7.2

Nikolay Burlyaev: Filmy a seriály

  • Andrej Rublev
    Andrej Rublev (1966)
    FilmRole: Boriska
    Historická freska o malíři ikon Andreji Rublevovi je povahopisem Ruska 15. století, výpovědí o duchovní síle, o pramenech nezničitelné tvořivé energie. Zvonař Borisko symbolizuje podstatu tvorby svojí vyzývavostí, obrovskou sebedůvěrou, nezkrotným přáním pracovat až do vyčerpání. Je předzvěstí probuzení Ruska a stimulem tvorby Rubleva, kterého přemohou tragické události a po zabití zloducha (při krvavém tatarském vpádu do chrámu) vysloví slib mlčení. Naturalisticky snímané přírodní scenérie, vesnické chalupy, chrámy ve městě, zdánlivě staticky popisovaný život mužiků, mnichů a umělců dotvářejí velmi sugestivní ovzduší doby. Černobílý obraz je v mnohých pasážích silně výtvarně stylizovaný. Ojedinělý opus v rámci historického žánru, který zároveň překračuje, je členěný do osmi kapitol. Naplňuje jedno z Tarkovského kréd: "Umění existuje výhradně proto, aby napravovalo svět."
    80%
    Historická freska o malíři ikon Andreji Rublevovi je povahopisem Ruska 15. století, výpovědí o duchovní síle, o pramenech nezničitelné tvořivé energie. Zvonař Borisko symbolizuje podstatu tvorby svojí vyzývavostí, obrovskou sebedůvěrou, nezkrotným přáním pracovat až do vyčerpání. Je předzvěstí probuzení Ruska a stimulem tvorby Rubleva, kterého přemohou tragické události a po zabití zloducha (při krvavém tatarském vpádu do chrámu) vysloví slib mlčení. Naturalisticky snímané přírodní scenérie, vesnické chalupy, chrámy ve městě, zdánlivě staticky popisovaný život mužiků, mnichů a umělců dotvářejí velmi sugestivní ovzduší doby. Černobílý obraz je v mnohých pasážích silně výtvarně stylizovaný. Ojedinělý opus v rámci historického žánru, který zároveň překračuje, je členěný do osmi kapitol. Naplňuje jedno z Tarkovského kréd: "Umění existuje výhradně proto, aby napravovalo svět."
    1
  • Malchik i golub
    Malchik i golub (1961)
    FilmRole: the Boy
    Chlapec touží po holubovi, ale nemá peníze na to, aby si ho koupil. Na trhu za něj chtějí 100 rublů! Rozhodne se ho získat výměnou za otcovo album známek. Když holuba konečně chytí, vypustí ho do nebe. Holub se ale vrací zpět do svého rodného holubníku, ke svému bývalému majiteli, který za něj znovu požaduje peníze. Krátký film o dětství a snech, o prvních životních lekcích, kterým musí každý čelit, když společnost a její pravidla zasahují do života a někdy ničí ty nejkrásnější sny.
    79%
    Chlapec touží po holubovi, ale nemá peníze na to, aby si ho koupil. Na trhu za něj chtějí 100 rublů! Rozhodne se ho získat výměnou za otcovo album známek. Když holuba konečně chytí, vypustí ho do nebe. Holub se ale vrací zpět do svého rodného holubníku, ke svému bývalému majiteli, který za něj znovu požaduje peníze. Krátký film o dětství a snech, o prvních životních lekcích, kterým musí každý čelit, když společnost a její pravidla zasahují do života a někdy ničí ty nejkrásnější sny.
    2
  • Sloužili dva kamarádi
    Sloužili dva kamarádi (1968)
    FilmRole: Белый офицер
    Film se odehrává v posledních dnech občanské války, která následovala po ruské revoluci. Krymský poloostrov je poslední baštou Bílé gardy a Rudá armáda plánuje závěrečný útok. První dějová linie sleduje dva vojáky Rudé armády, nepravděpodobné přátele Nekrasova a Karjakina. Druhá dějová linie je o důstojníkovi Bílé gardy Brusentsovovi, který je oddaný Rusku a své věci, ale vidí, jak je den za dnem ničena.
