První člověk

77%

Komentáře a recenze 50

8.5
I přesto,že je příběh Neila Armstronga všem dobře známý,dokáže První člověk diváka upoutat do sedačky. Je to tím,že samotný příběh je neuvěřitelně poutavý a plný dramatických momentů. Neil byl skromný člověk,který nestál o slávu,ale tento film si zasloužil víc než kdokoli jiný. Podle názvu se může zdát,že se zde bude všechno točit kolem vesmíru a letu na Měsíc,no není to tak úplně pravda. Tohle je příběh statečného muže jenž byl i otcem od rodiny a i to zde má své pevné místo. To jak se musí rodina vyrovnat s faktem,že se už nemusí nikdy vrátit atd. Damien Chazelle je obrovský talent a velký režisérský příslib do budoucnosti. Jeho dva předchozí snímky jsem si zamiloval na první pohled. Jsem rád,že dokáže pracovat i s takovými silnými příběh,které se netočí kolem hudby. Po technické a výpravné stránce filmu nejde co vytknout. Naprostá dokonalost kde je vše dovedeno do sebemenších detailů. Záběry z kokpitu působí velmi autenticky a divák si tak připadá jakoby tam seděl s nimi. Dobová atmosféra,kamera,hudba,herci a scénář dělají z tohoto filmu žhavého adepta na Oscary. Jedinou výtku bych možná měl. Chvílemi na mne snímek působil hrozně studeným dojmem. I přes hromadu dramatických scén jsem z nich necítil žádné pořádné emoce. Tohle je však jen malá vada na kráse a celkově to vidím na 85%
29 851 bodů
6.5
Od tohoto snímku jsem čekal více, podle mého názoru se měli tvůrci více věnovat závodu o dobití měsíce, studené válce a trošku ubrat z příběhu hlavního hrdiny. Scén z osobního života Neila Armstronga je až příliš a film mě chvílemi uspával. Naopak perfektní jsou interiéry a technika šedesátých let, která působí velmi věrohodně.
28 434 bodů
10
USA vs. SSSR. Studená válka v plném proudu na všech frontách a odvětvích. Ano, a týkalo se to i dobývání vesmíru. Soupeření, kdo kde bude první, mnohdy mělo co do činění až s přílišnou hysterií. Už něco o tom odvyprávěl snímek z roku 1983 ´Správná posádka´ který byl zaměřen na americký pilotovaný kosmický projekt mající za cíl dopravit člověka do vesmíru. Nyní máme možnost shlédnou podobný filmový počin, tentokrát s vesmírným projektem cesty na Měsíc. Je sice o něco kratší než ten předchozí, ale zpracováním stejně tak dobrý. Ne-li přímo vynikající. Vlastně je to taková životopisná etuda Neila Armstronga na poli vesmírného dobrodružství. Tedy od nelehkého výcviku až po výstup na Měsíční povrch za projevu slavné věty pojednávající o malém kroku člověka, ale obrovském pro lidstvo. O výpravě Apolla 11 samozřejmě už ledasco vzniklo a připomenout lze třeba snímek z roku 2000 ´Mise v ohrožení´ pojednávající o snaze zajistit radiový přenos z vesmíru lidem do televizních obrazovek. Dobývání měsíce tedy tentokrát v té nejryzejší podobě a vskutku neuvěřitelných padesát let od události. Snímek je natočen s naprostým respektem k dané osobě a nutno uznat, že u scény výstupu na Měsíc se po divácké stránce tají dech stejně tak okázale, jako ve své době u televizních obrazovek. Příběh je nabitý událostmi a detaily týkající se tohoto projektu a hlavně co se týče Neila Armstronga, podpořené dobrými hereckými výkony, dobrou výpravou a vizuálními efekty. Jako obvykle z toho číší typický americký patriotismus, ale film jako takový je prostě nezpochybnitelný.
