6.5

Rudolf Veselý: Filmy a seriály

  • Happy end
    Happy end (1967)
    Film
    • KVIFF TV
    Oldřich Lipský se rozpřáhl k unikátnímu experimentu: příběh vypráví - a to doslova - pozpátku. Zvolil polohu bizarní kriminální komedie: na jejím počátku vidíme, jak se zdvíhá ostří gilotiny, jak useknutá odsouzencova hlava přiskočí zpět ke krku atd. Vše se odvíjí skrze mile zveličovaná žánrová schémata, do nichž jsou vměstnány osudy vznětlivého řezníka, jehož přivede do varu manželčina nevěra. A protože sekerou i nožem se umí dokonale ohánět, pomsta na sebe nenechá dlouho čekat. Na diváky však režisérův počin byl příliš výstřední a přehlíželi jej; nutno však uznat, že ani režisér nedokázal adekvátně realizovat veškeré své představy, takže výsledek byl jakýsi polovičatý.
    84%
    Oldřich Lipský se rozpřáhl k unikátnímu experimentu: příběh vypráví - a to doslova - pozpátku. Zvolil polohu bizarní kriminální komedie: na jejím počátku vidíme, jak se zdvíhá ostří gilotiny, jak useknutá odsouzencova hlava přiskočí zpět ke krku atd. Vše se odvíjí skrze mile zveličovaná žánrová schémata, do nichž jsou vměstnány osudy vznětlivého řezníka, jehož přivede do varu manželčina nevěra. A protože sekerou i nožem se umí dokonale ohánět, pomsta na sebe nenechá dlouho čekat. Na diváky však režisérův počin byl příliš výstřední a přehlíželi jej; nutno však uznat, že ani režisér nedokázal adekvátně realizovat veškeré své představy, takže výsledek byl jakýsi polovičatý.
    1
  • Šíleně smutná princezna
    Šíleně smutná princezna (1968)
    FilmRole: dvořan
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • KVIFF TV
    • +1
    Princezna by se měla vdávat, a tak se radši dá na naříkání. Kdo její žal vyléčí? Česká filmová pohádka režiséra Bořivoje Zemana vypráví prostý příběh dvou mladičkých královských dětí, které jejich otcové již před lety zasnoubili, avšak které chtějí o svém osudu a životních partnerech rozhodovat ze své vlastní vůle. Tedy v podstatě známý pohádkový motiv, nebo chcete-li, milostný motiv v pohádkovém rouše. Režisér Zeman prohlásil, že vědomě navazuje na svou Pyšnou princeznu z roku 1952. Velkou popularitu této pohádce zajistilo i herecké obsazení: do rolí královských dětí vybral režisér Helenu Vondráčkovou a Václava Neckáře. I v dalších rolích se objevil výkvět českého herectví – například Jaroslav Marvan, Josef Kemr, Bohuš Záhorský a Stella Zázvorková. Hudbu složil Jan Hammer. (Česká televize)
    80%
    Princezna by se měla vdávat, a tak se radši dá na naříkání. Kdo její žal vyléčí? Česká filmová pohádka režiséra Bořivoje Zemana vypráví prostý příběh dvou mladičkých královských dětí, které jejich otcové již před lety zasnoubili, avšak které chtějí o svém osudu a životních partnerech rozhodovat ze své vlastní vůle. Tedy v podstatě známý pohádkový motiv, nebo chcete-li, milostný motiv v pohádkovém rouše. Režisér Zeman prohlásil, že vědomě navazuje na svou Pyšnou princeznu z roku 1952. Velkou popularitu této pohádce zajistilo i herecké obsazení: do rolí královských dětí vybral režisér Helenu Vondráčkovou a Václava Neckáře. I v dalších rolích se objevil výkvět českého herectví – například Jaroslav Marvan, Josef Kemr, Bohuš Záhorský a Stella Zázvorková. Hudbu složil Jan Hammer. (Česká televize)
    2
  • Hrdina má strach
    Hrdina má strach (1966)
    FilmRole: naháč
    Vcelku krotká moralita zdůrazňuje osobní statečnost. Když ustrašený úředníček na kterémsi vysokém úřadu nedopatřením projeví rozhodný názor, není potrestán, ale naopak povýšen. Televizní režisér František Filip zužitkoval satiricky zacílenou divadelní předlohu Jaroslava Dietla, avšak počínal si přece jen opatrnicky. Rudolf Hrušínský v hlavní úloze pronáší působivé vnitřní monology, v nichž komentuje své počínání, zevrubně zkoumá pohnutky u sebe i svého okolí.
