András Fekete: Nejlepší filmy a seriály

7.4

András Fekete: Filmy a seriály

  • Werckmeisterovy harmonie
    Werckmeisterovy harmonie (2001)
    FilmRole: Mr. Árgyelán
    Ticho a mlčení měly stejně ničivou sílu jako krutý mráz za okny domů... Do malého provinčního městečka, sužovaného v zimě extrémně nízkými teplotami, přijíždí cirkus. Jeho velkou atrakcí je tělo velryby uzavřené v obrovském pojízdném karavanu. Z městečka a okolí přicházejí na náměstí stovky mužů nabitých zvědavostí a mrazem vynucenou pasivitou. Když dojde k zákazu cirkusového představení, jejich hněv se promění v ničím neovladatelnou sílu...
    81%
    Ticho a mlčení měly stejně ničivou sílu jako krutý mráz za okny domů... Do malého provinčního městečka, sužovaného v zimě extrémně nízkými teplotami, přijíždí cirkus. Jeho velkou atrakcí je tělo velryby uzavřené v obrovském pojízdném karavanu. Z městečka a okolí přicházejí na náměstí stovky mužů nabitých zvědavostí a mrazem vynucenou pasivitou. Když dojde k zákazu cirkusového představení, jejich hněv se promění v ničím neovladatelnou sílu...
    1
  • Sluneční jas
    Sluneční jas (1999)
    FilmRole: Footman
    Film nás postupně provází třemi generacemi maďarských Židů, vedle nichž se jakoby v kostce odkrývá složitá a rozporuplná historie Evropy dvacátého století. Hlavními hrdiny strhujícího příběhu jsou členové rodiny Sonnenscheinů-Sorsů, kteří nějakým způsobem poznamenají tři politické režimy: Rakousko-uherskou monarchii a krátké demokracie, dobu nacismu a období poválečného komunismu. Osudy soudce Ignatze Sonnenscheina, jeho syna - olympijského mistra v šermu Adama Sorse a posléze vnuka Ivana Sorse přitom ovlivňují jejich politická a náboženská příslušnost, ale také milostné vášně a vztahy...
    Žánry:Drama
    74%
    Film nás postupně provází třemi generacemi maďarských Židů, vedle nichž se jakoby v kostce odkrývá složitá a rozporuplná historie Evropy dvacátého století. Hlavními hrdiny strhujícího příběhu jsou členové rodiny Sonnenscheinů-Sorsů, kteří nějakým způsobem poznamenají tři politické režimy: Rakousko-uherskou monarchii a krátké demokracie, dobu nacismu a období poválečného komunismu. Osudy soudce Ignatze Sonnenscheina, jeho syna - olympijského mistra v šermu Adama Sorse a posléze vnuka Ivana Sorse přitom ovlivňují jejich politická a náboženská příslušnost, ale také milostné vášně a vztahy...
    Žánry:Drama
    2
  • Plukovník Redl
    Plukovník Redl (1985)
    Film
    V 80. letech minulého století se István Szabó proslavil volnou trilogií psychologicko-historických filmů, v nichž zkoumal vztah jedince a moci v soukolí zásadních dějinných událostí 20. století. Mezi snímky Mefisto a Hanussen (1988), které se dotýkají nástupu fašismu, nacistické ideologie a jejího vlivu na člověka a jeho ambice, pak natočil titul Plukovník Redl, v němž se vrací na počátek 20. století, do období doznívající slávy Rakousko-Uherska a sleduje jeho pád. Kromě zázemí velkých mezinárodních koprodukcí tyto snímky spojuje také osobnost rakouského herce Klause Marii Brandauera, pro kterého se stala spolupráce s Istvánem Szabó výrazným mezníkem v jeho filmové kariéře. Brandauer bravurně ztvárnil všechny tři titulní hrdiny, jejichž předobrazem jsou většinou skutečné historické postavy. Každá z těchto rozporuplných osobností podřídila život kariéře a pro získání úspěchu byla ochotna obětovat téměř vše včetně morálky. Hrdinové zároveň mají i své temné stránky, které se jim stávají osudnými. Ukázkový portrét kariéristické touhy po moci a napínavé konspirační drama Plukovník Redl se v zásadě neopírá o historické dokumenty, ale inspiruje se především provokativní divadelní hrou britského dramatika Johna Osborna A Patriot for Me (Můj vlastenec, 1965). Ta sice vychází ze skutečného příběhu ambiciózního vojáka rakousko-uherské armády Alfréda Redla, ale více než historickým faktům věnuje pozornost proměně člověka, který touží po vzestupu a společenském uplatnění. Skandál, který se strhl, když bylo odhaleno, že tento přední vlastenec a vysoký vojenský činitel je zároveň ruským špehem, byl jednou z bezprostředních příčin vypuknutí 1. světové války. Scénář psal Szabó společně s Péterem Dobaiem přímo na tělo Brandauerovi: „Mefisto chtěl zůstat takový, jaký byl. Redl se snaží být jiný, než byl dřív. A mě zajímá dvojtvářnost lidí a změny, které se s nimi stanou během jejich života. Snad právě proto jsme psali scénář pro Klause Mariu Brandauera, který se přerodí z Mefista v Redla, aby vytvořil druhou podobu charakteru a lidského typu," komentuje volbu herce režisér. Na barvitém pozadí rakouského