Fascinace tím, co se ukrývá ve vesmírných dálavách a co by teoreticky mohlo navštívit i naši titěrnou planetu (a podle mnohých už navštívilo), provází Stevena Spielberga od nejranějších let. Už ve studentském filmu Firelight roku 1964 popisoval přílet UFO do provinčního amerického městečka, dva roky po premiéře Čelistí (Jaws) zfilmoval vlastní sci-fi námět do oslnivých Blízkých setkání třetího druhu (Close Encounters of the Third Kind) a roku 1982 dojal celou galaxii příběhem E. T. Mimozemšťana (E. T. the Extra-Terrestrial), jenž se navzdory duševnímu poutu s chlapcem Elliotem musí vrátit domů. Sedmasedmdesátiletá legenda kinematografie nyní dle webu Variety plánuje návrat ke kořenům a pověřila scenáristu Jurského parku (Jurassic Park) Davida Koeppa rozepsáním svého dalšího námětu o UFO, který prý hodlá i režírovat.
Články 35
Časopis Forbes dal dohromady žebříček nejmajetnějších lidí planety, jemuž vévodí módní imperátor Bernard Arnault a zakladatel společnosti SpaceX Elon Musk. Čtrnáct jmen má podle dané evidence na kontech přes 100 miliard dolarů, přičemž lidé ze showbyznysu jsou v této konkurenci přece jen upozadění. Mezi dolarové miliardáře každopádně náleží také čtveřice filmových tvůrců, jejichž přínos je minimálně u prvních třech osobností nezpochybnitelný a dobře známý. Čtvrté jméno naopak kdekoho překvapí.
Žádný snímek v dějinách kinematografie nesesbíral během jediného roku víc cen a souvisejících nominací než loňský oscarový vítěz Všechno, všude, najednou (Everything Everywhere All at Once). Půvabně rozverná komediální sci-fi o jednom rozvodu, vyčerpávajícím daňovém přiznání a mnohovesmírném dobrodružství má celkem 343 cen z různých kontinentů a od všemožných organizací, přičemž Oscara si uzurpovali také její režiséři Daniel Kwan a Daniel Scheinert, v branži známí pod přezdívkou Daniels. Jejich příští film vznikne pod novou exkluzivní smlouvou se studiem Universal Pictures a do kin zamíří 12. června 2026.
Sedmasedmdesátiletý legendární režisér Čelistí (Jaws), Jurského parku (Jurassic Park) či Indiana Jonese může dávno bilancovat a komentovat vlastní úspěchy, které hromadí přes padesát let i jako producent. Steven Spielberg, jenž zatím naposledy natočil částečně autobiografické rodinné drama Fabelmanovi (The Fabelmans), věnoval rozhovor pro The Hollywood Reporter u příležitosti třicátého výročí oscarového Schindlerova seznamu (Schindler's List). Při vzpomínce na devastující zpodobnění holokaustu pronesl, že se jedná o snímek, na který je osobně nejvíc pyšný.
Dlouho u nás nevznikla velká hollywoodská produkce, která by takto čerpala z tuzemské kultury. Kosmonaut z Čech (Spaceman) vychází ze stejnojmenné knižní předlohy Jaroslava Kalfaře a pojednává o prvním českém kosmonautovi Jakubovi Procházkovi (Adam Sandler), jenž podniká výzkumnou misi k okraji sluneční soustavy. Souží jej vzpomínky na opuštěnou manželku Lenku (Carey Mulligan) a na lodi se objeví mimozemský pavouk (Paul Dano) z počátku věků, jenž mu pomáhá mnoho věcí upřesnit. Netflixovská produkce v režii Johana Rencka (Černobyl) slibuje podnětnou odyseu povědomými lokacemi v pětadvacetivteřinovém teaser traileru.
Steven Spielberg změnil tvář filmového průmysl a dosáhl všeho, co si jen zamanul. Tedy až na jednu věc – nikdy nedostal příležitost režírovat filmovou bondovku, přestože se o ni v průběhu sedmdesátých let několikrát hlásil. Tehdejší hlavní producent a držitel práv na Flemingova knižní díla Albert R. Broccoli však sotva třicetiletého filmaře z různých důvodů třikrát odmítl. Co by se asi stalo, kdyby šestasedmdesátiletý Spielberg zažádal o svůj vysněný projekt dnes, kdy šestadvacátá bondovka čeká na příštího herce i režiséra?
Filmová vyobrazení druhé světové války bývala plná patriotismu a přímočarého oddělování dobra a zla. Velkofilm Zachraňte vojína Ryana, který měl v České republice premiéru před 25 lety, vše změnil. Zůstal mu sice sentimentální rozměr, neboť Steven Spielberg uctíval památku padlých i veteránů a poněkud glorifikoval politickou znouzectnost USA, ale současně přišel s mnohem radikálnějším portrétem chaotické válečné vřavy a těžce zkoušeného morálního přesvědčení. Rovněž se vztahoval ke skutečným událostem souvisejícím s tzv. politikou jediného přeživšího, která měla zabraňovat tomu, aby v boji padli všichni sourozenci.
Streamovací služba SkyShowtime nově nabízí dobové drama režiséra Jamese Graye Armageddon Time, v němž tvůrce meditativních filmů jako Ztracené město Z a Ad Astra vzpomíná na komplikované newyorské dětství. Po vzoru Stevena Spielberga, jenž loni uvedl semibiografické drama Fabelmanovi, Gray uzavírá období, v němž se vyjadřoval k blízkým tématům životů imigrantů či cestě za smělými cíli i za cenu nebezpečných podniků.
Autorský režisér Leos Carax oznámil úspěšné zakončení produkce svého autobiografického filmu. Bude v něm rekapitulovat nejen svou dosavadní filmografii, ale i politické pozadí Francie.
Harrison Ford se bude s nacisty přetahovat o mocný nástroj osudu od 29. června, ještě předtím se pátý Indiana Jones představí na filmovém festivalu v Cannes. Režie se poprvé nechopil Steven Spielberg, jenž ustoupil mladšímu Jamesi Mangoldovi (Logan, Le Mans ‘66). Legendární filmař už hotový snímek zhlédl na uzavřené Disneyho projekci a svou nadšenou reakcí ještě zvyšuje už tak napnutá očekávání.