MFDF Ji.hlava

MFDF Ji.hlava 2021: nominace a vítězové

25. ročník

Opus Bonum: Nejlepší mezinárodní dokumentární film

Vítěz
  • Čiary
    Čiary
    • DaFilms
    Černobílý snímek osciluje mezi intimními portréty zdánlivě náhodných protagonistů a společenskokritickou výpovědí o vlivu urbanistické transformace na osobní i komunitní život. Až neorealisticky stylizované záběry ukazují každodenní ruch současné Bratislavy, jejíž obyvatelé se musí kromě vlastních strastí vyrovnávat s neustálým šramotem městské výstavby, kolabující dopravou i rostoucími cenami bytů. Osobité obrazové kompozice a neurotická orchestrální hudba spoluvytvářejí audiovizuální báseň o realitě moderního městského života, v níž lze i malování čar na silnici vnímat jako filozofickou úvahu. (Ji.hlava)
    Černobílý snímek osciluje mezi intimními portréty zdánlivě náhodných protagonistů a společenskokritickou výpovědí o vlivu urbanistické transformace na osobní i komunitní život. Až neorealisticky stylizované záběry ukazují každodenní ruch současné Bratislavy, jejíž obyvatelé se musí kromě vlastních strastí vyrovnávat s neustálým šramotem městské výstavby, kolabující dopravou i rostoucími cenami bytů. Osobité obrazové kompozice a neurotická orchestrální hudba spoluvytvářejí audiovizuální báseň o realitě moderního městského života, v níž lze i malování čar na silnici vnímat jako filozofickou úvahu. (Ji.hlava)

Opus Bonum: Zvláštní uznání pro mezinárodní dokumentární film

Vítěz
  • Když jsi tady se mnou
    Když jsi tady se mnou

    Svět ticha a temna. Svět nevyřčeného a neviděného. Svět, ve kterém jsou upoutáni hluchoněmí, slepí a hluchoslepí lidé celý svůj život. Svět, který je však zároveň plný fantazie, radosti a zjitřené citlivosti na okolní podněty, dotyky a vibrace. Ohromující síla dotyku a blízkosti pečujících je energizujícím elementem humanistického sdělení dokumentární sondy do světa osob s poruchami zraku a sluchu. Autorka trpělivě pozoruje život pacientů ve specifických existenčních podmínkách ústavu a otevírá porozumění rozmanitým možnostem komunikace a sdílení, ale také pochopení pro nasazení a naprosté vyčerpání pečujícího personálu. (Ji.hlava)

    Svět ticha a temna. Svět nevyřčeného a neviděného. Svět, ve kterém jsou upoutáni hluchoněmí, slepí a hluchoslepí lidé celý svůj život. Svět, který je však zároveň plný fantazie, radosti a zjitřené citlivosti na okolní podněty, dotyky a vibrace. Ohromující síla dotyku a blízkosti pečujících je energizujícím elementem humanistického sdělení dokumentární sondy do světa osob s poruchami zraku a sluchu. Autorka trpělivě pozoruje život pacientů ve specifických existenčních podmínkách ústavu a otevírá porozumění rozmanitým možnostem komunikace a sdílení, ale také pochopení pro nasazení a naprosté vyčerpání pečujícího personálu. (Ji.hlava)

Opus Bonum: Nejlepší dokumentární film střední a východní Evropy

Vítěz
  • Pro mě jsi Ceaușescu
    Pro mě jsi Ceaușescu

    Studenti středních i vysokých škol, učitel nebo gigolo se scházejí v nepoužívaném skladišti, z něhož se stává filmový ateliér. Budou přehrávat scény ze života někdejšího rumunského prezidenta Nicolaea Ceaușescua. Jeho boj proti fašismu, vstup do komunistické strany, uvěznění i soud. Čím intenzivněji se herci vžívají do svých rolí, tím víc o sobě prozrazují během pauz při natáčení. Společně s profilem komunistického vůdce jako mladého muže tak v experimentálním prostoru na pomezí fikce a dokumentu vzniká kolektivní portrét současné rumunské mládeže, jejích hodnotových priorit a vztahování se k historii. (Ji.hlava)

