Vít Klusák

7.9

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Vít Klusák
V současnosti nejvýraznější tvář tuzemského dokumentu Vít Klusák se narodil 24. března 1980 v Praze. Vystudoval fotografii na Střední průmyslové škole grafické, načež nastoupil ke studiu dokumentární tvorby na katedře pražské FAMU. Formativním se pro něj stal pedagog a později vedoucí katedry Karel Vachek, jehož filmová tvorba a přednášky měli na Klusáka markantní vliv. Během studií realizoval několik provokativních a neotřelých projektů, které balancují na hranici dokumentárního filmu. Snímkem Začátek světa (1999) esejisticky mapoval pražské silvestrovské oslavy nového milénia a v Digestivu (2000) natáčel skupinu gymnazistů, kteří jdou po vydatné staročeské hostině demonstrativně pozvracet McDonald. Takzvaným portrétem bez portrétovaného s názvem Ocet (2001) se vyrovnával se vztahem ke svému otci Emilu Viklickému, který ho jako malého syna opustil a přerušil s ním kontakt. Reportáží s esejistickými prvky Vlast a Burian (2003) pak sledoval převoz ostatků krále komiků na Vyšehradský hřbitov. Roku 2003 s kolegou Filipem Remundou založil produkční společnost Hypermarket Film, která se zaměřuje na tvorbu autorských dokumentárních projektů. Pod její hlavičkou natočili Český sen (2004), který poukazuje na manipulativní vliv reklamy na lidskou společnost. Rozjeli obří markentingovou kampaň, lákající na nové obchodní centrum. V den otevření však na nedočkavé zákazníky čekala pouze obří stěna s logem centra, za kterou nic nebylo. Případ byl silně medializovaný a kontroverzní, nicméně vzniklý snímek patří mezi to nejlepší, co se u nás na poli dokumentaristiky urodilo. Po náročném celovečerním filmu se vrátil ke krátkometrážní a středometrážní tvorbě. S Janem Budařem natočil performativní hříčku Přestávka (2006), Vánocemi v Bosně (2008) společně s Remundou zaznamenali bizarní výpravu celebrit do válečné oblasti. Za zmínku stojí také jeho záznam happeningu divadelního spolku Krepsko, jehož členové při děkovačce v Národním divadle vstoupili na jeviště a uklonili se, čímž chtěli rozproudit debatu o tehdejší konzervativní divadelní tvorbě. Následnou dohru a diskuzi s "poškozenými" tvůrci Klusák také natáčel, opět v médiích vyvolal třaskavé téma a dílo příznačně pojmenoval Ukradené ovace (2005). Roku 2006 začal přednášet na FAMU, kde dodnes působí jako odborný asistent. S Filipem Remundou natočil celovečerní Český mír (2010), v němž se zaměřuje na společenský život v Brdech, kde se má postavit americký válečný radar. Vytvořili třaskavou fresku rozdělené společnosti a mediální i politické války. Ve stejném duchu se nesl i jeho samostatný projekt Vše pro dobro světa a Nošovic (2010), kde život malé vesnice naruší nově stavěna automobilka Hyundai. Za oba snímky obdržel nominaci na Českého lva. Následně pro Českou televizi realizoval dokumentární cyklus Český žurnál (2013 - 2020), kde společně s ostatními autorskými tvůrci skrze film otevíral společenská témata. V rámci tohoto cyklu natočil například pod pokličku médií nahlížející Dělníky bulváru, konfrontační portrét Andreje Babiše Matrix AB či Svobodu pro Smetanu, z něhož posléze vzniknul i celovečerní snímek Dobrý řidič Smetana (2013). Na poli televizní tvorby natočil například několik epizod úspěšného pořadu Ano, šéfe! (2009 - 2018). Snímkem Svět podle Daliborka (2017) se zaměřil na osobu neonacisty, kterého natáčel v průběhu dvou let. Na film vybral v crowdfundingové kampaní více než 500 tisíc korun. Společně s Bárou Chalupovou natočil snímek V síti (2020), který byl dlouho očekávanou sondou do světa internetových predátorů, kteří vyhledávají nezletilé dívky. Pro tyto účely postavily v ateliéru dětské pokoje a najaly dospělé herečky, které upravily do podoby náctiletých. Zaznamenávali tak nic netušící predátory, z nichž s některými se následně setkali i osobně. Snímek s oslnivou marketingovou kampaní navštívilo přes půl milionů diváků a divaček, čímž si dokráčel pro jasné prvenství nejúspěšnějšího dokumentárního filmu u nás. Došel si za něj také pro svého prvního Českého lva. Následoval snímek Jak Bůh hledal Karla (2020), kde se s Remundou vypravili do silně náboženského Polska. Pro Českou televizi realizoval projekt 13 minut (2021), kde tematizuje automobilové havárie zapříčiněné nepovolenou rychlostí. Se startem pandemie Covidu-19 v březnu roku 2020 společně se svou partnerkou Marikou Pecháčkovou začal mapovat průběh nevídané situace a společenské změny. Ze záběrů sbíraných přes dva roky vznikl satirický dokument Velké nic (2023).



