Fabelmanovi

82%

Komentáře a recenze 28

29 761 bodů
8
Než jsem se na film podíval, vůbec nic jsem o něm nevěděl a proto jsem si to užil možná ještě více. Celou dobu se mi vkládání do hlavy, že to bude autobiografie jednoho z režisérů. Režie to byla skvostný a tak mě po shlédnutí nepřekvapilo, že to je od Stevena Spielberga a bylo to o jeho dospívání. Perfektně poskládaný snímek, který postupně graduje a každá scéna má svůj smysl. Neříkám, že je to nejlepší Spielberg film, ale rozhodně je to kvalitní podívaná.
6
Abych ve zkratce vysvětlil svůj problém s tímhle filmem, popíšu závěr, takže mírný spoiler, byť se z něj moc konkrétního o ději nedozvíte. Sam se dostane před jednoho ze svých idolů, režiséra Forda, který mu řekne, že horizont má být buď nahoře, nebo dole, ale nikdy uprostřed. Takže vy okamžitě víte, co bude posledním záběrem filmu. A ten poslední záběr přichází HNED V NÁSLEDUJÍCÍ SCÉNĚ. Ten film v sobě nemá překvapení, nemá druhý plán, nemá nic než to, co všechny postavy zřetelně (a často neúměrně artikulovaně, zvlášť když jde o děti) nahlas říkají. Je to jako koncept filmu, kde je vše na svém místě, ale ničím to neožije. Je to film, kde je horizont neustále uprostřed, krom jediného momentu, kdy je změna ohlášena a vysvětlena dopředu. Natočeno samozřejmě pěkně. 65 %
10
Steven Spielberg celý svůj život točil jedno vtahující filmové dobrodružství za druhým, na stejném principu fungují i krapet biopičtí Fabelmanovi. Práce s motivy síly filmového média, rodinných vztahů a nádech realistické magie, která dohromady skládá jedno z nejpůsobivějších coming-of-age dobrodružstvích posledních let. Spielberg zdánlivě za všechny ty roky nezapomněl pouze na důležitost horizontu, ale především na sílu vtahujícího vyprávění. V jeho vyrůstání je poté velmi snadné se krapet nalézt a propadnout jeho osobnosti ještě víc. John Ford by byl hrdý.... Více zde
9 284 bodů
10
Letos mu bude 76 let, má narozeniny ve stejný den jako Brad Pitt a moje maličkost, a natočil jeden z nejkrásnějších filmů, jaký jsem kdy viděl.. To je Steven Spielberg! A tím filmem jsou Fabelmanovi... Dost možná nejlepší režisér všech dob uvádí v době, kdy už filmové obecenstvo v očekávání vyhlíží snad přelomového Avatara 2, svůj nejnovější snímek, jenž složil na motivy svých vlastních dětských osudů. V podstatě komorní životopisné vyprávění, které nezanevře na řadu rodinných témat, a s hrdostí poráží veškeré ty CGI filmy, jenž nám zatím letošek nabídl (jo Avatare, šanci ještě máš!)... Račte se uvelebit, jdeme se z první řady podívat na něčí život. Ano, právě to Steven Spielberg dokázal, on ze svého filmu udělal možná ten nejvitálnější produkt filmových dějin. Od útlého dětství se pověsíme na Sammyho Fabelmana, jehož osudy máme možnost sledovat. V hlavní roli exceluje poněkud neznámý Gabriel LaBelle, jehož hnědé oči plné ideálů vidím prvně... Tohle není film, který prvoplánově jde z bodu A do bodu B, nýbrž postupně skládá mozaiku všelijakých příběhů, které nakonec promění v obrázek skutečného filmařského prožitku. Jsme tak u zrodu jednoho filmového nadšence, a co více ještě i inovativního filmaře... Není nikterak těžké se do Sammyho vcítit, když poprvé navštíví biograf a poodkryje kouzlo, jaké pohybující se obrázky mají. Ovšem má odhodlání udělat ten rozdílný krok, jenž ho odlišuje od mnohých z nás. On namísto, aby si pouštěl jeden film za druhým a nasával ono čaro skrze ně, rozhodne se si filmy natáčet sám. Už v dětství mu rodiče ukázali moc kamery.. To opojení z toho, že můžete zaznamenat pohyb a vůbec celý proces do obrazové