    64%

    Studenti středních i vysokých škol, učitel nebo gigolo se scházejí v nepoužívaném skladišti, z něhož se stává filmový ateliér. Budou přehrávat scény ze života někdejšího rumunského prezidenta Nicolaea Ceaușescua. Jeho boj proti fašismu, vstup do komunistické strany, uvěznění i soud. Čím intenzivněji se herci vžívají do svých rolí, tím víc o sobě prozrazují během pauz při natáčení. Společně s profilem komunistického vůdce jako mladého muže tak v experimentálním prostoru na pomezí fikce a dokumentu vzniká kolektivní portrét současné rumunské mládeže, jejích hodnotových priorit a vztahování se k historii. (Ji.hlava)

Opus Bonum: Zvláštní uznání pro film ze střední a východní Evropy

Vítěz
  • Když květiny nemlčí
    Když květiny nemlčí
    Zfalšování prezidentských voleb v Bělorusku v roce 2020 vyvolalo masivní občanský odpor, který země dosud nezažila. Brutální potlačení pokojných protestů vedlo k ještě mohutnějším pochodům. Nicméně, tyto pokojné protesty, které trvaly několik měsíců, nedosáhly rezignace Alexandra Lukašenka z prezidentského postu, který zastává už 27 let. Namísto toho se politické represe v Bělorusku dramaticky zvýšily a staly se největšími v dějinách Evropy od 70. let 20. století. Dokument se zaměřuje na životy běloruských rodin, které se snaží žít dál a pokračovat navzdory traumatům. Pohled na jejich životy nám umožňuje vidět bolest a naději, cítit strach a odhodlání těchto lidí. Mimořádně dojemný film od běloruské režisérky žijící v Polsku.
    Zfalšování prezidentských voleb v Bělorusku v roce 2020 vyvolalo masivní občanský odpor, který země dosud nezažila. Brutální potlačení pokojných protestů vedlo k ještě mohutnějším pochodům. Nicméně, tyto pokojné protesty, které trvaly několik měsíců, nedosáhly rezignace Alexandra Lukašenka z prezidentského postu, který zastává už 27 let. Namísto toho se politické represe v Bělorusku dramaticky zvýšily a staly se největšími v dějinách Evropy od 70. let 20. století. Dokument se zaměřuje na životy běloruských rodin, které se snaží žít dál a pokračovat navzdory traumatům. Pohled na jejich životy nám umožňuje vidět bolest a naději, cítit strach a odhodlání těchto lidí. Mimořádně dojemný film od běloruské režisérky žijící v Polsku.

Opus Bonum: Nejlepší střih

Vítěz
  • Cesta za temným světlem
    Cesta za temným světlem
    Po zničující zprávě o osudu přítele, který je nyní zavřený v psychiatrické léčebně, se režisér se svou dcerou vydává na 1700 kilometrů dlouhou cestu vlakem ze severu na jih Vietnamu. Doufají, že znovu naleznou harmonii a najdou odpovědi na některé otázky.
    Po zničující zprávě o osudu přítele, který je nyní zavřený v psychiatrické léčebně, se režisér se svou dcerou vydává na 1700 kilometrů dlouhou cestu vlakem ze severu na jih Vietnamu. Doufají, že znovu naleznou harmonii a najdou odpovědi na některé otázky.

Opus Bonum: Nejlepší kamera

Vítěz
  • Pro mě jsi Ceaușescu
    Pro mě jsi Ceaușescu

    Studenti středních i vysokých škol, učitel nebo gigolo se scházejí v nepoužívaném skladišti, z něhož se stává filmový ateliér. Budou přehrávat scény ze života někdejšího rumunského prezidenta Nicolaea Ceaușescua. Jeho boj proti fašismu, vstup do komunistické strany, uvěznění i soud. Čím intenzivněji se herci vžívají do svých rolí, tím víc o sobě prozrazují během pauz při natáčení. Společně s profilem komunistického vůdce jako mladého muže tak v experimentálním prostoru na pomezí fikce a dokumentu vzniká kolektivní portrét současné rumunské mládeže, jejích hodnotových priorit a vztahování se k historii. (Ji.hlava)

