David Wark Griffith

6.9
David Wark Griffith
David Wark Griffith, narozen 22. ledna 1875 v LaGrange, Kentucky, USA, zemřel 23. července 1948 v Hollywoodu, Kalifornie, byl americký filmový režisér, scenárista, producent a jedna z nejvlivnějších osobností v historii kinematografie. Dětství a mládí Griffith se narodil jako syn Jacoba "Roaring Jake" Griffitha, bývalého podplukovníka konfederační armády a veterána občanské války. Po otcově smrti v roce 1885, kdy bylo Davidovi pouhých 10 let, se rodina ocitla v těžké finanční situaci. Jeho matka se s rodinou přestěhovala do Louisville v Kentucky, kde si otevřela penzion. Mladý David musel ve čtrnácti letech začít pracovat, aby pomohl rodinu finančně zabezpečit. Pracoval jako prodavač v galanterii a knihkupectví, kde se dostal do kontaktu s literaturou a divadelním světem. Griffith získal vzdělání především díky své starší sestře Mattie, která ho učila v jednopokojové škole. V Louisville se seznámil s viktoriánskou literaturou a divadlem, což později významně ovlivnilo jeho filmovou tvorbu. Počátky kariéry Griffith začal svou tvůrčí kariéru jako herec v kočovných společnostech. Mezitím se učil, jak se stát dramatikem, ale neměl příliš velký úspěch. Pouze jedna z jeho her byla přijata k uvedení. V roce 1907 odcestoval do New Yorku ve snaze prodat scénář producentovi Edwinu Porterovi z Edison Studios. Ačkoli Porter scénář odmítl, nabídl Griffithovi hereckou roli ve filmu Rescued from an Eagle's Nest. Díky této zkušenosti se Griffith rozhodl zkusit štěstí jako herec a objevil se v mnoha filmech jako komparzista. V roce 1908 přijal roli v Professional Jealousy pro společnost American Mutoscope and Biograph Company, kde se setkal s kameramanem Billym Bitzerem. Průlom v Biographu V roce 1908, když onemocněl hlavní režisér společnosti Biograph Wallace McCutcheon Sr., a jeho syn Wallace McCutcheon Jr. ho nedokázal úspěšně nahradit, spoluzakladatel Biographu Harry Marvin nabídl pozici Griffithovi. Ten natočil krátký film The Adventures of Dollie a v témže roce režíroval pro společnost celkem 48 krátkých filmů. V roce 1908 Griffith režíroval svůj první film pro společnost American Mutoscope and Biograph Company (známou pod názvem Biograph) - The Adventures of Dollie (Dollyina dobrodružství). Jako režisér je podepsán i pod prvním filmem natočeným společností Biograph v Hollywoodu, jedná se o snímek In Old California (Stará Kalifornie) z roku 1910. Filmové inovace a techniky Během svého působení v Biographu Griffith zavedl nebo zdokonalil techniky filmového vyprávění, včetně detailního záběru (close-up), kdy jediný objekt nebo tvář vyplňuje obrazovku; panoramatického záběru, ukazujícího celkový pohled; a křížového střihu (cross-cutting), techniky střihu scén na různých místech dohromady a jejich prolínání, aby divákovi poskytly dojem, že se oddělené akce odehrávají současně. S pomocí svého brilantního kameramana Billyho Bitzera Griffith efektivně využíval zatmívačku a roztmívačku, techniku, při níž obrazovka postupně ztmavne do černé nebo se rozjasní z černé do plného obrazu, aby naznačila konec nebo začátek příběhu či epizody, a rámování filmových obrazů pomocí speciálních masek k vytvoření obrazu jiného než standardního obdélníkového. Griffith byl zodpovědný za mnoho inovací ve filmovém průmyslu, včetně klasického střihu - také známého jako kontinuální střih, což je styl střihu, který se vyznačuje tím, že posloupnost záběrů je určena dramatickým a emočním důrazem scény spíše než fyzickým dějem. Jinými slovy, položil základ moderní střihové technice, kterou dnes vidíme ve všech našich filmech. Zavedl také paralelní střih - více scén odehrávajících se ve stejnou dobu v kontinuitě filmu, ale na různých místech. Tato technika se používá ke zvýšení napětí a vytvoření emocionálních reakcí u publika. Vrchol kariéry a kontroverzní díla V roce 1915 Griffith režíroval a produkoval film The Clansman prostřednictvím Reliance-Majestic Studios. Film se později stal známým jako The Birth of a Nation (Zrození národa). Jedná se o jeden z prvních celovečerních amerických filmů. Pro moderní publikum je Griffith znám především jako režisér tohoto filmu z roku 1915. Jeden z finančně nejúspěšnějších filmů všech dob, považovaný filmovými historiky za přelomový, byl odsouzen za své ponižující zobrazení Afroameričanů, glorifikaci Ku Klux Klanu a podporu Konfederace. Film vedl k nepokojům v několika velkých městech po celých Spojených státech a NAACP se pokusila o jeho zákaz. Griffith natočil svůj další film Intolerance (1916) jako odpověď kritikům, kteří podle něj nespravedlivě očerňovali jeho práci. Jeho další důležitý film, Intolerance (1916), byl částečně odpovědí jeho kritikům. Intolerance, film epických rozměrů, kombinoval čtyři samostatné příběhy: pád starověkého Babylonu před hordami Kýra, masakr hugenotů na den svatého Bartoloměje v 16. století ve Francii, Ukřižování Ježíše a současný příběh zabývající se nespravedlivě odsouzeným mužem. Obrovské kulisy, zejména ta představující starověký Babylon, zůstaly měřítkem pro filmovou podívanou. Griffith pokračoval v natáčení filmů, ale nikdy už nedosáhl takových tržeb jako u The Birth of a Nation nebo Intolerance. Ačkoli United Artists jako společnost přežila, Griffithovo spojení s ní bylo krátkodobé. Zatímco některé z jeho pozdějších filmů si vedly v pokladnách dobře, komerční úspěch mu často unikal. Mezi Griffithovy filmy z tohoto období patří Broken Blossoms (1919), Way Down East (1920), Orphans of the Storm (1921), Dream Street (1921), One Exciting Night (1922), The White Rose (1923), America (1924) a Isn't Life Wonderful (1924). Z těchto byly první tři úspěšné v pokladnách. Griffith byl nucen opustit United Artists poté, co Isn't Life Wonderful (1924) v pokladnách propadl. Natočil Lady of the Pavements (1929), částečně zvukový film, a pouze dva plně zvukové filmy: Abraham Lincoln (1930) a The Struggle (1931). Ani jeden nebyl úspěšný, a po The Struggle už nikdy nenatočil další film. Odkaz a uznání Griffith byl po desetiletí v úctě mnoha členů filmového průmyslu. V roce 1936 mu byla Akademií filmového umění a věd udělena čestná cena Oscar. Legendární herečka Lillian Gish nazývala Griffitha "otcem filmu". Na vrcholu své slávy Griffith oslovoval celosvětové publikum; jeho filmy byly promítány lidem nízkým i vysokým, od městské dělnické třídy až po prezidenty v Bílém domě. Jeho filmy se staly součástí tvorby historie a ukázaly sílu filmů pro vytváření sociálních změn. Více než kdokoli jiný z éry němého filmu Griffith chápal, uvolňoval a využíval potenciál filmu jako výrazového média. Podle legendy se D.W. Griffith v posledních letech života potýkal s chudobou, byl ignorován filmovým průmyslem, který pomáhal vytvořit, a zapomenut veřejností i svými vrstevníky. Poslední léta svého života prožil v ústraní, ve stínu filmových velikánů, jakými byli Charlie Chaplin nebo John Ford. Posledních dvacet let svého života Griffith přežíval důsledně v alkoholickém omámení a výjimečně se světu zjevil, když měl převzít některou z cen za přínos filmu. D. W. Griffith zemřel v Hollywoodu 23. července roku 1948 na následky mrtvice, ve věku 73 let. I přes kontroverzní povahu některých jeho děl zůstává David Wark Griffith jednou z nejvýznamnějších postav v dějinách kinematografie, jehož technické inovace a vypravěčský styl formovaly filmové umění na celá desetiletí.