Vít Klusák: Filmy a pořady 150




Dodatečné informace

Narození:
24. 3. 1980
Praha, Československo

Další články

  1. „Zaprodal ses a děláš nebezpečné věci,“ píše Kazmovi herec z Prostřeno!
    24. 8. 2023
    „Zaprodal ses a děláš nebezpečné věci,“ píše Kazmovi herec z Prostřeno!

    Film ONEMANSHOW: The Movie měl rekordní víkendovou návštěvnost v kinech. Jeho hlavní tvůrce s přezdívkou Kazma se proslavil především tím, že se v roce 2017 naboural do reality show Prostřeno! Spolupracoval tehdy s hercem a filmařem Karlem Ondrkou, který předstíral, že má Tourettův syndrom a nekontrolovaně mluví sprostě. Karel Ondrka nám zaslal otevřený dopis, v němž Kazmu alias Kamila Bartoška kritizuje za neetické praktiky. Po odchodu režiséra Markuse Kruga z pořadu ONEMANSHOW jde již o druhého blízkého spolupracovníka, který měl potřebu se veřejně vyjádřit k problematickým stránkám Kazmovy práce. Uveřejněný text byl redigovaný, ale zůstalo zachováno jeho argumentační jádro a Karel Ondrka ho autorizoval.

  2. Kazma skutečně přepsal dějiny. Celovečerní ONEMANSHOW je nejfádnější film všech dob
    16. 8. 2023
    Kazma skutečně přepsal dějiny. Celovečerní ONEMANSHOW je nejfádnější film všech dob
  3. Komentáře týdne: Jeden z nejlepších akčních přepálených filmů byl snad u každého doma na pořádně oběhané „véháesce“
    25. 3. 2023
    Komentáře týdne: Jeden z nejlepších akčních přepálených filmů byl snad u každého doma na pořádně oběhané „véháesce“
  4. „Nicnedělání je smrt.“ Dokumenty Postpráce a Stop Time zpochybňují mýtus o důležitosti zaměstnání
    24. 3. 2023
    „Nicnedělání je smrt.“ Dokumenty Postpráce a Stop Time zpochybňují mýtus o důležitosti zaměstnání
  5. Top kina ČR: Antihrdina v zeleném tílku přejel Shazama!, Kocoura v botách i druhého Avatara
    20. 3. 2023
    Top kina ČR: Antihrdina v zeleném tílku přejel Shazama!, Kocoura v botách i druhého Avatara
  6. Klusák se ve Velkém nic ohlíží za koronavirem se sobě nezvyklou empatií. Nový přístup mu sedne jen zčásti
    19. 3. 2023
    Klusák se ve Velkém nic ohlíží za koronavirem se sobě nezvyklou empatií. Nový přístup mu sedne jen zčásti

    Máte náladu na hodinu a tři čtvrtě dlouhou vzpomínku na koronavirus? Nemáte? No to se nedá nic dělat, Vít klusák už ji má připravenou. Nejvýraznější český dokumentarista se dva roky věnoval observaci života v bezčasí a spolu se svou partnerkou Marikou Pecháčkovou dal dohromady snímek Velké nic, který by nemohl mít příhodnější název.

