Henryk Lapinski: Nejlepší filmy a seriály

7.8

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Henryk Lapinski: Filmy a seriály

  • Jak jsem rozpoutal 2.světovou válku
    Jak jsem rozpoutal 2.světovou válku (1970)
    FilmRole: Wladyslaw Wachocki

    Film Jak jsem rozpoutal 2. světovou válku je adaptací populárního polského románu Kazimierze Sławińského Dobrodružství kanonýra Dolase. Je to válečná komedie o smolařském vojínovi Frankovi Dolasovi, který se chce blýsknout hrdinskými činy, ale místo toho se zaplétá do neuvěřitelných příhod. Příběh začíná 31. srpna 1939, kdy hlavní hrdina Franek přijíždí na německou hranici jako součást čety, která má posílit obranu železniční stanice. Usne však na stráži a jeho puška náhodně vystřelí. Franek je přesvědčen, že tím rozpoutal válku. Dostává se do německého zajetí, ze kterého se mu podaří utéct, ale tím jeho kuriózní válečná dobrodružství zdaleka nekončí...

    79%

    Film Jak jsem rozpoutal 2. světovou válku je adaptací populárního polského románu Kazimierze Sławińského Dobrodružství kanonýra Dolase. Je to válečná komedie o smolařském vojínovi Frankovi Dolasovi, který se chce blýsknout hrdinskými činy, ale místo toho se zaplétá do neuvěřitelných příhod. Příběh začíná 31. srpna 1939, kdy hlavní hrdina Franek přijíždí na německou hranici jako součást čety, která má posílit obranu železniční stanice. Usne však na stráži a jeho puška náhodně vystřelí. Franek je přesvědčen, že tím rozpoutal válku. Dostává se do německého zajetí, ze kterého se mu podaří utéct, ale tím jeho kuriózní válečná dobrodružství zdaleka nekončí...