podoby a tu si pak pouštět pořád dokola, to je prozření, jaké mu změní dětství. Chce cítit tu moc nad každým jednotlivým záběrem, co ve filmu bude. A logicky vybírá motivy, které mu jsou nejbližší a přijdou mu aktuálně nejinteresantnější, a tak natáčí třeba bourající vláčky.. Ale to pravé natáčení odhalí, až když přijde na možnost natáčet lidi. A tak se přes řadu náhledů do rodinné výkladní skříně, skrze něž se nám všichni členové nějak vyprofilují, dojde až k „velkému natáčení“. Není nic nemožného, a tak s partou kamarádů obsazují všelijaké lokace a natáčejí si třeba westerny. Zde velmi jemně poodkrýváme i některé homemade triky (střelba pomocí dírek ve filmu?). Avšak jsou to právě ony rodinné osudy, které tolik zdobí celý snímek. Ta moc kamery, která každý okamžik dělá tak magický (a tentokrát ne Sammy ale sám Kaminski)... Nikdy se nespěchá a my si vychutnáváme každé to rodinné objetí či láskyplné políbení. Prvotřídní nádhera, kdy jsem se úplně zamiloval do stylu, jakým nám jsou Fabelmanovi prezentování... Sam je zvláštní kluk (akorát že teda vůbec), kterej možná se svojí kamerou trávil více času než by měl, a tak se lehce ztrácí v skutečných vztazích (překvapivě mu nedělají problém, jak je tomu při podobných charakterech zvykem), nýbrž on nectí společenská paradigmata, je mu jedno jestli s někým chodíte nebo ne, a taky že pak několikrát narazí „pusou na kámen“... Ale zde Spielberg udělal tak vypointovanou spojnici s tím, co už jsme předtím ve filmu viděli, že by se každý mohl učit. Totiž Sammy všechno vyřeší právě pomocí svého zápalu pro film, i nelíbivost se musí sklonit před krásou a genialitou. A tyhle šikanátory s pomocí kamery vykreslí paradoxně jako hrdiny. A pak jde ho nemít rád, nebo ho dokonce uhodit?... Když už by se mohlo zdát, že Fabelmanovi nikam nemíří a ten životní příběh nedostane žádný finální pay-off, zvítězí ono filmařské srdíčko a Sammy vyhmátne tu největší šanci, jakou si jen mohl vysnít a divák může jen doufat, že se nám Sammy neschová, že ještě uvidíme, jak z něj před našimi zraky vyroste Sam. Ale to už by nemohlo být tak dětsky naivní... Fabelmanovi jde vnímat různě, ale pokud se Vám podaří chápat je jako průchod něčím životem (dětstvím). Právě tehdy dává smysl veškerá změna tempa a každý ten střípek zapadne. Pokívete, že Steven Spielberg dokázal něco neuvěřitelného. Zobrazil nám život ve své pohádkové leč syrové podobě. Dokázal poodkrýt tolik samostatných příběhů, kdy každý jeden má smysl a vždy něco říkají o samotných charakterech a jsou následně relevantní pro pochopení, co naši hrdinové dělají. Ale především všechny tyhle příběhy nám utvářejí jednu plnohodnotnou hlavní příběhovou linku, která někde začíná a končí. Podařilo se mu téměř každé postavě vdechnou život a ukázat ji hned v několika vrstvách, dokázal Vás přinutit uvěřit, že ti Fabelmanovi vážně žijí. Vy už tak po pár minutách nepotřebujete slov a stačí jediný pohled mezi Samovými rodiči a víte.. Není tak náhodou, že nejvíce oceňuji dvě postavy – tatínka Burta (jehož láskyplné pohledy jsou jako ten nejsladší bonbónek) a strýčka Borise (jenž zase funguje jako kontrastní prvek s snílkovským rodinným prostředím a smysluplně nabourává nastavenou infantilnost)... K tomu všemu Spielberg do příběhu nenuceně narouboval až fanatické oddání se filmařině jako takové. Není nic, co bych z filmu odebral a žeru to správně pomalejší tempo. Miluji, jak z toho dýchají nastupující 60. léta. Tolikrát mě Fabelmanovi dojali v naprostých každodennostech, tolikrát na mě přenesli emoce postav, že si říkám, tohle je ten