Smrt na Nilu

66%
Smrt na Nilu
Podle románu Agathy Christie z roku 1937 je „Smrt na Nilu“ odvážným tajemným thrillerem režiséra Kennetha Branagha o emocionálním chaosu a smrtících následcích vyvolaných milostnou posedlostí. Dovolená belgického detektiva Hercule Poirota na palubě okouzlujícího říčního parníku v Egyptě se změní v děsivý hon na vraha, ve chvíli kdy idylické líbánky dokonalého páru postihne tragédie. Příběh nespoutané vášně a paralyzující žárlivosti, zasazený do prostředí impozantní pouštní scenérie, dech beroucích výhledů a majestátních pyramid v Gíze, sleduje osudy skupiny kosmopolitních cestujících, přičemž nečekané zvraty a zápletky udržují diváka v napínavé nejistotě až do konečného rozuzlení. (Falcon)



Recenze: Smrt na Nilu

Kinobox.cz
75%

Je těžké říci, zda je Branaghova verze lepší než předešlé. Sama o sobě je ale každopádně velice zdařilá. Formálně vytříbená, dostatečně moderní a celkově velmi dobře uzpůsobená současnému publiku. Přitom nejde o necitlivé či lacině podbízivé zneuctění klasické literární látky, ale spíše o přijatelnou autorskou vizi, která si svou existenci dokáže obhájit. Další ‚poirotovce“ v tomto Branaghově stylu bych se určitě nebránil, podle posledních informací už ale na žádnou zřejmě nedojde.


