![]()
165 minut
|
|
Žánry: |
Akční, Dobrodružný, Drama, Thriller, Western, Blockbuster, Oscarový |
---|---|
Motto: | Vzali mu svobodu. On si vezme mnohem víc. |
Obsah: |
Jamie Foxx se v roli uprchlého otroka spřáhne s lovcem lidí v podání Christopha Waltze, aby společně vysvobodili Foxxovu ženu ze spárů zlovolného otrokáře více »« méně |
Režie: |
Quentin Tarantino |
Scénář: |
Quentin Tarantino |
Herci: |
Jamie Foxx Christoph Waltz Leonardo DiCaprio Kerry Washington Samuel L. Jackson ... |
Premiéra: | 17. 1. 2013 |
---|---|
Distributor: | Falcon |
Přístupnost: | MP-15 |
Stylisticky samozřejmě až narcisticky dokonalé - využívání osvětlení, prostředí (cákance krve na květinách) a vtipných nájezdů na detaily v důležitých momentech, netradiční kamerové úhly a příkladná inscenační symbióza se soundtrackem i mikroděním v interiérech Samuelova domu. Nejedna scéna má díky Quentinovu timingu, černočernému humoru a božím hercům okamžitý kultovní potenciál (krvavé vyhlazení nepřátel velmi cool, ale za mě vede dialogová sekvence s Leonardem a Samuelem před odhalením Schultze a Djanga - to rostoucí napětí by se dalo krájet!). Leč jako vypravěč si Tarantino tentokrát vybírá slabší chvilky. Konkrétně některé dialogy příběh pramálo posouvají a jsou především odrazem chtěné scénáristické exhibice (to ještě odpouštím ve scéně s ku-klux-klanem, která je nehorázně vtipná, ale horší už to je u přešlapování na místě před příjezdem k Samuelovi a hlavně v mezistupni mezi dvěma základními dějovými cliffhangery - a) zabít trojici hledaných zločinců, b) najít a zachránit Djangovu manželku). A jelikož se jedná o příběh silně založený na osobních motivacích, nemůžu se zbavit několika pochyb také ohledně aplikace obyčejného selského rozumu - proč vlastně Schultz takhle pomáhá Djangovi je hodně triviálně vysvětleno závěrečný akt svérázného doktora je sice správně tarantinovsky WOW, ale z pohledu samotného Schultze nelogický (proč by je zbytečně vystavoval v podstatě jisté smrti??). A mohl bych zároveň zpochybnit i diskutabilní pasáž s převozem, kdy se Django osvobodí až nečekaně snadno (mohli mu uvěřit, ale dávat mu hned do ruky zbraň?). ___ I tak ale nemohu popírat, že Django Unchained je nevídaným a takřka nonstop zábavným filmovým eposem s tím nejvýraznějším autorským rukopisem současnosti, u jehož závěrečných titulků vás přepadne nefalšované uspokojení a pocit zadostiučinění. Už jen ty herecké výkony v čele nejprve s Waltzem, kterého pak suverénně doplňují ďábelský DiCaprio a naprosto labužnický Samuel, si říkají o opakovaná zhlédnutí. A co teprve režie, byť tentokrát chvílemi lehce tápající.
Hektolitry blažky jsou v tarantinovských filmech poznávacím znamením a tedy nutností. Tak jako vždy, Tarantino tento film natočil jako poctu původnímu Djangovi (s Frankem Nerem v hlavní roli), který je ale klasický western, který se mi shodou okolností osobně nelíbil, snad kvůli jakési dobově nesmyslné multirasové rovnosti v držení palných zbraní, což je nesmysl, který se objevuje i v tomto filmu. Jinak film vynikající, herecké výkony taky, spousta odkazů na Tarantinovu minulost ve videopůjčovně (jediné, co se tam jmenovalo Mandingo, bylo porno a nikoli zápasy). Tarantino je vtipálek :)
Pro mě jako fanouška westernů (a původního Djanga Franca Nera) zklamání. Přeplácaný, nalinkovaný, šablonovitý. Hlavní hrdinové jsou geniální ostatní jen banda hňupů co jim nabíhá před hlavně. 10 % za cameo Franca Nera. Škoda, že se (alespoň z mého pohledu) tenhle film nepodařil. Tarantino by se měl držet gangsterek a western nechat borcům jako Clint. Tenhle Django nesahá "Nesmiřitelným" nebo "Opravdové kuráži" (bratří Coenů a ostatně i původní verzi) ani po kolena.To i "3:10 vlak do Yumy" Jamese Mangolda mě zaujal víc. Tohle je pro mě stejná blbost jako "Silverado", nebo "Wild Wild West".
