Šílený Max: Zběsilá cesta

80%

Komentáře a recenze 111

47 088 bodů
8.5
Šílený max v názvu je takové šidítko na diváky. Postava šíleného Maxe je totiž spíše vedlejší,ale i přesto z ní Hardy dokázal vytřískat maximum. Prim v tomto snímku hraje spíše Charlize Theron,která už dlouho nevypadala tak strašně sexy. Po audio-vizuální stránce je tahle zběsilá jízda doslova pastva pro oči. Ty akční scény jsou neuvěřitelné a meze v nápadech se zde nekladou. Po dějové stránce to bohužel není nic objevného.
29 761 bodů
8
Návrat šíleného Maxe v parádním stylu. Postapokalyptický svět perfektně zpracován, divákovi je servírována kvalitní akční jízda, která vypadá skvěle. Dobrá je i hudba, herecké výkony a dobrá režie, bez které by mohl být nový Max klidně propadákem. Zábavný akční kousek s pořádnou atmosférou.
28 393 bodů
9
25 let údajně čekal scénář na zfilmovaní a je těžko říci jestli je to dobře či špatně. Tehdy se ještě mohl v hlavní roli objevit Mel Gibson a mělo by to daleko větší punc tehdejšího stylu natáčení. I když se režisér a scénárista v jedné osobě George Miller nechal slyšet, že současné počítačové možnosti nijak nevyužíval a vše natočil stejnou metodou jako tehdy. Inu, zkusme tomu uvěřit. Každopádně použitý 3D obraz však na škodu vůbec není. Mela Gibsona tedy vystřídal Tom Hardy a nijak to není ani znát. Své role se zhostil velmi dobře a náležitě přesvědčivě. Tento chlapík rozhodně má ve světě filmu svou budoucnost. To co na tomto filmu nejvíce láká jsou hlavně automobilové honičky. Překoná to však všechna očekávání? Tohle všechno tu už prostě bylo a nemusíme chodit ani moc daleko. Při vzpomínce na akční biják z prostředí věznice 'Rallye Smrti' se zdá, že už není v tomto směru čím překvapit. Tento čtvrtý díl se hodně přibližuje k dílu druhému a řekl bych, že je to jedině dobře. Po slabé trojce dobrá volba. Snímek se jednoznačně povedl a když už to má nového hlavního představitele, přimlouval bych se o natočení dalších pokračování. Jak se říká: Kujme železo dokud je horké. P.S. S tím ohromným vyleštěným trezorem v jeskyni to mysleli vážně? V postapokalyptickém světě to vypadá dost podivně.
8
Vadila mi délka, a docela dost, ale vlastně nic jiného. Musím uznat, že je ten film je nečekaně pohlcující a vtahující do svého světa. Líbilo se mi, že Miller komunikuje s publikem výlučně skrze vizuální akci, při téhle stopáži mě to ale neudrželo. Sedmdesát minut a bylo by to pro mě geniální audiovizuální peklíčko, se dvěma hodinama ale vím, že jsem to viděl naposled.
4
Zběsilá jízda od první minuty, ale přesto, nebo právě proto, kolem mne jenom tak prohučela. Nějaký hlubší dojem nebo nedejbože chuť ji vidět znovu prostě nezanechala.
muzz
muzz
18 035 bodů
6.5
On i originál byl dost podivnej :) Ale byl to originál. V tomto, přes slušné herecké výkony a vynikající triky a zvuk, nejde vlastně o nic nového. Pokud nejste puberťák, tak pobaví. Jednou.
2.5
Ačkoli jsem viděl sérii s Melem Gibsonem a dvojku považuju za ulítlost, ale žánrovou zajímavost, pak tohle jsem prostě nestihl, nezvládl jsem ani dokoukat, za mě určitě ne. Kravina.
