MFDF Ji.hlava

MFDF Ji.hlava 2022: nominace a vítězové

26. ročník

Opus Bonum: Nejlepší mezinárodní dokumentární film

Vítěz
  • 07:15 - Kos
    07:15 - Kos
    Stručný obsah dokumentu zní jako netradiční pohádka – starý poustevník a mladá dívka, která umí komunikovat s ptáky, zaslechnou jednoho dne zpěv neznámého ptáka a vydávají se do lesa a opuštěného dolu, aby jej našli. Ačkoli ve skutečnosti příběh zahrnuje moderní nahrávací zařízení a mikrofony, na jeho pohádkové poetičnosti mu to neubírá. Snímek, jehož středobodem je ptačí zpěv, nabádá k soustředěnému poslechu, a zároveň vede k zamyšlení nad tím, že i tak běžný zvuk, jako je zpěv ptáků, má v sobě něco záhadného. (MFDF Jihlava)
    Stručný obsah dokumentu zní jako netradiční pohádka – starý poustevník a mladá dívka, která umí komunikovat s ptáky, zaslechnou jednoho dne zpěv neznámého ptáka a vydávají se do lesa a opuštěného dolu, aby jej našli. Ačkoli ve skutečnosti příběh zahrnuje moderní nahrávací zařízení a mikrofony, na jeho pohádkové poetičnosti mu to neubírá. Snímek, jehož středobodem je ptačí zpěv, nabádá k soustředěnému poslechu, a zároveň vede k zamyšlení nad tím, že i tak běžný zvuk, jako je zpěv ptáků, má v sobě něco záhadného. (MFDF Jihlava)

Opus Bonum: Nejlepší dokumentární film střední a východní Evropy

Vítěz
  • Dezertéři
    Dezertéři
    „Před válkou jsem měla mnoho přátel, mnozí z nich už jsou mrtví,“ komentuje jedna z vypravěček školní fotku svých spolužáků a spolužaček. „Měli jsme perfektní život, ale nikdy jsme nebyli spokojeni,“ dodává lakonicky. Gymnázium v Mostaru je spojilo, válka za nezávislost rozdělila. Mozaika vzpomínek na počátek 90. let je skládána z dobových pohlednic a tichých záběrů míst, kde se kdysi válčilo. Jejich dnešní klid kontrastuje s emotivními úryvky z dopisů chorvatských studentů a studentek. Popisují v nich svůj útěk za hranice, zážitky z uprchlických táborů i přetrvávající nenávist k nepřátelům, kteří je připravili o domov i mládí. (MFDF Jihlava)
    „Před válkou jsem měla mnoho přátel, mnozí z nich už jsou mrtví,“ komentuje jedna z vypravěček školní fotku svých spolužáků a spolužaček. „Měli jsme perfektní život, ale nikdy jsme nebyli spokojeni,“ dodává lakonicky. Gymnázium v Mostaru je spojilo, válka za nezávislost rozdělila. Mozaika vzpomínek na počátek 90. let je skládána z dobových pohlednic a tichých záběrů míst, kde se kdysi válčilo. Jejich dnešní klid kontrastuje s emotivními úryvky z dopisů chorvatských studentů a studentek. Popisují v nich svůj útěk za hranice, zážitky z uprchlických táborů i přetrvávající nenávist k nepřátelům, kteří je připravili o domov i mládí. (MFDF Jihlava)

Opus Bonum: Nejlepší střih

Vítěz
  • Přes naše kopce
    Přes naše kopce

    Švýcarsko je jednou z mála evropských zemí, v níž stále platí povinná vojenská služba. Snímek dává nahlédnout za stěny kasáren, v nichž se vojáci účastní povinných drilů a cvičení, zároveň však nachází způsoby, jak si krátit dlouhou chvíli. Sledujeme mladé rekruty při každodenních činnostech: jídle, úklidu pokojů i videohovorech s okolním světem. Součástí montáže jsou však i domácí vlogy mužů, kteří již vojenským výcvikem prošli a o své zkušenosti, historky i frustrace se dělí s internetem. Mezi zábavnými úryvky z vojenského života se tak vyjevují problematické aspekty militarizované společnosti. (MFDF Jihlava)

