Pokračování nejlepší krimi 90. let se blíží. Scénář k Nelítostnému souboji 2 je hotový
Nelítostný souboj | Warner Bros.
Psychologicky vypjatý duel detektiva Vincenta Hanny (Pacino) s lupičem Nealem McCauleym (De Niro) vycházel z vyprávění skutečného policisty Chucka Adamse, jenž s Mannem konzultoval už jeho první celovečerní snímek pro kina Zloděj. Dnes dvaaosmdesátiletý filmař vždy tíhl k naturalismu, svůj debut o vykradači sejfů z roku 1981 probíral také s bývalým lupičem Johnem Santucim a postavy ve filmu používaly jeho reálné vybavení.
Mann nejen o tom hovořil s magazínem Vulture, jemuž se svěřoval o vlastní náklonnosti k velmi komplexním studiím svých filmových hrdinů, často převzatých či inspirovaných skutečností. Naposledy ostatně režíroval vysněný životopis Enza Ferrariho, chválený Ferrari byl jeho prvním filmem za osm let a součástí neočekávané tvůrčí renesance. Mann, tvůrce Posledního mohykána a propagátor digitálního obrazu v Collateralu a Miami Vice, režíroval úvodní epizodu senzačního seriálu Tokyo Vice a rovněž ve spolupráci s Meg Gardiner napsal debutový román, pokračování Nelítostného souboje s českým názvem Nelítostný souboj: Heat 2.
Nelítostný souboj | Warner Bros.
Mnohovrstevné pokračování je současně prequelem i sequelem filmu, který před 30 lety tržbami 187 milionů dolarů ztrojnásobil svůj značný rozpočet. Tehdejší největší herecké hvězdy nezamaskovaly filmařovu inscenační a hlavně vypravěčskou preciznost, kterou si budeme i na základě pozitivně přijaté knihy slibovat také od pokračování. O něm se přirozeně mluví už několik let a Mann se netají tím, že by ho rád natočil – lidé už rovněž do hlavních rolí dávno štelují Adama Drivera či Austina Butlera. To vše se možná odehraje, pokud scénář na motivy komplikované předlohy v Hollywoodu zaujme.
„Právě jsem dokončil scénář a odevzdal první draft,“ potvrdil Mann na přímý dotaz, co se s projektem děje. Vybral si Warner Bros., kde distribuovali původní film. Nic dalšího ale sdílet nemohl, jen že se jedná o vzrušující projekt. Těch má přitom vlivný režisér v merku víc. Ve vývoji má být retro gangsterka o chicagských mafiánech Samu Giancananovi a Tonym Accardovi, přičemž Mann se nevzdává ani naděje na zfilmování krvavé bitvy o Hue z roku 1968, jednoho z prvních střetnutí americké ofenzivy Tet během vietnamské války.
Mann se také vyjádřil k tomu, proč lidé jeho filmy znovu objevují a přikládají jim takový význam. „Nemám rád spekulace. Myslím, že to může souviset s tím, co je obsaženo v samotné práci. Nejsem řadový režisér; rád bych byl, protože natáčení miluji. Ale do filmu vkládám hodně, a proto si myslím, že občas mají různé vrstvy významu. Nejsou jednoduché. Mohou být naprosto přístupné — ne všechny mé filmy, ale některé z nich mohou být vnímány jen jako něco, co plyne a zabaví vás na dvě hodiny, nebo na dvě hodiny a 45 minut v případě Nelítostného souboje a Insidera — ale zároveň v nich je mnoho, protože mým cílem bylo do nich vložit hloubku.“
Pokud se s podobnou vervou pustí také do druhého Nelítostného souboje, reálně nehrozí, že by jakkoli znehodnotil legendární originál. Ten ostatně figuruje vysoko v žebříčku nejlepších krimi 90. let.