dvora, nevěstinců, kaváren a kasáren sledujeme Redlovu závratnou armádní kariéru i jeho soukromý život, plný milostných zklamání a frustrace. Redl je zde vykreslen jako nejednoznačná postava, neustále svádějící boj s nepřejícím světem i sebou samým. Zapírá svou chudou rodinu, tají svou - pro danou dobu nepřípustnou - homosexualitu, milostný poměr s vdanou ženou i částečný židovský původ. Ovšem vinou vlastních komplexů se nemůže stát ničím víc než obětí dějinných událostí. Nutno dodat, že Brandauer neměl lehkou úlohu: musel se vypořádat s omezením, které s sebou přinášela důstojnická uniforma a vojenské chování a převážnou část svého projevu soustředil do mimiky obličeje. (Letní filmová škola)
    Žánry:DramaLGBTQ+Retro
    74%
    V 80. letech minulého století se István Szabó proslavil volnou trilogií psychologicko-historických filmů, v nichž zkoumal vztah jedince a moci v soukolí zásadních dějinných událostí 20. století. Mezi snímky Mefisto a Hanussen (1988), které se dotýkají nástupu fašismu, nacistické ideologie a jejího vlivu na člověka a jeho ambice, pak natočil titul Plukovník Redl, v němž se vrací na počátek 20. století, do období doznívající slávy Rakousko-Uherska a sleduje jeho pád. Kromě zázemí velkých mezinárodních koprodukcí tyto snímky spojuje také osobnost rakouského herce Klause Marii Brandauera, pro kterého se stala spolupráce s Istvánem Szabó výrazným mezníkem v jeho filmové kariéře. Brandauer bravurně ztvárnil všechny tři titulní hrdiny, jejichž předobrazem jsou většinou skutečné historické postavy. Každá z těchto rozporuplných osobností podřídila život kariéře a pro získání úspěchu byla ochotna obětovat téměř vše včetně morálky. Hrdinové zároveň mají i své temné stránky, které se jim stávají osudnými. Ukázkový portrét kariéristické touhy po moci a napínavé konspirační drama Plukovník Redl se v zásadě neopírá o historické dokumenty, ale inspiruje se především provokativní divadelní hrou britského dramatika Johna Osborna A Patriot for Me (Můj vlastenec, 1965). Ta sice vychází ze skutečného příběhu ambiciózního vojáka rakousko-uherské armády Alfréda Redla, ale více než historickým faktům věnuje pozornost proměně člověka, který touží po vzestupu a společenském uplatnění. Skandál, který se strhl, když bylo odhaleno, že tento přední vlastenec a vysoký vojenský činitel je zároveň ruským špehem, byl jednou z bezprostředních příčin vypuknutí 1. světové války. Scénář psal Szabó společně s Péterem Dobaiem přímo na tělo Brandauerovi: „Mefisto chtěl zůstat takový, jaký byl. Redl se snaží být jiný, než byl dřív. A mě zajímá dvojtvářnost lidí a změny, které se s nimi stanou během jejich života. Snad právě proto jsme psali scénář pro Klause Mariu Brandauera, který se přerodí z Mefista v Redla, aby vytvořil druhou podobu charakteru a lidského typu," komentuje volbu herce režisér. Na barvitém pozadí rakouského dvora, nevěstinců, kaváren a kasáren sledujeme Redlovu závratnou armádní kariéru i jeho soukromý život, plný milostných zklamání a frustrace. Redl je zde vykreslen jako nejednoznačná postava, neustále svádějící boj s nepřejícím světem i sebou samým. Zapírá svou chudou rodinu, tají svou - pro danou dobu nepřípustnou - homosexualitu, milostný poměr s vdanou ženou i částečný židovský původ. Ovšem vinou vlastních komplexů se nemůže stát ničím víc než obětí dějinných událostí. Nutno dodat, že Brandauer neměl lehkou úlohu: musel se vypořádat s omezením, které s sebou přinášela důstojnická uniforma a vojenské chování a převážnou část svého projevu soustředil do mimiky obličeje. (Letní filmová škola)
    Žánry:DramaLGBTQ+Retro
    3
  • Sose halunk meg
    Sose halunk meg (1993)
    Film
    72%
    4
  • Kutya éji dala
    Kutya éji dala (1983)
    FilmRole: A tanácselnök
    71%
    5
  • Hosszú alkony
    Hosszú alkony (1997)
    FilmRole: Sofõr
    71%
    6
  • Hanussen
    Hanussen (1988)
    Film
    Příběh muže, který se odehrává souběžně s Hitlerovým vzestupem. Rakušan Klaus Schneider, zraněný v první světové válce, se zotavuje v péči doktora Emila Bettleheima. Bettleheim zjistí, že Schneider má schopnosti empatie a jasnovidectví, které by mohly pomoci pacientům se sebevražednými sklony. Po válce si Schneider, s jedním přítelem jako manažerem a druhým jako milencem, změní jméno na Erik Jan Hanussen a odchází do Berlína, kde vystupuje jako hypnotizér a jasnovidec v sálech a divadlech. Vždy mluví pravdu, což ho přivede do pozornosti mocných nacistů. Předpovídá jejich vzestup (což je pro ně dobrá propaganda) a jejich násilí (což už tak dobré není). Je v ohrožení a trpí. Jaká je Hanussenova budoucnost?