  7. Mrazivá svědectví ukrajinského lidu, síla žen a virtuální realita. Jeden svět přináší další důležitá témata
    2. 3. 2023
    Mrazivá svědectví ukrajinského lidu, síla žen a virtuální realita. Jeden svět přináší další důležitá témata
  8. Nejočekávanější české filmy první poloviny roku se budou věnovat nesmrtelnosti, lesbické lásce, životu v covidu a Naganu
    25. 1. 2023
    Nejočekávanější české filmy první poloviny roku se budou věnovat nesmrtelnosti, lesbické lásce, životu v covidu a Naganu
  9. Týdenní VOD tipy: Trojúhelník smutku, nejdelší film české kinematografie a Christian Bale na stopě sériového vraha
    25. 12. 2022
    Týdenní VOD tipy: Trojúhelník smutku, nejdelší film české kinematografie a Christian Bale na stopě sériového vraha
  10. Robert Sedláček: „Každý film potřebuje říct aspoň jednu srozumitelnou větu“
    21. 11. 2022
    Robert Sedláček: „Každý film potřebuje říct aspoň jednu srozumitelnou větu“
  11. FAMU potřetí v kině. Krátké animované, hrané a dokumentární filmy dávají ochutnat studentskou tvorbu, ale letos to není úplně ono
    27. 8. 2022
    FAMU potřetí v kině. Krátké animované, hrané a dokumentární filmy dávají ochutnat studentskou tvorbu, ale letos to není úplně ono

    FAMU dělá poslední dobou slušnou práci, aby se tvorba jejích studentů zpřístupnila světu. Krom dlouho očekávaného internetového archivu spuštěného dříve tento rok do kin vstupuje třetí pásmo FAMU v kině. To nabízí pětici filmů, které mají reprezentovat to nejlepší ze studentské tvorby minulého roku.

  12. Kam směřuje naše digitální budoucnost? Filmový festival Elbe Dock se nebojí kontroverze a palčivých témat
    11. 5. 2022
    Kam směřuje naše digitální budoucnost? Filmový festival Elbe Dock se nebojí kontroverze a palčivých témat
  13. Odešla od manžela, to ale ještě netušila, že tím přichází i o své děti. Febiofest 2021 ocenil vítězné filmy
    24. 9. 2021
    Odešla od manžela, to ale ještě netušila, že tím přichází i o své děti. Febiofest 2021 ocenil vítězné filmy
  14. Recenze: Dokument Každá minuta života je obrazem kontroverzní výchovy dítěte k dokonalosti
    18. 9. 2021
    Recenze: Dokument Každá minuta života je obrazem kontroverzní výchovy dítěte k dokonalosti
  15. Recenze: Dokument Zákon lásky se staví na stranu bojovníků za rovnoprávnost. Konzervativci v něm působí hloupě a děsivě
    15. 8. 2021
    Recenze: Dokument Zákon lásky se staví na stranu bojovníků za rovnoprávnost. Konzervativci v něm působí hloupě a děsivě
  16. Recenze: 13 minut - režisér Vít Klusák vyzpovídal aktéry smrtelných dopravních nehod, kteří zbytečně riskovali a teď s tím musí žít
    11. 6. 2021
    Recenze: 13 minut - režisér Vít Klusák vyzpovídal aktéry smrtelných dopravních nehod, kteří zbytečně riskovali a teď s tím musí žít

    Nepřiměřená rychlost může za 40 % tragických dopravních nehod se smrtelnými důsledky, stojí ve statistikách BESIPu a Policie České republiky. Ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven, Českou televizí a režisérem Vítem Klusákem (V síti, Svět podle Daliborka) vznikl v rámci kampaně „Zpomal, dokud není skutečně pozdě“ celovečerní dokumentární film 13 minut upozorňující na to, jaké fatální následky má spěch za volantem. Česká televize snímek v premiéře uvedla ve čtvrtek 10. června.