    Švýcarsko je jednou z mála evropských zemí, v níž stále platí povinná vojenská služba. Snímek dává nahlédnout za stěny kasáren, v nichž se vojáci účastní povinných drilů a cvičení, zároveň však nachází způsoby, jak si krátit dlouhou chvíli. Sledujeme mladé rekruty při každodenních činnostech: jídle, úklidu pokojů i videohovorech s okolním světem. Součástí montáže jsou však i domácí vlogy mužů, kteří již vojenským výcvikem prošli a o své zkušenosti, historky i frustrace se dělí s internetem. Mezi zábavnými úryvky z vojenského života se tak vyjevují problematické aspekty militarizované společnosti. (MFDF Jihlava)

Opus Bonum: Nejlepší kamera

Vítěz
  • 07:15 - Kos
    07:15 - Kos
    Stručný obsah dokumentu zní jako netradiční pohádka – starý poustevník a mladá dívka, která umí komunikovat s ptáky, zaslechnou jednoho dne zpěv neznámého ptáka a vydávají se do lesa a opuštěného dolu, aby jej našli. Ačkoli ve skutečnosti příběh zahrnuje moderní nahrávací zařízení a mikrofony, na jeho pohádkové poetičnosti mu to neubírá. Snímek, jehož středobodem je ptačí zpěv, nabádá k soustředěnému poslechu, a zároveň vede k zamyšlení nad tím, že i tak běžný zvuk, jako je zpěv ptáků, má v sobě něco záhadného. (MFDF Jihlava)
    Stručný obsah dokumentu zní jako netradiční pohádka – starý poustevník a mladá dívka, která umí komunikovat s ptáky, zaslechnou jednoho dne zpěv neznámého ptáka a vydávají se do lesa a opuštěného dolu, aby jej našli. Ačkoli ve skutečnosti příběh zahrnuje moderní nahrávací zařízení a mikrofony, na jeho pohádkové poetičnosti mu to neubírá. Snímek, jehož středobodem je ptačí zpěv, nabádá k soustředěnému poslechu, a zároveň vede k zamyšlení nad tím, že i tak běžný zvuk, jako je zpěv ptáků, má v sobě něco záhadného. (MFDF Jihlava)

Opus Bonum: Nejlepší zvukový design

Vítěz
  • Dezertéři
    Dezertéři
    „Před válkou jsem měla mnoho přátel, mnozí z nich už jsou mrtví,“ komentuje jedna z vypravěček školní fotku svých spolužáků a spolužaček. „Měli jsme perfektní život, ale nikdy jsme nebyli spokojeni,“ dodává lakonicky. Gymnázium v Mostaru je spojilo, válka za nezávislost rozdělila. Mozaika vzpomínek na počátek 90. let je skládána z dobových pohlednic a tichých záběrů míst, kde se kdysi válčilo. Jejich dnešní klid kontrastuje s emotivními úryvky z dopisů chorvatských studentů a studentek. Popisují v nich svůj útěk za hranice, zážitky z uprchlických táborů i přetrvávající nenávist k nepřátelům, kteří je připravili o domov i mládí. (MFDF Jihlava)
    „Před válkou jsem měla mnoho přátel, mnozí z nich už jsou mrtví,“ komentuje jedna z vypravěček školní fotku svých spolužáků a spolužaček. „Měli jsme perfektní život, ale nikdy jsme nebyli spokojeni,“ dodává lakonicky. Gymnázium v Mostaru je spojilo, válka za nezávislost rozdělila. Mozaika vzpomínek na počátek 90. let je skládána z dobových pohlednic a tichých záběrů míst, kde se kdysi válčilo. Jejich dnešní klid kontrastuje s emotivními úryvky z dopisů chorvatských studentů a studentek. Popisují v nich svůj útěk za hranice, zážitky z uprchlických táborů i přetrvávající nenávist k nepřátelům, kteří je připravili o domov i mládí. (MFDF Jihlava)