David Wark Griffith: Filmy a pořady 938


Dodatečné informace

Narození:
22. 1. 1875
LaGrange, Kentucky, Spojené státy americké
Úmrtí:
23. 7. 1948
Hollywood, Kalifornie, USA

Další články

  1. Ejzenštejnova Stávka je i téměř po sto letech opojná a strhující. Geniální výkřik propagandy navíc nutí k zamyšlení
    19. 11. 2022
    Ejzenštejnova Stávka je i téměř po sto letech opojná a strhující. Geniální výkřik propagandy navíc nutí k zamyšlení

    Snímky z 20. let bývají vzrušující pro filmové historiky, avšak běžné publikum u nich pociťuje zub času až příliš silně. Přesto existují výjimky, které dokázaly zestárnout s takovou grácií, že dodnes nechávají diváckou obec v němém úžasu. Platí to třeba pro řadu děl Sergeje Ejzenštejna včetně jeho prvotiny Stávka. Navzdory faktu, že ideologie těchto filmů je značně pomýlená.

  2. Vymírají filmové hvězdy? Hollywoodská sláva je pomíjivá pro jedince i historicky
    15. 11. 2022
    Vymírají filmové hvězdy? Hollywoodská sláva je pomíjivá pro jedince i historicky
  3. Sto let Robina Hooda na filmovém plátně. Legendární zbojník byl šprýmař, gangster i liška a teď ho můžete opět vidět v kině
    13. 10. 2022
    Sto let Robina Hooda na filmovém plátně. Legendární zbojník byl šprýmař, gangster i liška a teď ho můžete opět vidět v kině
  4. Komentáře týdne: Woody Harrelson v roli superhrdiny? Vynikající
    23. 6. 2020
    Komentáře týdne: Woody Harrelson v roli superhrdiny? Vynikající
  5. Jsou filmy horší než dříve?
    10. 11. 2019
    Jsou filmy horší než dříve?

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.