Nejsjetější filmové zákulisí? Na natáčení klasiky s Robinem Williamsem se dovážela kila kokainu
Pepek námořník (1980) | Paramount
Diller teprve nedávno publikoval své memoáry Who Knew a obráží s nimi knižní tour, na které padají velmi pikantní otázky. Redaktor Variety se třiaosmdesátiletého mogula, jenž během svého šéfování Paramountu v letech 1974 až 1984 odklepl projekty jako Pomáda, Dobyvatelé ztracené archy či Policajt v Beverly Hills, dotázal na vůbec nejdivočejší filmové natáčení. Diller bez zaváhání vybral Pepka námořníka, hranou adaptaci stejnojmenného komiksu, respektive animovaného seriálu o hrdinovi na špenátu, jenž svou lásku Olivu Ojlovou (Shelley Duvall) musí hájit před zákeřným Blutem (Paul L. Smith).
Snímek dostal překvapivě na starost Altman, nekompromisní autorský tvůrce, jehož v sedmdesátkách dvakrát nominovali na Oscara díky vlivným dílům M*A*S*H a Nashville. Byl to tvrdošíjný a nesmlouvavý filmař, který ale očividně podlehl bílému sypkému kouzlu. „Natáčení sjeté koksem? Jo, Pepek námořník,“ rozpovídal se Diller, jenž s Rupertem Murdochem založil Fox Broadcasting Company a do éteru poslal také Simpsonovy. „Mimochodem, můžete to i vidět. Když se na něj díváte, sledujete film, který… když si vzpomenete na to, jak se kdysi mluvilo o rychlosti přehrávání desek – 33 otáček za minutu, nebo jak to bylo – tak tenhle film jede rychlostí 78 otáček, ale přehrává se na 33,“ použil neotřelé přirovnání.
Tehdy ještě nepříliš slavný Robin Williams údajně roli přijal navzdory vlastnímu přesvědčení, při výrobě trpěl a své účasti litoval i s odstupem let. I to mohlo přispět k posilňovacím aktivitám, jimž se zahraniční produkce vynalézavě přizpůsobila. „Nedalo se tomu vyhnout,“ pokračoval Diller. „Tehdy se fakt posílaly filmové pásy zpátky do L. A., aby je tam denně vyvolávali. Natáčelo se to na Maltě. A zjistili jsme, že ty filmové krabice se ve skutečnosti používaly k pašování kokainu na plac a zpět. Všichni tam byli zhulení nebo sjetí.“
To samozřejmě neznamená, že Pepek námořník, ve své době kritikou sešlapaný a až posléze doceňovaný jako specifický kult, v objemu drog překonal jiné notoricky známé projekty. Těžko asi můžete trumfnout tehdejší nezávislé produkce v čele s Bezstarostnou jízdou, kde herci na motorkářském tripu nedali špeka z ruky. Bezstarostný jezdec Dennis Hopper by vůbec mohl vyprávět, jeho maniakální stavy mu poznamenaly partnerské vztahy i nepochopené mistrovské dílo The Last Movie. Herec se příhodně účastnil také letité produkce válečné Apokalypsy, kde režisér Francis Ford Coppola údajně šňupal ve vile poskytnuté filipínským diktátorem.
Pepek námořník ale na rozdíl od Apokalypsy nebyl hodnotným a kanonickým filmem, ačkoli v kinech vydělal relativně slušné peníze. Zajímavostí je, že herečka Shelley Duvall se zjevně v jediném roce účastnila hned dvou šílených produkcí – několik měsíců trpěla pod náročnou taktovkou Stanleyho Kubricka při natáčení Osvícení. Tedy hororu, do něhož režisér chtěl chvíli obsadit Robina Williamse. Sáhl ale po Jacku Nicholsonovi. Prašť jako uhoď, v jistém smyslu…