    64%

    Studenti středních i vysokých škol, učitel nebo gigolo se scházejí v nepoužívaném skladišti, z něhož se stává filmový ateliér. Budou přehrávat scény ze života někdejšího rumunského prezidenta Nicolaea Ceaușescua. Jeho boj proti fašismu, vstup do komunistické strany, uvěznění i soud. Čím intenzivněji se herci vžívají do svých rolí, tím víc o sobě prozrazují během pauz při natáčení. Společně s profilem komunistického vůdce jako mladého muže tak v experimentálním prostoru na pomezí fikce a dokumentu vzniká kolektivní portrét současné rumunské mládeže, jejích hodnotových priorit a vztahování se k historii. (Ji.hlava)

Opus Bonum: Nejlepší zvukový design

Vítěz
  • Čiary
    Čiary
    • DaFilms
    Černobílý snímek osciluje mezi intimními portréty zdánlivě náhodných protagonistů a společenskokritickou výpovědí o vlivu urbanistické transformace na osobní i komunitní život. Až neorealisticky stylizované záběry ukazují každodenní ruch současné Bratislavy, jejíž obyvatelé se musí kromě vlastních strastí vyrovnávat s neustálým šramotem městské výstavby, kolabující dopravou i rostoucími cenami bytů. Osobité obrazové kompozice a neurotická orchestrální hudba spoluvytvářejí audiovizuální báseň o realitě moderního městského života, v níž lze i malování čar na silnici vnímat jako filozofickou úvahu. (Ji.hlava)
    Černobílý snímek osciluje mezi intimními portréty zdánlivě náhodných protagonistů a společenskokritickou výpovědí o vlivu urbanistické transformace na osobní i komunitní život. Až neorealisticky stylizované záběry ukazují každodenní ruch současné Bratislavy, jejíž obyvatelé se musí kromě vlastních strastí vyrovnávat s neustálým šramotem městské výstavby, kolabující dopravou i rostoucími cenami bytů. Osobité obrazové kompozice a neurotická orchestrální hudba spoluvytvářejí audiovizuální báseň o realitě moderního městského života, v níž lze i malování čar na silnici vnímat jako filozofickou úvahu. (Ji.hlava)

Opus Bonum: Nejlepší debut

Vítěz
  • Čiary
    Čiary
    • DaFilms
    Černobílý snímek osciluje mezi intimními portréty zdánlivě náhodných protagonistů a společenskokritickou výpovědí o vlivu urbanistické transformace na osobní i komunitní život. Až neorealisticky stylizované záběry ukazují každodenní ruch současné Bratislavy, jejíž obyvatelé se musí kromě vlastních strastí vyrovnávat s neustálým šramotem městské výstavby, kolabující dopravou i rostoucími cenami bytů. Osobité obrazové kompozice a neurotická orchestrální hudba spoluvytvářejí audiovizuální báseň o realitě moderního městského života, v níž lze i malování čar na silnici vnímat jako filozofickou úvahu. (Ji.hlava)
    Černobílý snímek osciluje mezi intimními portréty zdánlivě náhodných protagonistů a společenskokritickou výpovědí o vlivu urbanistické transformace na osobní i komunitní život. Až neorealisticky stylizované záběry ukazují každodenní ruch současné Bratislavy, jejíž obyvatelé se musí kromě vlastních strastí vyrovnávat s neustálým šramotem městské výstavby, kolabující dopravou i rostoucími cenami bytů. Osobité obrazové kompozice a neurotická orchestrální hudba spoluvytvářejí audiovizuální báseň o realitě moderního městského života, v níž lze i malování čar na silnici vnímat jako filozofickou úvahu. (Ji.hlava)