  17. Dnes v TV: Žijí s pocitem, že zavinili smrt druhého člověka. Autor nejnavštěvovanějšího českého dokumentu zpovídá viníky závažných dopravních nehod
    10. 6. 2021
    Dnes v TV: Žijí s pocitem, že zavinili smrt druhého člověka. Autor nejnavštěvovanějšího českého dokumentu zpovídá viníky závažných dopravních nehod
  18. To máme mileniály #4. Generační výpovědi
    17. 5. 2021
    To máme mileniály #4. Generační výpovědi
  19. Těchto 11 výjimečných českých filmů z uplynulé dekády byste neměli minout
    15. 5. 2021
    Těchto 11 výjimečných českých filmů z uplynulé dekády byste neměli minout
  20. Trailer: Nový dokument od autorky hitu V síti mapuje boj za sňatky pro stejnopohlavní páry
    19. 2. 2021
    Trailer: Nový dokument od autorky hitu V síti mapuje boj za sňatky pro stejnopohlavní páry
  21. Ceny české filmové kritiky dopadly "plichtou" pro Šarlatána a Krajinu ve stínu. Dokument o sexuálních predátorech škatulku žánru nepřekročil
    7. 2. 2021
    Ceny české filmové kritiky dopadly "plichtou" pro Šarlatána a Krajinu ve stínu. Dokument o sexuálních predátorech škatulku žánru nepřekročil

    Včera večer se v pražské Arše předávaly ceny udělované nejlepším filmům a jejich tvůrcům, o kterých rozhodli tuzemští kritici. Vyhlášení jedenáctého ročníku Cen české filmové kritiky nemělo jednoznačného "vítěze". Po dvou soškách shodně získali tvůrci historických dramat Šarlatán a Krajina ve stínu.

  22. Nejlepší filmy roku 2020
    9. 1. 2021
    Nejlepší filmy roku 2020
  23. Snímek o sexuálních predátorech se může jako vůbec první dokument v historii Cen české filmové kritiky stát počinem roku
    6. 1. 2021
    Snímek o sexuálních predátorech se může jako vůbec první dokument v historii Cen české filmové kritiky stát počinem roku
  24. „S tím, čím jako společnost procházíme letošní rok, se nedá nic srovnat,“ říká ředitel Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava
    26. 10. 2020
    „S tím, čím jako společnost procházíme letošní rok, se nedá nic srovnat,“ říká ředitel Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava
  25. Jediné pražské kino hlásí otevřeno. Covidu se v něm bát rozhodně nemusíte
    22. 10. 2020
    Jediné pražské kino hlásí otevřeno. Covidu se v něm bát rozhodně nemusíte
  26. TOP 10: Nejlepší filmy první poloviny roku 2020. První světová válka, londýnští gangsteři nebo sexuální predátoři
    12. 8. 2020
    TOP 10: Nejlepší filmy první poloviny roku 2020. První světová válka, londýnští gangsteři nebo sexuální predátoři

    Koronavirová pandemie s letošní nabídkou filmů v kinech nepříjemně zámavala. I tak se ale do tuzemských sálů několik pozoruhodných snímků povedlo dostat. Navíc už delší dobu filmoví nadšenci nemusí kvůli stále populárnějším a využívanějším VOD službám spoléhat pouze na kina. Které letos uvedené filmy tedy stojí za vidění?

