5.9

Magda Maděrová: Filmy a seriály

  • Dařbuján a Pandrhola
    Dařbuján a Pandrhola (1960)
    FilmRole: měštka
    • Oneplay
    • Prima Plus
    Hrdinou pohádky Dařbuján a Pandrhola je chudý havíř Kuba Dařbuján, který se stará o svou Markýtku a jedenáct dětí. Není divu, že se jen málokdy nají dosyta. A to jim vrána právě nese další. Když se narodí, vydá se Kuba hledat kmotra. Odmítne stařečka (Pánaboha), protože je dobrý jen k bohatým, myslivce (čerta), rád však přijme nabídku sekáče (Smrti), který jediný je stejně spravedlivý ke všem bez rozdílu. Smrťák mu nabídne úmluvu a Kuba se stane doktorem. Pokud bude stát Smrťák u nohou postele, může pacienta uzdravit, pokud však u hlavy, není již nemocnému pomoci. Kuba souhlasí a hned druhý den se dá do léčení. Nakonec po dlouhém zdráhání pomůže i bohatému a lakomému sládkovi Pandrholovi, přestože tím poruší danou úmluvu. Pandrhola navíc nechá Smrťáka zatlouct do velkého sudu, aby se jej zbavil jednou provždy. Od té chvíle však nikdo a nic nemůže zemřít. Ani člověk, ani zvíře. A to je věru nepříjemné...
    Žánry:KomediePohádka
    81%
    Hrdinou pohádky Dařbuján a Pandrhola je chudý havíř Kuba Dařbuján, který se stará o svou Markýtku a jedenáct dětí. Není divu, že se jen málokdy nají dosyta. A to jim vrána právě nese další. Když se narodí, vydá se Kuba hledat kmotra. Odmítne stařečka (Pánaboha), protože je dobrý jen k bohatým, myslivce (čerta), rád však přijme nabídku sekáče (Smrti), který jediný je stejně spravedlivý ke všem bez rozdílu. Smrťák mu nabídne úmluvu a Kuba se stane doktorem. Pokud bude stát Smrťák u nohou postele, může pacienta uzdravit, pokud však u hlavy, není již nemocnému pomoci. Kuba souhlasí a hned druhý den se dá do léčení. Nakonec po dlouhém zdráhání pomůže i bohatému a lakomému sládkovi Pandrholovi, přestože tím poruší danou úmluvu. Pandrhola navíc nechá Smrťáka zatlouct do velkého sudu, aby se jej zbavil jednou provždy. Od té chvíle však nikdo a nic nemůže zemřít. Ani člověk, ani zvíře. A to je věru nepříjemné...
    Žánry:KomediePohádka
    1
  • F. L. Věk
    F. L. Věk (1971)
    Seriál
    • iVysílání
    Televizní ztvárnění rozsáhlého románu Aloise Jiráska z období našeho národního obrození je dílem autora Otto Zelenky, režiséra Františka Filipa a dlouhé řady dalších významných umělců. Historie pokořeného a ujařmeného národa, který hledá a nalézá svou ztracenou tvář, získala po vstupu armád Varšavské smlouvy v nových politických souvislostech nový smysl. Divák v ní právem nacházel podobenství s tím, co právě prožíval. A tak se staly pro schvalovatele jakékoliv zmínky o národním sebevědomí a duchovní síle víry nepřípustné. Při premiéře v roce 1971 nesměl být poslední díl F. L. Věka uveden. Teprve po roce 1989 bylo poprvé možné uvést seriál v jeho původní podobě. (zdroj: Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    80%
    Televizní ztvárnění rozsáhlého románu Aloise Jiráska z období našeho národního obrození je dílem autora Otto Zelenky, režiséra Františka Filipa a dlouhé řady dalších významných umělců. Historie pokořeného a ujařmeného národa, který hledá a nalézá svou ztracenou tvář, získala po vstupu armád Varšavské smlouvy v nových politických souvislostech nový smysl. Divák v ní právem nacházel podobenství s tím, co právě prožíval. A tak se staly pro schvalovatele jakékoliv zmínky o národním sebevědomí a duchovní síle víry nepřípustné. Při premiéře v roce 1971 nesměl být poslední díl F. L. Věka uveden. Teprve po roce 1989 bylo poprvé možné uvést seriál v jeho původní podobě. (zdroj: Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    2
  • Pan Tau a Claudie
    Pan Tau a Claudie (1972)
    FilmRole: novinářka
    70%
    3
  • Pan Tau
    Pan Tau (1970)
    SeriálRole: novinářka (Pan Tau a Claudie) / telefonistka (Pan Tau v cirkuse)
    Jednotlivé díly mají své vlastní karty, seriál má tři nezávislé řady. Pan Tau měl vždycky laskavý výraz, přátelský úsměv a zdvořilé chování. Vždy elegantně oblečený ve fraku anglického typu, s deštníkem a bílým karafiátem v klopě. Nemluvil, ale gesty dokázal vyjádřit vše podstatné. Jeho kouzelná buřinka jej po speciálním poklepání a pohlazení proměnila v loutku, případně uměla přemístit nebo vykouzlit různé předměty. Pan Tau pomáhal hlavně dětem, ale později i dospělým, před kterými se obvykle dokázal úspěšně schovat.