    Žánry:DramaHistorickýRetro
    66%
    Příběh muže, který se odehrává souběžně s Hitlerovým vzestupem. Rakušan Klaus Schneider, zraněný v první světové válce, se zotavuje v péči doktora Emila Bettleheima. Bettleheim zjistí, že Schneider má schopnosti empatie a jasnovidectví, které by mohly pomoci pacientům se sebevražednými sklony. Po válce si Schneider, s jedním přítelem jako manažerem a druhým jako milencem, změní jméno na Erik Jan Hanussen a odchází do Berlína, kde vystupuje jako hypnotizér a jasnovidec v sálech a divadlech. Vždy mluví pravdu, což ho přivede do pozornosti mocných nacistů. Předpovídá jejich vzestup (což je pro ně dobrá propaganda) a jejich násilí (což už tak dobré není). Je v ohrožení a trpí. Jaká je Hanussenova budoucnost?
    Žánry:DramaHistorickýRetro
    7
  • Szerencsés Dániel
    Szerencsés Dániel (1985)
    Film
    66%
    8
  • Hráč
    Hráč (1997)
    FilmRole: Potapych
    64%
    9
  • Közel a szerelemhez
    Közel a szerelemhez (1999)
    Film
    62%
    10
  • Amerikai anzix
    Amerikai anzix (1975)
    FilmRole: Boldogh
    Na sklonku americké občanské války se maďarský vojenský důstojník-emigrant snaží zmapovat situaci nepřítele. Mnoho veteránů maďarské války za nezávislost z roku 1848 bojovalo na severní straně. Zkušený Fiala, Boldogh, který bojuje se steskem po domově, a bezhlavý Vereczky – ti všichni prožívají svou vynucenou emigraci různými způsoby a zprávy o blížícím se míru v nich vyvolávají odlišné reakce.
    Žánry:Drama
    62%
    Na sklonku americké občanské války se maďarský vojenský důstojník-emigrant snaží zmapovat situaci nepřítele. Mnoho veteránů maďarské války za nezávislost z roku 1848 bojovalo na severní straně. Zkušený Fiala, Boldogh, který bojuje se steskem po domově, a bezhlavý Vereczky – ti všichni prožívají svou vynucenou emigraci různými způsoby a zprávy o blížícím se míru v nich vyvolávají odlišné reakce.
    Žánry:Drama
    11
  • A tanítványok
    A tanítványok (1985)
    Film
    Hrdinové tohoto příběhu, inspirovaného skutečnými událostmi z konce 30. let a druhé světové války, se střetávají s iluzemi intelektuálů o jejich schopnosti přetvořit společnost a tyto iluze rozptylují. Profesor Magyary a jeho žáci doufali, že podpoří modernizaci maďarské společnosti prostřednictvím radikální reformy veřejné správy.
    60%
    Hrdinové tohoto příběhu, inspirovaného skutečnými událostmi z konce 30. let a druhé světové války, se střetávají s iluzemi intelektuálů o jejich schopnosti přetvořit společnost a tyto iluze rozptylují. Profesor Magyary a jeho žáci doufali, že podpoří modernizaci maďarské společnosti prostřednictvím radikální reformy veřejné správy.