10
Na Mad Max: Fury Road mě upřímně a pozitivně fascinuje spousta věcí. Zde jsou ty nejzásadnější: 1) Takhle neočekávatelné vedení příběhu a divácké pozornosti se u čistokrevného akčňáku jen tak nevidí (ehm, nikdy nevidí). Film a jeho svět slovy představí předpokládaný hlavní hrdina, z něhož se ale následně stává pouze pasivní figura vlečená nedobrovolně okolnostmi a snažící se doslovně o jediné - přežít. Tohle slůvko pak v podstatě charakterizuje celé dějové schéma filmu, které je sice jednoduché na bázi nějakých zásadních zvratů, ale současně dlouho nepředvídatelné - neustálý boj o přežití a s tím související přepisování cest, pomocí nichž se udržet naživu. V šíleném rozpadajícím se světě bez pravidel jsou jedinou možnou cestou k přežití ženy - mladé, zdravé a odhodlané ženy, které určují ráz rozhodujícího střetnutí se zmagořelou mužskou civilizací. Ženy, k nimž se posléze opět nedobrovolně přidávají domnělý hlavní hrdina a odpadlý nepřítel, kterého spasila opět jen láska k ženě. Ženy, které celou dobu směřují kamsi do "Zeleně", ale scénář nakonec jejich urputné směřování do ráje krutě přehodnotí a východisko leží o 180 stupňů jinde, než divák dlouho očekává (což může i nemusí být od Millera zároveň těžce moudrý vtípek, neboť která žena názorově alespoň jednou denně o těch 180 neotočí? :). ___ 2) Akční scény neslouží jako pouhá adrenalinová atrakce, nýbrž jsou pevnou a určující složkou zmíněného narativního sytému - v průběhu nich se hrdinové psychologicky rozvíjejí, rozdělují i střetávají, respektive přímo naplňují své osobní motivace a cíle. Jednotlivé akční sekvence od sebe dokonce oddělují v jádru klasické čtyřaktové vyprávění (první akt končí světlicí v písku po první akci, druhý smrtí jedné z kladných postav po druhé akci, třetí odhalením falešného MacGuffinu a čtvrtý se nese ve znamení cesty zpět a logicky nejdelší akce). ___ 3) Samotný vývoj jednotlivých akčních scén je detailně vysoustruženým procesem, v nichž Miller promyšleně zužitkovává dílčí motivy a každý záběr má své neoddiskutovatelné postavení a váhu (Furiosa si při první akční sekvenci vymění s připoutaným Maxem soucitný pohled, čímž se ospravedlní jejich budoucí důvěra). ___ 4) Vycíděný audiovizuál už bereme u dnešních áčkových produkcí jako samozřejmost, ale tenhle biják posouvá oblíbený pojem "pumelice" na jinou úroveň. Když už je přítomno CGI, vypadá luxusně, ale především je vidět, že se jelo naostro, se skutečnými vozidly a šílenými kaskadéry, a že se herecké hvězdy zapotily jako Miloš Zeman při výstupu do prvního patra. Vizuál vytvořeného světa bere dech stejně jako mě bere jeho chlapská morální nesvázanost (a oslovuje jeho feministická duše). ___ 5) Střihové postupy v dokonalém souladu s energicky pulzujícím soundtrackem, který považuji za jeden z nejlepších v tomhle tisíciletí, a maximální přehlednost dělají z každé scény ultimátně šťavnatý, vysokooktanový produkt filmové zábavy. ______ Mohl bych pokračovat ještě docela dlouho, protože Mad Max: Fury Road je bezpochyby jedním z nejúžasnějších filmových zážitků v mém životě. Autorský, inspirativní, jediný svého druhu. Charlize Theron krásná i jako chlap, Tom Hardy je neskutečnej král. Jestli někdy bude dvojka, píšu si nejočekávanější sequel života.