    77%
    Film se odehrává v posledních dnech občanské války, která následovala po ruské revoluci. Krymský poloostrov je poslední baštou Bílé gardy a Rudá armáda plánuje závěrečný útok. První dějová linie sleduje dva vojáky Rudé armády, nepravděpodobné přátele Nekrasova a Karjakina. Druhá dějová linie je o důstojníkovi Bílé gardy Brusentsovovi, který je oddaný Rusku a své věci, ale vidí, jak je den za dnem ničena.
    3
  • Oblomov
    Oblomov (1980)
    Film
    Petrohrad, polovina 19. století: líný, stárnoucí Oblomov žije v bytě se svým starším sluhou Zacharem. Většinu dne prospí a sní o svém dětství na panství rodičů. Jeho kamarád z dětství, Stolz, nyní energický a úspěšný podnikatel, Oblomova zve do své společnosti, kdykoliv je ve městě. Oblomovův život se změní, když ho Stolz seznámí s Olgou, krásnou a kultivovanou ženou. Když Stolz odjede na několik měsíců pryč, Oblomov si pronajme venkovský dům poblíž Olgy a ta se rozhodne ho změnit: proměnit ho v muže společnosti, činu a kultury. Brzy se Olga a Oblomov zamilují. Ale kde v tomto trojúhelníku zůstává Stolz?
    Žánry:Drama
    75%
    Petrohrad, polovina 19. století: líný, stárnoucí Oblomov žije v bytě se svým starším sluhou Zacharem. Většinu dne prospí a sní o svém dětství na panství rodičů. Jeho kamarád z dětství, Stolz, nyní energický a úspěšný podnikatel, Oblomova zve do své společnosti, kdykoliv je ve městě. Oblomovův život se změní, když ho Stolz seznámí s Olgou, krásnou a kultivovanou ženou. Když Stolz odjede na několik měsíců pryč, Oblomov si pronajme venkovský dům poblíž Olgy a ta se rozhodne ho změnit: proměnit ho v muže společnosti, činu a kultury. Brzy se Olga a Oblomov zamilují. Ale kde v tomto trojúhelníku zůstává Stolz?
    Žánry:Drama
    4
  • Bambi
    Bambi (1985)
    FilmRole: Bambi (adolescent)
    V lese se slaví – narodil se koloušek Bambi, syn vůdce, princ a dědic trůnu. Bambi je ještě maličký a celý obrovský svět kolem něj se mu zdá jako pohádka. V téhle pohádce potkává spoustu zázraků: zvířata a stromy, slunce a řeku, bratrance a sestřenice, veverku, legrační zajíce a krásné labutě. Ale v pohádkovém lese, kde všichni žijí pospolu, je i On... Ten, jehož jméno se nevyslovuje. Koho se bojí všichni, i ta nejsilnější zvířata. Bambi bude čelit řadě nebezpečí, dobrodružství a novým poznatkům, než dospěje a právem zaujme místo svého nejmenovaného otce – stane se vůdcem svého stáda.
    75%
    V lese se slaví – narodil se koloušek Bambi, syn vůdce, princ a dědic trůnu. Bambi je ještě maličký a celý obrovský svět kolem něj se mu zdá jako pohádka. V téhle pohádce potkává spoustu zázraků: zvířata a stromy, slunce a řeku, bratrance a sestřenice, veverku, legrační zajíce a krásné labutě. Ale v pohádkovém lese, kde všichni žijí pospolu, je i On... Ten, jehož jméno se nevyslovuje. Koho se bojí všichni, i ta nejsilnější zvířata. Bambi bude čelit řadě nebezpečí, dobrodružství a novým poznatkům, než dospěje a právem zaujme místo svého nejmenovaného otce – stane se vůdcem svého stáda.