film, jaký jsem si vždycky přál. Produkt po kterém všechno vypadá jako laciný šmejd. Jeden z nejupřímnějších filmových projevů, jaké jsem měl tu čest vidět. Steven Spielberg představil za svoji kariéru už tolik fantastických příběhů, ale až tentokrát si říkám, že stvořil něco, za což si ho budu navždy pamatovat. Pozitivní zážitky se rodí z negativních prožitků… A proto musí někdo Sammymu rozbít ústa, aby je následně mohl někdo další políbit... Unikátně intenzivní podívaná, že je pohrdáním, pokud ho nechci okusit zase a zas. Nebude mi tak překvapením, když si ho ani na popadesáté nepřestanu užívat! Jestli bych měl z letoška doporučit jeden film, i když mi to všechny ty blockbustery omlátí o hlavu, tak já volím právě Fabelmanovi, kteří vedle kvality obstojí i srdíčkem. #Filmroku2022 /viděno v kině/ 100%
9 025 bodů
9.5
Opět mě Steven dostal, kluk jeden filmařsky zdatná. Ani v šestasedmdesáti nepatří do starého železa, nabízí stále s filmařským citem nádherné záběry a ta harmonie s Kamińským, Williamsem a Kahnem je film od filmu perfektnější. Spielberg ale nikdy nespadne do rutiny, svůj rukopis prezentuje jasně a bez většího zaváhání a hlavně mě dokázal jako nikdy dojmout, či několikrát upřímně rozesmát. Jestli ho za něco vyloženě musím peskovat, je to konec, protože od Spielberga bych se nechal filmařsky konejšit i čtyři hodiny v kuse.
8 589 bodů
1
Slabé. Takový hřejivý projekt pro celou rodinu. Snad jen kdyby to mělo o nějakých 30 minut méně, hravější režii a výraznější/půvabnější postavy. Takhle mi to nepřipadá jako Spielbergova intimní zpověď, nýbrž jako generická práce na zakázku, kterou tvůrce bez většího zaujetí vypracoval.
slord
slord
3 832 bodů
10
Spielberg je stále majster svojho remesla, a z tejto jeho skoro autobiografie vytrieskal maximum a ja som to sledoval so zatajeným dychom. Je to dojemné, úsmevné, krásne nasnímané kde z každého záberu ide život a je v tom cítiť tú lásku k filmovému umeniu. Po hereckej stránke všetci podávajú výborné výkony, najmä Paul Dano si to pekne dáva, a bavili ma aj mini roličky Judda Hirscha a Davida Lyncha, ktorí na malom priestore zdelili všetko potrebné. Spielberg nás vzal na výlet do jeho detstva a spravil mi tým neskutočnú radosť, krásna osobná spoveď tohto režiséra s veľkým R, na ktorej ma mrzí len to, že skončila, nechal by som sa ním viesť oveľa dlhšie. 9,5/10
blackkocour
blackkocour
3 745 bodů
4
Že je Štefán [sorry; vím že to nemáš rád..] bezpochyby nejlepší režisér své doby, nadčasový tvůrce, a kreativní počinista různých žánrových odvětví, a mistr svého oboru je pravda, a velký palec hore jeho dosavadní práci, ale Fabelmanovi se hodí jen na Oskary, což je fakt. To můžete vidět podle návštěvnosti kin. Ale tak není se čemu divit, Spielbergovi to je fakt na kahánku, jestli mu film vydělá, nebo jestli je dostatečně vyvážený pro širší masu lidí, kteří u filmu nepotřebuji dvakrát moc hloubat do vnitra režisérovi duše. Štefánik si točí filmy čistě už jen pro sebe, a o sobě. Non-oficiální čistokrevní biopic Stevena Spielberga to sice není, ale každému to snad musí dojít. Ano, je to precizní, natolik přehnaně milé, jak pedofil ve zmrzlinářské dodávce, ale jinak to nemá čím přispět.. cinefilní zážitek? Pokud jste se narodili před 10.000 a.b. y.o. lety, tak určitě.
Edward
Edward
2 481 bodů
9
9/10
Marchikt
Marchikt
1 585 bodů
10
Jeden z nejsilnějších filmových zážitků za poslední dobu. Bezkonkurenčně sestrojený intimní příběh, který se opírá o silnou režisérskou (tentokrát i scénáristickou) ruku Stevana Spielberga a herecké výkony všech zúčastněných.