    Žánry:KomedieSatira
    71%
    Vcelku krotká moralita zdůrazňuje osobní statečnost. Když ustrašený úředníček na kterémsi vysokém úřadu nedopatřením projeví rozhodný názor, není potrestán, ale naopak povýšen. Televizní režisér František Filip zužitkoval satiricky zacílenou divadelní předlohu Jaroslava Dietla, avšak počínal si přece jen opatrnicky. Rudolf Hrušínský v hlavní úloze pronáší působivé vnitřní monology, v nichž komentuje své počínání, zevrubně zkoumá pohnutky u sebe i svého okolí.
    Žánry:KomedieSatira
    3
  • Dáma na kolejích
    Dáma na kolejích (1966)
    Film
    • Oneplay
    • Prima Plus
    Když tramvajačka Marie odhalí manželovu nevěru, rozhodne se mu pomstít velmi ženským způsobem. Vybere peníze z vkladních knížek a změní kompletně šatník i vizáž. Dva roky po premiéře prvního českého muzikálu Starci na chmelu se na plátnech našich kin objevilo další společné dílo scenáristy Vratislava Blažka a režiséra Ladislava Rychmana. Byl to opět hudební film – tentokrát však veselohra – Dáma na kolejích. Na rozdíl od Starců, kteří oslovovali především mladší publikum, se děj Dámy na kolejích obracel spíše ke střední generaci a především k ženám. Autoři zde představili typickou českou pracující ženu 60. let. Tak trochu ušlápnutá tramvajačka Marie spatří jednou na ulici svého manžela, jak se líbá s půvabnou ženou. Šokovaná Marie odejde jako v mrákotách, vybere z vkladních knížek všechny úspory a začne od základu měnit jak svůj vzhled, tak svůj život...
    Žánry:KomedieMuzikál
    68%
    Když tramvajačka Marie odhalí manželovu nevěru, rozhodne se mu pomstít velmi ženským způsobem. Vybere peníze z vkladních knížek a změní kompletně šatník i vizáž. Dva roky po premiéře prvního českého muzikálu Starci na chmelu se na plátnech našich kin objevilo další společné dílo scenáristy Vratislava Blažka a režiséra Ladislava Rychmana. Byl to opět hudební film – tentokrát však veselohra – Dáma na kolejích. Na rozdíl od Starců, kteří oslovovali především mladší publikum, se děj Dámy na kolejích obracel spíše ke střední generaci a především k ženám. Autoři zde představili typickou českou pracující ženu 60. let. Tak trochu ušlápnutá tramvajačka Marie spatří jednou na ulici svého manžela, jak se líbá s půvabnou ženou. Šokovaná Marie odejde jako v mrákotách, vybere z vkladních knížek všechny úspory a začne od základu měnit jak svůj vzhled, tak svůj život...