Opus Bonum: Nejlepší debut

Vítěz
  • Teenagerky
    Teenagerky
    • iTunes
    Tři skupiny dospívajících kamarádek z Québecu procházejí obdobím velkých změn. Proces objevování vlastního těla a identity zaznamenávají chytrými telefony a sdílejí s vrstevníky a vrstevnicemi z jiných koutů sesíťovaného světa. Kvůli silné potřebě vnějšího potvrzení své životy proměňují v pásmo vyretušovaných fotek a videí. Filmová kamera ale zachycuje i pocity prázdna a samoty a projevy hluboké vnitřní nejistoty, které pro Periscope, TikTok nebo Instagram nejsou tak atraktivní. Intimní portrét adolescence je natočen s pochopením pro prožívání a sebeprezentaci generace vyrůstající na pomezí skutečného a virtuálního světa. (MFDF Jihlava)
    Tři skupiny dospívajících kamarádek z Québecu procházejí obdobím velkých změn. Proces objevování vlastního těla a identity zaznamenávají chytrými telefony a sdílejí s vrstevníky a vrstevnicemi z jiných koutů sesíťovaného světa. Kvůli silné potřebě vnějšího potvrzení své životy proměňují v pásmo vyretušovaných fotek a videí. Filmová kamera ale zachycuje i pocity prázdna a samoty a projevy hluboké vnitřní nejistoty, které pro Periscope, TikTok nebo Instagram nejsou tak atraktivní. Intimní portrét adolescence je natočen s pochopením pro prožívání a sebeprezentaci generace vyrůstající na pomezí skutečného a virtuálního světa. (MFDF Jihlava)

Opus Bonum: Cena za originální formát

Vítěz
  • Lepší evangelium
    Lepší evangelium

    Madridská residence Josete Massa je první domov důchodců na světě, určený pro seniory z řad LGTBIQ+ komunity. Javier Codesal zde natáčel mezi lety 2019 a 2020, v době, kdy budova procházela rekonstrukcí. Umisťuje obyvatele domova mezi sutiny téměř jako živé sochy do galerie. Jejich těla se, stejně jako jejich duše, vymykají heteronormativní představě o kráse. Jako novodobí apoštolové pronáší útržky biblických textů a citují Pasoliniho a Jarmana. Náboženské texty, které jim plynou ze rtů, se netýkají ani tak víry, jako kulturní tradice. Položily základ po staletí děděným kanonickým příběhům, které redukují představitele a představitelky sexuálních menšin na soubor stereotypů. (MFDF Jihlava)

    Madridská residence Josete Massa je první domov důchodců na světě, určený pro seniory z řad LGTBIQ+ komunity. Javier Codesal zde natáčel mezi lety 2019 a 2020, v době, kdy budova procházela rekonstrukcí. Umisťuje obyvatele domova mezi sutiny téměř jako živé sochy do galerie. Jejich těla se, stejně jako jejich duše, vymykají heteronormativní představě o kráse. Jako novodobí apoštolové pronáší útržky biblických textů a citují Pasoliniho a Jarmana. Náboženské texty, které jim plynou ze rtů, se netýkají ani tak víry, jako kulturní tradice. Položily základ po staletí děděným kanonickým příběhům, které redukují představitele a představitelky sexuálních menšin na soubor stereotypů. (MFDF Jihlava)

Opus Bonum: Cena studentské poroty

Vítěz
  • Přes naše kopce
    Přes naše kopce

    Švýcarsko je jednou z mála evropských zemí, v níž stále platí povinná vojenská služba. Snímek dává nahlédnout za stěny kasáren, v nichž se vojáci účastní povinných drilů a cvičení, zároveň však nachází způsoby, jak si krátit dlouhou chvíli. Sledujeme mladé rekruty při každodenních činnostech: jídle, úklidu pokojů i videohovorech s okolním světem. Součástí montáže jsou však i domácí vlogy mužů, kteří již vojenským výcvikem prošli a o své zkušenosti, historky i frustrace se dělí s internetem. Mezi zábavnými úryvky z vojenského života se tak vyjevují problematické aspekty militarizované společnosti. (MFDF Jihlava)

    Švýcarsko je jednou z mála evropských zemí, v níž stále platí povinná vojenská služba. Snímek dává nahlédnout za stěny kasáren, v nichž se vojáci účastní povinných drilů a cvičení, zároveň však nachází způsoby, jak si krátit dlouhou chvíli. Sledujeme mladé rekruty při každodenních činnostech: jídle, úklidu pokojů i videohovorech s okolním světem. Součástí montáže jsou však i domácí vlogy mužů, kteří již vojenským výcvikem prošli a o své zkušenosti, historky i frustrace se dělí s internetem. Mezi zábavnými úryvky z vojenského života se tak vyjevují problematické aspekty militarizované společnosti. (MFDF Jihlava)