    1
  • Mistr a Markétka
    Mistr a Markétka (1990)
    Seriál
    79%
    2
  • Krátký film o zabíjení
    Krátký film o zabíjení (1988)
    Film
    Svetoznáma filmová verzia 5. dielu Kieœlowského vynikajúceho televízneho cyklu Dekalóg prispieva ako novodobá variácia piateho prikázania biblického Desatora ("Nezabiješ") do diskusie o treste smrti. Zaznamenáva chladnú premyslenú vraždu bez motívu i rovnako chladnú, premyselnú a absurdnú popravu. Prostredníctvom paralelnej montáže sledujeme troch neznámych ľudí, ktorých cesty sa v jeden deň náhodou pretnú: nesympatického taxikára, zasmušilého mladíka a optimistického čerstvého advokáta. V niekoľkých okamihoch sa z nich stanú obeť, vrah a obhajca. Násilnícky spôsob rozprávania podporuje depresívne zelené tónovanie obrazu, ktorého nevľúdnosť dávkuje prísny, naliehavý strih. Základom úspechu celého Dekalógu sú rafinovane premyslené scenáristické konštrukcie: zámerná nedramatickosť, atmosféra napätia a tajomstva, až úzkostlivé odpsychologizovanie postáv, úspornosť a funkčnosť dialógov. Diagnóza spoločnosti bez sentimentu, cynizmu či moralizovania naznačuje cestu spásy v sebapoznaní a vo formovaní vlastného osudu (tvoreného reťazcom náhod) uvedomelou morálnou voľbou. Neľútostne presvedčivý film ťaží z dokumentaristickej surovosti pohľadu a zo znamenitej práce s detailmi, konkretizujúcimi realitu (svojou výrečnosťou dotvárajú barbarskosť videnia a cítenia hlavnej postavy, no i obraz stavu okolia, patričnou mierou spolupodmieňujúceho jej otrasný čin). Úvodné pasáže, kresliace sídliskovú scenériu (špina, zanedbanosť, pobiehajúce krysy, obesená mačka) uvádzajú tému anonymnej spoluviny za zločin, ústiacu do voľne nastolenej polemiky s podobne otrasným činom vykonávateľom absolútneho trestu, napĺňajúceho ortieľ, ktorého kultúrnosť a mravnosť sú sporné.
    Žánry:DramaKrimi
    77%
    Svetoznáma filmová verzia 5. dielu Kieœlowského vynikajúceho televízneho cyklu Dekalóg prispieva ako novodobá variácia piateho prikázania biblického Desatora ("Nezabiješ") do diskusie o treste smrti. Zaznamenáva chladnú premyslenú vraždu bez motívu i rovnako chladnú, premyselnú a absurdnú popravu. Prostredníctvom paralelnej montáže sledujeme troch neznámych ľudí, ktorých cesty sa v jeden deň náhodou pretnú: nesympatického taxikára, zasmušilého mladíka a optimistického čerstvého advokáta. V niekoľkých okamihoch sa z nich stanú obeť, vrah a obhajca. Násilnícky spôsob rozprávania podporuje depresívne zelené tónovanie obrazu, ktorého nevľúdnosť dávkuje prísny, naliehavý strih. Základom úspechu celého Dekalógu sú rafinovane premyslené scenáristické konštrukcie: zámerná nedramatickosť, atmosféra napätia a tajomstva, až úzkostlivé odpsychologizovanie postáv, úspornosť a funkčnosť dialógov. Diagnóza spoločnosti bez sentimentu, cynizmu či moralizovania naznačuje cestu spásy v sebapoznaní a vo formovaní vlastného osudu (tvoreného reťazcom náhod) uvedomelou morálnou voľbou. Neľútostne presvedčivý film ťaží z dokumentaristickej surovosti pohľadu a zo znamenitej práce s detailmi, konkretizujúcimi realitu (svojou výrečnosťou dotvárajú barbarskosť videnia a cítenia hlavnej postavy, no i obraz stavu okolia, patričnou mierou spolupodmieňujúceho jej otrasný čin). Úvodné pasáže, kresliace sídliskovú scenériu (špina, zanedbanosť, pobiehajúce krysy, obesená mačka) uvádzajú tému anonymnej spoluviny za zločin, ústiacu do voľne nastolenej polemiky s podobne otrasným činom vykonávateľom absolútneho trestu, napĺňajúceho ortieľ, ktorého kultúrnosť a mravnosť sú sporné.
    Žánry:DramaKrimi
    3
  • Dom
    Dom (1980)
    Seriál
    77%
    4
  • Člověk z mramoru
    Člověk z mramoru (1977)
    FilmRole: Marcin Pawlusiak
    Legendární film (myšlenkově souznějící s generací filmu morálního neklidu) nemohl být u nás dlouho uveden pro svůj protisocialistický charakter: k deformacím 50. let hledá paralelu v 70. letech. Aktuální byl tedy právě v době svého vzniku. Studentka filmové školy se při sběru materiálu k diplomce - dokumentu o úderníkovi 50. let - seznamuje s jeho pohnutým osudem, zrcadlícím šílenství doby. Zpočátku se jí jeví jako mramorová socha, pro kterou stál v době své slávy jako model. Postupně se z kamene vymaňuje skutečný člověk: usilovnost a nadšení doby vynesly pologramotného zedníka do funkce, přičemž neztratil vědomí přirozené morálky a spravedlnosti, které ho v souvislosti s vykonstruovaným procesem přivedly do vězení; po pozdější rehabilitaci zapomenutý předčasně umírá. Snaha energické a nekompromisní Anežky o zveřejnění pravdy o minulosti je stejně marná jako někdejší Birkutovo úsilí. Závěr připomíná záběrem gdaňské loděnice smrt tří dělníků v r. 1970 a téměř prorocky otevřel cestu pokračování filmu, Člověk ze železa (1981), dokumentujícímu události z července 1980. Film získal cenu FIPRESCI na MFF v Cannes roku 1978.
    Žánry:DramaRetro
    75%
