Komentáře a recenze 79

8
Pověst, která filmu předcházela, splnila očekávání. Dozvěděla jsem se nové zajímavé informace. Je to i pocta americkým vojákům bojujícím v Iráku.
dis
dis
461 bodů
8.5
85% Válka je vůl... S lidma, který se do ní dostanou, udělá divný věci. Ale Eastwoodův další válečnej film je dokonalej -i když je to vlastně legenda (jak jinak, tuhle přezdívku údajně Chris Kyle v Iráku dostal) spíš než (auto)biografie. Dobrou zprávu představuje, že snímek nepůsobí třeskutě proamericky / vlastenecky, i když tam tyhle momenty nechybí, protože a) Eastwood je uvědomělej Američan b) Kyle byl Texasan z venkova, věřící člověk a upřímnej vlastenec. Asi šlo o docela férovýho chlápka, i když se zřejmě rád vytahoval a drobet přeháněl. Bradley Cooper mu taky fantasticky pomáhá, jednak je Hrdinovi dost podobnej, jednak mu dodává spoustu drobnej sympatickejch rysů. A je to silně potřeba, protože Eastwood předvádí Kyleho jako rytíře bez bázně a hany, bez jedinýho negativního rysu, tudíž ty drobný zlidštění Cooperovy výroby jsou sakra nutný. V jádru hodnej chlap, milující manžel, táta, parťák, rovnej protivník, chytrej i vtipnej. Má v sobě prostotu válečníka - ne jednoduchost nebo prosťáčkovství, ale celistvost, jasný představy o světě kolem sebe. Americký sniper ve filmový adaptaci nevypovídá v prvý řadě o osudu jednoho amíka, co se dal na vojnu, ale přináší nadčasovou hrdinskou píseň o znamenitém válečníkovi (ten pojem není totéž, co bojovník, ani se úplně nekryje s vojákem). Ztvárnění Kyleovy postavy ho zařazuje k El Cidovi a DuGuesclinovi a dalším historickým i bájným jménům podobný charakteristiky i osudu. Válka a zabíjení totiž účastníky poznamená, ať se jednalo o oběti, nebo ozbrojence - i když to Kyle moc nepřiznával, taky měl problémy s adaptací na civil. V druhým sledu můžeme samozřejmě sledovat Iráčany, "divochy" - jenže takhle braly místní obyvatelstvo veškerý intervenční armády v dějinách. A kdo chce, může meditovat nad tím, jestli je to takhle v pořádku (bylo to), nebo jestli jsou Arabové v právu, když se pokoušeli všemi způsoby proti vetřelcům bojovat. Eastwood vypíchne hned na začátku pár morálních pouček, teroristický akce a Twin Towers, takže princip First Blood je jasnej. Režisér fandí Americe a Kylea pro film na jednu stranu vypulíroval, na druhou posílil emoce kolem něho a v něm, ale přitom je především umělec. Z Amerického snipera dělá mimořádně působivý dílo právě neokázalá lidskost pohledu: drží palce americkejm vojákům, ale Iráčanům dopřeje stín pochopení a nenápadnýho soucitu. Jo, a na závěr, film byl hodně poučnej z vojenskýho hlediska, reálie seděly, a novej zvukovej systém dokonale přenášel dojmy, v přestřelkách šla přesně rozeznat každá jednotlivá zbraň. Budu na to muset ještě jednou, ujasnit a zrekapitulovat si určitý momenty... I když tenhle film na rozdíl od Smrt číhá všude utkví pořádně v paměti.
majhan
majhan
453 bodů
7
Tak to by bylo moc fajn, kdyby se to dalo říct, jak se mi film líbil. Nejde to protože byla fronta a moje místo bylo až sedmé, a tak to i zůstalo. Zájem byl zřejmě převeliký. Asi to byl super film.
sisisi
sisisi
441 bodů
9.5
Skvělé zachycení současné situace, zaznamenání krutosti války - a také krutosti lidí, kteří chtějí válku vést. Bylo zajímavé sledovat, jak se hlavní postava postupně mění pod vlivem války. Je neuvěřitelné, jací jsou Američani patrioti. Jediné, co mi ve filmu chybělo bylo objasnění komce - proč to udělal? Rozhodně doporučuji.
lord
lord
423 bodů
8.5
Je to velmi složitý film. Jeden z těch co se špatně hodnotí. Jistě, už jsem zažil mnohem lepší válečné filmy, které více vtáhnou do děje a člověk je prožívá od začátku do konce. Tady tomu alespoň u mě tak nebylo. První část dějství jsem se občas ztrácel, bylo to takové rozkouskované, člověk poznal, že předlohou je kniha. To tak často dopadá. Pak mě to ale vtáhlo, film začal mít hloubku a myšlenku. Přerod dobrého člověka ve válečný stroj. Závěr... No abych ho neprozradil těm, co na film teprve půjdou... Byl celkem silný i když trošku s patosem. Jinak, a to si neodpustím, pro všechny, kterým se film nelíbí proto, že je silně proamerický a plný patriotismu - ten film je točen primárně pro americké publikum, komu je to proti srsti, ať na vlastenecké filmy USA nechodí. Já se těm ruským taky vyhýbám... Za mě celkový dojem 85%, přece jenom to mělo nějaké chybky. Ale Bradley Cooper, ten tou rolí opravdu žil, ten má u mě 100%.
cirkusačka
cirkusačka
388 bodů
9
Dle mého názoru velmi dobrý film... vůbec nevadí jeho délka přes 2 hodiny.. válečné scény vynikají napětím a zároveń se divák odreaguje u scén domácích, film vygraduje nečekaným koncem, který je umocněn tím, že film je natočen dle skutečné události...
Moravák
340 bodů
6
Patos a opakování že Amerika je nejlepší na světe hodně sráží jinak dobrý film. Bradley Cooper hraje opravdu přesvědčivě. Film stojí za to shlédnout, ale rozhodně ho nelze doporučit na opakované shlédnutí. Celkový dojem - lehký nadprůměr.
mkubalikova
mkubalikova
313 bodů
8
Je několik věcí, které by měl ctěný čtenář vědět, než se pustím do vlastního hodnocení filmu: nemám ráda americkou propagandu a militarismus, zbraně jsou mi proti srsti a vzít vědomě lidský život z jakéhokoliv důvodu (i pro "vyšší dobro") je neomluvitelné. Americký sniper by se mi tedy měl nelíbit. Opak je ale pravdou. Já z filmu necítila propagandistický ani agitační záměr. Pouze snahu o co nejvěrnější obraz reality bez ambice ji jakkoliv komentovat. Ať si každý udělá vlastní názor. Za to Clintovi velká poklona a gratulace k odvaze. Pecka!
filip-stich
312 bodů
8.5
Vskutku zajímavý a napínavý film. Herecký výkon B. Coopera byl fenomenální.
  • Příěh, kamera
zrzinda2408
306 bodů
7
Velmi zajímavý film balancující na hraně patriotismu a ospravedlnění se a na druhé straně morální rozpoložení lidí, kteří tam byli vysláni a s čím se tam je možné setkat a jaké dopady to pak má na jejich osobní život. Film je dobrý, ale ne natolik, abych se na něj dívala znovu. Bradleyho je dokonce i těžké poznat, nebýt jeho očí :)