Tak, když jsem šla na tenhle film, čekala jsem něco o trošku jiného, ale Quentin mě opět překvapil... Ze začátku musím uznat, už jen s počátečními titulky, mi film přišel jako parodie na western... Ještě ta hudba...:D ale čím více otvíral dějovou linii, tím víc jsem si říkala, že se opravdu trefil. Ten chlap ví, jak skvělý film dokázal natočit. Ano, téma je trochu kontroverzní a na můj vkus je tam opravdu hrozně krvavých scén, kde nešetřil nikoho... I přesto si myslím, že nejen hlavní hrdina Django v podání skvělého Jamieho Foxx, ale též Leonardo di Caprio, který ukázal, že už to není jenom mlaďoučký Romeo, ale že má pořádný vkus na dobré filmy, dostanou každého do děje... Skvělý film, který mě donutil přemýšlet nad tím, jaké to asi kdysi bývalo na tom obrovském kontinentě...
Ta vyvážená dávka historického dramatična s komickými vsuvkami, která se Tarantinovi skvěle povedla namíchat v Hanebných panchartech, v Nespoutaném Djangovi podle mého názoru poněkud selhávala a já se při sledování utrpení černošských otroků na tisíc a jeden způsob nedokázala odpoutat od těch lidských tragédií a nepopiratelně vtipné scény (pytle ku-klux-klanu) na mě v kontextu toho ostatního, co jsem viděla, působily téměř nepatřičně. DiCaprio a jeho záludný černošský správce v podání Jacksona pro mě byli prostě jen děsiví, bez toho humorného nádechu, jaký dokázal své záporné postavě v Hanebných panchartech vtisknout Waltz, a Waltz, byť zde na straně "dobra", mě svojí systematickou likvidací chlápků z plakátů Wanted taktéž nepřišel jako natolik velký klaďas, abych si ho oblíbila. Příběh černocha, který pátrá po svojí manželce a narazí na dalšího nesmiřitelného černocha, je silný a dojemný, perfektním soundtrackem dobře okořeněný, leč nad některými dějovými zvraty jsem i já, velký přívrženec Tarantina, který se zde kochal i přestřelkami s tunami vybuchujících balónků s červeným bůhvíčím ve stylu Kill Bill, musela nevěřícně vrtět hlavou.
To byl ale krvák! Kdyby Quentin ubral několik kýblů, dočkal by se u mne většího pochopení. Přesto v kině nezapomenutelný zážitek umocněný kvalitním výkonem Jamieho Foxxe, parádním výkonem Christophera Waltze (i když Hanse Landu z Panchartů pochopitelně nepřekonal) a dechberoucím výkonem Leonarda DiCapria. Nemluvě o postavě Samuela L. Jacksona, namaskovaného k nepoznání!
Co na to říct ? Quentin Tarantino je v nejlepší formě. S divákem si opět pohrává a dokáže ho marginálním způsobem posouvat jako s postavičkou v šachové partii, s myšlenkou ho ovlivnit k rigidnímu chování při sledování jeho filmu, filmově ho nadchnout (nikoli mu ublížit), ale ponechat mu velkolepý zážitek s dlouhodobou filmovou vzpomínkou. Každý druhý záběr je stylizovaný ve specifickém zpracování všech postav, každý třetí záběr je velkolepě cool a každý první je plnokrevný Tarantino. Brutální scény, které jsou v DJANGU se ostaní režiséři bojí dát na stříbrné plátno. Tarantino si snimi detailně pohrává a všechny na plátno vpálí na plný koule. Spirituální a procentuální směs žánrů v podchycení Tarantinovou myšlenkou. Geniální atmosféra, zpomalené záběry (zakrvácený kůň, zastřelení Ellise Brittlea), výborně vybraná hudební složka (hiphop ve westernu, libový soundtrack) a široký rozhled prostředí (od panoráma zasněžených hor, spalujících skál až po západ slunce). Všechno rozprostřené ve všech epizodách (každá má svou váhu), tarantinovská stylovka ve westernových kulisách. Film, během kterého jsem se perfektně bavil (velká zásluha Waltze), a v některých dramatických scénách se mi těžko dýchalo (Beethovena melodie s Waltzovou drastickou vzpomínkou na psi). V každém detailu vytvořené postavy, kdy nám Tarantino drží odstup od hlavní postavy Djanga (J.Foxx) a nechá nás spojit s ostatními, kde opět kraluje geniální herec Christoph Waltz (momentálně nejlepší v Hollywoodu) a perfektní záporák Leonardo DiCaprio. Dvojice Waltz a DiCaprio jsou v DJANGU herecké diamanty, které skvěle vyvažují dlouhou stopáž (ikdyž bych bral i hodinu navíc) a přináší osvěžující příchut'. Přesto se s hlavní postavou (Django) pomalinku seznamujeme a v působivém závěru nás ohromí. Všechny předešlé Tarantinovy filmy Vás připravovali na tenhle a vidíte ho tedy v nejlepší formě. DJANGO je stylový, krvavý, brutální a myšlenkově dopředu vytvořený asertivní a excelentní filmařské dílo. Závěrečné střihové scény jsou opravdovou ukázkou skvělého střihu - krvavá tvorba "maniaka z videopůjčovny" ve velkolepých sofistikovaných filmových kompozicích. Po šestém zhlédnutí v kině je zbytečné přemýšlet jestli dám 5 hvězdiček. Poprosím o oscarové výhry pro vedlejšího herce Christopha Waltze a cenu za nejlepší scénář pro Quentina Tarantina. Motherfucker bitches...
