7.4

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Gabriela Preissová: Filmy a seriály

  • Kladivo na čarodějnice
    Kladivo na čarodějnice (1970)
    FilmRole: měštka
    • Oneplay
    • iTunes
    Film Otakara Vávry vznikl podle románu Václava Kaplického a dochovaných zápisů z čarodějnických procesů. V letech 1678-1695 se na velkolosinském panství konalo několik soudních procesů s údajnými čarodějnicemi. Inkvizitor Boblig tu zkonstruuje proces, jehož metody zaručují doznání všech obžalovaných. Proti spořádaným občanům se náhle vynoří moc, která pod rouškou očišťování kraje od čarodějnic sleduje pouze vlastní obohacení a která neváhá pro tento cíl ničit všechny odpůrce a obětovat životy desítek nevinných lidí.
    84%
    Film Otakara Vávry vznikl podle románu Václava Kaplického a dochovaných zápisů z čarodějnických procesů. V letech 1678-1695 se na velkolosinském panství konalo několik soudních procesů s údajnými čarodějnicemi. Inkvizitor Boblig tu zkonstruuje proces, jehož metody zaručují doznání všech obžalovaných. Proti spořádaným občanům se náhle vynoří moc, která pod rouškou očišťování kraje od čarodějnic sleduje pouze vlastní obohacení a která neváhá pro tento cíl ničit všechny odpůrce a obětovat životy desítek nevinných lidí.
    1
  • Morgiana
    Morgiana (1972)
    FilmRole: Gerda
    • Oneplay
    Na počátku normalizace oslovil Juraje Herze dramaturg Vladimír Bor, vedoucí jedné z barrandovských tvůrčích skupin. Nabídl mu k adaptaci povídku ruského novoromantika Alexandra Štěpanoviče Grina Jessie a Morgiana. Režiséra látka zprvu neoslovila, ale uvědomoval si, že díky Borově záštitě bude mít při realizaci poměrně velkou volnost. Goticko-hororový příběh dvou sester, jejichž vztah rozežere chamtivost, chtíč a černá magie, proto pojal coby stylistické cvičení. Obě hlavní role, éterickou Kláru i žárlivou Viktorii, hraje Iva Janžurová. Povahu každé ze sester vystihují vedle mizanscény protkané symboly také kostýmy Ireny Greifové. Primárně je ale jejich odlišnost patrná z odstíněného hereckého projevu Janžurové. Ke svíravé atmosféře temně pohádkového filmu přispívá sugestivní orchestrální hudba Luboše Fišera a expresionistická kamera Jaroslava Kučery, který založil vizuální dynamiku obrazu na kontrastu černé a bílé, čímž podtrhl ústřední motiv duality. Na svou dobu příliš odvážný film byl na Barrandově řazen k uměleckým nezdarům. Postupně se ale Morgiana stala kultovním dílem, k němuž odkazují i zahraniční tvůrci jako Peter Strickland. (NFA)
    Režie:Juraj Herz
    77%
    Na počátku normalizace oslovil Juraje Herze dramaturg Vladimír Bor, vedoucí jedné z barrandovských tvůrčích skupin. Nabídl mu k adaptaci povídku ruského novoromantika Alexandra Štěpanoviče Grina Jessie a Morgiana. Režiséra látka zprvu neoslovila, ale uvědomoval si, že díky Borově záštitě bude mít při realizaci poměrně velkou volnost. Goticko-hororový příběh dvou sester, jejichž vztah rozežere chamtivost, chtíč a černá magie, proto pojal coby stylistické cvičení. Obě hlavní role, éterickou Kláru i žárlivou Viktorii, hraje Iva Janžurová. Povahu každé ze sester vystihují vedle mizanscény protkané symboly také kostýmy Ireny Greifové. Primárně je ale jejich odlišnost patrná z odstíněného hereckého projevu Janžurové. Ke svíravé atmosféře temně pohádkového filmu přispívá sugestivní orchestrální hudba Luboše Fišera a expresionistická kamera Jaroslava Kučery, který založil vizuální dynamiku obrazu na kontrastu černé a bílé, čímž podtrhl ústřední motiv duality. Na svou dobu příliš odvážný film byl na Barrandově řazen k uměleckým nezdarům. Postupně se ale Morgiana stala kultovním dílem, k němuž odkazují i zahraniční tvůrci jako Peter Strickland. (NFA)
    Režie:Juraj Herz
    2