Svědectví: Nejlepší film

Vítěz
  • Do plevele: Dewayne "Lee" Johnson versus společnost Monsanto
    Do plevele: Dewayne "Lee" Johnson versus společnost Monsanto
    Dewayne Johnson, údržbář z Bay Area, začal v roce 2014 trpět vyrážkami a přemýšlel, zda je nezpůsobil herbicid, který několik let používal. Jak se jeho zdraví zhoršovalo, stal se Johnson tváří právní bitvy Davida s Goliášem, jejímž cílem bylo pohnat k odpovědnosti nadnárodní agrochemickou korporaci za produkt s údajně zavádějícím značením.
    Dewayne Johnson, údržbář z Bay Area, začal v roce 2014 trpět vyrážkami a přemýšlel, zda je nezpůsobil herbicid, který několik let používal. Jak se jeho zdraví zhoršovalo, stal se Johnson tváří právní bitvy Davida s Goliášem, jejímž cílem bylo pohnat k odpovědnosti nadnárodní agrochemickou korporaci za produkt s údajně zavádějícím značením.

Svědectví: Zvláštní uznání

Česká radost: Nejlepší český dokumentární film

Vítěz
  • Kaprkód
    Kaprkód
    • iVysílání
    • KVIFF TV
    Nekonvenční snímek skýtající označení dokumentární opera zpracovává životní cestu a dílo kontroverzního hudebního skladatele Jana Kapra, který byl komunistickým režimem protěžován a oslavován, než byl v průběhu 70. let umlčen a kompletně vymazán z tuzemské historie. Kaprkód čerpá z jeho hudebních kompozic a skrze amatérské filmové záběry a hravé libreto skládá autorův portrét, přičemž odhaluje rozporuplnou tvůrčí osobnost na pozadí historických změn. Forma se vzpírá tradičnímu pojetí dokumentárních snímků s mluvícími hlavami a ukazuje interpretační náročnost archivních materiálů a pamětí.
    75%
    Nekonvenční snímek skýtající označení dokumentární opera zpracovává životní cestu a dílo kontroverzního hudebního skladatele Jana Kapra, který byl komunistickým režimem protěžován a oslavován, než byl v průběhu 70. let umlčen a kompletně vymazán z tuzemské historie. Kaprkód čerpá z jeho hudebních kompozic a skrze amatérské filmové záběry a hravé libreto skládá autorův portrét, přičemž odhaluje rozporuplnou tvůrčí osobnost na pozadí historických změn. Forma se vzpírá tradičnímu pojetí dokumentárních snímků s mluvícími hlavami a ukazuje interpretační náročnost archivních materiálů a pamětí.

Česká radost: Zvláštní uznání

Vítěz
  • Návštěvníci
    Návštěvníci
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Nejseverněji položené město na světě, Longyearbyen, je nejlidnatějším sídlem norského souostroví Špicberky. Česká sociální antropoložka se zde pokouší najít nový domov se svou rodinou, zatímco pracuje na výzkumu společenských proměn v tamější komunitě. Ztráta pracovních míst v těžebním průmyslu i komplikované vztahy mezi norskými rodáky, cizími přistěhovalci a turisty přispívají k proměně nálad ve městě, zatímco okolní zasněžená pohoří tají a laviny ohrožují každodenní existenci místních obyvatel. Portrét mikrokosmu ledového městečka je přitom syrovým obrazem současného globalizovaného světa. (MFDF Jihlava)
    Nejseverněji položené město na světě, Longyearbyen, je nejlidnatějším sídlem norského souostroví Špicberky. Česká sociální antropoložka se zde pokouší najít nový domov se svou rodinou, zatímco pracuje na výzkumu společenských proměn v tamější komunitě. Ztráta pracovních míst v těžebním průmyslu i komplikované vztahy mezi norskými rodáky, cizími přistěhovalci a turisty přispívají k proměně nálad ve městě, zatímco okolní zasněžená pohoří tají a laviny ohrožují každodenní existenci místních obyvatel. Portrét mikrokosmu ledového městečka je přitom syrovým obrazem současného globalizovaného světa. (MFDF Jihlava)