Opus Bonum: Cena za originální formát

Vítěz
  • Bez touhy skrývat se
    Snímek odhaluje běžné životy mladých lidí v Číně se všemi jejich romantickými problémy, nenaplněnými sny a existenciálními krizemi, propisujícími se do každodenních dialogů i rozhovorů s režisérem. Ústřední dvojice filmu se pokouší fungovat v otevřeném vztahu, který ovšem vyhovuje pouze jednomu z partnerů, zatímco druhý trpí a touží po rodinném životě. Naději představuje možnost emigrace do Ameriky, která se však postupně vzdaluje kvůli zhoršující se politické situaci. Observační kamera zachycuje i ty nejintimnější momenty a situuje diváka do pozice voyeura pozorujícího odhalená těla i duše. „V současné době se nezávislé čínské filmy uvádějí málokdy. Velké filmové festivaly v západních zemích nevěnují žádnou pozornost filmům s nižším rozpočtem, protože vypadají méně uměle.“ (Ji.hlava)
    Režie:Rikun Zhu
    Snímek odhaluje běžné životy mladých lidí v Číně se všemi jejich romantickými problémy, nenaplněnými sny a existenciálními krizemi, propisujícími se do každodenních dialogů i rozhovorů s režisérem. Ústřední dvojice filmu se pokouší fungovat v otevřeném vztahu, který ovšem vyhovuje pouze jednomu z partnerů, zatímco druhý trpí a touží po rodinném životě. Naději představuje možnost emigrace do Ameriky, která se však postupně vzdaluje kvůli zhoršující se politické situaci. Observační kamera zachycuje i ty nejintimnější momenty a situuje diváka do pozice voyeura pozorujícího odhalená těla i duše. „V současné době se nezávislé čínské filmy uvádějí málokdy. Velké filmové festivaly v západních zemích nevěnují žádnou pozornost filmům s nižším rozpočtem, protože vypadají méně uměle.“ (Ji.hlava)
    Režie:Rikun Zhu

Opus Bonum: Cena studentské poroty

Vítěz
  • Yoon
    Yoon
    Dokumentární road movie Yoon sleduje Mbayeho na 4500 kilometrů dlouhé cestě z Portugalska do Senegalu. Na dlouhé osamělé cestě v autě těsně před rozpadnutím je se svými blízkými v kontaktu jen prostřednictvím telefonu. Se žádaným portugalským zbožím na střeše tak projíždí africkým kontinentem a doufá, že se mu podaří dorazit až do cíle a doporučit všechny objednávky.
    Dokumentární road movie Yoon sleduje Mbayeho na 4500 kilometrů dlouhé cestě z Portugalska do Senegalu. Na dlouhé osamělé cestě v autě těsně před rozpadnutím je se svými blízkými v kontaktu jen prostřednictvím telefonu. Se žádaným portugalským zbožím na střeše tak projíždí africkým kontinentem a doufá, že se mu podaří dorazit až do cíle a doporučit všechny objednávky.

Svědectví: Nejlepší svědectví o přírodě

Vítěz
  • Jak zničit mrak
    Jak zničit mrak
    Observační dokument Jak zničit mrak sleduje finskou vědkyni Hannele Korhonen, která se zaměřuje na geo-inženýrství a zkoumá možnost umělého vyvolávání deště v poušti. S výzkumným grantem 1,5 milionu dolarů od Spojených arabských emirátů má jedinečnou příležitost věnovat se této odvážné myšlence naplno. Kamera zaznamenává Korhonen v různých situacích, od konferencí a rozhovorů až po prezentace pro velvyslance, a odhaluje, že život vědkyně může být i plný politiky a přesvědčování.
    59%
    Observační dokument Jak zničit mrak sleduje finskou vědkyni Hannele Korhonen, která se zaměřuje na geo-inženýrství a zkoumá možnost umělého vyvolávání deště v poušti. S výzkumným grantem 1,5 milionu dolarů od Spojených arabských emirátů má jedinečnou příležitost věnovat se této odvážné myšlence naplno. Kamera zaznamenává Korhonen v různých situacích, od konferencí a rozhovorů až po prezentace pro velvyslance, a odhaluje, že život vědkyně může být i plný politiky a přesvědčování.