    Žánry:KomedieMuzikál
    4
  • Muž, který stoupl v ceně
    Muž, který stoupl v ceně (1968)
    FilmRole: Zamestnanec nicírny (uncredited)
    Je známou pravdou, že v základu anekdotické nápady se nemají zbytečně protahovat. To platí rovněž pro tento film, který rozvíjí oblíbené schéma (často zužitkovávané, mimo jiné i ve francouzské komedii Tetovaný) - líčí, v jakých obtížích se ocitne člověk, jenž si nechal na záda vytetovat kresbu malíře, který se až po své smrti stal nenadále slavným. Nebožák se tak stává jakýmsi chodícím obrazem, jehož cena neustále stoupá. Navíc se o hrdinu zajímá stále více lidí, jejichž úmyslům lze jen stěží důvěřovat. Režisér Jan Moravec, jenž si napsal i scénář, se opírá zejména o hereckou složku, která vnáší nejvíce spontaneity.
    Žánry:KomedieDrama
    68%
    Je známou pravdou, že v základu anekdotické nápady se nemají zbytečně protahovat. To platí rovněž pro tento film, který rozvíjí oblíbené schéma (často zužitkovávané, mimo jiné i ve francouzské komedii Tetovaný) - líčí, v jakých obtížích se ocitne člověk, jenž si nechal na záda vytetovat kresbu malíře, který se až po své smrti stal nenadále slavným. Nebožák se tak stává jakýmsi chodícím obrazem, jehož cena neustále stoupá. Navíc se o hrdinu zajímá stále více lidí, jejichž úmyslům lze jen stěží důvěřovat. Režisér Jan Moravec, jenž si napsal i scénář, se opírá zejména o hereckou složku, která vnáší nejvíce spontaneity.
    Žánry:KomedieDrama
    5
  • Znamení raka
    Znamení raka (1967)
    FilmRole: pacientka
    • Oneplay
    V dosti bizarním prostředí jedné nemocnice se odehrává kriminální zápletka - dojde tam k vraždě. Jedna z lékařek odhalí skutečný důvod zločinu, zjistí i jeho pachatele. Avšak film více než o vyšetřování vypovídá o lidech, kteří v nemocnici žijí, zvolené prostředí zaplnil figurami dosti svéráznými až bizarními. Režisér Juraj Herz se pokusil experimentovat i se zvukovou stránkou - i známé tváře předaboval jinými hlasy.
    Režie:Juraj Herz
    61%
    V dosti bizarním prostředí jedné nemocnice se odehrává kriminální zápletka - dojde tam k vraždě. Jedna z lékařek odhalí skutečný důvod zločinu, zjistí i jeho pachatele. Avšak film více než o vyšetřování vypovídá o lidech, kteří v nemocnici žijí, zvolené prostředí zaplnil figurami dosti svéráznými až bizarními. Režisér Juraj Herz se pokusil experimentovat i se zvukovou stránkou - i známé tváře předaboval jinými hlasy.
    Režie:Juraj Herz
    6
  • Flám
    Flám (1966)
    FilmRole: Venkovan
    61%
    7
  • Když má svátek Dominika
    Když má svátek Dominika (1967)
    Film
    Hudební anekdota o tom, jak vyměnit bratříčka za kocoura. Honzík vymění svého čtyřletého bratříčka Míšu za kocoura Kajetána. Kocour je ale kradený. Děvčátko, které kocoura vymění, se jmenuje Dominika a má ke všemu svátek. Protože rodiče Honzíka a Míši pochopitelně chtějí svého malého synka zpátky a protože Honzík vůbec netuší, kde Dominika bydlí, vydají se ji hledat. Když se jim to nedaří, požádají o pomoc policii. Po Dominice a Míšovi začne pátrat dvanáct legračních detektivů v nejrůznějších převlecích. Hledají po ulicích, na výstavě exotického ptactva, dokonce i na pouti, kde si zatím zmizelé děti báječně užívají...
    Žánry:Rodinný
    52%
    Hudební anekdota o tom, jak vyměnit bratříčka za kocoura. Honzík vymění svého čtyřletého bratříčka Míšu za kocoura Kajetána. Kocour je ale kradený. Děvčátko, které kocoura vymění, se jmenuje Dominika a má ke všemu svátek. Protože rodiče Honzíka a Míši pochopitelně chtějí svého malého synka zpátky a protože Honzík vůbec netuší, kde Dominika bydlí, vydají se ji hledat. Když se jim to nedaří, požádají o pomoc policii. Po Dominice a Míšovi začne pátrat dvanáct legračních detektivů v nejrůznějších převlecích. Hledají po ulicích, na výstavě exotického ptactva, dokonce i na pouti, kde si zatím zmizelé děti báječně užívají...