    68%
    Jednotlivé díly mají své vlastní karty, seriál má tři nezávislé řady. Pan Tau měl vždycky laskavý výraz, přátelský úsměv a zdvořilé chování. Vždy elegantně oblečený ve fraku anglického typu, s deštníkem a bílým karafiátem v klopě. Nemluvil, ale gesty dokázal vyjádřit vše podstatné. Jeho kouzelná buřinka jej po speciálním poklepání a pohlazení proměnila v loutku, případně uměla přemístit nebo vykouzlit různé předměty. Pan Tau pomáhal hlavně dětem, ale později i dospělým, před kterými se obvykle dokázal úspěšně schovat.
    4
  • Spanilá jízda
    Spanilá jízda (1963)
    Film
    • Oneplay
    V husitských dobách se náboženská pravda šířila i na hrotech zbraní. Když se husité chystají na výpad do Norimberka, aby tam obhájili své učení, mladý velitel jízdní výpravy, jemuž zlotřilý křižák kdysi unesl nevěstu, to chápe jako příležitost k osobní mstě. Oldřich Daněk se sice snažil nastolit osobitý výklad historických událostí, přemítá o tom, kam vede zaslepená touha trestat zlý skutek dalším ukrutnictvím, avšak jeho verze působí příliš tezovitě a neživotně, nepovznesla se nad popisně ilustrované výjevy ze starých letopisů českých.
    68%
    V husitských dobách se náboženská pravda šířila i na hrotech zbraní. Když se husité chystají na výpad do Norimberka, aby tam obhájili své učení, mladý velitel jízdní výpravy, jemuž zlotřilý křižák kdysi unesl nevěstu, to chápe jako příležitost k osobní mstě. Oldřich Daněk se sice snažil nastolit osobitý výklad historických událostí, přemítá o tom, kam vede zaslepená touha trestat zlý skutek dalším ukrutnictvím, avšak jeho verze působí příliš tezovitě a neživotně, nepovznesla se nad popisně ilustrované výjevy ze starých letopisů českých.
    5
  • Ze soboty na neděli
    Ze soboty na neděli (1931)
    FilmRole: písařka Mary
    • Oneplay
    • iTunes
    Psychologické drama sleduje příběh dvou stenotypistek, které po týdnu monotónní kancelářské práce hledají o sobotním večeru únik z každodenního stereotypu. První zvukový film Gustava Machatého propojuje realismus s poetickým viděním všedního městského života a odvážně experimentuje s využitím zvuku v rámci moderního filmového jazyka. Na svou dobu tematicky i stylově progresivní film, podbarvený jazzovými melodiemi Jaroslava Ježka, vznikl podle námětu Vítězslava Nezvala. Méně známý, ovšem neméně zdařilý snímek režiséra filmů Erotikon (1929) či Extase (1933), vyniká využitím progresivních tvůrčích postupů, filmových montáží a především povýšením zvukové složky filmu na plnohodnotný vyjadřovací prostředek, nezávislý na obraze. Prostřednictvím kontrapunktu obrazu a zvuku Machatý dosahuje nových, překvapivých významů i humorného účinku. Také dobová kritika přijala Ze soboty na neděli jako dosud nejzdařilejší zvukový film. Na výsledku se bezpochyby podepsala i Machatého schopnost obklopovat se významnými osobnostmi umělecké avantgardy. Kromě již zmíněných Vítězslava Nezvala a Jaroslava Ježka se na filmu jako architekt podílel Alexandr Hackenschmied a Machatého stálý spolupracovník, kameraman Václav Vích. (NFA)
    Žánry:DramaRomantický
    67%
