
Klajnik
9 257 bodů •
7
Vím, že je to nadstandard v porovnání s jinými akčňáky, co vychází. Vím, že ten film měl náročnou preprodukci; George Miller se ho snažil udělat snad deset let a furt se nedařilo a je tedy skvělé, že novej Mad Max byl nakonec zhotoven a že dopadl takhle dobře. Mě to ale toliko nestrhává.
Nejde mi o to, že je to poněkud jednoduché (cesta z bodu A do bodu B a pak zase zpět do bodu A), protože takové mají čistokrevné akčňáky být a plytkost, která se mnoha akčňákům vytýká, je zde zastřena autor měl velmi jasnou představu, což dosvědčuje podrobný storyboard, díky čemuž to naopak působí dost promakaně.
Lze si také všimnout proměn významu: Třeba řetězy, které nedříve poutaly postavy k sobě (omezovaly je) a později s jejich pomocí vytáhl vozidlo z bažiny (postavy si s jejich pomocí pomohly).
Film obsahuje hodně akce, což by pro akční film mělo být příznačné. Jenže hodně akce ještě neznamená dobrou akci. Mad Max má dobrou akci, to jo! Podle mě ji ale nemá vyloženě skvělou (...Nikdy mě to ale nestrhlo tak jako přepadení či zúčtování v Revenantovi nebo jako přestřelka v Candylandu v Nespoutanym Djangovi - a to ani nejsou čistokrevné akčňáky. Nestrhlo mě to ani jako scéna na schodišti v Atomic Blond - ani jako porcování Mexičanů v úvodu Logana - ani jako jako snad všechny akční sekvence v první půlce Johna Wicka 3 - ani jako jakákoliv akce v MI: Fallout či finále MI: Dead Reconing nebo Top Gunu 2. Osobně si také myslím, že [nej]lepší automobilovou honičku má Batman, což je ale snad jediná sekvence, kvůli níž se k tomu filmu vracím - tenhle Max mě baví jako celek).
Čím to teda je, že na mě zde akce tolik nepůsobí?
Akce zde přeci rozhodně není průměrná. Dokonce je nutno podotknout, že každá akční sekvence má svá specifika, takže i přes jednoduchou zápletku nepadne na diváka únava z monotónnosti. Já jsem ale přesvědčen, že velká část zážitku pramení ze stylizace a její atraktivnosti.
Baví mě nejrůznější aspekty; barevná paleta, všelijaká originální vozidla (ty samotná jsou uměleckými díly) i řada divných/zdegenerovaných postav. Myslím si však, že atraktivní stylizace dělá zábavu, ale ne nutně ten intenzivní dopad, který v akčňácích vyhledávám. Někdy je střih víc zběsilí, než by musel být a choreografie bitek nemá tu správnou "sílu".
Velmi postrádám explicitní násilí, ačkoliv si myslím, že právě studio projektu tolik nevěřilo a nechtělo se připravit o potencionální výdělek eRkových ratingem. není to tedy Millerova vina, který aspoň trochu násilí do filmu protlačil (jen ho skryje pod rychlý prostřih, takže mu nedá vyniknout). Osobně je mi jedno, čí je to vina. Vadí mi, že to tam není, protože by se to do takového stylizovaného, zvířeckého a zmagořelého světa hodilo a akci by to mohlo trochu posílit.
Důvod, proč mi novej Max (staří Maxové už vůbec) nepřirostl k srdci tkví i v tom, že nejde dost do hloubky. Chtěl bych se toho o postavám dozvědět více, protože řada z nich vypadá zajímavě a já bych jim chtěl více nahlídnout pod pokličku. Taky by mi na nich víc záleželo, ale prakticky se o nikom nic nedozvíme. Chápu taky, že akční film nemůže hloubkově analyzovat Maxovo zešílení, ale šílení jsou v tomto filmu spíše zfanatizovaní nepřátelé, což je zvláštní, když název akcentuje Maxovo šílenství. Autor snad ani nechtěl dělat Maxe, nýbrž Furiosu, kterou dostaneme (jako prequel) také, ale asi bylo třeba začít zase s Maxem, namotat nové fandy, zmobilizovat staré a v závěru předat pochodeň;
Film sice nese jméno Max, ale je spíše o Furiose (ve skvělém podání Charlize Theron, které lze drsné hrdinky fakt věřit), do jejíhož snažení se Max připlete a následně jí v něm pomáhá. To ona zaplete děj a v závěru stoupá vzhůru, zatímco Max se ztrácí v davu... Předání pochodně však bylo oproti jiným projektům kvalitně zpracováno, protože víme, jak často tyto pokusy selhávají.