    5
  • Ivanovo dětství
    Ivanovo dětství (1962)
    FilmRole: Ivan Bondarev
    Tarkovského úspěšný debut (jeho obhájcem v mezinárodní polemice byl např. J. P. Sartre) vypráví příběh 11letého dítěte války, jehož údělem se stala nepřístupná samota v utrpení a hořkosti, úplné přivlastnění světem nenávisti, pomsty, rizika a smrti, odcizení se všemu a všem bez náznaku touhy žít a přežít. Ivan přestal být dítětem ve chvíli, kdy mu fašisti před očima zavraždili matku. V černobílém obraze, mistrovsky zvládnutém kameramanem Vadimem Jusovem, rezonuje Tarkovského poetická stylizace přírody (makrodetaily krajiny, všeříkající siluety stromů - frontové zuhelnatělé pahýly, něžné břízy v týlu, skryté významy plynutí vody v řece, hladina močálu, odraz chvějící se hvězdy v hloubce studny, pomalu se kutálející jablka vypadlá z auta a ohryzaná koňmi...). Snové vodní třepetání se při Ivanově běhu s děvčátkem mělkou vodou rýmuje s úsměvy a radostnou dynamikou plnou půvabu a volnosti prosluněného prostoru, zatímco kontrastní svět války má stroze odměřenou dynamiku jakoby spoutaných, ostražitých, sebekontrolujících kroků a gest. Znamenitá je epizoda se šíleným starcem uprostřed vypálené dědiny, který vedle zmateně kroužící, přivázané slepice zamyká vrátka bez plotu - surrealistická vize, která je realitou, podobně jako pochmurná krajina, kterou plave loďka se strnule sedícími oběšenci. Tragický patos neodčinitelnosti viny všech za všechny je autorem spoluprožitý s mravním stoicismem. Historii lidstva dle něj formují výboje lidského ducha, umění, obětavá snaha lidí o zachování člověčenství v člověku. V následujících dílech Tarkovskij reagoval na hrozbu možné apokalypsy ještě osobněji a naléhavěji. Představitel Ivana hraje v jeho druhém filmu ANDREJ RUBLEV mladého zvonaře - fanatika tvorby.
    74%
    Tarkovského úspěšný debut (jeho obhájcem v mezinárodní polemice byl např. J. P. Sartre) vypráví příběh 11letého dítěte války, jehož údělem se stala nepřístupná samota v utrpení a hořkosti, úplné přivlastnění světem nenávisti, pomsty, rizika a smrti, odcizení se všemu a všem bez náznaku touhy žít a přežít. Ivan přestal být dítětem ve chvíli, kdy mu fašisti před očima zavraždili matku. V černobílém obraze, mistrovsky zvládnutém kameramanem Vadimem Jusovem, rezonuje Tarkovského poetická stylizace přírody (makrodetaily krajiny, všeříkající siluety stromů - frontové zuhelnatělé pahýly, něžné břízy v týlu, skryté významy plynutí vody v řece, hladina močálu, odraz chvějící se hvězdy v hloubce studny, pomalu se kutálející jablka vypadlá z auta a ohryzaná koňmi...). Snové vodní třepetání se při Ivanově běhu s děvčátkem mělkou vodou rýmuje s úsměvy a radostnou dynamikou plnou půvabu a volnosti prosluněného prostoru, zatímco kontrastní svět války má stroze odměřenou dynamiku jakoby spoutaných, ostražitých, sebekontrolujících kroků a gest. Znamenitá je epizoda se šíleným starcem uprostřed vypálené dědiny, který vedle zmateně kroužící, přivázané slepice zamyká vrátka bez plotu - surrealistická vize, která je realitou, podobně jako pochmurná krajina, kterou plave loďka se strnule sedícími oběšenci. Tragický patos neodčinitelnosti viny všech za všechny je autorem spoluprožitý s mravním stoicismem. Historii lidstva dle něj formují výboje lidského ducha, umění, obětavá snaha lidí o zachování člověčenství v člověku. V následujících dílech Tarkovskij reagoval na hrozbu možné apokalypsy ještě osobněji a naléhavěji. Představitel Ivana hraje v jeho druhém filmu ANDREJ RUBLEV mladého zvonaře - fanatika tvorby.
