Pozor na končetiny! Jeden z nejlepších hororů historie se dočká remaku od režijního talentu
Konkurs (1999) | Art Port
Původní Konkurs, jeden z nejoblíbenějších novodobých filmů Quentina Tarantina a dle nedávného žebříčku Variety sedmý nejlepší horor všech dob, je dílem měnících se nálad i žánrů. Zatímco úvod ve stylu romantické komedie o ovdovělém otci a producentovi, jehož přátelé přesvědčí k uspořádání konkurzu na potenciální novou manželku, by jako kulisa na trochu umělečtější rande uspěl, za drastické finále v duchu násilného torture porn by možná od drahé polovičky přilétlo pár facek.
Konkurs je však mnohem víc než jen krutou postmoderní hříčkou a od konkurence se liší jednak Miikeho vynalézavou režií, jednak schopností jít do hloubky a klást znepokojivé otázky. Smazáváním rozdílu mezi idylickou romancí a děsuplným hororem a také výměnou genderových rolí v obvyklé partii násilníka a jeho oběti snímek proniká stále hlouběji do našeho podvědomí. A nakonec v něm všechno rozmašíruje.
To v lecčems souzní s pomalou gradací Tafdrupova posledního filmu, v němž spořádaná rodina v cizí zemi bere zavděk přístřeším ve zdánlivě přátelské domácnosti. Střet kultur a odlišných životních postojů ale ústí v nevlídnou a drsnou interakci. Tafdrup, jehož dílo si došlo pro jedenáct nominací na dánských filmových cenách, svůj Konkurs opět napíše ve spolupráci s bratrem Madsem, jenž se podílel i na jeho předchozím dramatu Potvora. Jelikož remake Nepřivolávej nic zlého od Jamese Watkinse vydělal při nízkém rozpočtu 76 milionů dolarů, o bratrskou dvojici stojící za původním námětem je zájem. A další látka balancující mezi mainstreamovou žánrovkou a nekompromisní festivalovkou jim může svědčit.
Těžko ale vystoupí ze stínu Miikeho originálu, který Tarantino nazval „mistrovským dílem, pokud se to o nějakém filmu dá říct.“ Variety Konkurs označil za katarzní drama vyvolávající děsivý obraz temné stránky zmocnění a zařadil jej do společnosti s klasikami jako Noc oživlých mrtvol, Čelisti, Vymítač ďábla nebo Texaský masakr motorovou pilou. Na výrobě se vedle Focus Features (Nosferatu) a Kassara (původní Rambo a Terminátor) podílí i multimediální společnost Cineverse, která ve spolupráci s marketingovým partnerem Bloody Disgusting triumfuje nízkonákladovou hororovou sérií Terrifier (třetí díl u nás na podzim vyšel jako Klaunovy Vánoce).