Nespoutaný Django. Když jse slyšel, že Tarantino bude točit western, nevěřil jsem tomu a trochu jsem se tomu i vysmál. Nakonec jsem v to uvěřil a těšil se na to jak to dopadne. Recenze dopadli dobře... 25. nejlepší film - tak to už opravdu bylo co říct. Skoro tříhodinová filmová událost byla opravdu nabitá střílením, zbraněmi, DiCapriem, krví, sprosťárnami a DiCapriem. Leonardo DiCaprio na mě působil vzhledem jako hodného a vtipného padoucha a nakonec se projevil jako mrtvý padouch. Mám li být upřímný, tak jsem si konec představoval trochu jinak, ale do toho mi nic není, protože já scénář nepsal (škoda mohl jsem mít Zlatý Glóbus :-)). Nicméně film na mě zapůsobil stylem Tarantinovským a zároveň westernu z 21. století. Film jsem vůbec nepřirovnával k westernům typu Sergia Leone. Ta krev mi sem stříkala sama. Takovou nálož krve jsem snad v žádné Tarantinovce ani neviděl. Waltz byl milý zabiják, který šel za ženou a prachama - stejně jako Django. Je fakt, že z některých scén jsem i padal smíchy. Možná vám budu připadat jako sadista, ale... ta scéna jak zastřelí paní domu a ona odletí... tak ta mě dostala. Přestřelka v domě mě uvalila do takové eufórie, že jsem ani nevěřil, že když vás někdo střelí, tak to vypadá takhle. Lepší western jsem určite poslední rok a ani 21. století neviděl. Jednoznačně palec nahoru!
Tohle píšu s největším nadšením za poslední rok. To nadšení ve mě přímo perlí a chce ven, nejde jen tak pustit, protože jsem ho ani nevstřebal. Největší originalita "největšího" režiséra na světě. On natočil Gaunery, Kill Bill vol. 1 a 2. Nejlepší díly z kriminálky Las Vegas, Hanebné pancharty a hlavně Pulp Fiction. Django na Pulp Fiction skoro dosáhl. Jako jediný film v jeho odlišnosti od ostatních. Nespoutaný Django bude označován jako novodobý kult westernovek a jako jeden z geniálních počinů filmu vůbec. Hudba pasuje do scény tak, že se pomalu vaří krev v žilách. Nadšenost trvala taky u práce s kamerou. Střih a zvukové efekty na jedničku s hvězdičkou. Celý filmový štáb by si zasloužil vyplatit pěkně velkuo odměnu, za grandiozně odvedenou práci. A herci? Vžil jsem se do pár postav, Oscarovci, Leonardo DiCaprio a můj nejoblíbenější negr Samuel L. Jackson. Když už jsem u toho negra, po tom co jsem to slovo slyšel asi po desáté, začal jsem počítat, u dvaceti jsem přestal. Konečná přestřelovačka je natočená výborně, že nemůže být snad nikdo, komu by se nelíbila. Tenhle western mě spoutal a doufám, že mě dlouho neopustí. OSCAR ZA KAMERU!
