Deset let od nejdrastičtějšího westernu. Kosti a skalp šokují jako kultovní kanibalský horor
Kosti a skalp | RLJ Entertainment
Dva muži na sklonku 19. století podřežou a okradou skupinu spících bělochů, načež s lupem před rukou zákona unikají na neznámé pouštní teritorium. Varovat je má už vzdálený hrdelní jekot či výzdoba z lebek, oba ale vniknou až za posvátné pohřebiště a přivolají hněv tamních, bohem zapomenutých obyvatel, neobyčejně krutých kanibalů – Troglodytů.
Jeden z hříšníků v podání Davida Arquetta prchne, vyslanci barbarského pekla jej však dostihnou v městečku Bright Hope pod správou šerifa Hunta (Russell). V noci zmizí několik místních obyvatel včetně mladé ošetřovatelky Samanthy (Lili Simmons), manželky zmrzačeného rančera Arthura (Patrick Wilson). Ten se odhodlaně vydává po stopách unesených nešťastníků na vzdálené, obávané území spolu s Huntem, jeho stárnoucím zástupcem Chicorym (Richard Jenkins) a egoistickým rasistou, zabijákem původních obyvatel Brooderem (Matthew Fox).
Co na ně v konečné destinaci čeká, to si tehdy dokázali představit jen otrlí žánroví fanoušci se zkušenostmi s italskými dobrodružnými horory jako Kanibalové či Ženy od hluboké řeky. „Kosti a skalp: Očekával jsem jen způsob, jak zabít čas během deštivého středečního rána, místo toho jsem dostal nízkorozpočtový westernový epos. Už jen dialogy stojí za to. Pozor na poslední dějství, kdy je muž doslova roztrhán,“ vyjádřil své dojmy ze soukromé projekce spisovatel Stephen King, jehož příspěvek na X je podobnou měrou varováním i obrovským doporučením.
Kosti a skalp | RLJ Entertainment
Zahler začal psát vlastní westernové příběhy, když roku 2005 absolvoval na filmovém festivalu maraton žánrových filmů a přemýšlel nad tím, jak by je vylepšil. Než realizoval Kosti a skalp, napsal čtyři desítky scénářů, z nichž mnohé novelizoval a některé skončily na prestižním seznamu Black List. S nezávislou produkcí jeho prvotiny, kterou tvůrce vnímal jako čistokrevný nízkorozpočtový western s několika hraničními scénami, mu pomohl kamarád a producent Dallas Sonnier. S britskou společností The Fyzz Facility dali dohromady 1,8 milionu dolarů a podařilo se jim oslovit vynikající herce včetně Russella, jehož scénář nadchl.
„Když jsem četl scénář, byl jsem ohromený, jak je příběh odlišný. Není to jen o jedné věci. Scénář byl napsán velmi realistickým stylem a dialogy odpovídaly době přelomu 20. století. Miluji způsob, jakým S. Craig Zahler napsal scénář a jako režisér odvedl skvělou práci,“ pěl ódy slavný hrdina Věci a Útěku z New Yorku. Pro Esquire vyzdvihl také svou postavu, šerif Hunt podle něj představuje dobrého a jednoduchého, ale tvrdého muže. „Je z té doby. Myslím, že je to reprezentace muže, kterému mohu věřit v jeho chování a tónu… Věřím, že tito muži existovali. A byli takoví.“
Kosti a skalp: trailer | RLJ Entertainment
Také Russell si samozřejmě všímal, jak spolu okázale interagují westernová a hororová rovina. Film trvá 130 minut a po výživném úvodu si dává načas. Trpělivě znázorňuje vztahy mezi postavami či úlohu Bright Hope jako neudržitelné utopie, kolébky chatrné civilizace uprostřed rozlehlých plání, kde bují barbarství tak živočišné, že i původní obyvatelé s ním nechtějí mít nic společného. Záchranná mise probíhá v trvalém napětí plynoucím z nejistoty, kdo vás v zemi bez zákona může ve dne i v noci přepadnout, ale také s humorem, nakažlivou vůlí a emocemi. Zejména kulhající Arthur zatíná zuby a nehledí na jízlivé poznámky Broodera, jehož motivuje dávné příkoří způsobené indiány. Hunt a Chicory pak vše komentují optikou praktických dobráků, jejich z kontextu vytržené dialogy jsou vtipné i lidské.
Snímek po velmi limitovaném uvedení sklidil značnou chválu, kritika směřovala výhradně na stereotypní etnické reprezentace. Troglodyté jsou přitom symbolickým hororovým a také dobrodružným prvkem, záhadou ztracené civilizace, která namísto studnice vědění návštěvníky vykoupe v agonických mučicích technikách. Násilí v Zahlerově světě, snímaném širokoúhle s důrazem na interakce postav, exploduje neočekávaně a intenzivně. Kingem zmíněná scéna ze závěrečné části je natolik sugestivní a šokující, že jen ona udrží štítek „horor“ u filmu navěky.
Také díky tomuto žánrovému zkroucení ale mluvíme o absolutním kultu, v němž Zahler s pomocí áčkových herců rozjel svou pozoruhodnou kariéru. Posléze natočil snad ještě diskutovanější, násilný a černohumorný trip Blok 99, respektive drsnou, převrácenou krimi Na špatné straně. Herec David Arquette (Vřískot) si tudíž své krátké účasti v režisérově debutu nesmírně váží – zejména díky spolupráci s Russellem a Sidem Haigem, se kterým absolvoval zmíněné úvodní sekvence.
„Pracovat se Sidem Haigem byla obrovská čest, protože je to neuvěřitelný a legendární herec. A možná to byl jeho poslední film, takže se cítím opravdu požehnaný, že jsem ho mohl poznat a spolupracovat s ním,“ vysekl v rozhovoru pro Movieweb poklonu zesnulé hvězdě hororů jako Dům tisíce mrtvol a Vyvrženci pekla. „A Kurt Russell — myslím, že jsme spolu dělali na 3000 mil na útěku, a pak přijít sem a vidět ho… podal v tom naprosto skvělý výkon, ostatně jako vždy. Ten chlap je prostě úžasný herec.“
Na svou roli vzpomíná s hrdostí a jako všichni přítomní oceňuje výsledný produkt, který nakonec i na domácích nosičích vydělal přes čtyři miliony dolarů. Především si ale vysloužil pověst, na kterou jiné odvážné originály potřebují klidně tři dekády. „Je to vždycky čest pracovat s takovými legendami, s opravdu skvělými lidmi, a být součástí týmu. Moje role, myslím, trvala jen dva dny – možná dokonce jen jeden –, ale otevřela celý film a byla to zábava, všechno se událo docela rychle. Ale být součástí filmu, který má dlouhou životnost a jehož si lidé dál váží, to byl skutečný dar.“