Ceny České filmové kritiky

Ceny České filmové kritiky 2021: nominace a vítězové

Předávání cen: 5. 2. 2022

Nejlepší film

Vítěz
  • Okupace
    Okupace
    • Oneplay
    • Canal+
    • iTunes
    • +2
    Černá komedie Okupace se odehrává jedné noci v zakouřeném baru, kde charaktery vlají jako oblaka cigaretového dýmu. Unavený večírek naruší nezvaný host a večer nabere naprosto nečekaný směr. V hlavních rolích se představí Martin Pechlát, Ondřej Brousek nebo Antonie Formanová, roli ruského důstojníka sehrál Alexej Gorbunov známý z filmu Dvanáct od režiséra Nikity Michalkova. Jedna noc, jeden bar. Ospalý večírek herců po představení naruší návštěva nezvaného hosta. Namol opilý ruský důstojník přišel prodat kanystr armádního benzínu, jenže obchod se zvrhne v závody v pití vodky a Rus, zaujatý nejen pohlednou Miladou, ale hlavně komickou zbabělostí všech přítomných mužů, se k odchodu nemá. Atmosféra houstne spolu s oblaky cigaretového dýmu, charaktery se lámou, Rus se skvěle baví. Tak skvěle, že nakonec vytáhne zbraň… Večírek v rytmu kosmické psychedelie kultovních Kill The Dandies! se rozjíždí víc, než je osazenstvu milé. Hra se mění v past, hrdinové ve zbabělce a zbabělci v hrdiny. A z okupovaného baru vede jen jediná cesta: revoluce! Po téhle pitce nikdo nezůstane jako dřív. Režisérem filmu je jeden z nejžádanějších reklamních tvůrců Michal Nohejl, kameramanem Jan Baset Střítežský oceňovaný za Křižáčka, Aloise Nebela či Fair Play a střihačem je Petr Turyna, mezi jehož nejúspěšnější celovečerní filmy patří Návrat idiota, Šeptej či Indiánské léto. (Bontonfilm)
    Žánry:DramaKomedie
    72%
    Černá komedie Okupace se odehrává jedné noci v zakouřeném baru, kde charaktery vlají jako oblaka cigaretového dýmu. Unavený večírek naruší nezvaný host a večer nabere naprosto nečekaný směr. V hlavních rolích se představí Martin Pechlát, Ondřej Brousek nebo Antonie Formanová, roli ruského důstojníka sehrál Alexej Gorbunov známý z filmu Dvanáct od režiséra Nikity Michalkova. Jedna noc, jeden bar. Ospalý večírek herců po představení naruší návštěva nezvaného hosta. Namol opilý ruský důstojník přišel prodat kanystr armádního benzínu, jenže obchod se zvrhne v závody v pití vodky a Rus, zaujatý nejen pohlednou Miladou, ale hlavně komickou zbabělostí všech přítomných mužů, se k odchodu nemá. Atmosféra houstne spolu s oblaky cigaretového dýmu, charaktery se lámou, Rus se skvěle baví. Tak skvěle, že nakonec vytáhne zbraň… Večírek v rytmu kosmické psychedelie kultovních Kill The Dandies! se rozjíždí víc, než je osazenstvu milé. Hra se mění v past, hrdinové ve zbabělce a zbabělci v hrdiny. A z okupovaného baru vede jen jediná cesta: revoluce! Po téhle pitce nikdo nezůstane jako dřív. Režisérem filmu je jeden z nejžádanějších reklamních tvůrců Michal Nohejl, kameramanem Jan Baset Střítežský oceňovaný za Křižáčka, Aloise Nebela či Fair Play a střihačem je Petr Turyna, mezi jehož nejúspěšnější celovečerní filmy patří Návrat idiota, Šeptej či Indiánské léto. (Bontonfilm)
    Žánry:DramaKomedie

Nominace

Nejlepší dokument:

