KVIFF: Neviditelní psi, alkohol v mléce a boření konvencí. Vede hypnóza k autenticitě?

KVIFF: Neviditelní psi, alkohol v mléce a boření konvencí. Vede hypnóza k autenticitě?
Hypnóza | KVIFF.TV
Velkou diváckou oblibu si v rámci karlovarské hlavní soutěže vysloužila švédsko-norsko-francouzská komedie Hypnóza. Debut Ernsta De Geera spoléhá na propriety, které se v posledních letech Skandinávcům značně osvědčily. Trojúhelník smutku (2022), Nejhorší člověk na světě (2021), Je mi ze sebe špatně (2022) či Sweat (2020) se pokoušely využít témat influencerů a společenského pokrytectví, navíc s hojným zastoupením humoru založeného na trapnosti a sociální neobratnosti.
Hypnóza
Hypnóza
71%
Hypnóza není výjimkou. Sleduje partnerskou i profesní dvojici ve složení André (Herbert Nordrum) a Vera (Asta Kamma August). Oba jsou pracovití, úzkostní a touží po úspěchu. Vyvíjí spolu mobilní aplikaci zaměřenou na ženské reprodukční zdraví a aktuálně se chystají na workshop pro podobné start-upy, díky němuž by šlo přilákat pozornost investorů.
Vera se však těsně před odjezdem rozhodne podstoupit hypnoterapii, aby se odnaučila kouřit. Seance podivně a radikálně promění celou její osobnost a k Andrého hrůze se zdá, že Vera ztratila veškeré zábrany. Zatímco žena si tedy poprvé po dlouhé době konečně užívá života, obavy jejího přítele rostou, protože nechce dlouholetou práci zničehonic zahodit.
Hypnóza
Hypnóza | KVIFF.TV
De Geer se spoluscenáristou Madsem Steggerem trefně naťukávají pokrytectví (nejen) startupového byznysu. Ten totiž na jednu stranu vyzdvihuje autenticitu a upřímnost, zároveň však o projevy skutečné kreativity vlastně nestojí a nutí mladé tvůrce k předstírání ležérní uvolněnosti. Křečovitý André v ní selhává, přesto díky ochotě protlačit sebe sama do tohoto pokryteckého světa zapadá lépe než agresivně nekonformní Vera.
Daný princip se naplno rozvine během necelé první půlhodiny a následující bezmála hodinu sledujeme koláž trapných situací. Leckteré z nich jsou skutečně zábavné, nikdy však bohužel nedosahují odbrzděné přepálenosti Napoleon Dynamite (2004), realizační suverenity Opilých láskou (2002), existenciálního přesahu Toniho Erdmanna (2016) či hluboké dojemnosti Larse a jeho vážné známosti (2007).
Výsledkem je tedy uživatelsky příjemná komedie, u níž lze uznale pokývat nad směroplatnými pravdami, jež nabízí. Ano, najít druhého člověka, jež nás bude přijímat zcela otevřeně, není nic samozřejmého ani jednoduchého. A ano, byznysová sféra může být tím toxičtější a upjatější, čím uvolněněji se na první pohled tváří.
65%
Hypnóza je ryze severskou cringe komedií, satiricky poukazující na některé problémy prvního světa a stojící na mnohokrát viděném, přesto emočně funkčním příběhovém jádru. Nepřekvapí, neurazí a díky připomenutí důležitých myšlenek z ní bude publikum odcházet ušlechtile pobavené. A to není málo.
Mojmír Sedláček
Mojmír Sedláček