Svědectví: Zvláštní uznání pro svědectví o přírodě

Vítěz
  • Z divokého moře
    Z divokého moře
    Počasí je čím dál extrémnější. Obří uvízlá velryba, tuleni s plasty v těle, labutě obalené ropou a delfíni, které srazily lodě – tito pacienti vyžadují neodkladnou lékařskou péči. Režisér ve svém dokumentu zachycuje kritický vztah mezi lidmi a divokými zvířaty a důsledky klimatických změn, a to prostřednictvím silných obrazů, které mají větší dopad než jakékoli vysvětlení.
    Počasí je čím dál extrémnější. Obří uvízlá velryba, tuleni s plasty v těle, labutě obalené ropou a delfíni, které srazily lodě – tito pacienti vyžadují neodkladnou lékařskou péči. Režisér ve svém dokumentu zachycuje kritický vztah mezi lidmi a divokými zvířaty a důsledky klimatických změn, a to prostřednictvím silných obrazů, které mají větší dopad než jakékoli vysvětlení.

Svědectví: Zvláštní uznání pro svědectví o poznání

Vítěz
  • Tmavě červený les
    Tmavě červený les
    • DaFilms
    Tmavě červený les je vizuálně ohromujícím pohledem na každodenní život žen zasvěcených víře v kontrastu s majestátní krajinou. Na zasněžené tibetské planině sídlí klášter s 20 000 do červené barvy oděnými buddhistickými mniškami, odříznutými od vnějšího světa. Kamera s výjimečnou intimitou mapuje jejich život během 100 nejchladnějších dní v roce, kdy zkoumají témata života a smrti, utrpení a karmy.
    Tmavě červený les je vizuálně ohromujícím pohledem na každodenní život žen zasvěcených víře v kontrastu s majestátní krajinou. Na zasněžené tibetské planině sídlí klášter s 20 000 do červené barvy oděnými buddhistickými mniškami, odříznutými od vnějšího světa. Kamera s výjimečnou intimitou mapuje jejich život během 100 nejchladnějších dní v roce, kdy zkoumají témata života a smrti, utrpení a karmy.

Svědectví: Zvláštní uznání pro svědectví o politice

Vítěz
  • Gorbačov. Ráj
    Gorbačov. Ráj
    • KVIFF TV
    • DaFilms

    Devadesátiletý Michail Gorbačov žije ve skromném domě na okraji Moskvy, kde čeká na přijetí do panteonu nejvýznamnějších osobností 20. století. Alespoň v Rusku, kde je pořád vnímán jako kontroverzní postava. Soud nad Gorbačovem vynesou dějiny, zde však starý muž předkládá svou vlastní konečnou výpověď, v níž s melancholií i humorem bilancuje svůj život a kariéru.

    Film Vitalije Manského je aktuálním, intimním portrétem muže, který svými rozhodnutími změnil svět. Během krátkého období, kdy byl Michail Gorbačov u moci (1985–1991), došlo k rozpadu velké sovětské říše. Gorbačov byl architektem Glasnosti a Perestrojky - politických kroků, které daly obyvatelům země, přezdívané americkým prezidentem Reaganem „Říše zla“, šanci žít svobodně. Michail Gorbačov zbořil Berlínskou zeď. Za Gorbačovovy vlády ale také vybuchl reaktor v jaderné elektrárně v Černobylu. Během jeho vlády zemřelo mnoho občanů pobaltských republik usilujících o nezávislost, sovětská armáda potlačila nespokojenost v Tbilisi i pokojné demonstrace v Baku. Za Gorbačovovy éry se zhroutil Sovětský svaz, což mu neodpustilo mnoho jeho krajanů. S tímto břemenem minulosti dožívá osamělý muž (nar. 1931) svá poslední léta v domku na moskevském předměstí, kam jako jednoho z mála hostů vpustil režiséra Vitalije Manského. (Artcam Films)

    70%

    Devadesátiletý Michail Gorbačov žije ve skromném domě na okraji Moskvy, kde čeká na přijetí do panteonu nejvýznamnějších osobností 20. století. Alespoň v Rusku, kde je pořád vnímán jako kontroverzní postava. Soud nad Gorbačovem vynesou dějiny, zde však starý muž předkládá svou vlastní konečnou výpověď, v níž s melancholií i humorem bilancuje svůj život a kariéru.

