Kar Wai Wong

7.2
Kar Wai Wong
Wong Kar-wai, narozen 17. července 1958 v Šanghaji, Čína, režisér, scénárista a producent. Počátky kariéry Wong Kar-wai se narodil v Šanghaji, ale v roce 1963 se s rodinou přestěhoval do Hongkongu. Jako dítě mluvil pouze mandarínskou čínštinou a kantonštinu se naučil až v dospívání. Po střední škole vystudoval grafický design na Hongkongské polytechnické univerzitě, kterou dokončil v roce 1980. Následně absolvoval kurz produkce v místní televizní stanici, kde pracoval jako asistent produkce. Svou filmovou kariéru zahájil v 80. letech jako scenárista televizních a filmových projektů. Napsal více než tucet scénářů, včetně snímků Intellectual Trio (1984) a Rosa (1986). Za svou nejlepší scenáristickou práci z tohoto období považoval film Final Victory (1987), který režíroval jeho mentor Patrick Tam. Režijní debut a první úspěchy V roce 1988 debutoval jako režisér filmem As Tears Go By, gangsterským dramatem, které bylo blízké americkému filmu Mean Streets režiséra Martina Scorseseho. Film získal obecně dobré recenze. Jeho následující film Days of Being Wild (1990), odehrávající se v Hongkongu 60. let, si vedl dobře u kritiků a vynesl Wongovi cenu za nejlepší režii na Hong Kong Film Awards. Film také získal ocenění za nejlepší film. Kritici a fanoušci si všimli stylu filmu, který zahrnoval pečlivě vybranou hudbu, propracované pozadí a témata spojená s pamětí a časem. Film byl také oceňován za Wongovo využití Hongkongu 60. let. Mezinárodní průlom Wongův třetí film Chungking Express (1994) znamenal jeho mezinárodní průlom. Byl natočen během pouhých tří měsíců, zatímco Wong přerušil produkci svého wuxia filmu Ashes of Time (1994). Chungking Express se odehrává v budově známé jako Chungking Mansions v Hongkongu, podle níž film získal své jméno. Snímek získal ocenění za nejlepší film a nejlepší režii na Hong Kong Film Awards. Film se svou odlehčenější atmosférou katapultoval Wonga do mezinárodní prominence. Wong následně natočil kriminální thriller Fallen Angels v roce 1995. Ačkoli byl zpočátku vlažně přijat kritiky, Fallen Angels je dnes považován za kultovní klasiku zlatého věku hongkongské kinematografie a je obzvláště reprezentativní pro Wongův styl. Mezinárodní uznání a charakteristický styl Wong upevnil svou celosvětovou reputaci dramatem Happy Together z roku 1997, za které získal cenu za nejlepší režii na filmovém festivalu v Cannes. Drama In the Mood for Love z roku 2000, oceňované pro své bohaté vizuály a subtilní vyprávění, definitivně ustanovilo Wongův charakteristický filmařský styl. Film sleduje příběh dvou sousedů (v podání Tonyho Leunga a Maggie Cheung), kteří zjistí, že jejich manželé mají poměr. Je to druhý díl neformální trilogie, které předcházel Days of Being Wild a následoval 2046. Film měl premiéru v oficiální soutěži na 53. filmovém festivalu v Cannes, kde sklidil uznání. Leung získal cenu za nejlepšího herce a stal se prvním hongkongským hercem, který toto ocenění obdržel. In the Mood for Love byl vybrán jako hongkongský příspěvek pro kategorii Nejlepší cizojazyčný film na 73. ročníku udílení Oscarů, ačkoli nebyl nominován. Pokračování úspěšné kariéry Zatímco In the Mood for Love trvalo dva roky dokončit, jeho pokračování – 2046 – zabralo dvojnásobek času. 2046 bylo ve skutečnosti koncipováno jako první, kdy Wong vybral název jako odkaz na poslední rok čínského slibu "Jedna země, dva systémy" pro Hongkong. Ačkoli se jeho plány změnily a vznikl nový film, současně natáčel materiál pro 2046, přičemž první záběry pocházejí z prosince 1999. Wong okamžitě pokračoval v projektu, jakmile byl In the Mood for Love dokončen. 2046 pokračuje v příběhu Chow Mo-wana, Leungovy postavy z In the Mood for Love, ačkoli je považován za mnohem chladnějšího a velmi odlišného. Pozdější tvorba a The Grandmaster Po natočení krátkého filmu pro antologii Eros (2004) natočil Wong svůj první anglicky mluvený film a první film natáčený v Americe. My Blueberry Nights (2007) s Norah Jones v hlavní roli a Judem Lawem a Natalie Portman ve vedlejších rolích, který je dalším zkoumáním náročných romantických vztahů. V roce 2013 byl uveden film The Grandmaster, životopisný film zaměřený na raný život legendárního učitele bojových umění Ip Mana. Ačkoli The Grandmaster nebyl ve západním světě tak populární jako jiná Wongova díla, tento film byl vysoce oceňován v čínsky mluvícím světě pro svou hlubokou filozofickou hloubku, historickou perspektivu a průlom v žánru kung-fu filmů, čímž dále upevnil Wongův status "velmistra" v čínské kinematografii. Film získal rekordních 12 ocenění na 33. Hong Kong Film Awards, což je nejvíce výher pro jediný film v historii. Zhang Ziyi také obdržela bezprecedentních 12 různých ocenění za nejlepší herečku za svůj výkon. Filmový styl a spolupracovníci Wongovy filmy jsou známé svými melancholickými zápletkami, romantickými tématy, kinetickými obrazy a působivou hudbou. Wongův nekonvenční přístup k filmové tvorbě vede k dlouhým produkčním obdobím a nedokončeným scénářům. S častými spolupracovníky jako Tony Leung Chiu-Wai, Leslie Cheung, Maggie Cheung a Carina Lau, Wong vytvořil fascinující tapiserii filmů spojených tematickými liniemi lásky, ztráty a touhy. Významným spolupracovníkem byl také kameraman Christopher Doyle, který fotografoval sedm jeho projektů, od Days of Being Wild až po 2046. Stephen Schneider píše, že si zaslouží "velký kredit" za Wongův úspěch, protože jeho "mistrovské využití světla a barev činí z každého záběru umělecké dílo". Odkaz a význam Wong je důležitou postavou současné kinematografie, považovaný za jednoho z nejlepších filmařů své generace. Jeho pověst rebela začala brzy v jeho kariéře: v Encyklopedii čínského filmu z roku 1996 byl Wong popsán jako někdo, kdo "již vybudoval pevnou pověst jednoho z nejodvážnějších avantgardních filmařů" čínské kinematografie. Autoři Zhang a Xiao dospěli k závěru, že "zaujímá zvláštní místo v současné filmové historii" a již "vykonal značný dopad". S následným uvedením filmů Happy Together a In the Mood for Love rostlo Wongovo mezinárodní postavení, a v roce 2002 ho voliči Britského filmového institutu jmenovali třetím největším režisérem předchozí čtvrtiny století. V roce 2015 ho Variety označil za ikonu artového filmu. Východoasijský učenec Daniel Martin popisuje Wongovu tvorbu jako "jedny z mezinárodně nejpřístupnějších a kriticky nejuznávanějších hongkongských filmů všech dob".



