Romance nad bránou do pekel. U Rokliny vypínejte hlavu a těšte se z originálního hororového Valentýna

Recenze: U Rokliny vypínejte hlavu a těšte se z originálního hororového Valentýna. Nabízí romanci nad bránou do pekel
Roklina | Apple TV+
Přijmeme-li hledisko západního snipera Leviho (Teller), jehož scénář Zacha Deana (Válka zítřka) zprvu pasuje do úlohy zprostředkovatele základních dějových informací, Roklina by opravdu mohla vydat na komplexní a tvárnou videohru. Protagonistu seznámí s utajovanou misí nejprve na byrokratické úrovni, prostřednictvím tajemné postavy s tváří Sigourney Weaver, která tu hraje přesně ten typ člověka, jehož by Ripleyová nejradši kopla do obličeje. Následuje nezmapovatelný přesun na odlehlou lokaci, kde samotář Levi, střelec s tucty potvrzených zásahů na kilometrové vzdálenosti, nebude celý rok nikomu scházet.
Roklina
Roklina
  • Apple TV+
  • Canal+
73%
On okupuje západní věž na úbočí nejméně dvousetmetrové propasti. Na druhé straně, pouze v dohledu dalekohledů a bez rádiového propojení, dlí estonská odstřelovačka Drasa (Joy). Levi od dosluhujícího předáka ví, že musí bránit v úniku bytostem, o jejichž existenci neměl ponětí ani žádný z prezidentů USA od druhé světové války, kdy roklina pohltila celou ozbrojenou kavalerii. Videoherní level by v této chvíli mohl běžet na bázi survival strategie, kdy strážce mezi občasným sestřelováním šplhajících parazitů musí kontrolovat automatické zbraně podél rokliny či obdělávat půdu, z níž dostává jediný zdroj živin vyjma okolní lovné zvěře.
Roklina: trailer | Apple TV+

Romantika, nebo horor?

Film se nicméně namísto této popsané a jen letmo deklamované náplně věnuje především valentýnské seznamovací strategii, již zahajuje komunikativnější východní sniperka. Osamělá dvojice, která se nesmí stýkat, podléhá pudové přitažlivosti a posvěcuje Deanovo patentované rčení, podle něhož muž po měsíce trvajícím sexuálním půstu udělá cokoli, aby překonal roklinu ukrývající smrtelné nebezpečí a dostal se k eroticky obdobně vyprahlé ženě. A v té chvíli, jak všichni dobře víme, začíná opravdové životní drama.
Po relativně pohodové první hodině, doslova seznamovací a přípravné, se Derrickson rychlým obchvatem začíná zasazovat o to, aby si diváci a divačky své ruce, dosud obepnuté kolem pasu valentýnského partnera, přesouvali před vlastní vystrašené oči. V roklině přece číhá zlo, které si žádá obměnu herního módu na akční střílečku s hororovým podhoubím. To film od určité chvíle splňuje, ale zároveň s rojícími se hnusáky už romanticky propletení hrdinové střílí do genericky pointované zápletky s velmi nenaplněným hororovým příslibem.
V této fázi se bojíme bohužel hlavně toho, že přesně v tomto žánrovém rozptylu nadějně rozjetý příběh skončí. Derrickson sice režíroval nákladnou trikovou marvelovku Doctor Strange, ale jméno si udělal sérií komorních hororů na různé tematické způsoby – vymítačskou investigativní deptárnou V moci ďábla, k smrti napínavým duchařským haunted house klenotem Sinister, hororovou detektivkou Chraň nás od zlého či nadpřirozeným pádem do spárů maskovaného únosce Černý telefon. Jako režisér umí těžit z levného konceptu, ale trochu se trápí s velkoprodukcemi na způsob žánrových tradic, jak dokázal v rozporuplném remaku Den, kdy se zastavila Země.
A dokládá to i v béčkově rozvržené Roklině, z níž se vytratil jeho běžný a oblíbený rukopis. Musí točit před greenscreeny a napínat sérií soubojů se zmutovanými stromovými netvory, kteří při šplhání na půl kilometru vysokou skálu vykazují nadlidskou fyzičku, ale nedokážou si poradit se dvěma odhodlanými hrdličkami. Alespoň že Derrickson si haprující hororovou efektivitu přiznává a v rychlém tempu zahlcuje především akčními atrakcemi. A to včetně vykutálené vertikální honičky na autě stoupajícím po skalní stěně díky navijáku, jež sice vděčí za mnohé finálním minutám Indiana Jonese a Chrámu zkázy, ale jako dílčí finále další videoherní polohy bohatě zabaví.
Roklina
Roklina
Roklina
Roklina
Roklina

