První člověk

77%

Komentáře a recenze 51

mojmir.sedlacek
6 049 bodů
8
Chazelle rozhodně nezklamal, zároveň však ale jeho letošní kousek na čele mé topky bohužel nebude. Audiovizuálně se zase jedná o špičku a vyprávění obrazem i zvukem je u tohoto stále mladého talentu na takové úrovni, že se mu aktuálně vyrovná málokdo. Opět zaujme hudba Justina Hurwitze se skvělým ústředním motivem, audio podkres burácivých raketoplánů i vesmírného ticha a nezaostává ani roztřesená, subjektivní kamera Linuse Sandgrena, který loni dostal Oscara za La La Land. Tentokrát nám ukazuje, co asi tak vidí piloti a astronauti, když se potácejí na hraně atmosféry, a jistě vás nepřekvapí, že je to dost znepokojivý pohled i pro silné žaludky. Potud tedy vše v pořádku, avšak příběh roztažený na téměř dvě hodiny místy nudí, obzvláště nutná rodinná linka na mě nevyzněla zdaleka tak silně, jak by měla. V některých chvílích tak sledujeme až procedurální drama ve stylu Apolla 13 (akorát s mnohem decentnější patetičností, přece jen jsme se od rozmáchlých devadesátek trochu posunuli), ale hluboký lidský příběh a emoce na mě tentokrát prostě moc nefungovaly. Škoda. Potěší ještě šedesátkový vizuál a povedená atmosféra, ale od tvůrce La La Landu bych přece jen doufal v něco trochu víc. Ale to je spíš můj problém, První člověk bezesporu výborný je.
Toren
Toren
5 175 bodů
8
Neuvěřitelné řemeslo s parádním Goslingem a vtahující hudbou. Více: https://www.youtube.com/watch?v=YIno2-9c6TQ
Floridsky
4 376 bodů
10
Vynikající, úžasné. Poutavý životopisný film s dechberoucí hudbou a překrásným vizuálem. Dle mě zatím nejlepší film, který jsem letos v kině viděl.
evismaior
evismaior
4 254 bodů
8
First man se pro mě nepochybně zařadí vedle Apolla 13 mezi filmy o dobývání vesmíru, které mohu vidět kdykoli. I když ještě o něco víc rozmetal moje idealizované představy o půvabu kosmického výzkumu, z nichž po shlédnutí filmu zůstal jen pocit, že se ve skutečnosti jednalo především o odvahu sednout si do rozhrkané konzervy s megalomanskou koudelí u zadku, nechat se vystřelit do pouze tušeného prostoru kdesi nahoře a pokusit se přitom nepozvracet a neztratit vědomí. V téhle konstelaci skvěle fungovala zejména ručně a syrově dokumentárně působící kamera zvyšující až takřka k neúnosné míře klaustrofobní dojmy diváka (byť v "obyčejných" scénách to její frenetické sledování každého hnutí postav občas rušilo stejně jako mi příliš nesedla hudba) a samozřejmě výkony hlavních představitelů - podle toho, co jsem si přečetla o Armstrongovi, jeho mediální skromnosti a neprojevování citů v soukromém životě, které popisuje řada lidí, jež ho znala, je pro mě Ryan Gosling jeho ideálním představitelem, protože ten dá pocity najevo opravdu, jen když o něco jde (a to ještě stranou ostatních). Zobrazení Armstrongova vztahu s manželkou (rovněž výborná Claire Foy) vyznívalo velmi lidsky a nenechalo mě ani na chvíli na pochybách, jaká asi musela být žena, která dokázala žít s další možnou položkou smutné statistiky. First man se odehrává v průběhu několika let, a tak nepůsobí jeho příběh tak konzistentně jako u Apolla 13, i když propojení smutnou událostí z Armstrongova života je určitě silnou dějovou linkou. Asi si dokážu představit, že to celkově mohl být daleko větší nářez, brada dole mi z toho úplně nezůstala, ale jinak říkám, jen víc takových filmů.
blackkocour
blackkocour
3 745 bodů
4
Malý krok pro člověka, velký skok pro nudu..
marie-kolarova
marie-kolarova
2 835 bodů
8
