Eva Poláková: Nejlepší filmy a seriály

7.0

Eva Poláková: Filmy a seriály

  • Smrt si říká Engelchen
    Smrt si říká Engelchen (1963)
    FilmRole: sekretářka Marta
    Román slovenského prozaika a novináře Ladislava Mňačka Smrt si říká Engelchen vyšel poprvé v roce 1959 a ihned zaujal čtenáře i kritiku nevšedním pohledem na tehdy už zprofanovanou partyzánskou tematiku. Mňačko svůj příběh líčí na základě autentických prožitků. Aniž by glorifikoval, přikrášloval, aniž by se přidržoval schematického dělení charakterů na černé a bílé, dává velký prostor psychologické kresbě postav, šokuje netradičním pojetím literárních i lidských konvencí, v každém případě však čtenářům poskytuje do té doby nevídaně otevřený obraz jedné stránky partyzánského odboje. Téměř filmová stavba románu zaujala scenáristickou a režisérskou dvojici Jána Kadára a Elmara Klose, tvůrce, kteří zásadním způsobem obohatili naši kinematografii (Obžalovaný, Tři přání, Tam na konečné, později Obchod na korze). Film Smrt si říká Engelchen měl premiéru v roce 1963, v době, kdy neopakovatelná generace našich filmařů vykročila do světa a začala oslňovat svými úspěchy. Kadár a Klos, přestože byli o generaci starší, nezůstali za svými mladšími kolegy nijak pozadu, v dokonalé tvůrčí symbióze přijali postupy i poetiku nové vlny ve svůj vlastní svébytný výraz podložený samozřejmou profesionalitou a letitou zkušeností a vznikl tak jeden z nejpozoruhodnějších filmů 60. let. Dvojí časová rovina filmu i psychologicky složitá kresba hrdiny příběhu Pavla daly mimořádnou příležitost Janu Kačerovi, jehož citlivé civilní herectví obohatilo postavu mladého, těžce zraněného partyzána, o nové a netušené duševní dimenze. Jednu ze svých největších filmových rolí (zde postava Marty) dostala slovenská herečka Eva Poláková, jejíž předčasný skon v roce 1973 byl pro slovenské divadlo opravdu těžkou ztrátou. (Česká televize)
    Žánry:DramaVálečný
    74%
    Román slovenského prozaika a novináře Ladislava Mňačka Smrt si říká Engelchen vyšel poprvé v roce 1959 a ihned zaujal čtenáře i kritiku nevšedním pohledem na tehdy už zprofanovanou partyzánskou tematiku. Mňačko svůj příběh líčí na základě autentických prožitků. Aniž by glorifikoval, přikrášloval, aniž by se přidržoval schematického dělení charakterů na černé a bílé, dává velký prostor psychologické kresbě postav, šokuje netradičním pojetím literárních i lidských konvencí, v každém případě však čtenářům poskytuje do té doby nevídaně otevřený obraz jedné stránky partyzánského odboje. Téměř filmová stavba románu zaujala scenáristickou a režisérskou dvojici Jána Kadára a Elmara Klose, tvůrce, kteří zásadním způsobem obohatili naši kinematografii (Obžalovaný, Tři přání, Tam na konečné, později Obchod na korze). Film Smrt si říká Engelchen měl premiéru v roce 1963, v době, kdy neopakovatelná generace našich filmařů vykročila do světa a začala oslňovat svými úspěchy. Kadár a Klos, přestože byli o generaci starší, nezůstali za svými mladšími kolegy nijak pozadu, v dokonalé tvůrčí symbióze přijali postupy i poetiku nové vlny ve svůj vlastní svébytný výraz podložený samozřejmou profesionalitou a letitou zkušeností a vznikl tak jeden z nejpozoruhodnějších filmů 60. let. Dvojí časová rovina filmu i psychologicky složitá kresba hrdiny příběhu Pavla daly mimořádnou příležitost Janu Kačerovi, jehož citlivé civilní herectví obohatilo postavu mladého, těžce zraněného partyzána, o nové a netušené duševní dimenze. Jednu ze svých největších filmových rolí (zde postava Marty) dostala slovenská herečka Eva Poláková, jejíž předčasný skon v roce 1973 byl pro slovenské divadlo opravdu těžkou ztrátou. (Česká televize)
    Žánry:DramaVálečný
    1
  • Námestie svätej Alžbety
    Námestie svätej Alžbety (1966)
    FilmRole: Erna Holderová
    72%
    2
  • Posledná bosorka
    Posledná bosorka (1957)
    Film
