-
80%
Málokdo si umí představit, že by se najednou jedné noci objevil jeho dvojník snažící se ho zabít. O něčem takhle vypráví tento snímek, který představuje rodinu jedoucí na dovolenou na pláž, kde se přesně tohle stane. A jak se později ukáže, takovýto problém má naprosto každý kolem. Nastala invaze vskutku podivná. Ve své podstatě byla pro vyprávění takového příběhu použita šablona veškerých zombie hororů. Je v tom krapet znát i vypravěčský styl dob sedmdesátých a osmdesátých let, což na škodu nijak není. Naopak to dostává lepší šmrnc ve své atmosféře. Příběh je v jádru věci inteligentní kritikou dnešní Ameriky, a to jak politicky, tak i socioekonomicky. Ale i tak se stále jedná snímek na poli popcornové zábavy, kde není použit zcela zásadní tah na branku. Vývoj děje se krapet táhne a vytváří dojem nudnosti a divácké shovívavosti. Příběh má v jádru věci hluboký význam s pohledem na určitou symboliku, ale to by se snímek musel divácky pojmout více do hloubky. Čekat na honosné vraždy, potoky krve a usekaná těla je v tomto případě nemalou chybou. Tohle je zkrátka neobvyklý film obsahující myšlenku v daném konceptu. Pokud se na to divák nezaměří, holt se bude nudit.
-
60%
Odsýpá to a příliš nenudí, protože Peele vytváří velmi originální koncept a hru s očekáváními, ale bohužel, tenhle žánrově neuchopitelný mišmaš svým ambicím komediálního sociálního hororu v závěru ani v průběhu moc nedostává. Get Out bylo konzistentně budovanou paranoiou, kde humor působil jako skoro vítané odlehčení, Us je přesycený myšlenkami, vtípky a rádoby šokujícími zvraty, takže se divák nemá šanci na příběhu pohodlně svézt, vychutnat si koncept nebo se upřímně bát. A ne, nemám tentokrát pocit, že napodruhé by se zážitek změnil k lepšímu..
-
70%
Tak. A teď jsem teda fakt zpruzenej. Během první půl hodiny jsem měl pocit, že koukám na něco od znovuzrozeného Kubricka - hrůzostrašná atmosféra, vynikající práce s hudbou a zvukovými efekty, plus titulkové intro, ze kterého fakt mrazí. Ten film mě děsil. A opravdu senzačně. A já si říkal, že jestli to takhle pojede dál, s chutí tomu plácnu 5*. Ale pak se z tý hrůzný krásy rychle stala "home invasion" vyvražďovačka, která sice má velice originální námět, ale napětí bylo rázem fuč. Nepomáhá tomu ani velká přemíra vtipů, kterých je plno i během dramatických a děsivých sekvencí. I když mnoho z nich bylo docela povedených, hrozně to narušovalo onen pocit děsu a napětí. Vidět to bylo taky na lidech v kinech, kteří v důsledku toho se pak smáli i situacím, které vtipné vůbec nebyly. Jordan Peele je neskutečně talentovaný režisér a obstojný scénárista, který evidentně hororům rozumí. A fakt bych byl rád, kdyby jednou natočil opravdu poctivou atmosférickou děsařinu bez přemrštěných fórů a akce bez napětí, protože to, co předvedl v té první půl hodince, je opravdu naprosto mistrovský hororový počin. Fakt mě hrozně zklamalo, že z toho pak sešel. Je to ale zábavný, má to originální nápad s pár slušnými twisty, plus natočený je to hezky. Ale to zklamání je prostě příliš velký. Sorry.