10
Čtvrtý Šílený Max měl jedno období status projektu, který je snad prokletý a nikdy nevznikne. Projekt nejdřív odložilo 11. září, následně finanční krize v Austrálii, následně v pro natáčení zamýšlené poušti začala růst zeleň a navrch k tomu nový představitel titulního hrdiny Heath Ledger tragicky zemřel. Tvůrce původní trilogie George Miller měl ostatně problém i s financemi, kdy dokonce v jeden moment ze zoufalosti uvažoval nad tím, že by Šílený Max 4 vznikl jako CGI animák po vzoru jeho oscarového hitu Happy Feet (brrrr!). Očividně prokletý projekt a ten typ velkolepého blockbusteru, který v Hollywoodu vzniká jednou za uherský rok, ovšem nakonec vznikl a nestačí se jen radovat. George Miller totiž v roce 2015 nejen nerealizoval téměř dvě dekády chystaný projekt, ale především bezpochybně vytvořil zásadní akční milník, které v 21. století také nevznikají každý den. 70-letý režisér dal světu velkolepý blockbuster, který se ovšem moderním velkolepým blockbusterům vymyká minimálně svou cílovkou, atmosférou a titulní zběsilostí i šílenstvím. I sebevětší analfabeti v oblasti akčního filmu ovšem museli uznat, že v roce 2015 dal George Miller skrze čtvrtého Šíleného Maxe světu něco speciálního. Zběsilá cesta působí jako film, který by vlastně v klasickém studiovém systému neměl vůbec právo vzniknout, naopak jako film, na který by u menšího a nezávislejšího studia rozhodně nebyli peníze. Na Zběsilé cestě pořízené za 150 milionů dolarů byl přitom vidět velký rozpočet, který šel především do praktických efektů, opulentní výpravy a snahy o zachycení maximálního realismu. Výsledek byl pastvou pro oči, která se přitom při samotné realizaci mohla snadno rozpadnout pod rukami. George Millera tak tehdy mohl leckdo považovat za blázna, ve finále se ovšem mohl on radovat z naplnění své vize a filmoví diváci ze speciálního zážitku. Zběsilá cesta v podstatě není film o honičce v post-apokalyptické poušti, film samotný je synonymem pro honičku, která na začátku zapne motor, šlápne na plyn a zásadně odmítá zmáčknout pedál. Za 2 hodiny přitom Millerův vizuální styl a audiovizuální hravost neomrzí a jde přesně o ten typ filmu, který primárně vypráví obrazem a zvukovými efekty. Kdo zažil Zběsilou cestu na velkém plátně, ten jí automaticky musí řadit mezi největší kino-zážitky ve svém životě. Zběsilá cesta přitom dokáže být brutální, depresivní i bizarní, kdy si ani tentokrát Miller neopustil výraznější rukopis skrze zapojení bizarních postav a leckdy černohumorných momentů. Především je ovšem v průběhu skutečně těžké věřit tomu, že je Zběsilá cesta filmem někoho, kdo už na světě strávil celkem 7 dekád, protože čtvrtý Šílený Max působí jako film někoho, kdo dokáže správně těžit z možností moderní kinematografie a to skrze neskutečnou stylovost. Vize post-apokalyptického světa, kolonie, která do jisté míry funguje na principu vikingského náboženství a jednoduše představení světa, který skutečně působí dojmem toho, že se zbláznil. Fantastickým způsobem dokázal Miller temnou vizi představit už v druhém Šíleném Maxovi s podtitulem Bojovník silnic, velkolepější výprava i kulisy ovšem Millerovi přeci jen umožnili zahrát trochu větší divadlo. Hugh Keays-Byrne si už předtím zahrál Toecuttera v prvním Šíleném Maxovi, ve zcela nové roli Immortana Joea se ovšem představil ve zcela jiném světle. Immortan Joe na sebe dokázal upoutat nejen specifickým vzhledem a téměř dvoumetrovou velikostí, ale především vykreslením až náboženského vůdce, především skrze zajímavé a po vzoru celého