Kar Wai Wong: Filmy a pořady 147




Dodatečné informace

Narození:
17. 7. 1958

Další články

  1. Jižní Korea má svou Brutální Nikitu: Ok-bin Kim a dynamické filmy
    13. 11. 2017
    Jižní Korea má svou Brutální Nikitu: Ok-bin Kim a dynamické filmy

    Festival "Filmasia" představuje od roku 2005 dynamickou tvář současné asijské kinematografie, která čím dál častěji oslovuje diváky a tvůrce západní polokoule. Anime tvorba nebo nejnovější zpracování mangy Ghost in the Shell (2017) budiž důkazem. Letošní "Filmasia" se koná od 6. do 12. prosince v pražských kinech Lucerna a Ponrepo.

  2. Kolik jich (ne)znáte? Podle 177 kritiků patří mezi ty nejlepší
    2. 10. 2017
    Kolik jich (ne)znáte? Podle 177 kritiků patří mezi ty nejlepší
  3. 100 nejlepších filmů 21. století podle BBC - 2. část
    6. 11. 2016
    100 nejlepších filmů 21. století podle BBC - 2. část
  4. 100 nejlepších filmů 21. století podle BBC - 1. část
    5. 11. 2016
    100 nejlepších filmů 21. století podle BBC - 1. část
  5. Slavní režiséři a krátké filmy? Proč ne!
    8. 1. 2015
    Slavní režiséři a krátké filmy? Proč ne!

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.