    Žánry:Rodinný
    8
  • Kulhavý ďábel
    Kulhavý ďábel (1968)
    Film
    Velice volně podle francouzské pitoreskní předlohy Alaina René Lesage vznikla hudební komedie o ďábelském pokoušení. Pekelník Asmodej se tu pokouší zamilovaného jinocha přesvědčit o pošetilosti lásky, ale navzdory vynaloženému úsilí síla citu pokaždé zvítězí. Erotické motivy jsou velice krotké a propojení jednotlivých dějových segmentů podléhá chatrnosti. Nepomohlo ani obsazení zpívajícího Václava Neckáře do ústřední kladné role, postavu úlisně vlezlého ďábla si zahrál režisér filmu Juraj Herz. I když vznikla podívaná se záměrem diváka upoutat výtvarnými nápady a poněkud cynickou nadsázkou, nakonec vyšuměla spíše do ztracena. Herz se teprve chystal na své životní dílo Spalovač mrtvol.
    Režie:Juraj Herz
    51%
    Velice volně podle francouzské pitoreskní předlohy Alaina René Lesage vznikla hudební komedie o ďábelském pokoušení. Pekelník Asmodej se tu pokouší zamilovaného jinocha přesvědčit o pošetilosti lásky, ale navzdory vynaloženému úsilí síla citu pokaždé zvítězí. Erotické motivy jsou velice krotké a propojení jednotlivých dějových segmentů podléhá chatrnosti. Nepomohlo ani obsazení zpívajícího Václava Neckáře do ústřední kladné role, postavu úlisně vlezlého ďábla si zahrál režisér filmu Juraj Herz. I když vznikla podívaná se záměrem diváka upoutat výtvarnými nápady a poněkud cynickou nadsázkou, nakonec vyšuměla spíše do ztracena. Herz se teprve chystal na své životní dílo Spalovač mrtvol.
    Režie:Juraj Herz
    9
  • Tam, kde hnízdí čápi
    Tam, kde hnízdí čápi (1976)
    FilmRole: Musician
    Režisér Karel Steklý se v 70. letech zařadil mezi ty umělce, kteří urputně, byť málo přesvědčivě hájili normalizační režim. V tomto na vesnici zasazeném snímku, který se odehrává ve dvou časových rovinách, ukazuje, jak čestní komunisté, jejichž přesvědčení bylo upřímné, to vždy měli těžké. V éře stalinismu je ohrožovaly přehmaty, v krizovém období o patnáct let později se stali terčem pravicových sil. A režisér zdůrazňuje, že není náhodné, že právě ti největší dogmatici z 50. let se později stali stejně zákeřnými obroditeli. Do dneška zůstal z celého propagandistického eposu, realizačně velice toporného, jen hluše proklamativní výkřik.
    36%
    Režisér Karel Steklý se v 70. letech zařadil mezi ty umělce, kteří urputně, byť málo přesvědčivě hájili normalizační režim. V tomto na vesnici zasazeném snímku, který se odehrává ve dvou časových rovinách, ukazuje, jak čestní komunisté, jejichž přesvědčení bylo upřímné, to vždy měli těžké. V éře stalinismu je ohrožovaly přehmaty, v krizovém období o patnáct let později se stali terčem pravicových sil. A režisér zdůrazňuje, že není náhodné, že právě ti největší dogmatici z 50. let se později stali stejně zákeřnými obroditeli. Do dneška zůstal z celého propagandistického eposu, realizačně velice toporného, jen hluše proklamativní výkřik.
    10

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.