filmu zajímavě vykreslené mezilidské vztahy, které s různými lidmi pán Citadely udržuje. Tom Hardy nahradil v titulní roli Mela Gibsona a šlo o ideální trefu, kdy Hardymu tato role neskutečně sedla a i přes minimum dialogů, které za celý film Max vypustí z pusy, se opět dokázalo předvést, že Hardymu stačí k hereckému projevu pouze jeho oči a mimické výrazy. Častějším názorem se poté stává fakt o tom, že je Šílený Max vedle Furiosy v podání Charlize Theron spíše sekundární postavou příběhu, to je ovšem krapet krátkozraký pohled, kdy Max Rockatansky ve čtvrtém filmu ze série v podstatě plní tu stejnou úlohu jako v předchozích dvou filmech. Vždy někam přijde, vždy se krapet proti vlastní vůli do něčeho zamotá a vždy je ve finále stěžejním hráčem celého příběhu. Furiosa v podání Charlize Theron si ovšem svou pozornost dokáže získat prakticky od počátku a i když Zběsilá cesta není filmem o komplikovaných charakterních motivacích, minimálně jako vykreslená postava se Furiosa projeví a rázem dokáže opodstatnit fakt, že Miller nyní chystá prequel s mladou Furiosou v podání Anyii Taylor-Joy. Při představování světa přitom Miller sází na zlaté pravidlo show, don't tell, postava Nuxe v poutavém podání Nicholase Houlta například dokáže představit fungování fanatického náboženství. Neztrácí přitom čas dlouhou expozicí světa, primárně sází jen na poutavé obrazy, které v jistých momentech dokážou vyvolat pocit, že jdou až za hranu, opět faktor, který průměrný studiový blockbusteru nevyvolává každý den. Jisté je, že 6 získaných Oscarů za nejlepší střih, výpravu, kostýmy, masky a mix i střih zvuku šli do těch správných rukou. Střih Margaret Sixel vsadil na přehledné a i díky v tomu vtahující akční sekvence, kostýmům i maskám nejde odolat a v oblasti výpravy si na design nejrůznějších modelů a ideálně zvolené pouští prostředí nejde stěžovat. 4 nominace naopak Zběsilá cesta neproměnila, konkrétně se nezmohla na ceny za nejlepší film, režii, vizuální efekty a především fenomenální kameru Johna Sealea. Po vzoru Millera se těžce dalo věřit tomu, že má tak dravou kameru na svědomí více jak 70 let starý kameraman, kdy je velmi snadné se radovat, že díky chystané Furiose Seale odejde z kameramanského důchodu a snad jeho kamera i za 2 roky vytře zrak. Stejně tak jako by tomu mohlo být v případě nového soundtracku skladatele Toma Holkenborga AKA Junkieho XL. Soundtrack Junkieho XL je sice tím typem soundtracku, který funguje primárně jako doprovod k samotnému filmu a bez vizuálního doprovodu nemá v audio formě to pravé kouzlo, jeho soundtrack je ovšem divoká práce, která jen už tak dravým akčním scénám ještě přidává pod kotlem. Samotný soundtrack je dopomáhá k tomu, že tempem a rytmem se Zběsilé cestě málokterý akční film z posledních let vyrovná. Jak se v roce 2015 mohlo zdát, že se již akční žánr nemá kam posouvat, George Miller jen tehdy poprosil, aby mu někdo podržel pivo a pak předvedl neskutečnou show. Zběsilou cestu ostatně bude mít problém trumfnout i chystaná Furiosa, která v roce 2024 nebude moci sázet pouze na samou či dvojitou dávkou toho, co v roce 2015. George Miller přitom sice není tvůrce, který by ve své kariéře nechyboval, stačí si ovšem pustit libovolnou pasáž ze Zběsilé cesty a člověk mu rázem věří o poznání snadněji. Těžko říct, zda se v roce 2024 opětovně budou přepisovat dějiny akčního žánru, minimálně stejně šílená a zběsilá jízda by ovšem k uspokojení stačit mohla.... Viděno v kině: 2x
8.5
Tak tohle byla opravdu zběsilá spíše jízda.
  • Obsazení