    Psychologické drama sleduje příběh dvou stenotypistek, které po týdnu monotónní kancelářské práce hledají o sobotním večeru únik z každodenního stereotypu. První zvukový film Gustava Machatého propojuje realismus s poetickým viděním všedního městského života a odvážně experimentuje s využitím zvuku v rámci moderního filmového jazyka. Na svou dobu tematicky i stylově progresivní film, podbarvený jazzovými melodiemi Jaroslava Ježka, vznikl podle námětu Vítězslava Nezvala. Méně známý, ovšem neméně zdařilý snímek režiséra filmů Erotikon (1929) či Extase (1933), vyniká využitím progresivních tvůrčích postupů, filmových montáží a především povýšením zvukové složky filmu na plnohodnotný vyjadřovací prostředek, nezávislý na obraze. Prostřednictvím kontrapunktu obrazu a zvuku Machatý dosahuje nových, překvapivých významů i humorného účinku. Také dobová kritika přijala Ze soboty na neděli jako dosud nejzdařilejší zvukový film. Na výsledku se bezpochyby podepsala i Machatého schopnost obklopovat se významnými osobnostmi umělecké avantgardy. Kromě již zmíněných Vítězslava Nezvala a Jaroslava Ježka se na filmu jako architekt podílel Alexandr Hackenschmied a Machatého stálý spolupracovník, kameraman Václav Vích. (NFA)
    Žánry:DramaRomantický
    6
  • Cesta zpátky
    Cesta zpátky (1959)
    FilmRole: pokladní
    Dan, Freddy a Carda bloumají Prahou a uvažují, jak získat peníze. Rozhodnou se oloupit pokladníka kina, ale jsou zadrženi náhodným chodcem. Při rvačce přijde Freddy o bundu, ale nakonec všichni tři chlapci utečou. Freddy má strach z návratu domů a ukryje se v přístavu. Policie zjistí jeho totožnost z dokladů nalezených v bundě. V přístavu se Freddy setká s celnicí Tonkou a vzbudí její lítost smyšlenou historkou o násilnickém otci. Zpráva o smrti muže, s nímž se popral, utvrdí Freddyho v přesvědčení, že se musí dále skrývat. Policie pátrá po Freddym v továrně, kde hoši pracují. Carda se chce přiznat. Dan ho opije a vyzve k závodu na motorce. Carda havaruje a zabije se. Dan se rozhodne dostat Freddyho za hranice s pomocí svého otce. Tonka navštíví Freddyho otce, dozví se pravdu a přemluví Freddyho, aby se přihlásil na policii. Freddy odmítne Danovu pomoc a dojde ke rvačce. Freddy uteče a jde se udat. Danův otec vidí jedinou možnost záchrany svého syna v tom, že ho pošle za hranice místo Freddyho.
    Žánry:DramaKrimi
    64%
    Dan, Freddy a Carda bloumají Prahou a uvažují, jak získat peníze. Rozhodnou se oloupit pokladníka kina, ale jsou zadrženi náhodným chodcem. Při rvačce přijde Freddy o bundu, ale nakonec všichni tři chlapci utečou. Freddy má strach z návratu domů a ukryje se v přístavu. Policie zjistí jeho totožnost z dokladů nalezených v bundě. V přístavu se Freddy setká s celnicí Tonkou a vzbudí její lítost smyšlenou historkou o násilnickém otci. Zpráva o smrti muže, s nímž se popral, utvrdí Freddyho v přesvědčení, že se musí dále skrývat. Policie pátrá po Freddym v továrně, kde hoši pracují. Carda se chce přiznat. Dan ho opije a vyzve k závodu na motorce. Carda havaruje a zabije se. Dan se rozhodne dostat Freddyho za hranice s pomocí svého otce. Tonka navštíví Freddyho otce, dozví se pravdu a přemluví Freddyho, aby se přihlásil na policii. Freddy odmítne Danovu pomoc a dojde ke rvačce. Freddy uteče a jde se udat. Danův otec vidí jedinou možnost záchrany svého syna v tom, že ho pošle za hranice místo Freddyho.
    Žánry:DramaKrimi
    7
  • Mstitel
    Mstitel (1960)
    FilmRole: lehká ženština
    Filmy 50. let zdůrazňovaly sociální podmíněnost lidského chování - výjimkou není ani tento přepis románu Karla Matěje Čapka-Choda. Hlavní hrdina, urostlý zedník, chce zabít bezohledného kupce, jehož viní z tragédie spřátelené rodiny. I když se ničemník stane obětí nešťastné náhody, k níž došlo na staveništi, třídně zaujatá justice prosadí odsouzení nevinného.