Django uvolněn z řetězů otrokářských se za dusotu koní, verbální komunikace a střelby pln krvavých gejzírů výrazně povedl. Tušil jsem, že toto dílko si Quentin náležitě užije ke geniálnímu, jedinečnému obrazu svému. Jeho chvějivě mírná nadsázka obalena zdařilým hudebním doprovodem odzbrojuje nejednoho psance ploužícího se v prachu ojedinělosti. Kolty naštěstí nebyly nijak proklatě nízko, ale tam kde mají být, aby se daly tasit v pravý nelítostný čas.
Člověk ani nemusí milovat westerny a stejně se mu to bude líbit. Aspoň doufám. Má to všechno: moderní žvásty, humor, hip hop a střelba z koltů připomíná nějaké sci-fi zbraně. Má to i Tarantina v roli vidláka, prostě mišmaš, který ale přece nenudí. Letos halt Tarantino zamířil do doby Kunta Kinteho a na příběhu cesty za pomstou a nalezení ztracené lásky opět mistrně překrucuje fakta po svém, tolik charakteristický znak všech jeho filmů (řežisérských i scenáristických). Zní to jako blbost, ale opravdu se na to dá koukat jako na poctivý černošský western s malou nadsázkou. Možná výběr hudby není nejlepší, vykrádačka Maricona by úplně stačila, ale tak, neřešme to. Žádný wajldwajldwestový steampunk, prostě syrový western s přestřelkami jako u O.K. Corralu, ale s kvantem krve jako v Shiningu. Bavilo mě to možná trochu víc, než jeho Bastardi a Kill Blil.
Nemyslím si že Django je Tarantinův nejlepší film a dokonce když jsem ho viděl poprvé v kině, tak jsem z něj možná byl i trochu zklamaný. Čekal jsem asi nějaký opravdovský spaghetti western ve stylu Leonovek a toho jsem se opravdu moc nedočkal. Přeci jen Leone je jen jeden a jeho geniálně natočené spaghetti westerny už asi nikdo nepřekoná a ani se jim nevyrovná. Film je to sám o sobě ovšem velmi povedený a scénáristicky a režisérsky dovedený k dokonalosti, ale takový Hodný, Zlý a Ošklivý z toho prostě nebude. Dokonce bych řekl že se Django celou dobu tváří jako western, ale nakonec sem z něj moc westernový pocit neměl. Po druhém shlédnutí jsem již věděl co mne čeká, a film jsem si již náramně po všech stránkách užíval a nakonec musím říct, že jde o jednu z nejlepších Tarrantinovek. Co stojí opravdu za pochvalu je scénář, jako obvykle skvěle vybraná hudba a hlavně dvojice herců Waltz, který poprávu za tuhle roli získal oscara a DiCaprio, jenž si poradil se ztvárněním záporné postavy zcela skvěle a oscara by si určitě také zasloužil. Djanga prostě musíte brát jako celkem netradiční western s Tarrantinovskou tváří a mnoha skvělými cool scénami které dobře pobaví. Hanební pancharti se mi sice líbili o chlup víc, ale Django je je v mnoha ohledech stále velmi kvalitně udělaný snímek a tak dávám 90%
Méně přestřelený a paradoxně i méně epický Kill Bill (ačkoliv vzhledem k epizodnosti to tak divné není). Čím dál tím víc mám problém s Tarantinovou křečovitou snahou točit tarantinovky (za jejichž jediné konstantní pozitivum považuju hudbu). Bez té přepálenosti by mi bylo líp (navíc by mě možná i zajímaly postavy a neměla bych pocit, že to jsou loutky)... inu. Dílčí kvality jsou stále viditelné - sice už tomu moc nevěřím, ale jestli někdy bude Tarantino schopen natočit žánrovku, budu skákat do stropu.
Opět geniální Tarantino. K jeho filmům není tolik co psát, každý by je měl vidět na vlastní oči. Skvělý příběh, po kterém jde na konci mráz po zádech. V případě Djanga bych asi vypíchla herecký výkon Christopha Waltze, kterého jsem se nemohla během filmu nabažit. Jeho dikce a způsob, jakým mluví je neskutečný, mohla bych se na něj dívat a poslouchat ho pořád dokola. Dalším velkým plusem je hudba, která je výborně a trefně vybraná. Po dlouhé době film, ke kterému jsem si stáhla soundtrack. Film je celkově hodně vážný a těžko stravitelný, ale Tarantino dokáže příběh odlehčit pár neskutečně absurdními scénami (pytle na hlavu), u kterých se svíjíte smíchy. Dokonalý zážitek.
„Tarantino zde dokázal, že neumí psát jen skvělé dialogy, ale také točit krvavé přestřelky. Poslední přestřelka v domě bylo krve prolití.”