Vítěz
  • Jednotka intenzivního života
    Jednotka intenzivního života
    • DaFilms
    Lékaři Ondřej a Kateřina se při své práci často dotýkají nedotknutelného. Průkopníci české nemocniční paliativní péče otevírají v celovečerním dokumentu témata, která z našich životů v podstatě zmizela. V prostředí robotické medicíny a zbožštělých bílých plášťů, orientujících se na nemoc jako takovou, se do středu jejich pozornosti vrací člověk. V intimních rozhovorech lékaři se svými pacienty hledají odpovědi na otázku, na niž se v nemocnicích, kde život končí pro 60-70 % české společnosti, bohužel zapomíná: „Jak žít dobrý život s nemocí?“ Režisérka Adéla Komrzý v průběhu tří let dokumentovala Oddělení paliativní péče ve VFN na Karlově náměstí v Praze. To vzniklo jako pilotní projekt, jenž má sloužit jako modelový příklad ostatním nemocnicím. Tým odborníků pomáhá pacientům nalézt řešení a učinit rozhodnutí, které pro ně v době nekonečných možností umělého prodlužování života může být dobré. Protože život neznamená jen to, že srdce bije a plíce dýchají… (Falcon)
    81%
    Lékaři Ondřej a Kateřina se při své práci často dotýkají nedotknutelného. Průkopníci české nemocniční paliativní péče otevírají v celovečerním dokumentu témata, která z našich životů v podstatě zmizela. V prostředí robotické medicíny a zbožštělých bílých plášťů, orientujících se na nemoc jako takovou, se do středu jejich pozornosti vrací člověk. V intimních rozhovorech lékaři se svými pacienty hledají odpovědi na otázku, na niž se v nemocnicích, kde život končí pro 60-70 % české společnosti, bohužel zapomíná: „Jak žít dobrý život s nemocí?“ Režisérka Adéla Komrzý v průběhu tří let dokumentovala Oddělení paliativní péče ve VFN na Karlově náměstí v Praze. To vzniklo jako pilotní projekt, jenž má sloužit jako modelový příklad ostatním nemocnicím. Tým odborníků pomáhá pacientům nalézt řešení a učinit rozhodnutí, které pro ně v době nekonečných možností umělého prodlužování života může být dobré. Protože život neznamená jen to, že srdce bije a plíce dýchají… (Falcon)

Nominace

Nejlepší režie

Nejlepší scénář

Nejlepší herečka

Nejlepší herec

Audiovizuální počin

Cena innogy pro objev roku

Mimo kino

Vítěz
  • Ochránce
    Ochránce
    • Prima Plus
    • iVysílání
    • Magenta TV
    Aleš Pelán je oblíbeným učitelem na střední škole. Šikana kolegyně ho donutí uvědomit si, že každý někdy potřebuje zastání. Učitelka, které se utopí žák na výletě. Rodiče dětí tyranizovaných nezvladatelným spolužákem. Dívka, co nikdy nechodila do školy. Základka, na které se porvou romské děti s bílými. Vychovatelky diagnostického ústavu, jimž chovanec zavraždí kolegyni… Tyto a další případy bude Pelán vyšetřovat coby školský ombudsman. I když není policista, ale učitel. Deset skutečných příběhů, které otřásly českým školstvím. (ČT)
    83%
    Aleš Pelán je oblíbeným učitelem na střední škole. Šikana kolegyně ho donutí uvědomit si, že každý někdy potřebuje zastání. Učitelka, které se utopí žák na výletě. Rodiče dětí tyranizovaných nezvladatelným spolužákem. Dívka, co nikdy nechodila do školy. Základka, na které se porvou romské děti s bílými. Vychovatelky diagnostického ústavu, jimž chovanec zavraždí kolegyni… Tyto a další případy bude Pelán vyšetřovat coby školský ombudsman. I když není policista, ale učitel. Deset skutečných příběhů, které otřásly českým školstvím. (ČT)

Nominace

Nejlepší krátký film

Vítěz
  • Milý tati
    Milý tati
    • HBO Max
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Psaní dopisů jako terapie a snaha vyrovnat se s pocitem neporozumění a opuštěnosti představuje ústřední motiv autobiografického absolventského snímku. Dospělá Diana prochází dopisy, jež jí tatínek psal z vězení, když byla ještě malá. Vřelost a láskyplnost otcových slov kontrastuje s jeho činy po návratu domů, jež se nyní snaží autorka pochopit, a zároveň znovu navázat vztah s odcizeným rodičem. Neobvyklá technika propojující hraný film s rotoskopií, 2D a cut-out animací vytváří estetický prostor pro autentickou zpověď, v níž rezonuje zásadní otázka: Bylo by všechno v pořádku, kdybych se narodila jako kluk? (Ji.hlava)
    74%
    Psaní dopisů jako terapie a snaha vyrovnat se s pocitem neporozumění a opuštěnosti představuje ústřední motiv autobiografického absolventského snímku. Dospělá Diana prochází dopisy, jež jí tatínek psal z vězení, když byla ještě malá. Vřelost a láskyplnost otcových slov kontrastuje s jeho činy po návratu domů, jež se nyní snaží autorka pochopit, a zároveň znovu navázat vztah s odcizeným rodičem. Neobvyklá technika propojující hraný film s rotoskopií, 2D a cut-out animací vytváří estetický prostor pro autentickou zpověď, v níž rezonuje zásadní otázka: Bylo by všechno v pořádku, kdybych se narodila jako kluk? (Ji.hlava)

Nominace