Ne nadarmo se říká, že do stejné vody dvakrát nevstoupíš. My bohužel není ani stejně působivý horor, ani stejně zdařilá sociální kritika jako bylo Uteč. Hroutí se pod vahou sebe sama a nezvládá jedinou z položených otázek zodpovědět, stejně jako dotáhnout alespoň jednu z myšlenek do konce.
Komentáře a recenze 40
O filmu My se toho opravdu nedá moc napsat bez zásadnich spoilerů. Je vidět, že Peele do jisté míry věděl, co dělá a úspěšně svůj film graduje od standardního hororu až k něčemu hodně WTF, ve stylu The Box (což by bylo dobře) nebo matka! (což by nebylo tak dobře). Ale nějak se mi nepovedlo v tom gradování najít dostatek něčeho zajímavého, co by mi na ty dvě hodiny v kině vydrželo.
Rovnako podnetný, ako podobné symptomatické významy, sa ukazuje My v otázke nahliadania do podstaty ľudskej prirodzenosti, našim dvom stránkam osobnosti, kedy na verejnosti, ale aj v rodine, používame povinné masky. Na všetky podobné myšlienky Peele poukazuje mnohými motívmi a dialógmi.
Ano, občas sice narazíte na klasické klišé, zvlášť závěrečná tříminutovka, která se snaží šokovat, byla vcelku zbytečná, ale jinak film nabízí hned několik povedených scén, pěknou, i když možná ne tak výraznou, satiru dnešní společnosti (na rozdíl od filmu Uteč) a snaží se být více než jen plochým filmem, který postraší a vyděsí.
Čekání na dechberoucí pointu se však během 120 minut mění na čekání na Godota obohacené o pár dobrých hlášek, nůžkovražd nebo ran golfovou holí. To, co na plátně vidíme, jako by dohromady ztrácelo vyšší význam, který člověk od Peelových děl upozorňujících na přešlapy současné společnosti už tak nějak automaticky očekává.
U Peela není propad až tak značný, ale čím více dní od premiéry ubíhá, tím více je zřetelné, že myšlenkové podhoubí filmu není dostatečně nosné a děsivých scén, které by byly zapamatovatelné, je málo. Pořád je to však o několik řádů lepší horor než slátaniny posledních let. Uvidíme, jak se zadaří Peelovi do třetice.
Bylo by vlastně docela zajímavé, kdyby k takovéto situaci došlo najednou i v reálném světě. Naopak závěrečné odhalení zajímavé není, protože si troufám tvrdit, že ho osm z deseti diváků odhalí během úvodní patnáctiminutovky. A více bych o Nás už raději neprozrazoval.
Miesto toho, aby sa Jordan Peele sústredil na budovanie sveta a lepšie uchopil skutočne odvážny koncept, neodpustil si svoje satirické prvky. Tie mu, bohužiaľ, v tomto prípade nevyšli a je to naozaj škoda. Mohol to byť film roka a miesto toho sme sa dočkali priemerného hororu s nenaplneným potenciálom.