Nejlepší filmy roku 2011 podle českých kritiků

Nejlepší filmy roku 2011 podle českých kritiků
Poznámka na úvod: V žebříčku jsou uvedeny pouze filmy, které byly v roce 2011 uvedeny v oficiální distribuci do českých kin. To tedy nutně neznamená, že jde o filmy z roku 2011. Taktéž, pro větší hodnotu žebříčku, byly započítány pouze snímky, které mají na kartě 15 a více recenzí.

10. Strom života (2011) - 81%

Možná největší velkorozpočtový art, který za posledních deset dorazil do kin. Hvězdné obsazení, uznávaný režisér a ambiciózní dějový záběr, který jde od zrodu světa až po samotný zánik. Celé téma šikovně nabalené na rodinu z padesátých let a jako bonus scéna s dinosaurem (vážně to tam je!). Odvážné spojení víry s evolucí nadchlo po celém světě a ani česká kritika nezůstala pozadu. Desáté místo je slušná pozice pro takový umělecký experiment.
Recenze, Rozpočet: $32 milionů, Celosvětové tržby: $54 milionů

9. Zdrojový kód (2011) - 81%

Když Duncan Jones přišel v roce 2009 s povedenou sci-fi Moon, mnozí mu prorokovali hvězdnou kariéru. První film může být náhoda. Ale když už se povede i druhý, dá se mluvit o talentu. Jones nezaváhal a naservíroval Zdrojový kód, v němž úspěšně skloubil akci, napětí, sci-fi, drama a dokonce i romanci. Film nutící k zamyšlení, přestože se nevzdává nálepky "pouhé" zábavy. Ideální ukázka toho, jak by měla vypadat chytrá komerce.
Recenze, Rozpočet: $32 milionů, Celosvětové tržby: $123 milionů
Fantasticky hodnocený Rango si bohužel zavařil tím, že jeho propagace cílila na děti, přestože je výsledek určen spíše dospělým divákům. Tady zkrátka zaspala samotná distribuce, díky čemuž Rango nevydělal zdaleka tolik, kolik by si zasloužil. Pravda, žádná finanční pohroma to také nebyla, přesto je jednoznačná škoda, že ročně vzniká x-pokračování animovaných průměrností a zrovna sympaticky švihlý chameleon se repete nedočká.
Recenze, Rozpočet: $135 milionů, Celosvětové tržby: $245 milionů

7. Melancholia (2011) - 82%

Lars von Trier je možná Satan, který byl na svět povolán proto, aby obnovil popularitu nacismu (pokud nevíte, na co narážíme, více zde), přesto mu nikdo nemůže upřít tvůrčí genialitu. Témata ani herci Triera neomezují. Klidně smíchá do jednoho filmu zpomalovačky ve stylu Třístovky, téma konce světa, Jacka Bauera a Mary Jane a vyleze mu z toho jeden z nejlepších filmů roku. Můžete ho nenávidtě pro to, co říká na tiskovkách. Ale že ja jedním z nejtalentovanějších filmařů své generace, o tom není pochyb.
Recenze, Rozpočet: ? milionů, Celosvětové tržby: $15 milionů

6. Zrození Planety opic (2011) - 82%

Navazovat na nějakou úspěšnou sérii, případně ji rovnou restartovat, to je vždycky nevděčná pozice. Batman to ustál díky silnému vedení, Bond má štěstí na skvělý výběr hlavního hrdiny (dějově zatím nové díly neexcelují), ale takové opičky, ty kdysi nedokázal vzkřísit ani vizuální mág Tim Burton. Studio přesto dalo opicím ještě jednu šanci a tentokrát nehrálo na hvězdy, ale na precizně odvedenou práci. Vyplatilo se. Diváci brali kina útokem a měli důvod. Jde o nevídaně povedený návrat jednoho z největších kultů.
Recenze, Rozpočet: $93 milionů, Celosvětové tržby: $481 milionů

5. X-Men: První třída (2011) - 85%

A další úspěšný restart, což se zpravidla v jednom roce nepoštěstí. Po X-Menů a nemastném Wolverineovi to nevypadalo se sérií růžově. A stále nevypadá. Ani extrémně nadšené ohlasy na První třídu nestačily k plnému obnovení pověsti značky. Diváci byli v rámci návštěvnosti spíše opatrnější a studio proto váhá, zda v sérii pokračovat. Doufejme, že dojdou ke kladnému výsledku. Byla by škoda, kdyby se povedl tak výrazný začátek a přitom vedl jen k hořkému konci.
Recenze, Rozpočet: $160 milionů, Celosvětové tržby: $353 milionů

4. Králova řeč (2010) - 86%

Oscarový král roku 2010 se do našich dostal až o rok později. Tak už to někdy chodí, že evropské distribuční pobočky vyčkávají, jak si filmy povedou na prestižních cenách a poté je se zpožděním uvádějí. Díky tomu jsme si mohli Královu řeč užít teprve loni. Čeští a slovenští kritici potvrdili kvality filmu, který mezitím stihl po celém světě doslova strhnout lavinu zájmu. Ostatně, 414 milionů pro "malý britský film", to se vidí málokdy.
Recenze, Rozpočet: $15 milionů, Celosvětové tržby: $414 milionů

3. Černá labuť (2010) - 87%

V podstatě platí to samé, co u výše napsaného, akorát těch Oscarů bylo pro Černou labuť méně a možná i proto se deprese Darrena Aronofskyho dočkala o něco menším tržeb. U nás to mezi kritiky každopádně dotáhla o něco výše, než Králova řeč. Bylo to ale opravdu jen o maličký baletní krůček.
Recenze, Rozpočet: $13 milionů, Celosvětové tržby: $329 milionů

2. Drive (2011) - 88%

Černý kůň sezóny, jenž podle očekávání na Oscarech pohořel. Fanoušky adorovaný "nejlepší film roku" to v našem žebříčku dotáhl na druhé místo, což není vůbec špatné na film o chlápkovi, který řídí auto, zabíjí lidi a vše v rámci snahy o to udělat dobrou věc. Sugestivní atmosféra, silný vizuál a fantastický Ryan Gosling zajišťují, že na tenhle film budete myslet dlouho po jeho skončení. Jen škoda, že se urodila jediná nominace na plešouna. Mělo jich být víc!
Recenze, Rozpočet: $15 milionů, Celosvětové tržby: $70 milionů
Koho by napadlo, že to první Tintinův velkofilm dotáhne rovnou na vrchol žebříčku. Ono ale nejspíš spojení tvůrčích sil Stevena Spielberga a Petera Jacksona v nic menšího vyústit nemohlo. Při letošních nominacích na Oscara byl bohužel Tintin - stejně jako Drive - trestuhodně přehlédnut. Těžko říct, proč místo famózní dobrodružné výpravy za pokladem Akademie upřednostnila Spielbergova průměrného Válečného koně, který má rovnou šest nominací (zatímco Tintin usmolenou jednu za hudbu). Díky umístění Drive na druhém a Tintina na prvním místě nám každopádně letos vznikl hezký paradox, neboť československá kritika vynesla do nebes filmy, které o Oscara v kategorii nejlepší film nebojují.
Recenze, Rozpočet: $130 milionů, Celosvětové tržby: $360 milionů
Žebříček nejlepších filmů 2011 podle kritiků od 5 recenzí výše najdetezde.
Žebříček nejlepších filmů 2012 podle kritiků od 5 recenzí výše najdetezde