Rudá Sonja se vrací. Nová verze prošla produkčním peklem, mužům se zřejmě nebude líbit
Rudá Sonja | Dino De Laurentiis Productions
Finanční krachy se většinou nekřísí snadno a Sonja tohle poznání hltá plnými doušky. Produkční společnost Millennium Media ručkuje s nápadem na reboot od roku 2008, kdy se o něj měl postarat Robert Rodriguez s herečkou Rose McGowan (Planeta Teror). U projektu poté figuroval Simon West a roli nabízeli Amber Heard, z čehož po letech sešlo a otěže převzal hlavní tvůrce X-Menů Bryan Singer. Proti režisérovi Valkýry ale povstala řada mužů, která jej osočila ze sexuálního obtěžování, a Rudá Sonja přešla k bezúhonnější Joey Soloway. Tasha Huo s ní v únoru 2021 pracovala na scénáři a hrdinku si měla zahrát Hannah John-Kamen (Ant-Man a Wasp), ale celé trio nakonec odpadlo a Lerner sáhl po Bassett, která film konečně dostala před kamery spolu s Lutz.
Jenže poslední klapka padla před lety a režisérka komiksového originu Solomon Kane na Instagramu přiznala, že nedostala právo na finální sestřih a že s Millennium Media už nikdy pracovat nebude. Ještě loni se diskutovalo o tom, že Bassett zamýšlela potlačit emancipační tendence moderní tvorby a Sonju udělat poplatnou předloze, což se komerčně smýšlející produkci možná nezamlouvalo. Mainstream delší dobu hledá těžiště genderové vodováhy, jež konečně nalezl v minulé sezóně – poměr filmů s ženskou protagonistkou tehdy dosáhl na historické maximum navzdory tomu, že publikum (alespoň jeho nejhlasitější a početná část) tyto tendence v jejich extrémech odmítá.
Pomsta - Matilda Anna Ingrid Lutz | MES Productions
I marvelovské komiksovky, nejjistější obchodní položka minulé dekády, to s ženskými hrdinkami nemají jednoduché. Lidé to dali pěkně sežrat ženské týmovce Marvels, která si na sebe ani zdánlivě nevydělala, o Madam Web od Sony je pak lepší pomlčet. Mimoto finančně krachla i výborná loňská Furiosa a ozdobou ročníku z pohledu emancipace zůstává kromě nákladné trikové Čarodějky leda hrst komornějších hříček včetně Emilie Perez (a to pouze z pohledu ocenění) a hororové satiry Substance.
Rudá Sonja, která složitě loví distribuci a vyčkává na zahájení marketingu, by tak paradoxně mohla narazit, pokud Bassett přimkla k tradičnější bikinové verzi. To bylo během natáčení potvrzené, přičemž casting Matildy Lutz, známé hlavně jako v krvi vykoupaná final girl brutálního thrilleru Pomsta, sliboval posílení feminismu prostřednictvím moderní akční hrdinky v hávu klasiky, nad níž se chlapi v kinech pomějí. Jenže Lutz není Sydney Sweeney, kterou by si muži jistě představovali nejraději, a loni se pro CBR nechala slyšet, že půjde o kompletně odlišný příběh o ženském zplnomocnění.
Vzhledem k tomu, že konečné slovo u sestřihu má studio, které zvoralo remake Barbara Conana z roku 2011 a svými zásahy pošramotilo už kultovního Hellboye s Davidem Harbourem, se mohlo v zákulisí a ve střižně udát cokoli. O zásadní americkou distribuci zatím nikdo nestojí stejně jako v případě Solomona Kanea a dlouho očekávaný souboj krásné šermířky s císařem Drayganem (Robert Sheehan) to má obecně nahnuté. Šéf akvizic v Signature Entertainment Begüm Kayacan Parodi si přesto mne ruce a raduje se. „Rudá Sonja ztělesňuje typ filmu, který ve společnosti Signature hledáme – epický příběh zasazený do světa plného fantazie s výrazně komerčním zpracováním, což nás okamžitě zaujalo. Těšíme se, až letos představíme britskému a irskému publiku Matildu Lutz v roli bojovné lovkyně se šermířskými schopnostmi," tvrdí.
Zda film ještě letos doputuje také do českých kin, to každopádně není jisté. Pořád je to ale pravděpodobnější než naivní možnost, že remake Rudé Sonji se vyvrbí v moderní feministickou klasiku. Co říkáte na obsazení Matildy Lutz a jakou adaptaci komiksové předlohy byste si přáli vidět? Měla by být v duchu osmdesátkového originálu?