    Film Vitalije Manského je aktuálním, intimním portrétem muže, který svými rozhodnutími změnil svět. Během krátkého období, kdy byl Michail Gorbačov u moci (1985–1991), došlo k rozpadu velké sovětské říše. Gorbačov byl architektem Glasnosti a Perestrojky - politických kroků, které daly obyvatelům země, přezdívané americkým prezidentem Reaganem „Říše zla“, šanci žít svobodně. Michail Gorbačov zbořil Berlínskou zeď. Za Gorbačovovy vlády ale také vybuchl reaktor v jaderné elektrárně v Černobylu. Během jeho vlády zemřelo mnoho občanů pobaltských republik usilujících o nezávislost, sovětská armáda potlačila nespokojenost v Tbilisi i pokojné demonstrace v Baku. Za Gorbačovovy éry se zhroutil Sovětský svaz, což mu neodpustilo mnoho jeho krajanů. S tímto břemenem minulosti dožívá osamělý muž (nar. 1931) svá poslední léta v domku na moskevském předměstí, kam jako jednoho z mála hostů vpustil režiséra Vitalije Manského. (Artcam Films)

Česká radost: Nejlepší český dokumentární film

Vítěz
  • Bratrství
    Bratrství
    • DaFilms

    Bosenští bratři Džabir, Usama a Uzejr se řídili pravidly stanovenými islámským saláfismem a jejich přísným otcem Ibrahimem. Radikální kazatel si nyní odpykává trest za účast v syrské válce a terorismus. Každý ze synů se tak sám rozhoduje, kudy bude pokračovat jeho cesta k dospělosti. Den za dnem po několik let zblízka sledujeme, jak zápasí se stádem ovcí, vnitřními pochybami i kulturním očekáváním. Archetypální příběh o dospívání a utváření mužské identity vystihuje náladu dnešní Evropy, kde se stále více lidí ztracených mezi tradicí a modernitou upíná k autoritativním figurám s jednoznačnými odpověďmi. (Ji.hlava)

    66%

    Bosenští bratři Džabir, Usama a Uzejr se řídili pravidly stanovenými islámským saláfismem a jejich přísným otcem Ibrahimem. Radikální kazatel si nyní odpykává trest za účast v syrské válce a terorismus. Každý ze synů se tak sám rozhoduje, kudy bude pokračovat jeho cesta k dospělosti. Den za dnem po několik let zblízka sledujeme, jak zápasí se stádem ovcí, vnitřními pochybami i kulturním očekáváním. Archetypální příběh o dospívání a utváření mužské identity vystihuje náladu dnešní Evropy, kde se stále více lidí ztracených mezi tradicí a modernitou upíná k autoritativním figurám s jednoznačnými odpověďmi. (Ji.hlava)

Česká radost: Zvláštní uznání

Česká radost: Nejlepší střih

Česká radost: Nejlepší kamera

Česká radost: Nejlepší zvuk

Česká radost: Cena studentské poroty

Vítěz
  • Opouštět Počátky
    Opouštět Počátky
    • DaFilms
    • Jeden svět
    Linda Kallistová Jablonská ve svém snímku sleduje, jak se za posledních deset let proměnily osudy tří dívek, které vyrůstaly ve výchovném ústavu v Počátkách, jejich sny o svobodě i realitu, které musejí čelit, ale i to, jak si samy představují vlastní budoucí rodinu. Pokračování časosběrného dokumentu o Adéle, Denise a Pavle zachycuje trnitou cestu k samostatnosti po odchodu z ústavu – vyrovnávání se s minulými křivdami, hledání práce, navazování nových vztahů, malé radosti i velká zklamání. Linda Kallistová Jablonská buduje nejen citlivý portrét trojice dívek odkázaných samy na sebe, ale zkoumá i vliv veřejných institucí na formování životních postojů mladých lidí. (MFDF Ji.hlava)
    Linda Kallistová Jablonská ve svém snímku sleduje, jak se za posledních deset let proměnily osudy tří dívek, které vyrůstaly ve výchovném ústavu v Počátkách, jejich sny o svobodě i realitu, které musejí čelit, ale i to, jak si samy představují vlastní budoucí rodinu. Pokračování časosběrného dokumentu o Adéle, Denise a Pavle zachycuje trnitou cestu k samostatnosti po odchodu z ústavu – vyrovnávání se s minulými křivdami, hledání práce, navazování nových vztahů, malé radosti i velká zklamání. Linda Kallistová Jablonská buduje nejen citlivý portrét trojice dívek odkázaných samy na sebe, ale zkoumá i vliv veřejných institucí na formování životních postojů mladých lidí. (MFDF Ji.hlava)