    Legendární film (myšlenkově souznějící s generací filmu morálního neklidu) nemohl být u nás dlouho uveden pro svůj protisocialistický charakter: k deformacím 50. let hledá paralelu v 70. letech. Aktuální byl tedy právě v době svého vzniku. Studentka filmové školy se při sběru materiálu k diplomce - dokumentu o úderníkovi 50. let - seznamuje s jeho pohnutým osudem, zrcadlícím šílenství doby. Zpočátku se jí jeví jako mramorová socha, pro kterou stál v době své slávy jako model. Postupně se z kamene vymaňuje skutečný člověk: usilovnost a nadšení doby vynesly pologramotného zedníka do funkce, přičemž neztratil vědomí přirozené morálky a spravedlnosti, které ho v souvislosti s vykonstruovaným procesem přivedly do vězení; po pozdější rehabilitaci zapomenutý předčasně umírá. Snaha energické a nekompromisní Anežky o zveřejnění pravdy o minulosti je stejně marná jako někdejší Birkutovo úsilí. Závěr připomíná záběrem gdaňské loděnice smrt tří dělníků v r. 1970 a téměř prorocky otevřel cestu pokračování filmu, Člověk ze železa (1981), dokumentujícímu události z července 1980. Film získal cenu FIPRESCI na MFF v Cannes roku 1978.
    Žánry:DramaRetro
    5
  • Polskie drogi
    Polskie drogi (1977)
    Seriál
    Dílo Jerzyho Janického a Janusze Morgensterna je epický, mnohovláknový příběh o osudech Poláků za druhé světové války. "Čas opovržení" je ukázán především z pohledu dvou hlavních postav – poručíka Władysława Niwińského a Leona Kurasia – drobného chytráka, ale schopného hrdinských činů. Autoři seriálu se snažili ukázat především všední den nacistické okupace v Polsku. Konspirace, vojenské akce a střelby byly programově odsunuty do pozadí. Na oplátku "Polské cesty" poskytly průřez všemi tehdejšími společenskými vrstvami. Vyprávěly o lidech často překvapených dějinami, kteří se postupně učí zlověstné logice nacistického teroru.
    75%
    Dílo Jerzyho Janického a Janusze Morgensterna je epický, mnohovláknový příběh o osudech Poláků za druhé světové války. "Čas opovržení" je ukázán především z pohledu dvou hlavních postav – poručíka Władysława Niwińského a Leona Kurasia – drobného chytráka, ale schopného hrdinských činů. Autoři seriálu se snažili ukázat především všední den nacistické okupace v Polsku. Konspirace, vojenské akce a střelby byly programově odsunuty do pozadí. Na oplátku "Polské cesty" poskytly průřez všemi tehdejšími společenskými vrstvami. Vyprávěly o lidech často překvapených dějinami, kteří se postupně učí zlověstné logice nacistického teroru.
    6
  • Nie lubie poniedzialku
    Nie lubie poniedzialku (1971)
    FilmRole: Director's Assistant
    Děj této situační komedie se odehrává jedno osudné pondělí ve Varšavě. Hrdiny filmu jsou nejrůznější obyvatelé Varšavy, ale i italský průmyslník Francesco Romanelli, který obchodně přijíždí do Varšavy. Protože však ředitel, který ho má přijmout, uvízne ve výtahu, Itala slavnostně uvítají Poláci, kteří čekají na někoho jiného. Poté Francesco usedá do špatného taxíku a ocitá se sám uprostřed cizího města. Nakonec se dostane do sňatkové kanceláře, která se potýká s problémem manka, a je vítán jako spasitel. Uvízne v tenatech sličné prodavačky kosmetiky, ale včas se upamatuje na své obchodní poslání. Jen tak mimochodem zmaří bankovní loupež. V této komedii se složitě splétají příběhy mnoha Varšavanů, kteří se neúspěšně snaží jít za svým cílem.
    Žánry:Komedie
    73%
    Děj této situační komedie se odehrává jedno osudné pondělí ve Varšavě. Hrdiny filmu jsou nejrůznější obyvatelé Varšavy, ale i italský průmyslník Francesco Romanelli, který obchodně přijíždí do Varšavy. Protože však ředitel, který ho má přijmout, uvízne ve výtahu, Itala slavnostně uvítají Poláci, kteří čekají na někoho jiného. Poté Francesco usedá do špatného taxíku a ocitá se sám uprostřed cizího města. Nakonec se dostane do sňatkové kanceláře, která se potýká s problémem manka, a je vítán jako spasitel. Uvízne v tenatech sličné prodavačky kosmetiky, ale včas se upamatuje na své obchodní poslání. Jen tak mimochodem zmaří bankovní loupež. V této komedii se složitě splétají příběhy mnoha Varšavanů, kteří se neúspěšně snaží jít za svým cílem.
    Žánry:Komedie
    7
  • Noci a dny
    Noci a dny (1975)
    Film
    72%
    8
  • Das Geheimnis des Sagala
    Das Geheimnis des Sagala (1997)
    Seriál
    66%
    9
  • Wiosna, panie sierzancie
    Wiosna, panie sierzancie (1974)
    FilmRole: Urzędnik Rady Narodowej w Trzebiatowie
    V Trzebiatówě, malém městečku, panuje neobvyklý ruch. Na náměstí se shromáždil dav obyvatel, aby přivítal svého milovaného seržanta MO, Władysława Lichniaka. Seržant se právě vrátil z písemné maturity. Obyvatelé, kteří ho zbožňují, se starají o to, aby měl správné podmínky ke studiu. Omezili spotřebu alkoholu a sami udržují ve městě pořádek. Bohužel dojde k potyčce, která seržantovi naruší klid.
    Žánry:Komedie
    63%
    V Trzebiatówě, malém městečku, panuje neobvyklý ruch. Na náměstí se shromáždil dav obyvatel, aby přivítal svého milovaného seržanta MO, Władysława Lichniaka. Seržant se právě vrátil z písemné maturity. Obyvatelé, kteří ho zbožňují, se starají o to, aby měl správné podmínky ke studiu. Omezili spotřebu alkoholu a sami udržují ve městě pořádek. Bohužel dojde k potyčce, která seržantovi naruší klid.
    Žánry:Komedie
    10
  • Awantura o Basie
    Awantura o Basie (1995)
    Film
    56%
    11
  • Sztuka kochania
    Sztuka kochania (1989)
    FilmRole: Professor Bykow
    56%
    12

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.