22 284 bodů
6
Je přiznačné, že aby byl režisér ve věku Chazella oceněný Oscarem a získat si v poli mainstreamu pověst toho nejlepšího ze své generace, musí jeho režie vypadat v podstatě jako režie zručného šedesátiletého akademika, co má peak třicet let za sebou a teď točí sofistikovaná cvičení na náhodná témata objektivně správnými způsoby. Kdybyste mi řekli, že to natočil Ron Howard v pauze mezi dalšími Šiframi mistra Leonarda, aby nám dokázal, že to má pořád v ruce, neměl bych problém tomu věřit. Nevzrušivě kvalitní nuda. Ne že by tu nebylo vůbec o ničem mluvit - třeba je zajímavé, že při veškerém budovaném napětí je nakonec celá cesta na Měsíc odbyta překvapivě rychle a zcela neprocedurálně - přiletí a odletí se pomocí dvou násilných střihů a obecně veškeré nebezpečí, které se tak silně budovalo, není v samotném aktu jakkoliv otisknuto - což mi přišlo zvláštní a přemýšlel jsem, nakolik je to záměr a co má z toho záměru vyplývat. Ale pořád to není dost, abych se o ten film upřímně zajímal. To by se stalo, kdyby třeba líp rozvedl linii vtahu manželů Armstrongů, která mohla utáhnout celý film, kdyby se jí dostalo jen trochu víc prostoru. (Když na konci Armstrong háže řetízek své dcery do kráteru, byl jsem celkem překvapený, že tahle věc, co z filmu víceméně zmizela, má najednou nějak rezonovat). Je to určitě dobře natočené - nemám sebemenší potřebu jít nějak proti tomu filmu (není to ten případ "love to hate", jakým je pro mě La La Land) a když komentář vyznívá negativně, tak proto, že pozitivní věci není potřeba psát, protože se o to postarali jiní. Jen je to přesně takový film, jaký mě moc nezajímá. 70 %
6
Docela závidím těm, kteří si to tak užili. Za mě těch 141 minut bylo až moc komorních, bez spousty dialogů bych se určitě obešel...na druhou stranu je to fakt parádní filmařina. Jen to na mě boužel jako celek moc nezafungovalo.
7.5
Je moc fajn vidět, že hvězdně obsazená studiová oscarovka může být podána bez samoúčelného emocionálního kalkulu, spoléhajíc výhradně na herce, formální preciznost a takřka geniální režisérský um. První člověk je pocitové drama o jednotlivci, který musel hledět navzdory nepřízním osudu vpřed a nakonec udělal největší krok v historii lidstva. Příběh jednoduchý a postavený na řadě morálních klišé, ale díky komorní subjektivní komunikativnosti (žádné oslavné patriotické chorály během klíčové scény nečekejte) je zároveň osobitý a hodnotný. Přesto v tom ale pořád vidím nenaplněný potenciál. Vykreslení Armstronga jako strojového dříče, který si jednou pobrečí a po zbytek filmu nosí stejný výraz, není zrovna šťastným rozhodnutím (a Goslingův tradičně minimalistický výkon to podtrhává), a scénář se příliš uchyluje do méně zajímavé rodinné zóny na úkor zvýraznění vztahu Armstronga s ostatními kosmonauty - ten film mohl být přenádherným epitafem ztráty bližních pro dosažení vysněného, osud jedince přesahujícího cíle, kdyby se tak nerozkročoval mezi osobní, politické a čistě percepční sféry a kdyby místy tak formálně nedeklamoval svou dramatickou chtěnost. Takhle je to "jen" brilantně natočené i ozvučené životopisné drama s vesmírným přesahem, který hraje fyzicky možná menší roli, než budete očekávat (což není vůbec špatně).