-
60%
Výborné řemeslo, špičková muzika a výtečný námět, ale zato také notná dávka nefungujícího humoru a napětí. Vtípky jsou zde totiž tlačeny na sílu podobně jako v nejnovějších marvelovkách a spolehlivě zabíjejí téměř každou zajímavou nebo napínavou scénu. Ach jo… Paradoxem je, že nemám moc v oblibě snímky, při kterých si musím řadu věcí domýšlet a hledat skrytý význam a smysl, ale Us nám poskytlo takové množství odpovědí, že při vší té překombinovanosti a doslovném vysvětlování veškerý smysl absolutně postrádá. V tomto případě bych se tedy za ponechání více mystična a prostoru pro lidskou fantazii vůbec nezlobil. 6/10
-
55%
Na tohle jsem se těšil, a to zejména díky předchozímu debutu Jordana Peela (do té doby herce, který se mimo jiné objevil ve vynikajícím seriálu Fargo). Jenže jeho nový film mě už tak nezasáhl. Je nad slunce jasné, o jakou kritickou sondu se autor pokouší a chápu rozhořčení, které může fungovat jako hnací motor k mimořádnému ztvárnění osobních frustrací. V tomhle případě mám ovšem dojem, že je to jen hrané. Jakoby Peele mluvil za někoho potřebného, ale vzhledem k tomu, že jemu je vlastně docela fajn a nic zásadního mu nechybí, nedokáže ten problém podat náležitě razantně, nedokáže jej lidově správně podat. Asi se shodneme na tom, (po přečtení předchozích komentářů vidím, že jo), že ten film měl v úvodu celkem dobrý potenciál, ale záhy se nějakým nejapným čarováním to kouzlo ztratilo. Žánrově je to pořád ještě nadstandard (jakkoliv tentokrát s odřenýma ušima). Je tu znát silná touha jít si vlastní cestou, ale bohužel ta šance tentokrát proklouzla mezi prsty a nabídla nám minimálně v posledních dvou třetinách celkem fádní, mnohokrát viděný příběh.
-
5%
Tak tohle je nejvíc weird film ever. Nemyslím si, že jsem zas tak blbej, ale šlo tomuto filmu odvýprávět nějaký příběh skrze sociální téma, které režisér nepojal docela rozumně, nebo jen prostě hodit na plátna kin film plný skrytých symbolů, které běžný divák nikdy nepochopí. Chvílemi film vypraví děj a vzápětí od něj upustí a dějí se tam takové slátaniny a skryté významy, které i nadprůměrně intelignentí člověk prostě nepochopí, protože nevidí do hlavy jednomu Peele, a pookud k tomu nejsi Amík a jejich mentalitu nepobíráš, nepochopíš dvojnásob. Abych to shrnul, sekundanti vraždí ty originální, nemají k tomu vlastně žádný důvod, chovají se divně, místo mluvy, hekají nebo kvičí, jejich důvod počinu není jasný, řetězové reakce oranžových vest nic nedělají, přesto se snaží něco symbolizovat, kde se vzali tu se vzali, nehledě na to, že bezpečnostní složky ani za 14 minut nepřijely, tak kde byly? Zabít sekundanty by šlo raz dva, ale místo toho, aby si vzali do rukou nože, zbraně a vše, co moderní doba nabízí, a ještě k tomu ve vlastním domě, bouchají páčidlama nebo baseballkama, utíkají, místo toho, aby je vyřídili na místě. Celý film působí neuceleně, zmateně, dělá z diváka idiota, který musí přeci chápat skryté symboly jednoho řežiséra, který to má v hlavě asi trošku pomotané, stejně, jako je celý tenhle film a vůbec, celý tenhle komentář. Raději se na to nedívejte, nebo se naštvete sami na sebe. Chci vidět film, kde si sám logicky můžu zdůvodnit věci a odvozovat a ne abych hledal doplňující informace na internetu typu: "Co tím chtěl básník říci". Pokud se tyhle filmy se silným poselstvím neumí zpracovat v přístupné a pochopitelné formě, neměl by se tohoto řemesla vůbec držet, protože každý přemýšlíme jinak a každý máme v hlavě jiné myšlenky, ale pokud se tomu nedá ucelenost, nikdy to nebude fungovat a divák akorát odejde z kina naštvaný. Takže, suma sumárum, film se snaží být tak chytrý, tak sociální, až je neskutečně tupý. Tohle fakt natáčel někdo, kdo musel být pod pořádnou dávkou drog. Uteč bylo skvělé, tohle byla sračka, další, prosím, už ne.
-
30%
-
55%