  27. TOP kina ČR: Tak to je pohoda! Půl milionu diváků pro sexuální predátory
    11. 8. 2020
    TOP kina ČR: Tak to je pohoda! Půl milionu diváků pro sexuální predátory
  28. TOP kina ČR: Sexuální predátoři jsou blízko těžko uvěřitelnému rekordu
    4. 8. 2020
    TOP kina ČR: Sexuální predátoři jsou blízko těžko uvěřitelnému rekordu
  29. TOP kina ČR: Disident Havel na svou stranu "přikulil" nejvíc diváků
    27. 7. 2020
    TOP kina ČR: Disident Havel na svou stranu "přikulil" nejvíc diváků
  30. Premiéry v kinech: Slovenský gentleman s kytarou a sexuální predátoři s přiznanými penisy
    10. 7. 2020
    Premiéry v kinech: Slovenský gentleman s kytarou a sexuální predátoři s přiznanými penisy
  31. TOP kina ČR: České filmy nemají konkurenci
    29. 6. 2020
    TOP kina ČR: České filmy nemají konkurenci

    Ani nebývale slunný víkend neodradil od návštvy českých kin. A přišlo to ve chvíli, kdy měly premiéru 3Bobule situované na moravské vinice. Jak třetí film komediální série zamával žebříčkem tržeb a návštěvnosti českých kin?

  32. TOP kina ČR: Od kritiků to nový český film pořádně schytal. Diváci jej naopak vynesli na výsluní
    15. 6. 2020
    TOP kina ČR: Od kritiků to nový český film pořádně schytal. Diváci jej naopak vynesli na výsluní
  33. TOP kina ČR: Diváci se nehrnou
    2. 6. 2020
    TOP kina ČR: Diváci se nehrnou
  34. Recenze: Kapitán Říp se strefuje do všeho, předně však do české nátury
    24. 5. 2020
    Recenze: Kapitán Říp se strefuje do všeho, předně však do české nátury
  35. TOP kina ČR: Diváci jsou zpátky. Jaké filmy podporují?
    19. 5. 2020
    TOP kina ČR: Diváci jsou zpátky. Jaké filmy podporují?
  36. Režisér historicky nejnavštěvovanějšího českého dokumentu dnes večer ve vašem domácím kině
    27. 3. 2020
    Režisér historicky nejnavštěvovanějšího českého dokumentu dnes večer ve vašem domácím kině

    Je to týden, co spřátelená kina Aero, Bio OKO, Světozor z Prahy, Bio Central z Hradce Králové a Univerzitní kino Scala z Brna spustila projekt Moje kino LIVE. Během týdne se promítaly například výherci posledních dvou Oscarů, diváci zhlédli i dvě filmové premiéry. O projekce je zájem a připojují se i další kina z České republiky i Slovenska. Co vás čeká dnes večer?

  37. Film o sexuálních predátorech pokořil další divácký rekord
    6. 3. 2020
    Film o sexuálních predátorech pokořil další divácký rekord
  38. Komentáře týdne: Kdo je nejodpornější predátor ve filmu V síti?
    3. 3. 2020
    Komentáře týdne: Kdo je nejodpornější predátor ve filmu V síti?
  39. Historicky nejnavštěvovanější české filmy premiérového víkendu přinášejí humor, sex a náboženství
    3. 3. 2020
    Historicky nejnavštěvovanější české filmy premiérového víkendu přinášejí humor, sex a náboženství
  40. TOP kina ČR: Film o sexuálních predátorech přejel konkurenci a ustanovil nový rekord
    2. 3. 2020
    TOP kina ČR: Film o sexuálních predátorech přejel konkurenci a ustanovil nový rekord
  41. Recenze #2: V síti - Dokument hodný pozornosti, nebo jen honba za senzací?
    28. 2. 2020
    Recenze #2: V síti - Dokument hodný pozornosti, nebo jen honba za senzací?

    Vít Klusák vyhmátl další palčivé téma. Na jeho zpracování se však nekouká zrovna lehce.

  42. Premiéry v kinech: Pozor na digitální svět
    28. 2. 2020
    Premiéry v kinech: Pozor na digitální svět
  43. Úlisný Tomáš Klus v novém videoklipu. Kope za sexuálně zneužívané, nebo za predátory?
    18. 2. 2020
    Úlisný Tomáš Klus v novém videoklipu. Kope za sexuálně zneužívané, nebo za predátory?