  • Případ pro začínajícího kata
    Případ pro začínajícího kata (1970)
    FilmRole: žena ministra železnic
    • Oneplay
    • iTunes
    • KVIFF TV
    • +1
    Vrcholné dílo a životní projekt v té době již etablovaného scenáristy a díky mezinárodně úspěšnému středometrážnímu snímku Postava k podpírání i režiséra Pavla Juráčka je imaginativním opusem volně inspirovaným Gulliverovými cestami. Ze snímku sálá kafkovské absurdno, ačkoliv sám autor se vůči Kafkovi vymezoval a tvrdil, že by film natočil stejně i bez jeho díla. Do 12 kapitol rozdělený příběh sleduje s autem havarujícího Gullivera, jenž se zatoulal do země Balnibarbi. V každé z kapitol poznává zdejší ekosystém a absurdity panujícího režimu. Těžko uchopitelný a mnohovrstevnatý film plynule přepíná mezi grotesknem, snovostí, realitou a absurdní komedií, s čímž se pojí i žánrová nezařaditelnost, která je pro většinu novovlnných filmů typická. Celistvý příběh je pro autorskou vizi podružný, mnohem důležitější je konfrontace hlavní postavy s ideologií celého systému a budovaný fikční svět. Časoprostorová pospolitost je záměrně roztříštěna, čemuž podléhají i stylistické a formální volby, když se často stříhá jump cuty či se snímá v kontrastních symetrických kompozicích.
    76%
    Vrcholné dílo a životní projekt v té době již etablovaného scenáristy a díky mezinárodně úspěšnému středometrážnímu snímku Postava k podpírání i režiséra Pavla Juráčka je imaginativním opusem volně inspirovaným Gulliverovými cestami. Ze snímku sálá kafkovské absurdno, ačkoliv sám autor se vůči Kafkovi vymezoval a tvrdil, že by film natočil stejně i bez jeho díla. Do 12 kapitol rozdělený příběh sleduje s autem havarujícího Gullivera, jenž se zatoulal do země Balnibarbi. V každé z kapitol poznává zdejší ekosystém a absurdity panujícího režimu. Těžko uchopitelný a mnohovrstevnatý film plynule přepíná mezi grotesknem, snovostí, realitou a absurdní komedií, s čímž se pojí i žánrová nezařaditelnost, která je pro většinu novovlnných filmů typická. Celistvý příběh je pro autorskou vizi podružný, mnohem důležitější je konfrontace hlavní postavy s ideologií celého systému a budovaný fikční svět. Časoprostorová pospolitost je záměrně roztříštěna, čemuž podléhají i stylistické a formální volby, když se často stříhá jump cuty či se snímá v kontrastních symetrických kompozicích.
    3
  • Slaměný klobouk
    Slaměný klobouk (1972)
    FilmRole: slečna Kristýna
    • Oneplay
    Pařížský bonviván Maurice Fadinard je ve svých čtyřiceti letech finančně na dně. Jediným možným řešením je pro něj sňatek s nezkušenou, avšak zazobanou Helenkou, dcerou zelináře Nonancourta. Ve svatební den se Fadinard naposledy v lesíku sejde se svou milenkou. Jeho kůň nedopatřením sežere slaměný klobouk jiné dámy, Anais Beauperthuisové, která je tu se svým milencem, poručíkem Emilem. Protože Anais se ke svému žárlivému manželovi nemůže vrátit bez klobouku, požaduje Emil na Fadinardovi okamžitou nápravu. Dokonce kvůli tomu i s Anais dorazí do Fadinardova bytu. A tady začne kolotoč zmatků a nedorozumění. Fadinard neví, zda se nejdřív věnovat nevěstě a jejímu početnému příbuzenstvu, nebo rozzuřenému Emilovi. Ani jedni nechtějí čekat, a hlavně je zde kardinální otázka: kde v celém městě sehnat přesně stejný slaměný klobouk? (CS Film)
    Žánry:Komedie
    75%
