Kristian Eidnes Andersen, narozen 2. července 1966 ve Faxe v Dánsku, je dánský filmový zvukový inženýr, skladatel a zvukový designér s více než třicetiletými zkušenostmi v oblasti filmové hudby a zvuku.
Vzdělání a profesní začátky
Andersen získal vzdělání na Národní filmové škole v Dánsku, kde nyní vede oddělení zvukového designu. Jeho profesní dráha začala jako zvukový designér, přičemž v této roli pracoval na více než 80 filmech. Postupně se vypracoval mezi nejvýznamnější evropské zvukové mistry a skladatele filmové hudby.
Spolupráce s Larsem von Trierem
Významnou část Andersenovy kariéry tvoří dlouhodobá spolupráce s dánským režisérem Larsem von Trierem. Podílel se na zvukovém designu jeho stěžejních děl jako Dancer in the Dark, Breaking the Waves, Manderlay, Antichrist, Melancholia a Nymphomaniac. Za svou práci na zvuku ve filmu Antichrist získal speciální cenu Bodil, což je prestižní dánské filmové ocenění. Tato spolupráce významně přispěla k Andersenově renomé v mezinárodním filmovém průmyslu.
Kariéra skladatele
Od roku 2006 se Andersen začal více soustředit na roli filmového skladatele. Jeho seznam skladatelských počinů nyní zahrnuje více než 60 titulů. Mezi jeho významné skladatelské práce patří hudba k filmům Antichrist Larse von Triera, Submarino Thomase Vinterberga a televizní seriál The Half Brother režiséra Pera Olava Sørensena. Andersen je známý svým jedinečným přístupem k filmové hudbě, kdy často pracuje s režiséry již v rané fázi produkce a vytváří zvukové krajiny, které organicky splývají s vizuální stránkou filmu.
Mezinárodní projekty
Andersenův talent překračuje hranice Dánska. Spolupracoval s norským režisérem Perem Olavem Sørensenem na mezinárodně úspěšných televizních seriálech jako The Heavy Water War a Nobel, který získal cenu Prix Europa za nejlepší televizní seriál roku 2016. Mezi jeho další významné mezinárodní projekty patří dánský televizní seriál Norskov a spolupráce na filmu The House That Jack Built.
Oceňované projekty
V roce 2016 složil hudbu k islandskému filmu Heartstone režiséra Guðmundura Arnara Guðmundssona, který získal řadu mezinárodních ocenění včetně ceny Queer Lion na filmovém festivalu v Benátkách. V roce 2018 byl nominován na cenu Harpa za svou hudbu k filmu Sami Blood režisérky Amandy Kernell. Tento film, vyprávějící příběh dívky z domorodého kmene Sámů ve Švédsku 30. let, získal mezinárodní uznání a řadu ocenění včetně hlavní ceny na filmovém festivalu v Göteborgu.
Nedávné projekty
V roce 2019 Andersen složil hudbu k sci-fi thrilleru Vivarium režiséra Lorcana Finnegana s Imogen Poots a Jessem Eisenbergem v hlavních rolích. Film měl premiéru na filmovém festivalu v Cannes a Andersenův éterický soundtrack významně přispěl k znepokojivé atmosféře filmu. Jeho hudba byla popsána jako "neobvyklá a zneklidňující", dokonale vystihující surrealistickou podstatu příběhu.
Umělecký přístup
Kristian Eidnes Andersen je známý svým holistickým přístupem k filmovému zvuku. Považuje celou zvukovou krajinu filmu za partituru, kde "hudba, dialogy, ruchy a zvukové efekty jsou všechny nástroje a mohou být orchestrovány stejnými nástroji, které používám při komponování hudebního díla - disonance, dynamika". Tento přístup mu umožňuje vytvářet komplexní zvukové světy, které významně přispívají k emocionálnímu dopadu filmů, na kterých pracuje.