Česká radost: Nejlepší střih

Vítěz
  • á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN
    á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN
    Časosběrný dokument Jana Bušty á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN vaši mysl přenese do jihoamerické Guyany, konkrétně do osady Jonestown na konci 70. let minulého století. Středobodem šokujících událostí je reverend Jim Jones, jenž zde spáchal jeden z nejbizarnějších činů, jelikož přiměl necelou tisícovku členů jeho sekty Chrám lidu, aby vypili smrtelný jed. Experimentální rekonstrukce masakru sleduje děti v tělocvičně, které největší hromadnou sebevraždu 20. století interpretují za zvuků audionahrávek pořízených během osudného dne.
    Režie:Jan Bušta
    68%
    Časosběrný dokument Jana Bušty á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN vaši mysl přenese do jihoamerické Guyany, konkrétně do osady Jonestown na konci 70. let minulého století. Středobodem šokujících událostí je reverend Jim Jones, jenž zde spáchal jeden z nejbizarnějších činů, jelikož přiměl necelou tisícovku členů jeho sekty Chrám lidu, aby vypili smrtelný jed. Experimentální rekonstrukce masakru sleduje děti v tělocvičně, které největší hromadnou sebevraždu 20. století interpretují za zvuků audionahrávek pořízených během osudného dne.
    Režie:Jan Bušta

Česká radost: Nejlepší kamera

Vítěz
  • Je nalezena tím, koho hledá
    Je nalezena tím, koho hledá
    • KVIFF TV
    • DaFilms

    Meditativní dokument Petra Michala sleduje současný život uznávané překladatelky Anny Kareninové. Film se do velké míry zabývá jejím vztahem s již zesnulým manželem a básníkem Petrem Kabešem a samotou, s níž se překladatelka musela vyrovnat. Nejedná se o konvenční dokumentární portrét, jelikož režisér neklade otázky a nechává Kareninu nahlas vyřknout její myšlenky a pocity, pozoruje ji nenucenou kamerou při práci či horských výpravách. Zároveň snímek představuje implicitní důkaz lásky k analogovému médiu, nejen knize, ale také analogovému filmu, jehož vlastnosti jsou nejen viditelné, ale téměř i hmatatelné. (MFDF Jihlava)

    Meditativní dokument Petra Michala sleduje současný život uznávané překladatelky Anny Kareninové. Film se do velké míry zabývá jejím vztahem s již zesnulým manželem a básníkem Petrem Kabešem a samotou, s níž se překladatelka musela vyrovnat. Nejedná se o konvenční dokumentární portrét, jelikož režisér neklade otázky a nechává Kareninu nahlas vyřknout její myšlenky a pocity, pozoruje ji nenucenou kamerou při práci či horských výpravách. Zároveň snímek představuje implicitní důkaz lásky k analogovému médiu, nejen knize, ale také analogovému filmu, jehož vlastnosti jsou nejen viditelné, ale téměř i hmatatelné. (MFDF Jihlava)

Česká radost: Cena studentské poroty

Vítěz
  • Šťastně až na věky
    Šťastně až na věky
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • KVIFF TV
    • +3
    Nebinární propagátor polyamorie Fró chodí s Honzou, ten ale žije ve společné domácnosti s Andreou. Andrea se vídá s Jakubem, který žije s Michaelou. Dohromady tvoří takzvanou polykulu. Alexandr a Šárka se rozhodli pro otevřený vztah. Tvoří stabilní pár, ale jejich filozofie připouští i další paralelní intimní vztahy. Čtyřicetiletá Dagmar udržuje dlouholetý vztah se zadaným partnerem. Zdánlivě to vypadá, že jí taková situace vyhovuje. Miroslava, kterou manžel „vyměnil za mladší model“, partnera zas hledá na internetu. Láska přes internet ale přináší určitou nejistotu: Co když ten další bude ještě lepší? Poslední dvojicí naší mozaiky jsou katolíci Kristýna a Mirek, kteří věří, že opravdová láska je možná jen v monogamním vztahu. Zatímco pro Kristýnu je vztah, do něhož si přivedla malého syna, druhým pokusem, Miroslav s prvními intimnostmi i společným bydlením čekal až do svatby. Film je závěrečným dílem pomyslné trilogie, v níž se Jana Počtová zabývá současnými trendy v partnerských vztazích a jejich dopadem na fungování společnosti. (Bontonfilm)
    72%
    Nebinární propagátor polyamorie Fró chodí s Honzou, ten ale žije ve společné domácnosti s Andreou. Andrea se vídá s Jakubem, který žije s Michaelou. Dohromady tvoří takzvanou polykulu. Alexandr a Šárka se rozhodli pro otevřený vztah. Tvoří stabilní pár, ale jejich filozofie připouští i další paralelní intimní vztahy. Čtyřicetiletá Dagmar udržuje dlouholetý vztah se zadaným partnerem. Zdánlivě to vypadá, že jí taková situace vyhovuje. Miroslava, kterou manžel „vyměnil za mladší model“, partnera zas hledá na internetu. Láska přes internet ale přináší určitou nejistotu: Co když ten další bude ještě lepší? Poslední dvojicí naší mozaiky jsou katolíci Kristýna a Mirek, kteří věří, že opravdová láska je možná jen v monogamním vztahu. Zatímco pro Kristýnu je vztah, do něhož si přivedla malého syna, druhým pokusem, Miroslav s prvními intimnostmi i společným bydlením čekal až do svatby. Film je závěrečným dílem pomyslné trilogie, v níž se Jana Počtová zabývá současnými trendy v partnerských vztazích a jejich dopadem na fungování společnosti. (Bontonfilm)