Promarněný potenciál?

Příběh navíc neskončí tak, jak se od určitého momentu (propáleného už v traileru) obáváme. Sigourney Weaver totiž tak trochu variuje svou kultovní zápornou roli v hororové komedii Chata v horách a Roklina jako kdyby se zhlédla právě v takové popkulturní póze Drewa Goddarda. A ta spočívá v proměně zprvu klasického žánrového mustru v jeho podvratnou racionalizaci, v tomto případě s důrazem na činnost bezohledných firem ze soukromého sektoru, jež mají s roklinou vlastní plány. A jejichž biotechnologický vývoj přesahuje i jurisdikci nejmocnějších politiků, což může zrcadlit i současný stav především zámořské obchodní a politické sféry.
Scénář je v tomto ohledu ještě o něco rafinovanější ve vztahu k dějinám zbrojního průmyslu zejména minulého století. Tajemství zamlžené propasti tkví v experimentech zcela popírajících komplexní zákony kvantové fyziky, s nimiž Oppenheimer vytvořil dosud rozhodující jadernou zbraň. Hrdinové se v závěru, podávaném ve stylu nenápadité střílečky, musí k této tradici hrubé fyzikální síly navrátit, aby znovu rozprášili biotechnologicky zakonzervované sci-fi zlo.
Roklina se do těchto motivů noří se smrtelně vážnou tváří, která se rozchází s pokleslým kouzlem devadesátkových mutantích souputníků a filmů, v nichž se zamilovaní protagonisté vzepřou zlomyslnému systému a společnými silami mu nakopou zadek. Romantický nadhled je vítaným ozvláštněním, ale Derricksonův streamovací derivát je příliš rutinní a schematický na to, aby seriózně zaujal po vzoru ekologickými symboly ověšené Anihilace. Příběhově chce být spíš utržený ze řetězu jako korejské výstřednosti typu Příšera ze starého Soulu, která na Netflixu podala sci-fi zpověď o reálně zakořeněných biologických experimentech za druhé světové války na vlně těžkotonážního melodramatu s brutálními hororovými scénami. Roklina je hollywoodsky vycentrovanou postmoderní sci-fi podobně jako zmiňovaná Válka zítřka, která nabídne jen velmi málo nad rámec příslibů, jimiž mrhaly už trailery. Na streamovací hit to stačí, Derricksona ale chceme rychle vidět u něčeho osobnějšího – snad se mu povede blížící se pokračování Černého telefonu.
Pokud jste Roklinu už také viděli, nezapomeňte ji u nás ohodnotit. Podívejte se také na žebříček nejlepších sci-fi podle databáze Kinoboxu.
65%
Romance nad bránou do pekla po nadějném rozjezdu zanevře na specializaci svého režiséra a přechází do žánrového hybridu dystopické videohry, jíž schází specifický výraz lokálních kinematografií či divoké nadsázky. Scott Derrickson si kompetenci pohlídal, ale film příliš svádí k vyřazení mozkových buněk a orientaci na charisma hvězdných herců či údernost skvělého soundtracku dua Trent Reznor a Atticus Ross. Tahle valentýnka zdá se býti podivnou, což je pochvala jen částečně.
Jakub "lamps" Vopelka
Jakub "lamps" Vopelka