    Pařížský bonviván Maurice Fadinard je ve svých čtyřiceti letech finančně na dně. Jediným možným řešením je pro něj sňatek s nezkušenou, avšak zazobanou Helenkou, dcerou zelináře Nonancourta. Ve svatební den se Fadinard naposledy v lesíku sejde se svou milenkou. Jeho kůň nedopatřením sežere slaměný klobouk jiné dámy, Anais Beauperthuisové, která je tu se svým milencem, poručíkem Emilem. Protože Anais se ke svému žárlivému manželovi nemůže vrátit bez klobouku, požaduje Emil na Fadinardovi okamžitou nápravu. Dokonce kvůli tomu i s Anais dorazí do Fadinardova bytu. A tady začne kolotoč zmatků a nedorozumění. Fadinard neví, zda se nejdřív věnovat nevěstě a jejímu početnému příbuzenstvu, nebo rozzuřenému Emilovi. Ani jedni nechtějí čekat, a hlavně je zde kardinální otázka: kde v celém městě sehnat přesně stejný slaměný klobouk? (CS Film)
    Žánry:Komedie
    4
  • Vražda ing. Čerta
    Vražda ing. Čerta (1970)
    FilmRole: dáma na koncertě
    • Oneplay
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    První a poslední režijní počin výtvarnice a scenáristky Ester Krumbachové je feministicky laděným pohledem na vztah muže a ženy. Feminismus razící snímek se soustředí na postavu ženy ve středním věku, která hledá partnera. Domů na večeři pozve známého Bohouše, kterého si pamatuje jako útlého šviháka. Na schůzku se však dostaví oplácaný chlapík s buranskou povahou a neukojitelnou touhou po jídle. Jeho všežravost vede ke spořádání několika chodů, což se opakuje na více schůzkách, a nakonec se postará i o nožičky od nebohého stolu. Na konci odhalí, že je samotný čert, načež jej žena nacpe do pytle a konečně se ho zbaví. Snímek se odehrává v jednom bytě a až manýristickým způsobem nechává vyniknout pestrobarevnou mizanscénu, v čele s pastelem nasáklou výtvarnou stránkou. Ústřední dvojice je záměrně karikaturovaná, Krumbachová se nesnaží o psychologizaci postav, jako spíš o satirický obraz obou pohlaví a jejich rozdíly, zabalený ve fantaskním kabátku.
    Žánry:FantasyKomedie
    69%
    První a poslední režijní počin výtvarnice a scenáristky Ester Krumbachové je feministicky laděným pohledem na vztah muže a ženy. Feminismus razící snímek se soustředí na postavu ženy ve středním věku, která hledá partnera. Domů na večeři pozve známého Bohouše, kterého si pamatuje jako útlého šviháka. Na schůzku se však dostaví oplácaný chlapík s buranskou povahou a neukojitelnou touhou po jídle. Jeho všežravost vede ke spořádání několika chodů, což se opakuje na více schůzkách, a nakonec se postará i o nožičky od nebohého stolu. Na konci odhalí, že je samotný čert, načež jej žena nacpe do pytle a konečně se ho zbaví. Snímek se odehrává v jednom bytě a až manýristickým způsobem nechává vyniknout pestrobarevnou mizanscénu, v čele s pastelem nasáklou výtvarnou stránkou. Ústřední dvojice je záměrně karikaturovaná, Krumbachová se nesnaží o psychologizaci postav, jako spíš o satirický obraz obou pohlaví a jejich rozdíly, zabalený ve fantaskním kabátku.
    Žánry:FantasyKomedie
    5
  • Den sedmý, osmá noc
    Den sedmý, osmá noc (1990)
    FilmRole: Teta Nováková
    • Oneplay
    Jeden z trezorových filmů zobrazuje navenek sice tragikomickou, ale přitom stále vypjatější situaci v malé osadě, ohrožené neznámým útočníkem. Bravurně napsaná i zahraná výpověď o chování lidí ve chvílích nejistoty prozrazuje, jak snadno lze ztratit jakýkoli soucit i lidskost. I ti, kteří se baví manipulováním svých bližních, se nakonec mohou stát obětí. Uchvátí zejména Josef Bek, jako pašijový herec, který představuje Krista.
    Žánry:Drama
    67%
    Jeden z trezorových filmů zobrazuje navenek sice tragikomickou, ale přitom stále vypjatější situaci v malé osadě, ohrožené neznámým útočníkem. Bravurně napsaná i zahraná výpověď o chování lidí ve chvílích nejistoty prozrazuje, jak snadno lze ztratit jakýkoli soucit i lidskost. I ti, kteří se baví manipulováním svých bližních, se nakonec mohou stát obětí. Uchvátí zejména Josef Bek, jako pašijový herec, který představuje Krista.
    Žánry:Drama
    6
  • Případ Daniela
    Případ Daniela (1965)
    Film
    42%
    7

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.