Fascinace: Nejlepší experimentální dokumentární film

Vítěz
  • Zvuk času
    Zvuk času
    • DaFilms
    Krátkometrážní snímek z italsko-kubánsko-venezuelské koprodukce zkoumá limity časoprostoru. Na příběhu nahrávacího technika, který se zabývá nahrávkami válečných konfliktů, se věnuje otázce, zda zvuk umožňuje cestovat časem a prostorem. Filozofická úvaha nad rolí zvuku v naší společnosti ale nabývá ještě další rozměr skrz ukázky konkrétních nahrávek a pomocí zvuku přenáší diváky do hrůzné minulosti.
    Krátkometrážní snímek z italsko-kubánsko-venezuelské koprodukce zkoumá limity časoprostoru. Na příběhu nahrávacího technika, který se zabývá nahrávkami válečných konfliktů, se věnuje otázce, zda zvuk umožňuje cestovat časem a prostorem. Filozofická úvaha nad rolí zvuku v naší společnosti ale nabývá ještě další rozměr skrz ukázky konkrétních nahrávek a pomocí zvuku přenáší diváky do hrůzné minulosti.

Fascinace: Zvláštní uznání

Fascinace: Exprmntl.cz - Nejlepší český experimentální dokumentární film

Vítěz
  • Glasswork
    Jako na Silvestra protínají tmu spršky barevných světel. Zatímco ohňostroj se po burácivém zvuku rozplyne v nicotu, rozbité sklo za sebou zanechá materiální stopu. Ostré kousky se pak stávají připomínkou skutečné dráhy, kterou ohňostroj zanechává na obloze.
    Jako na Silvestra protínají tmu spršky barevných světel. Zatímco ohňostroj se po burácivém zvuku rozplyne v nicotu, rozbité sklo za sebou zanechá materiální stopu. Ostré kousky se pak stávají připomínkou skutečné dráhy, kterou ohňostroj zanechává na obloze.

Fascinace: Exprmntl.cz - Zvláštní uznání

Krátká radost: Nejlepší krátký dokumentární film

Vítěz
  • Modrá postel
    Modrá postel
    • DaFilms
    Mezi peřinami, ve kterých se mladý pár od rána do večera povaluje, se dlouho ukrývaly bobtnající problémy. Někdy je samotná láska málo, i když opar zamilovanosti tvrdí opak. Intimní a nebulvární vhled do postele milenců, kteří už nemohou utíkat dál od nevyhnutelné pravdy.
    Mezi peřinami, ve kterých se mladý pár od rána do večera povaluje, se dlouho ukrývaly bobtnající problémy. Někdy je samotná láska málo, i když opar zamilovanosti tvrdí opak. Intimní a nebulvární vhled do postele milenců, kteří už nemohou utíkat dál od nevyhnutelné pravdy.

