikum,“ všímá si Sedláčková. Díky těmto tvůrcům padají žánrové zábrany, díla jsou vizuálně vyzrálejší a rozmanitější ve svých formátech.
Život k sežrání
Život k sežrání
Život k sežrání
Vlny
Vlny
S tím souhlasí také Ondřej Hudeček, jenž před devíti lety v Sundance obdržel cenu poroty za krátkometrážní snímek Furiant. Mnoho filmařů z jeho generace se podle něj „více přiklání k žánrovým filmům a zároveň se snaží najít kombinaci autorského a více mainstreamového filmu.“ Tvůrce zbožňovaných Pásek z Nagana má v postprodukci celovečerní snímek Malý zloděj, v němž mísí krimikomedii se sociální satirou a také „americký žánrový film s evropským arthouse."
Tuzemské instituce jsou dle Hudečka dobře nastavené a chápou, že průmysl vyžaduje produkční diverzitu. O tu se dále postarají samotní filmaři, jimž dle Nvotové, která vyučuje na FAMU, neschází odvaha a vůle „posouvat celé odvětví na úplně novou úroveň z hlediska mezinárodního uznání.“ Podle ní nemáme očekávat kompaktní umělecké hnutí jako v případě vzpomínané nové vlny, spíš vzedmutí individuálních talentů, jimž se nebudou klást meze jako v mnoha dějinných úsecích, počínaje normalizací po vpádu sovětských vojsk.
Filmům Karavan a Život k sežrání také pomohla finanční podpora od programu Kreativní Evropa Media.
Podívejte se na žebříček nejlepších českých režisérů podle databáze Kinoboxu.
Zdroje: Variety, Kinobox, fondkinematografie.cz