Fascinace: Nejlepší experimentální dokumentární film

Vítěz
  • Oknem dovnitř a ven
    Australský krátkometrážní snímek Oknem dovnitř a ven je zaměřený na výhled z okna do malé zahrady. Skrze tuto scenérii pracuje s nesčetnými možnostmi filmového záběru. Orámování oknem diváka staví doprostřed místnosti, z níž se kamera snaží vyhlédnout ven. Film přináší vlastní variace na klasickou práci s prostorem a časem v kinematografii a otevírá okno do dosud neobjevených dimenzí.
    Australský krátkometrážní snímek Oknem dovnitř a ven je zaměřený na výhled z okna do malé zahrady. Skrze tuto scenérii pracuje s nesčetnými možnostmi filmového záběru. Orámování oknem diváka staví doprostřed místnosti, z níž se kamera snaží vyhlédnout ven. Film přináší vlastní variace na klasickou práci s prostorem a časem v kinematografii a otevírá okno do dosud neobjevených dimenzí.

Fascinace: Exprmntl.cz - Nejlepší český experimentální dokumentární film

Vítěz
  • Beautiful Solution
    Filmová poema o pesticidech se zabývá myšlenkou návratu k přirozenému potravnímu řetězci, v němž jsou hmyzí škůdci stravou pro představitele vyššího živočišného řádu. Chrámem této ekologické jednotky je lán divoce rostoucích lučních květin. Ze sousta harmonického koloběhu života a smrti, nasyceného omamným hlasem cvrčků a šuměním obilných klasů ve větru, ukusuje člověk, predátor, postrádající svého přirozeného nepřítele. (MFDF Ji.hlava)
    Filmová poema o pesticidech se zabývá myšlenkou návratu k přirozenému potravnímu řetězci, v němž jsou hmyzí škůdci stravou pro představitele vyššího živočišného řádu. Chrámem této ekologické jednotky je lán divoce rostoucích lučních květin. Ze sousta harmonického koloběhu života a smrti, nasyceného omamným hlasem cvrčků a šuměním obilných klasů ve větru, ukusuje člověk, predátor, postrádající svého přirozeného nepřítele. (MFDF Ji.hlava)

Krátká radost: Nejlepší krátký dokumentární film

Vítěz
  • Otevřená hora
    Otevřená hora
    Otevřená hora (Open Mountain) je krátkometrážní dokumnet. V letech 1925-1929 působila v kolumbijských horách skupina povstalců, kteří si dali název Bolševici z Libanonu Tolima a inspirovali se ruskou revolucí. María Rojas Ariasová evokuje melancholii zašlého boje prostřednictvím precizní, senzuální pocty odboji těch, kteří jsou považováni za první latinskoamerické partyzány. Zvuky a obrazy v černobílém nebo červeně zabarveném provedení doprovází ženský voice-over.
    Otevřená hora (Open Mountain) je krátkometrážní dokumnet. V letech 1925-1929 působila v kolumbijských horách skupina povstalců, kteří si dali název Bolševici z Libanonu Tolima a inspirovali se ruskou revolucí. María Rojas Ariasová evokuje melancholii zašlého boje prostřednictvím precizní, senzuální pocty odboji těch, kteří jsou považováni za první latinskoamerické partyzány. Zvuky a obrazy v černobílém nebo červeně zabarveném provedení doprovází ženský voice-over.