    6
  • Prověrka osudem
    Prověrka osudem (1986)
    FilmRole: полицай
    Svůj debut natočil Alexej German podle povídky Operace Šťastný nový rok (Operacija S novym godom, 1971), do kin se však dostal s patnáctiletým zpožděním pod názvem Prověrka osudem, a to kvůli údajně svérázně podanému tématu viny a trestu ve složitých podmínkách partyzánské války. Na vztahu k provinilému zajatci, který se ale mezi partyzány ocitl ze své vůle, jsou postaveny odlišné životní principy dvou zkušených válečníků: Lokotkovova otevřenost a chápavost pro lidská selhání a Petuškova nedůvěra a vybičovaný smysl pro povinnost. Film i dnes upoutá jak nekonvenčním podáním tématu, tak moderním režijním rukopisem, který German, malíř černobílého filmového plátna, rozvinul ve svých dalších dílech věnovaných válečnému období. Na kritice i cenzuře se režisérovi podařilo za 30 let vyvzdorovat jen čtyři filmy. Pro zajímavost - v Prověrce osudem se objevují všichni hlavní představitelé z Andreje Rubleva Andreje Tarkovského. (MFF Karlovy Vary)
    Žánry:DramaVálečný
    73%
    Svůj debut natočil Alexej German podle povídky Operace Šťastný nový rok (Operacija S novym godom, 1971), do kin se však dostal s patnáctiletým zpožděním pod názvem Prověrka osudem, a to kvůli údajně svérázně podanému tématu viny a trestu ve složitých podmínkách partyzánské války. Na vztahu k provinilému zajatci, který se ale mezi partyzány ocitl ze své vůle, jsou postaveny odlišné životní principy dvou zkušených válečníků: Lokotkovova otevřenost a chápavost pro lidská selhání a Petuškova nedůvěra a vybičovaný smysl pro povinnost. Film i dnes upoutá jak nekonvenčním podáním tématu, tak moderním režijním rukopisem, který German, malíř černobílého filmového plátna, rozvinul ve svých dalších dílech věnovaných válečnému období. Na kritice i cenzuře se režisérovi podařilo za 30 let vyvzdorovat jen čtyři filmy. Pro zajímavost - v Prověrce osudem se objevují všichni hlavní představitelé z Andreje Rubleva Andreje Tarkovského. (MFF Karlovy Vary)
    Žánry:DramaVálečný
    7
  • Mama vyshla zamuzh
    Mama vyshla zamuzh (1969)
    FilmRole: Борька Голубев
    Vynikající, skvěle zahraný film o svobodné matce z dělnické třídy a jejím dospívajícím synovi. Najde si muže a provdá se za něj. Její syn žárlí a zpočátku je plný hněvu, ale nakonec jí porozumí. I přes jednoduchost příběhu jde o jeden z nejupřímnějších a nejpoetičtějších filmů, které vznikly v Sovětském svazu v 60. a 70. letech. Je také velmi realistický a ukazuje život takový, jaký tehdy byl. Lyusyena Ovchinnikova je skvělá, právě díky tomuto filmu si člověk uvědomí, jak úžasná a nedoceněná herečka to byla. Nikolaj Burljajev je velmi dobrý jako vytáhlý teenager, závěrečná scéna, kdy nese matce sklenici sodovky, je ohromující. Oleg Efremov je velmi přesvědčivý jako dělník, který konečně našel štěstí.
    Žánry:Drama
    71%
    Vynikající, skvěle zahraný film o svobodné matce z dělnické třídy a jejím dospívajícím synovi. Najde si muže a provdá se za něj. Její syn žárlí a zpočátku je plný hněvu, ale nakonec jí porozumí. I přes jednoduchost příběhu jde o jeden z nejupřímnějších a nejpoetičtějších filmů, které vznikly v Sovětském svazu v 60. a 70. letech. Je také velmi realistický a ukazuje život takový, jaký tehdy byl. Lyusyena Ovchinnikova je skvělá, právě díky tomuto filmu si člověk uvědomí, jak úžasná a nedoceněná herečka to byla. Nikolaj Burljajev je velmi dobrý jako vytáhlý teenager, závěrečná scéna, kdy nese matce sklenici sodovky, je ohromující. Oleg Efremov je velmi přesvědčivý jako dělník, který konečně našel štěstí.