    Žánry:Drama
    63%
    Filmy 50. let zdůrazňovaly sociální podmíněnost lidského chování - výjimkou není ani tento přepis románu Karla Matěje Čapka-Choda. Hlavní hrdina, urostlý zedník, chce zabít bezohledného kupce, jehož viní z tragédie spřátelené rodiny. I když se ničemník stane obětí nešťastné náhody, k níž došlo na staveništi, třídně zaujatá justice prosadí odsouzení nevinného.
    Žánry:Drama
    8
  • Motiv pro vraždu
    Motiv pro vraždu (1975)
    FilmRole: (segment "Kapsář")
    • Oneplay
    62%
    9
  • Flám
    Flám (1966)
    Film
    61%
    10
  • Letiště nepřijímá
    Letiště nepřijímá (1960)
    FilmRole: novinářka
    59%
    11
  • Spadla s měsíce
    Spadla s měsíce (1961)
    FilmRole: profesorka
    58%
    12
  • Hodina pravdy
    Hodina pravdy (1977)
    Film
    56%
    13
  • Dva z onoho světa
    Dva z onoho světa (1962)
    FilmRole: magistra
    50%
    14
  • Případ mrtvých spolužáků
    Případ mrtvých spolužáků (1977)
    Film
    • Oneplay
    • Prima Plus
    Sotva byl Jan Čermák propuštěn z vězení, dostal výhružný dopis, aby mlčel a do ničeho se nepletl. Druhého dne je nalezen mrtev pod zámkem v Kostelci. Krátce nato sem přijíždí Němec Schmidt, který tu kdysi žil jako Bedřich Šmíd. Mohou mít tyto události něco společného? Major Sojka a kapitán Erba před sebou mají složku s dávným případem. Za heydrichiády byli zatčeni dva spolužáci z kosteleckého gymnázia. Udavačem byl Čermák, ale povídá se, že Šmíd se na všem podílel.
    Žánry:DramaKrimi
    47%
    Sotva byl Jan Čermák propuštěn z vězení, dostal výhružný dopis, aby mlčel a do ničeho se nepletl. Druhého dne je nalezen mrtev pod zámkem v Kostelci. Krátce nato sem přijíždí Němec Schmidt, který tu kdysi žil jako Bedřich Šmíd. Mohou mít tyto události něco společného? Major Sojka a kapitán Erba před sebou mají složku s dávným případem. Za heydrichiády byli zatčeni dva spolužáci z kosteleckého gymnázia. Udavačem byl Čermák, ale povídá se, že Šmíd se na všem podílel.
    Žánry:DramaKrimi
    15
  • Tři tuny prachu
    Tři tuny prachu (1960)
    FilmRole: Gacková
    47%
    16
  • Osení
    Osení (1961)
    FilmRole: Zvěřinová
    44%
    17
  • Všichni proti všem
    Všichni proti všem (1977)
    Film
    Vladimír Šmeral v jedné ze svých posledních rolí sehrál starého pána, jenž se celý život věnoval restaurování starožitností. Jako znalec umění se plánovitě obklopoval starými obrazy, které rozmyslně shromažďoval. Jenže jeho vášeň pro malířství jeho maloměšťácká rodina příliš nechápe, ve sbírce obrazů vidí jen neužitečně investované peníze. A už se těší, jak nabyté dědictví výnosně rozprodají. Režisér Karel Steklý vytvořil notně těžkopádnou, pramálo vtipnou satiru na konzumní způsob života, kterému jsou cizí jakékoli vznešenější, vyšší hodnoty.
    43%
    Vladimír Šmeral v jedné ze svých posledních rolí sehrál starého pána, jenž se celý život věnoval restaurování starožitností. Jako znalec umění se plánovitě obklopoval starými obrazy, které rozmyslně shromažďoval. Jenže jeho vášeň pro malířství jeho maloměšťácká rodina příliš nechápe, ve sbírce obrazů vidí jen neužitečně investované peníze. A už se těší, jak nabyté dědictví výnosně rozprodají. Režisér Karel Steklý vytvořil notně těžkopádnou, pramálo vtipnou satiru na konzumní způsob života, kterému jsou cizí jakékoli vznešenější, vyšší hodnoty.
