Zootropolis 2 je největší trhák roku. Jen tři filmy v historii odstartovaly lépe
Zootropolis: Město zvířat 2 | Walt Disney Studios
„Neuvěřitelná reakce na Zootropolis 2 odráží jak jeho celosvětovou přitažlivost, tak výjimečnou práci našich filmařů a herců,“ vyjádřil se ke kasovnímu a také kritickému úspěchu spolupředseda Disney Entertainment Alan Bergman, jenž se raduje ze „skvělého způsobu, jak zahájit sváteční sezónu.“ Disney přitom na Díkůvzdání v minulých letech párkrát zkolaboval, animáky jako Divnosvět či Přání zůstaly za očekáváním a studio reagovalo výrobou ještě většího množství sequelů na zaručené sváteční hity Ledové království či Odvážná Vaiana.
Druhé Zootropolis, které šlo do kin devět let po premiéře oscarové a globálně populární jedničky, v Severní Americe za prodloužený sváteční víkend vydělalo 156 milionů dolarů a v tomto měření se umístilo na druhém místě – lépe si na Díkůvzdání vedla jen loňská Odvážná Vaiana 2, která překonala 200 milionů. Jenže návrat do personifikované zvířecí metropole, v níž policisté Judy Hopkavá a Nick Wilde zase zachraňují etnickou jednotu pospolu žijících zvířat, je mnohem větším hitem ve světě. Dodatečných 400 milionů stačí na nejlepší animovaný otvírák všech dob a čtvrtý nejsilnější start historie, hned za marvelovkami Avengers: Endgame (1,22 miliardy), Avengers: Infinity War (640 milionů) a Spider-Man: Bez domova (600 milionů dolarů).
Zootropolis: Město zvířat 2: finální trailer | Falcon
Rozhodujícím elementem je přitom Čína, jejíž nejpočetnější publikum světa v posledních letech preferovalo domácí produkty a tamní hollywoodská distribuce uvízla v embargu. Právě od Velké zdi ostatně pochází letošní největší globální hit, animák Nezha: Mo Tong Nao Hai, který je s tržbami 2,2 miliardy dolarů největším animovaným hitem historie a pátým nejvýdělečnějším filmem obecně (bez započtení inflace, kterou pro tyto statistiky ignorujeme). Zootropolis s Čínou rezonovalo už roku 2016, kdy tam původní snímek celkem nasbíral 236 milionů dolarů. Dvojka tuto metu doslova přelétla a za prvních pět dní si připsala 272 milionů – jde o druhý nejlepší americký otvírák v Číně za Avengers: Endgame (330 milionů) a zdá se jisté, že Disneyho sequel na východě pokoří půlmiliardovou metu.
Rekordy může lámat také celosvětově či v rámci studiových premiér. Zootropolis 2 rozhodně překoná jedničku, jejíž tržby se zastavily na 1,024 miliardy. Pokud návštěvnost po svátcích neklesne příliš strmě a rodiny budou slyšet na skvělé recenze a doporučení (plus jedinečnou pověst originálu s jeho úřednickými lenochody a důmyslnými žánrovými zápletkami), teoreticky se zachvěje trůn pod dvojkou V hlavě, která je s tržbami 1,698 miliardy dosud nejbohatším Disneyho animákem. Film na to má ještě pohodlné dva víkendy, načež do kin zavítá třetí Avatar. Oheň a popel má zatím slabší otevírací projekce a Cameronova série třeba v Číně zase tak extrémně netáhne – dvojka Zootropolis si tam první díl i pokračování The Way of Water už teď namazala na chleba. Jenže Pandora bude mít k dispozici dlouhé vánoční okno a lidé se v případě dobrých recenzí do kin pohrnou klidně i dva měsíce.
Disney i Hollywood tak zakončí spíš rozpačitý ročník v dobrém rozmaru. Jaro a léto sice nabídly komerční blockbusterové hity včetně dosud nejvýdělečnějších titulů Lilo & Stitch (1,038 miliardy), Minecraft (957 milionů) a Jurský svět: Znovuzrození (868 milionů globálně a z toho 79 milionů v Číně, což byl dosud sezónní rekord), ale podzim byl vyjma V zajetí démonů 4 a nedávné druhé Čarodějky slabý, korunovaný nejhorším říjnem za čtvrtstoletí. Animované franšízy jsou tedy pro budoucnost kin zatím velmi důležité, podobně jako technologické revoluce pro IMAX typu Avatara či nadcházející Odyssey, která se vyprodává rok dopředu.