    Žánry:Drama
    8
  • Koška, kotoraja guljala sama po sebe
    Koška, kotoraja guljala sama po sebe (1988)
    FilmRole: Child (voice)
    Dva rodiče uloží své dítě do postýlky na noc a opustí pokoj. Dítě začne plakat a Kočka přijde do pokoje, aby mu dělala společnost. Dítě ji chytí za ocas a Kočka mu naštvaně připomene, že se před tisíci lety dohodli, že to nebude dělat. Když vidí, že si to dítě nepamatuje, Kočka si povzdechne a rozhodne se mu vyprávět příběh od začátku. Příběh začíná, když byla planeta mladá a život na Zemi začíná s dinosaury.
    Žánry:AnimovanýDrama
    70%
    Dva rodiče uloží své dítě do postýlky na noc a opustí pokoj. Dítě začne plakat a Kočka přijde do pokoje, aby mu dělala společnost. Dítě ji chytí za ocas a Kočka mu naštvaně připomene, že se před tisíci lety dohodli, že to nebude dělat. Když vidí, že si to dítě nepamatuje, Kočka si povzdechne a rozhodne se mu vyprávět příběh od začátku. Příběh začíná, když byla planeta mladá a život na Zemi začíná s dinosaury.
    Žánry:AnimovanýDrama
    9
  • Voyenno-polevoj roman
    Voyenno-polevoj roman (1983)
    FilmRole: Netuzhilin
    68%
    10
  • Geroj nashevo vremeni
    Geroj nashevo vremeni (1967)
    FilmRole: blind man
    Po smrti Bely byl Pečorin dlouho nemocný, poté opustil pevnost i Maxima Maximyče a odjel do Gruzie. Kapitán štábu od té doby o svém příteli neslyšel, často na něj vzpomínal a pečlivě nosil jeho deníky s sebou na svých cestách. Uplynulo pět let... Jednou se Maxim Maximyč na poštovní stanici u Vladikavkazu s radostí dozví, že sem dorazil i Grigorij Pečorin. Dlouho očekávané setkání přináší starému bojovníkovi nesnesitelnou bolest a hořké zklamání. V hněvu se nemilosrdně zbaví cestovních poznámek praporčíka. A jeho náhodný společník najde na zažloutlých stránkách příběh duše úžasného, neobyčejného člověka, který celý život přináší ostatním neštěstí.
    Žánry:Drama
    68%
    Po smrti Bely byl Pečorin dlouho nemocný, poté opustil pevnost i Maxima Maximyče a odjel do Gruzie. Kapitán štábu od té doby o svém příteli neslyšel, často na něj vzpomínal a pečlivě nosil jeho deníky s sebou na svých cestách. Uplynulo pět let... Jednou se Maxim Maximyč na poštovní stanici u Vladikavkazu s radostí dozví, že sem dorazil i Grigorij Pečorin. Dlouho očekávané setkání přináší starému bojovníkovi nesnesitelnou bolest a hořké zklamání. V hněvu se nemilosrdně zbaví cestovních poznámek praporčíka. A jeho náhodný společník najde na zažloutlých stránkách příběh duše úžasného, neobyčejného člověka, který celý život přináší ostatním neštěstí.
    Žánry:Drama
    11
  • Master i Margarita
    Master i Margarita (2006)
    FilmRole: Yeshua Ha-Nozri
    Mistr, talentovaný spisovatel z Moskvy, pracuje na rukopisu o biblickém Ježíši a Pontiovi Pilátovi. Moskevské úřady Mistra obtěžují sledováním a zastrašováním. Mistr, sužován tímto pronásledováním, hodí svůj rukopis do ohně a následně je uvězněn v psychiatrické léčebně. Jeho asistentka a múza Markéta se snaží Mistrovi pomoci s využitím nadpřirozených sil, které získala od ďábla – Wolanda, který Moskvu navštěvuje.
    Režie:Yuri Kara
    67%
    Mistr, talentovaný spisovatel z Moskvy, pracuje na rukopisu o biblickém Ježíši a Pontiovi Pilátovi. Moskevské úřady Mistra obtěžují sledováním a zastrašováním. Mistr, sužován tímto pronásledováním, hodí svůj rukopis do ohně a následně je uvězněn v psychiatrické léčebně. Jeho asistentka a múza Markéta se snaží Mistrovi pomoci s využitím nadpřirozených sil, které získala od ďábla – Wolanda, který Moskvu navštěvuje.