Silver Eye: Celovečerní dokument

Vítěz
  • Mara
    Mara
    Dokumentární snímek Mara mapuje masivní protivládní demonstrace, které se v roce 2020 odehrály v běloruském Minsku. Ve svém novém díle na pomezí observace a eseje střídá režisér Sasha Kulak dokumentární záběry s performativními prvky. Představuje nám snovou postavu Maru, spjatou s běloruskou mytologií, která nás zavede na cestu mezi protestujícími davem. Symbolická přítomnost Mary kontrastuje s drsnou realitou násilně potlačovaných pouličních protestů.
    Dokumentární snímek Mara mapuje masivní protivládní demonstrace, které se v roce 2020 odehrály v běloruském Minsku. Ve svém novém díle na pomezí observace a eseje střídá režisér Sasha Kulak dokumentární záběry s performativními prvky. Představuje nám snovou postavu Maru, spjatou s běloruskou mytologií, která nás zavede na cestu mezi protestujícími davem. Symbolická přítomnost Mary kontrastuje s drsnou realitou násilně potlačovaných pouličních protestů.

Silver Eye: Zvláštní uznání za celovečerní dokument

Vítěz
  • Orfeus
    Orfeus
    • DaFilms
    Osobní snímek Orpheus vypráví o filmaři Vadimu Kostrovovi, který se v létě 2019 vrací do Nižního Tagilu, postsovětského města na Urale, aby navštívil svou bývalou přítelkyni a první lásku Anyu. Film podává působivý portrét současné ruské mládeže, která hledá umění a krásu ve stínu provinčního života. Metafora antických hrdinů Orfea a Eurydiky se prolíná celou stopáží. Vadim Kostrov vytváří kolektivní portrét ruské mládeže sdílející přítomnost plnou vzteku, smutku a radosti. Film vyjadřuje truchlení nad minulostí a nejistotou budoucnosti, zároveň zachycuje krásu sdíleného přítomného okamžiku.
    Osobní snímek Orpheus vypráví o filmaři Vadimu Kostrovovi, který se v létě 2019 vrací do Nižního Tagilu, postsovětského města na Urale, aby navštívil svou bývalou přítelkyni a první lásku Anyu. Film podává působivý portrét současné ruské mládeže, která hledá umění a krásu ve stínu provinčního života. Metafora antických hrdinů Orfea a Eurydiky se prolíná celou stopáží. Vadim Kostrov vytváří kolektivní portrét ruské mládeže sdílející přítomnost plnou vzteku, smutku a radosti. Film vyjadřuje truchlení nad minulostí a nejistotou budoucnosti, zároveň zachycuje krásu sdíleného přítomného okamžiku.

Silver Eye: Krátkometrážní dokument

Vítěz
  • Sounds of Weariness
    Uprostřed jednoho ze svých opakujících se záchvatů úzkosti nachází libanonský mladík žijící v Bruselu útočiště v samoobslužné prádelně. Pohybuje se po místnosti s mikrofonem v ruce, poháněn posedlostí pochopit původ svého nepohodlí.
    Uprostřed jednoho ze svých opakujících se záchvatů úzkosti nachází libanonský mladík žijící v Bruselu útočiště v samoobslužné prádelně. Pohybuje se po místnosti s mikrofonem v ruce, poháněn posedlostí pochopit původ svého nepohodlí.

Cena publika

Vítěz
  • Nebe
    Nebe
    • DaFilms
    Nebe je celovečerní dokumentární snímek novináře Tomáše Etzlera. Každodenní syrová realita, kterou Tomáš v Číně sedm let na vlastní kůži zažíval, ve filmu silně kontrastuje s mikrosvětem, který objevil v malé vesnici na severovýchodě Číny. (Pilot Film)
    77%
    Nebe je celovečerní dokumentární snímek novináře Tomáše Etzlera. Každodenní syrová realita, kterou Tomáš v Číně sedm let na vlastní kůži zažíval, ve filmu silně kontrastuje s mikrosvětem, který objevil v malé vesnici na severovýchodě Číny. (Pilot Film)

Cena za přínos světové kinematografii