Pete69
Pete69
29 851 bodů
6.5
Jak rozmáchlé a pompézní oproti verzi s Davidem Suchetem, který je mimo jiné v roli Hercule Poirota nepřekonatelný a narovinu se mu Kenneth Branagh ani nepřibližuje. Po vizuální stránce je to pěkný počin, režie se drží předlohy, ale celé je to na mě až moc moderní a záběry z dronů to jen umocňují. Neříkám, že je to špatný film.. to ani náhodou, ale musím srovnávat s lepší verzí.. 65%.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
7
Vražda v Orient Expressu patří mezi dost možná mezi nejchytřejší, nejznámější a nejlepší detektivní příběhy všech dob, rozhodně jde poté o nejslavnější dílo spisovatelky Agathy Christie. Vražda v Orient Expressu se poté dočkala mnoha adaptací, naposledy to bylo v roce 2017 v režii Kennetha Branagha, kde si Branagh též zahrál belgického detektiva Hercula Poirota. Branaghovo modernější zpracování bylo hitem, který v kinech utržil 352 milionů dolarů. Tento úspěch zaručil, že Poirot v Branaghově podání vrátí a oficiálně tak bylo rozhodnuto, že po Vraždě v Orient Expressu dojde na novou adaptaci dalšího slavného Poirotova případu jménem Smrt na Nilu. Sám Branagh měl tehdy v plánu po Smrti na Nilu realizovat ještě více filmů a dokonce se mu v hlavě honil nápad na vytvoření filmového univerza, které by mohlo představit i jiné postavy, které Christie za svou kariéru spisovatelky vytvořila. Jenže pak studio 20th Century Fox odkoupilo studio Disney a i když bylo v plánu, že po Smrti na Nilu dojde ještě minimálně na jeden Poirotův případ v Branaghově podání i vedení, studio Disney sérii okamžitě zastavilo. Branaghova Smrt na Nilu je tak zřejmě druhým a posledním filmem, kde se Branaghův Poirot objeví. A dokazuje, že je to vlastně škoda. Kenneth Branagh nezklame. I jeho Smrt na Nilu je řemeslně uhlazenou záležitostí a odborník na adaptování nejen Shakespeara zůstává i tentokrát dílu Christie věrný. Jisté odklony jsou poznat, základní jádro ovšem zůstává stejné. Po Vraždě v Orient Expresu je poté u Smrti na Nilu problém s tím, že je tento případ o poznání méně zajímavý (i když o nic méně skvěle vymyšlený) a sází na tradičnější detektivní zápletku. Jenomže je pořád o dílo Agathy Christie a Branagh tak sice tentokrát opět servíruje tak trochu modernější a svižnější zpracování, i tentokrát ovšem zůstává zdrojovému materiálu víceméně věrný. Největší odklon od samotné Smrti na Nilu je prozkoumání Poirotovi minulosti. Proč má svůj knír, co z něj udělalo toho víceméně chladného detektiva a že v něm možná přeci jen začíná probouzet lidskost a touha po tom nezůstat sám. Ústředním motivem Smrti na Nilu je ve finále láska a to, kam daleko je kvůli ní člověk zajít. I díky tomu se tento případ stane pro Poirota částečně osobní a i když tentokrát Poirot nemusí v závěru čelit tak zásadnímu morálnímu dilematu, v Branaghově podání má Poirot zase výraznou duši. A Branagh díky tomu ukáže, že ve stopách Petera Ustinova, Alberta Finneyho i Davida Sucheta kráčí super. První polovina vyžaduje tak trochu trpělivosti. Sází na expozici postav, náznaky motivací a skutečně pomalé tempo. Jakmile ovšem dojde na vraždu, která hlavní vyšetřování rozhýbe kupředu, tempo je rázem svižnější, uzavřený prostor vlaku tentokrát vystřídal uzavřený prostor parníku a na kameru Harise Zambarloukose (která především dokáže mnohokrát prodat krásu Egypta) se kouká krásně. Nechybí tam chytré nápady (v momentě, kdy jedná mluví o tom, že je na výši jí kamera schválně zabírá zezdola, aby vypadala vyšší) i výrazná vizuální stránka a celé to především působí skutečně velkolepě navzdory víceméně uzavřenému prostoru. Branagh sice i tentokrát hraje Poirota skvěle a dokáže prostřídat různé polohy od výstřednosti po zábavnost přes vyložený respekt, ve Vraždě v Orient Expressu se ovšem též dokázali herecky předvést Michelle Pfeiffer, Judi Dench, Willem Dafoe, Josh Gad, Daisy Ridley či Johnny Depp. A kromě Branagha tu tentokrát nikdo tak výrazný není. Armie Hammer (pro kterého jde zřejmě o poslední velkou roli po obvinění ze sexuálního násilí a údajných kanibalistických choutkách) ani Gal Gadot ve svých rolích dvakrát výrazní nejsou, trochu výraznější jsou alespoň Emma Mackey, Letitia Wright, Sophie Okonedo či Tom Bateman, který se vrací jako Bouc z Vraždy v Orient Expressu a je tentokrát i něco víc než jen Poirotův pomocník. I přes poměrné slušné