8
Damien Chazelle se již ve svých 32 letech stal jedním z nejúznavanějších režisérů současného Hollywoodu. K jeho Whiplashovi mám sice pořád své výtky ale jeho La La Land mi 2 roky nazpátek udělal neskutečnou radost a navíc se ve svých 32 letech stal nejmladším držitelem Oscara za režii. Jakmile tedy oznámil, že jeho nový snímek První člověk bude biografie Neila Armstronga a bude pojednávat o celém procesu, který předcházel Apollu 11, na místě se objevila zvědavost jelikož La La Land je vizuálně vypiplaná věc a navíc dopodrobna dokázala vysvětlit o čem je život.Chazellova novinka je konečně tady a..... opět je to neuvěřitelná pecka. La La Land mám sice pořád o trochu radši, První člověk se ale už teď pravděpodobně novou klasickou a mistrovským dílem. Po Whiplashovi a La La Landu, kteří sázeli především na hudbu, Chazelle přeskočil do odlišného žánru a řadí se tak po bok Stevena Spielberga nebo Christophera Nolana, jejichž každý film je jiný a funguje sám o sobě. Zatím co La La Land byl film plný života, První člověk je celkem depresivní záležitost a na sluníčkovou událost v roce 1969 hází trošku temný stín. Film sází na hodně klaustrofobických scén (několik scén se odehrává z pohledu první osoby a divákovi se z toho občas motá hlava). Nečekejte ale další Gravitaci nebo Interstellar- První člověk sází především na dialogovou část, opět geniální hudbu Justina Hurwitze a depresivní pohledy z kokpitu. Vesmír se tu nestává zajímavým postem ale naopak místem na, které by se pravděpodobně nikdo vydat nechtěl. Problém by mohl kvést v tom, že všichni nějak tuší jak úspěšný nakonec let Apolla 11 byl a mohlo by se tedy zdát, že napětí chybí. Jenže, Chazelle dokáže scény kdy jde astronautům o život přesto prodat a divák má o ně strach. Především o Neila Armstronga, kterého hraje Ryan Gosling a pravděpodobně si konečně dojde pro Oscara. Claire Foy pak hraje Armstrongovu polovičku a daří se jí svému manželovi zdatně sekundovat. A to není vše- Kyle Chandler, Corey Stoll i Jason Clarke zase dokázali prodat svoje postavy a potvrzují svůj stav sympaťáků. Především na konci se poté film stane úspěšnou žďímárnou slziček a dokáže prodat pravděpodobně jeden z nejlepších rodičovských vztahů. A celé přistání na měsíci je jedno velké žůžo labůžo. Chazelle prostě opět natočil pecku a potvrzuje svůj stav jakožto jednoho z nejlepších současných režisérů Hollywoodu. Velký palec nahoru, těším se na druhou projekci v IMAXU!
M3lios
M3lios
9 141 bodů
8
Kvalitne odvedené filmárske remeslo vopchaté do jednoduchého a skromného filmu, o zložitom, 20 rokov trvajúcom projekte. Je to malý film pre divákov no obrovský úspech pre súčasnú históriu...
8 615 bodů
4
Kvalitní řemeslo, ale na mě příliš sterilní. Možná jsem to ale nedocenil. Někdy dám rewatch.
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 011 bodů
10
To byl hodně působivý film. Musím dát 100%! Zdálo se mi, že jsem součástí toho týmu a že skutečně sedím v té raketě a směřuji k měsíci! V tomto případě jsem vítala originální americkou angličtinu, právě ta mě vtáhla plně do děje. Až to uvidím podruhé v televizi, asi hodně nadšení půjde dolů, protože ty autentické zvuky jsou možné zprostředkovat jedině v kině. Líbila se mi i Armstrongova manželka, byla velice prostá, ani bych neřekla, že je to Američanka. Ryan Gosling byl vynikající a nebylo mu nic co vytknout. Vlajka má pro Američany veliký význam. Proto jsem kvitovala se značným povděkem, že Neil Armstrong nezapíchnul na Měsíci americkou vlaječku, i když to ve skutečnosti udělal a nemohla bych se kvůli tomu vůbec zlobit, kdyby to ve filmu bylo. Ale nebylo, neboť tvůrci to pojali tak, že tento jejich úspěch byl úspěchem pro celé lidstvo, ne pouze pro Američany. Když jsem viděla film Apollo 13 s Tomem Hanksem, říkala jsem si, že je to asi nejlepší americký film s vesmírnou tématikou. První člověk ho mnohonásobně předčil. V La La Landu to Ryanovi Goslingovi s Emmou Stone velice slušelo. Ale tady byl tak přirozený, tak citlivý a přitom tak chlapský, že je to neskonale dojemné a je radost sledovat průřez jeho rozbolavělou duší. Jednoduše je to krásný, nezapomenutelný film s úžasnou kamerou a hudbou Justina Hurwitze.