Ren Osugi (大杉 漣, Ōsugi Ren), vlastním jménem Takashi Osugi (大杉 孝, Ōsugi Takashi), se narodil 27. září 1951 v Komatsushimě v prefektuře Tokushima v Japonsku. Byl významným japonským hercem, který se během své téměř čtyřicetileté kariéry vypracoval mezi nejrespektovanější charakterní herce japonské kinematografie.
Počátky kariéry
Osugi začal svou hereckou dráhu v 80. letech, kdy se objevil v několika nezávislých filmech. Jeho první role přišly ve filmech jako Ol hentai shikijo (1980) a Gaki teikoku (Empire of Kids, 1981). V průběhu 80. let si postupně budoval kariéru v menších rolích, které mu však umožnily rozvíjet jeho charakteristický herecký styl.
Spolupráce s Takeshim Kitanem
Zlomovým momentem v Osugiho kariéře byla spolupráce s režisérem Takeshim Kitanem, s nímž natočil řadu významných filmů. Jejich spolupráce začala v 90. letech a stala se jedním z nejplodnějších tvůrčích partnerství v japonské kinematografii. V Kitanově filmu Sonatine (1993) ztvárnil Osugi postavu Katagiriho, obchodníka pracujícího pod hlavním hrdinou Murakawou. Film, který vypráví o tokijském jakuzovi vyslaném na Okinawu, aby ukončil gangsterskou válku, získal mezinárodní uznání a pomohl Osugimu proniknout do širšího povědomí.
Jejich spolupráce vyvrcholila filmem Hana-bi (Fireworks, 1997), který získal Zlatého lva na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách. V tomto snímku Osugi ztvárnil postavu Horibeho, policisty upoutaného na invalidní vozík po střelbě v akci. Jeho výkon byl kritiky vysoce ceněn a přispěl k tomu, že za své role v tomto a dalších filmech získal v roce 1999 cenu pro nejlepšího herce ve vedlejší roli na filmovém festivalu v Jokohamě.
Spolupráce s dalšími významnými režiséry
Osugi byl známý svou schopností spolupracovat s různými režiséry a přizpůsobit se jejich stylu. Významná byla jeho spolupráce s režisérem Kiyoshim Kurosawou, zejména ve filmu Cure (1997), psychologickém hororu o detektivovi vyšetřujícím sérii zdánlivě nesouvisejících vražd. V tomto filmu ztvárnil Osugi roli policejního velitele Fujiwarry. Film je považován za průlomové dílo japonského hororu a Osugiho výkon přispěl k jeho celkovému úspěchu.
Spolupracoval také s režisérem Takashim Miikem, který obdivoval Osugiho schopnost rychle přecházet od komických a imbecilních rolí k autoritativním a vážným. Objevil se v Miikeho filmové sérii Dead or Alive a dalších projektech.
Pozdější kariéra a významné role
V průběhu 2000. let a 2010. let Osugi nadále rozšiřoval svou filmografii o různorodé role. Mezi jeho významné filmy z tohoto období patří Zebraman (2004), kde hrál zástupce ředitele Kurodu, a Takeshis' (2005), kde ztvárnil Takeshiho manažera a taxikáře.
V roce 2016 se objevil v mezinárodně úspěšném filmu Shin Godzilla, kde ztvárnil roli japonského premiéra Seiji Okochiho. Film získal řadu ocenění včetně Japonské filmové ceny za nejlepší film a režii. Jeho poslední významnou rolí byla účast v závěrečném díle Kitanovy trilogie Outrage Coda (2017).
Všestrannost a herecký styl
Ren Osugi byl známý svou všestranností a schopností ztvárňovat širokou škálu postav. Ať už hrál detektivy, gangstery, politiky nebo obyčejné lidi, vždy do svých rolí vnášel hloubku a autenticitu. Jeho herecký styl byl charakteristický svou přirozeností a schopností přizpůsobit se požadavkům role a režiséra. Během své kariéry ztvárnil více než 400 rolí, což svědčí o jeho pracovitosti a oddanosti hereckému řemeslu.
Ocenění a odkaz
Za svou práci získal Osugi řadu ocenění, včetně ceny pro nejlepšího herce ve vedlejší roli na filmovém festivalu v Jokohamě v roce 1999 za filmy Cure, Hana-bi a další. Získal také cenu Kinema Junpo za nejlepšího herce ve vedlejší roli za film Inu Hashiru (1998) a byl nominován na Japonskou filmovou cenu.
Ren Osugi zemřel 21. února 2018 ve věku 66 let na akutní srdeční selhání. Jeho odchod znamenal velkou ztrátu pro japonskou kinematografii, kde zanechal nesmazatelnou stopu jako jeden z nejvýraznějších charakterních herců své generace. Jeho spolupráce s předními japonskými režiséry a schopnost přinášet hloubku i do menších rolí z něj učinily nenahraditelnou součást japonského filmového průmyslu.