obsazení a Branaghovo zkušené herecké vedení z toho ovšem dvakrát nic zajímavého vlastně nevylezlo. Dobová výprava 30. století je oslnivá, na Egyptské prostředí se skutečně krásně kouká a Branagh oslní i úvodní scénou, která nejvíce definuje Poirota, jak jej později známe. Vizuální efekty jsou jinak v pořádku (v jistém momentu je vyruší příliš očividný digitální had). Kamera Zambarloukose možná tentokrát není tolik hravá jako právě minule u Vraždy v Orient Expressu, skutečně se na ním ovšem hezky kouká a těch pár zajímavých vizuálních nápadů tam je. A je to celé i tentokrát velmi zábavné, jen to ve finále nedokáže projevit tolik citu jako právě Vražda v Orient Expressu. I když minimálně finální scéna může s divákem alespoň částečně trhnout. A ještě více při ní zamrzí, že tohohle Poirota už nejspíš skutečně neuvidíme. Branagh neklesl na mysli a natočil další řemeslně povedenou adaptaci Agathy Christie, která je v mnoha ohledech ukázkou poctivé filmařiny a Branaghovy bravurní režie i bravurního herectví. I když příběh Smrti na Nilu není tak výjimečný jako příběh Vraždy v Orient Expresu, opět je chytře vymyšlený a Branagh si z něj bere to nejlepší, přičemž se mu i daří skutečně prokreslit tohoto belgického specifického detektiva. Jen je škoda, že ho v tomto podání možná skutečně vidíme naposled.....
hrumsrt
hrumsrt
9 318 bodů
8
Před 5 lety dorazila do kin nová adaptace legendárního detektiva z pera Agathy Christie, vybrali si tehdy Vraždu v Orient expresu, která není vůbec špatná, ale přes závěrečné rozuzlení ala Fuente ovechuna, jsem se musel pár měsíců ještě šklebit. Nikdo asi nečekal, že budeme strádat takovou dobu, ale nakonec nevadí a asi nejznámější Belgičan je zpět! Když vynechám trapně vtipný úvod o původu extravagantního knírku (plus teda finální epilog), tak to šlape fantasticky a celá dramaturgická kompozice je zkrátka krásná ukázka, jak točit detektivky, o které je v posledních letech nouze (mladší generace už nepochopí to napětí z čekaní na rozuzlení ba dokonce proces fantazie, když si v hlavě tu mozaiku zločinu skládáte sami). Mimořádně chválím nápad dodat filmu více exotiky a zapracovat na vizuálním pojetí, které se při Smrti na Nilu zkrátka nabízí. Některé záběry na krajinou scenérii jsou holt omamující. Herecký ansámbl není lepší ani horší než v prvním filmu, je jiný a vsadil na zajímavější herecké talenty, či osoby, které na filmovém platně už jen tak nevidíte - mluvím o dvojici Russell Brand a Armie Hammer - leč oba ze zcela jiného důvodu, avšak ukazuje se, že ohromná škoda je to u obou. Podobně jako v prvním filmu tu největší hvězdičku nám odstřelí hned zkraje, proč taky ne. Diváka to překvapí a snímek je levnější ;). Přes pomalejší první půli se nám rozbíhá krásně podrobné představení postav a celý film dostává patřičnou atmosféru. Vše se pak stupňuje v druhé půli, což vede až k pořádně napínavému ryze detektivnímu závěru. Že dostaneme více než jednu vraždičku, mě zase jen nechává v napětí. Branaghův Poirot je totiž výborný, sice není tak ikonický jako jeho seriálový předchůdce Suchet, ale z hlediska hereckých kvalit mu víc než důstojně sekunduje. Ale nejvíce mě nakonec překvapuje Emma Mackey, která když už dostane prostor nakládá s ním jednoznačně nejlépe. A co dodat, já ji zkrátka chci vidět v těch větších projektech! Finální akt, kdy všechny naženou do stísněného prostoru a vy jen hltáte, jak ta jeho geniální hlava rozplétá ono pomyslné klubko, je výborný! Krásně a hned několikrát si hraje s gradací, že jsem prosil, ať nás ještě chvíli napíná. Odhalení vraha pro mě nebylo překvapením, byl to můj tip, tedy aspoň z části ;). Vzhledem k masivnímu rozpočtu na podobný film bude zázrak pokud se zaplatí a my tak třeba dostaneme i třetí film a Branagh sérii přes všechny překážky doklepe alespoň k trilogii. Baví mě to, jen nevím, zda má nový Poirot v dnešním světě ještě místo. 75%


Dodatečné informace

Původní název:
Death on the Nile (více)
  • Smrt na Nilu
  • USA Death on the Nile
  • USA Án Mang Trên Sông Nin
  • USA Смерть на Ниле
  • USA Смърт край Нил
Premiéra v ČR:
10. 2. 2022
Distributor:
Falcon
Země původu:
USA
Rozpočet:
90 mil. USD
Tržby:
137,31 mil. USD (celosvětově)
Čeština:
Smrt na Nilu je dostupný s českými titulky a českým dabingem
Ocenění:
Žádná ocenění

Další z kolekce Smrt na Nilu


Podobné


Powered byJustWatch