    Slovenské město Trnava se v polovině 18. století pyšní univerzitou, ale jeho řadoví obyvatelé stále ovládá dogmatická víra a strach z tajemných sil. V této době má malíř Peter vytvořit oltářní obraz Umučení svaté Julie. Jako model mu má stát rychtářova žena Aranka, která však nemá nic z výrazu světice. Malíř se vzepře nařízení, obraz zničí a jako nový model si vybere prosté rybářské děvče. To je však později obviněno z čarodějnictví... Dnes již klasický slovenský historický film natočil v roce 1957 režisér Vladimír Bahna. Film, který je zároveň kritikou nesmyslného společenského bezpráví, reprezentoval československou kinematografii na X. MFF v Karlových Varech. (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    70%
    Slovenské město Trnava se v polovině 18. století pyšní univerzitou, ale jeho řadoví obyvatelé stále ovládá dogmatická víra a strach z tajemných sil. V této době má malíř Peter vytvořit oltářní obraz Umučení svaté Julie. Jako model mu má stát rychtářova žena Aranka, která však nemá nic z výrazu světice. Malíř se vzepře nařízení, obraz zničí a jako nový model si vybere prosté rybářské děvče. To je však později obviněno z čarodějnictví... Dnes již klasický slovenský historický film natočil v roce 1957 režisér Vladimír Bahna. Film, který je zároveň kritikou nesmyslného společenského bezpráví, reprezentoval československou kinematografii na X. MFF v Karlových Varech. (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    3
  • Smrť prichádza v daždi
    Smrť prichádza v daždi (1966)
    FilmRole: Fojtíková
    Slovenská detektivka, jejíž děj se odehrává v současném bratislavském prostředí a jejími hrdiny jsou obyčejní lidé, kteří mají své všední životní problémy. Násilná smrt Olgy Holešové je postaví do těžkého podezření z vraždy. Shoda zvláštních náhod a okolností stíží práci vyšetřovatelů. Manželova nevěra, ztráta velké částky peněz, kterou má pokladník Fiala nahradit, právník, přivydělávající si nejrůznějšími fuškami - to vše jsou matoucí stopy, mezi nimiž vyšetřovatel Jakubec nakonec najde nit, která ho přivede ke správnému řešení případu.
    Žánry:Krimi
    66%
    Slovenská detektivka, jejíž děj se odehrává v současném bratislavském prostředí a jejími hrdiny jsou obyčejní lidé, kteří mají své všední životní problémy. Násilná smrt Olgy Holešové je postaví do těžkého podezření z vraždy. Shoda zvláštních náhod a okolností stíží práci vyšetřovatelů. Manželova nevěra, ztráta velké částky peněz, kterou má pokladník Fiala nahradit, právník, přivydělávající si nejrůznějšími fuškami - to vše jsou matoucí stopy, mezi nimiž vyšetřovatel Jakubec nakonec najde nit, která ho přivede ke správnému řešení případu.
    Žánry:Krimi
    4
  • Páni sa zabávajú
    Páni sa zabávajú (1972)
    Film
    57%
    5
  • Vždy možno začať
    Vždy možno začať (1962)
    FilmRole: Valika Darajová
    Psychologická sonda do života uměleckého dorostu, posluchačů divadelní fakulty, se vyznačuje prvoplánovým děním i nepříliš obratným inscenačním ztvárněním. Líčí početné hrdiny jako budoucí umělce ještě naplněné chutí a nadšením, kteří věří v ideální sebeuplatnění. Také však zachycuje nesnáze, jaké vyvstanou po jejich odchodu do praxe, dotýká se i soukromých potíží, které na ně rovněž číhají. Do popředí vystupuje budoucí herečka, která začne - i po neomalených slovech svého spolužáka - pochybovat o svém talentu. Scénář k filmu dnes již pozapomenutému napsala česká autorka Nataša Tanská.
    Režie:Ján Lacko
    55%
    Psychologická sonda do života uměleckého dorostu, posluchačů divadelní fakulty, se vyznačuje prvoplánovým děním i nepříliš obratným inscenačním ztvárněním. Líčí početné hrdiny jako budoucí umělce ještě naplněné chutí a nadšením, kteří věří v ideální sebeuplatnění. Také však zachycuje nesnáze, jaké vyvstanou po jejich odchodu do praxe, dotýká se i soukromých potíží, které na ně rovněž číhají. Do popředí vystupuje budoucí herečka, která začne - i po neomalených slovech svého spolužáka - pochybovat o svém talentu. Scénář k filmu dnes již pozapomenutému napsala česká autorka Nataša Tanská.
    Režie:Ján Lacko
    6
  • Stopy na Sitne
    Stopy na Sitne (1969)
    FilmRole: Judita
    44%
    7

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.