Civilně natočený příběh Neila Armstronga zahrnující období od roku 1962 do roku 1969. Ukazuje některé tragické momenty, které drnkaly na nervy jeho manželce, ale rozhodně neodradily Neila od jeho odhodlání podívat se osobně na těleso, na které po večerech toužebně hleděl. Film slušně vyvažuje mezi Neilovými profesními zážitky a jeho osobním životem. Armstrongova manželka ví, koho si vzala, a proto nepropadá hysterii. Smrt jejich souseda, jinak Armstrongova kolegy, který zemřel při testu v kabině Apolla 1 kvůli zkratu na elektroinstalaci, působila mimořádně depresívně. Armstrongova žena dobře věděla, že nemá smysl, aby mu rozmlouvala let, ale donutila ho rozloučit se s dětmi, protože pravděpodobnost návratu považovala za nulovou. To, co nám teď připadá, jako delší výlet, bylo tehdy dobrodružství srovnatelné s výpravou Kryštofa Kolumba. Neil není jen stroj, v těch emocionálně nejvypjatějších momentech si vybaví svoji malou dceru, která zemřela na mozkový nádor.
Blackhand47XD
Blackhand47XD
2 502 bodů
6.5
"Já tomu možná nerozumím, ale za sebe bych řek, že tu nic tak extrovního nevidím. Když to srovnám třeba s tím výletem na Kokořín… Aspoň tam byly ty skály pískovcový, občerstvení… Co je tady? Prd." Asi takhle bych vyjádřil své pocity ze samotného filmu, který je jen roztahaná nuda. Snímek má sice skvělé obsazení a fungující vizuál, ale jaksi pořád nechápu, jak mohl získat Oscara za nejlepší efekty. Není tu nic, co bychom neviděli. Nejsilnější pasáž filmu je někdy uprostřed, kdy astronauti testují spojení modulu v kosmu. U samotného přistání na Měsíci jsem pak zíval nudou. Takhle to vážně být nemělo, ale Amíci to asi vidí jinak, je to přece součástí jejich historie. A když už jsem u toho citování Cimrmana, tak ještě jednou: "No prostě: nuda, nuda, šeď, šeď." Jinak se to asi vyjádřit nedá. 65%
2 487 bodů
6
6/10
Vurhor
Vurhor
2 021 bodů
8
Říkám si: ,,Jéžiš, to dělal režisér La La Landu? A jéje..." Ale film mi dal rázem facku a názorně mě pokáral, protože faktem bylo, že se jedná o snímek opravdu povedený, a já si mám strčit ty svoje předsudky někam. Což byla pravda. First Man velice skromnou, ale zároveň podmanivou formou divákovi servíruje hezký příběh Neila Armstronga, který dá divákovi jasně najevo, že pokud si někdo představuje práci astronauta jen jako skvělé a záviděníhodné dobrodružství, možná by si o té práci měl víc zjistit. Skvělý je, že na to jak je ten příběh hezký, velkolepý a dojemný, film na diváka nevalí žádné hroudy patosu a sentimentality. Nepřehání, zná přesně směr, kterým se má ubírat, nezaměřuje se pouze na (ne)úspěchy vesmírných misí, ale také na osobní život samotného Armstronga, díky čemuž se divák s jeho charakterem lépe sblíží. Gosling jako vždy skvělej. Už bych mu docela přál i nějakýho toho zlatýho plešouna. Scéna těsně před samotným přistáním na Měsíci, kdy se Armstrong a Aldrin snaží dostat se na samotný povrch, byla jedna z nejkrásnějších scén, co jsem tenhle rok viděl. Možná to ale bylo jen moc zbytečně dlouhý, v rámci čehož se některé scény zbytečně táhly, klidně bych to tak o půl hoďky zkrátil. I když patřím k 2% lidí, kterým se La La Land nelíbil, musím uznat, že Damien Chazelle je opravdu talentovaný a slibný mladý režisér.
winetach
winetach
1 927 bodů
10
Povedal som si, že k svojmu #1000 hodnoteniu napíšem po dlhom čase aj komentár a že musí to byť nejaký kvalitný film. Vyšlo mi to. Damien si odskočil k nespevavému žánru a ten mu sakra sedí. Dobová zrnitá kamera, prebytok detailov a realistické dialógy nejakým zázračným spôsobom nenudia a vytvárajú neustály tok deja. Asi tu máme kandidáta na zlatú sošku, možno aj dve. TOP scéna - Gemini