    Režie:Yuri Kara
    12
  • Kakaya chudnaya igra
    Kakaya chudnaya igra (1995)
    Film
    66%
    13
  • 14
  • Volba cíle
    Volba cíle (1975)
    FilmRole: Fedya
    63%
    15
  • Admirál
    Admirál (2008)
    FilmRole: Imperator
    • Filmbox+
    Alexandr Vasiljevič Kolchak je pravý hrdina svého národa, milovaný manžel a otec, který má jenom jednu slabost - okolím tiše tolerovanou zálibu v krásných ženách. Když potká ženu svého nejlepšího přítele Annu Timirevu, revoluce v krajině se setká s revolucí v jeho srdci. Na pozadí I. světové války se Alexandr a Anna snaží překonat nepřízeň osudu, ale zpřetrhat jeho okovy nebude snadné. Snímek nejenom že otevírá ne příliš oslavovanou kapitolu ruských dějin - boj proti bolševikům, ale váže se také k událostem provázejícím vznik Československa. Když totiž Kolchak prchal před rudou armádou na Sibiř, jeho vlak se zlatým carským pokladem střežili českoslovenští legionáři. Ti údajně podvedli autoritářského admirála a zlato v hodnotě půl miliardy skončilo v tehdejší Legiobance. Admirál patří mezi nejdražší a největší ruské filmové projekty všech dob, v komparzu si totiž zahráli desetitisíce příslušníků armády a díky nim vznikly neopakovatelné velkolepé bitevní scény. Rekordy láme i v kinech, když si diváci jenom v Rusku koupili vstupenky za téměř 35 milionů dolarů. Stejný produkční tým jako při dalších východních blockbustrech Noční hlídka a Denní hlídka tak dokázal z návratu ke skutečné historické události vyrobit událost ne náhodou srovnávanou s legendárním Titanicem. Ústřední píseň filmu se jmenuje Anna a vznikla zhudebněním stejnojmenné básně, kterou na admirálovu památku napsala skutečná Anna Timireva.
    61%
    Alexandr Vasiljevič Kolchak je pravý hrdina svého národa, milovaný manžel a otec, který má jenom jednu slabost - okolím tiše tolerovanou zálibu v krásných ženách. Když potká ženu svého nejlepšího přítele Annu Timirevu, revoluce v krajině se setká s revolucí v jeho srdci. Na pozadí I. světové války se Alexandr a Anna snaží překonat nepřízeň osudu, ale zpřetrhat jeho okovy nebude snadné. Snímek nejenom že otevírá ne příliš oslavovanou kapitolu ruských dějin - boj proti bolševikům, ale váže se také k událostem provázejícím vznik Československa. Když totiž Kolchak prchal před rudou armádou na Sibiř, jeho vlak se zlatým carským pokladem střežili českoslovenští legionáři. Ti údajně podvedli autoritářského admirála a zlato v hodnotě půl miliardy skončilo v tehdejší Legiobance. Admirál patří mezi nejdražší a největší ruské filmové projekty všech dob, v komparzu si totiž zahráli desetitisíce příslušníků armády a díky nim vznikly neopakovatelné velkolepé bitevní scény. Rekordy láme i v kinech, když si diváci jenom v Rusku koupili vstupenky za téměř 35 milionů dolarů. Stejný produkční tým jako při dalších východních blockbustrech Noční hlídka a Denní hlídka tak dokázal z návratu ke skutečné historické události vyrobit událost ne náhodou srovnávanou s legendárním Titanicem. Ústřední píseň filmu se jmenuje Anna a vznikla zhudebněním stejnojmenné básně, kterou na admirálovu památku napsala skutečná Anna Timireva.
    16
  • Hráč
    Hráč (1972)
    Film
    60%
    17
  • Pod kamenným nebem
    Pod kamenným nebem (1974)
    FilmRole: Леша Васильев
    52%
    18

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.