Nejde mi o to, že je to poněkud jednoduché (cesta z bodu A do bodu B a pak zase zpět do bodu A), protože takové mají čistokrevné akčňáky být a plytkost, která se mnoha akčňákům vytýká, je zde zastřena autor měl velmi jasnou představu, což dosvědčuje podrobný storyboard, díky čemuž to naopak působí dost promakaně.
Lze si také všimnout proměn významu: Třeba řetězy, které nedříve poutaly postavy k sobě (omezovaly je) a později s jejich pomocí vytáhl vozidlo z bažiny (postavy si s jejich pomocí pomohly).
Film obsahuje hodně akce, což by pro akční film mělo být příznačné. Jenže hodně akce ještě neznamená dobrou akci. Mad Max má dobrou akci, to jo! Podle mě ji ale nemá vyloženě skvělou (...Nikdy mě to ale nestrhlo tak jako přepadení či zúčtování v Revenantovi nebo jako přestřelka v Candylandu v Nespoutanym Djangovi - a to ani nejsou čistokrevné akčňáky. Nestrhlo mě to ani jako scéna na schodišti v Atomic Blond - ani jako porcování Mexičanů v úvodu Logana - ani jako jako snad všechny akční sekvence v první půlce Johna Wicka 3 - ani jako jakákoliv akce v MI: Fallout či finále MI: Dead Reconing nebo Top Gunu 2. Osobně si také myslím, že [nej]lepší automobilovou honičku má Batman, což je ale snad jediná sekvence, kvůli níž se k tomu filmu vracím - tenhle Max mě baví jako celek).
Čím to teda je, že na mě zde akce tolik nepůsobí?
Akce zde přeci rozhodně není průměrná. Dokonce je nutno podotknout, že každá akční sekvence má svá specifika, takže i přes jednoduchou zápletku nepadne na diváka únava z monotónnosti. Já jsem ale přesvědčen, že velká část zážitku pramení ze stylizace a její atraktivnosti.
Baví mě nejrůznější aspekty; barevná paleta, všelijaká originální vozidla (ty samotná jsou uměleckými díly) i řada divných/zdegenerovaných postav. Myslím si však, že atraktivní stylizace dělá zábavu, ale ne nutně ten intenzivní dopad, který v akčňácích vyhledávám. Někdy je střih víc zběsilí, než by musel být a choreografie bitek nemá tu správnou "sílu".
Velmi postrádám explicitní násilí, ačkoliv si myslím, že právě studio projektu tolik nevěřilo a nechtělo se připravit o potencionální výdělek eRkových ratingem. není to tedy Millerova vina, který aspoň trochu násilí do filmu protlačil (jen ho skryje pod rychlý prostřih, takže mu nedá vyniknout). Osobně je mi jedno, čí je to vina. Vadí mi, že to tam není, protože by se to do takového stylizovaného, zvířeckého a zmagořelého světa hodilo a akci by to mohlo trochu posílit.
Důvod, proč mi novej Max (staří Maxové už vůbec) nepřirostl k srdci tkví i v tom, že nejde dost do hloubky. Chtěl bych se toho o postavám dozvědět více, protože řada z nich vypadá zajímavě a já bych jim chtěl více nahlídnout pod pokličku. Taky by mi na nich víc záleželo, ale prakticky se o nikom nic nedozvíme. Chápu taky, že akční film nemůže hloubkově analyzovat Maxovo zešílení, ale šílení jsou v tomto filmu spíše zfanatizovaní nepřátelé, což je zvláštní, když název akcentuje Maxovo šílenství. Autor snad ani nechtěl dělat Maxe, nýbrž Furiosu, kterou dostaneme (jako prequel) také, ale asi bylo třeba začít zase s Maxem, namotat nové fandy, zmobilizovat staré a v závěru předat pochodeň;
Film sice nese jméno Max, ale je spíše o Furiose (ve skvělém podání Charlize Theron, které lze drsné hrdinky fakt věřit), do jejíhož snažení se Max připlete a následně jí v něm pomáhá. To ona zaplete děj a v závěru stoupá vzhůru, zatímco Max se ztrácí v davu... Předání pochodně však bylo oproti jiným projektům kvalitně zpracováno, protože víme, jak často tyto pokusy selhávají.
- stylizace
- design vozidel
- tempo
- absence explicitního násilí
- nic moc se o světě ani postavách nedozvíme