    12
  • Másnap
    Másnap (2004)
    Film
    Asi pětačtyřicetiletý muž přijede kamsi na maďarský venkov převzít zchátralé stavení, které zdědil po vzdáleném příbuzném. Hned po příjezdu je svědkem toho, jak surový zemědělec Romek nadává své patnáctileté dceři za to, že se schází s mladíkem Šimonem. Na vypůjčeném motorovém bicyklu pak cizinec jezdí od samoty k samotě a ptá se na cestu; nikdo z podezíravých obyvatel mu však neporadí. Místní lidé ho naopak zatahují do svých problémů. Hrdina se dvakrát probere z bezvědomí po pádu z kola a nepamatuje si, co se odehrálo. Dozví se, že Romkovu dceru dnes někdo brutálně zavraždil. Minulé události splývají s přítomnými a vrahem může být kdokoli... Snímek, vyprávěný v meditativně pomalém rytmu, rozbíjí všechny představy o čase, o následnosti situací i o prostoru, ve kterém se vše odehrává. Prostřednictvím jednoduchých náznaků, detailů a skvěle vybraných prostředí vytváří tajemnou, až děsivou atmosféru, připomínající denní můru. Mysteriózní thriller experimentující s konvencemi tradičního filmového vyprávění se odehrává kdesi na maďarském venkově v blíže neurčené době, možná krátce po 2. světové válce. Do zpustlé vesnice přichází na kole cizinec. Snaží se najít opuštěný dům, který je údajně jeho rodinným dědictvím. Místní obyvatelé jsou podezřívaví vůči každému příchozímu, ale i vůči sobě navzájem. Nemilosrdně vyloučí každého, kdo překročí nepsaná pravidla jejich společnosti. A právě to se stane patnáctileté dívce, kterou jednoho dne někdo brutálně zavraždí. Neznámý příchozí narazí za zvláštních okolností na stopu tohoto zločinu. Režisérovi Atillovi Janischovi se podařilo překročit hranice prostoru i času narace a vytvořit magickou atmosféru zvláštního světa, fungujícího podle neznámých pravidel. Jeho režijní rukopis nezapře inspiraci spisovatelem Franzem Kafkou, filmařem Davidem Lynchem či surrealistickými fotografiemi výtvarníka Wolsa. Snímek získal čtyři maďarské národní ceny (za nejlepší film, kameru, herce v hlavní a herečku ve vedlejší roli) a cenu maďarské filmové kritiky.
    55%
    Asi pětačtyřicetiletý muž přijede kamsi na maďarský venkov převzít zchátralé stavení, které zdědil po vzdáleném příbuzném. Hned po příjezdu je svědkem toho, jak surový zemědělec Romek nadává své patnáctileté dceři za to, že se schází s mladíkem Šimonem. Na vypůjčeném motorovém bicyklu pak cizinec jezdí od samoty k samotě a ptá se na cestu; nikdo z podezíravých obyvatel mu však neporadí. Místní lidé ho naopak zatahují do svých problémů. Hrdina se dvakrát probere z bezvědomí po pádu z kola a nepamatuje si, co se odehrálo. Dozví se, že Romkovu dceru dnes někdo brutálně zavraždil. Minulé události splývají s přítomnými a vrahem může být kdokoli... Snímek, vyprávěný v meditativně pomalém rytmu, rozbíjí všechny představy o čase, o následnosti situací i o prostoru, ve kterém se vše odehrává. Prostřednictvím jednoduchých náznaků, detailů a skvěle vybraných prostředí vytváří tajemnou, až děsivou atmosféru, připomínající denní můru. Mysteriózní thriller experimentující s konvencemi tradičního filmového vyprávění se odehrává kdesi na maďarském venkově v blíže neurčené době, možná krátce po 2. světové válce. Do zpustlé vesnice přichází na kole cizinec. Snaží se najít opuštěný dům, který je údajně jeho rodinným dědictvím. Místní obyvatelé jsou podezřívaví vůči každému příchozímu, ale i vůči sobě navzájem. Nemilosrdně vyloučí každého, kdo překročí nepsaná pravidla jejich společnosti. A právě to se stane patnáctileté dívce, kterou jednoho dne někdo brutálně zavraždí. Neznámý příchozí narazí za zvláštních okolností na stopu tohoto zločinu. Režisérovi Atillovi Janischovi se podařilo překročit hranice prostoru i času narace a vytvořit magickou atmosféru zvláštního světa, fungujícího podle neznámých pravidel. Jeho režijní rukopis nezapře inspiraci spisovatelem Franzem Kafkou, filmařem Davidem Lynchem či surrealistickými fotografiemi výtvarníka Wolsa. Snímek získal čtyři maďarské národní ceny (za nejlepší film, kameru, herce v hlavní a herečku ve vedlejší roli) a cenu maďarské filmové kritiky.
    13

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.