Silver Eye: Celovečerní dokument

Vítěz
  • Láska není pomeranč
    Láska není pomeranč
    "Představ si, že tahle kamera je tvoje matka," říká otec své dceři. V 90. letech minulého století zahájily desítky rodin z Moldavské republiky rituální poštovní výměnu mezi matkami, které emigrovaly za prací, a jejich příbuznými doma. První jmenované posílaly peníze a zboží; druzí posílali videokazety. Tyto amatérské nahrávky tvoří materiál tohoto filmu. Svědčí o bolestných mezerách, které nepřítomné osoby zanechaly v životech těch, kteří zůstali.
    "Představ si, že tahle kamera je tvoje matka," říká otec své dceři. V 90. letech minulého století zahájily desítky rodin z Moldavské republiky rituální poštovní výměnu mezi matkami, které emigrovaly za prací, a jejich příbuznými doma. První jmenované posílaly peníze a zboží; druzí posílali videokazety. Tyto amatérské nahrávky tvoří materiál tohoto filmu. Svědčí o bolestných mezerách, které nepřítomné osoby zanechaly v životech těch, kteří zůstali.

Silver Eye: Zvláštní uznání

Vítěz
  • Plai. Horská stezka
    Plai. Horská stezka
    Život Hani a Dmytra, kteří jsou manželé už přes třicet let a žijí v odlehlé vesnici uprostřed Karpat, se změnil, když Dmytro přišel o nohu v nedávné válce na východě Ukrajiny. Manželé však zůstávají vůči všem útrapám odolní, váží si lásky jeden k druhému, ke svým dětem a k zemi a zůstávají nezlomení a klidní jako hory kolem nich.
    Život Hani a Dmytra, kteří jsou manželé už přes třicet let a žijí v odlehlé vesnici uprostřed Karpat, se změnil, když Dmytro přišel o nohu v nedávné válce na východě Ukrajiny. Manželé však zůstávají vůči všem útrapám odolní, váží si lásky jeden k druhému, ke svým dětem a k zemi a zůstávají nezlomení a klidní jako hory kolem nich.

Cena publika

Vítěz
  • Šťastně až na věky
    Šťastně až na věky
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • KVIFF TV
    • +3
    Nebinární propagátor polyamorie Fró chodí s Honzou, ten ale žije ve společné domácnosti s Andreou. Andrea se vídá s Jakubem, který žije s Michaelou. Dohromady tvoří takzvanou polykulu. Alexandr a Šárka se rozhodli pro otevřený vztah. Tvoří stabilní pár, ale jejich filozofie připouští i další paralelní intimní vztahy. Čtyřicetiletá Dagmar udržuje dlouholetý vztah se zadaným partnerem. Zdánlivě to vypadá, že jí taková situace vyhovuje. Miroslava, kterou manžel „vyměnil za mladší model“, partnera zas hledá na internetu. Láska přes internet ale přináší určitou nejistotu: Co když ten další bude ještě lepší? Poslední dvojicí naší mozaiky jsou katolíci Kristýna a Mirek, kteří věří, že opravdová láska je možná jen v monogamním vztahu. Zatímco pro Kristýnu je vztah, do něhož si přivedla malého syna, druhým pokusem, Miroslav s prvními intimnostmi i společným bydlením čekal až do svatby. Film je závěrečným dílem pomyslné trilogie, v níž se Jana Počtová zabývá současnými trendy v partnerských vztazích a jejich dopadem na fungování společnosti. (Bontonfilm)
    72%
    Nebinární propagátor polyamorie Fró chodí s Honzou, ten ale žije ve společné domácnosti s Andreou. Andrea se vídá s Jakubem, který žije s Michaelou. Dohromady tvoří takzvanou polykulu. Alexandr a Šárka se rozhodli pro otevřený vztah. Tvoří stabilní pár, ale jejich filozofie připouští i další paralelní intimní vztahy. Čtyřicetiletá Dagmar udržuje dlouholetý vztah se zadaným partnerem. Zdánlivě to vypadá, že jí taková situace vyhovuje. Miroslava, kterou manžel „vyměnil za mladší model“, partnera zas hledá na internetu. Láska přes internet ale přináší určitou nejistotu: Co když ten další bude ještě lepší? Poslední dvojicí naší mozaiky jsou katolíci Kristýna a Mirek, kteří věří, že opravdová láska je možná jen v monogamním vztahu. Zatímco pro Kristýnu je vztah, do něhož si přivedla malého syna, druhým pokusem, Miroslav s prvními intimnostmi i společným bydlením čekal až do svatby. Film je závěrečným dílem pomyslné trilogie, v níž se Jana Počtová zabývá současnými trendy v partnerských vztazích a jejich dopadem na fungování společnosti. (Bontonfilm)

Cena za přínos světové kinematografii

Vítěz