    18
  • Bubny
    Bubny (1965)
    FilmRole: Bubny - role neurčena

    Volný povídkový triptych sjednocují mladiství hrdinové, kteří zahořeli touhou věnovat se hudbě. Vesměs musí mnohé obětovat, aby dosáhli svého cíle. Přinášená výpověď, přestože se opírá o přemíru muzicírování, je však notně tezovitá, vyhýbá se cílenějšímu zobrazení dobových reálií, pomíjí mnohdy se nabízející konflikt mladého hrdiny s nepříliš chápajícím či přejícným okolím. Rozhodně nelze tento snímek poměřovat s tituly jako Pytel blech, Černý Petr či Starci na chmelu, které vznikaly v téže době - v první půli 60. let.

    Žánry:DramaPovídkový
    Režie:Ivo Novák
    40%

    Volný povídkový triptych sjednocují mladiství hrdinové, kteří zahořeli touhou věnovat se hudbě. Vesměs musí mnohé obětovat, aby dosáhli svého cíle. Přinášená výpověď, přestože se opírá o přemíru muzicírování, je však notně tezovitá, vyhýbá se cílenějšímu zobrazení dobových reálií, pomíjí mnohdy se nabízející konflikt mladého hrdiny s nepříliš chápajícím či přejícným okolím. Rozhodně nelze tento snímek poměřovat s tituly jako Pytel blech, Černý Petr či Starci na chmelu, které vznikaly v téže době - v první půli 60. let.

    Žánry:DramaPovídkový
    Režie:Ivo Novák
    19
  • Tam, kde hnízdí čápi
    Tam, kde hnízdí čápi (1976)
    Film
    Režisér Karel Steklý se v 70. letech zařadil mezi ty umělce, kteří urputně, byť málo přesvědčivě hájili normalizační režim. V tomto na vesnici zasazeném snímku, který se odehrává ve dvou časových rovinách, ukazuje, jak čestní komunisté, jejichž přesvědčení bylo upřímné, to vždy měli těžké. V éře stalinismu je ohrožovaly přehmaty, v krizovém období o patnáct let později se stali terčem pravicových sil. A režisér zdůrazňuje, že není náhodné, že právě ti největší dogmatici z 50. let se později stali stejně zákeřnými obroditeli. Do dneška zůstal z celého propagandistického eposu, realizačně velice toporného, jen hluše proklamativní výkřik.
    36%
    Režisér Karel Steklý se v 70. letech zařadil mezi ty umělce, kteří urputně, byť málo přesvědčivě hájili normalizační režim. V tomto na vesnici zasazeném snímku, který se odehrává ve dvou časových rovinách, ukazuje, jak čestní komunisté, jejichž přesvědčení bylo upřímné, to vždy měli těžké. V éře stalinismu je ohrožovaly přehmaty, v krizovém období o patnáct let později se stali terčem pravicových sil. A režisér zdůrazňuje, že není náhodné, že právě ti největší dogmatici z 50. let se později stali stejně zákeřnými obroditeli. Do dneška zůstal z celého propagandistického eposu, realizačně velice toporného, jen hluše proklamativní výkřik.
    20
  • Za volantem nepřítel
    Za volantem nepřítel (1975)
    FilmRole: telefonistka
    V éře normalizace nalezneme jen málo takových filmů, které by odhalovaly rejdy protisocialistických sil v roce 1968 ještě zavileji než tento politický pamflet Karla Steklého. Režisér svůj příběh zasadil do atraktivního taxikářského prostředí, kde se také poctiví a čestní komunisté s uvážlivým ředitelem podniku v čele stávají obětí zakuklených padouchů. Ideologická klišé, těžkopádná inscenace a naprosto toporné vypravěčské uchopení musely být zřejmé už v době vzniku, nyní se film již blíží k nezamýšlené sebeparodii.
    23%
    V éře normalizace nalezneme jen málo takových filmů, které by odhalovaly rejdy protisocialistických sil v roce 1968 ještě zavileji než tento politický pamflet Karla Steklého. Režisér svůj příběh zasadil do atraktivního taxikářského prostředí, kde se také poctiví a čestní komunisté s uvážlivým ředitelem podniku v čele stávají obětí zakuklených padouchů. Ideologická klišé, těžkopádná inscenace a naprosto toporné vypravěčské uchopení musely být zřejmé už v době vzniku, nyní se film již blíží k nezamýšlené sebeparodii.
    21
  • Tobě hrana zvonit nebude
    Tobě hrana zvonit nebude (1975)
    FilmRole: žena z davu
    22%
    22

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.