Proč nejsou 3D filmy skutečně pohlcující? Několik vlastností našeho mozku tomu brání

Proč nejsou 3D filmy skutečně pohlcující? Několik vlastností našeho mozku tomu brání
Avatar: The Way of Water | 20th Century Studios
Leckoho to možná překvapí, ale 3D technologie není žádnou novinkou. Využívá principu stereoskopie, tedy vyvolávání prostorového vjemu na základě dvourozměrné předlohy, a to pomocí určité technologie (nejčastěji speciálních brýlí). Pokroky v této oblasti přitom datujeme už do 19. století, tedy stejně jako vývoj pohyblivých obrázků. Na přelomu 19. a 20. století vzniklo několik patentovaných technologií a roku 1922 proběhla premiéra prvního celovečerního filmu ve 3D s názvem The Power of Love.
retro-recenze-gravitace-sandra-bullock-a-george-clooney-pluji-vesmirem-ve-strhujici-sci-fi
Gravitace (2013) | Warner Bros.
Dílo spojené se jménem producenta a vynálezce Harryho K. Fairalla se do dnešní doby nedochovalo, a přestože se kvůli nárokům na technické vybavení kinosálu nejednalo o hit, který by změnil dějiny, právě podobné pokusy vyšlapaly cestu masověji mnohem propagovanějším technologiím hlavně v 50. letech. Povětšinou se jednalo o gimmick, tedy snahu oslnit a přitáhnout pozornost k jinak průměrnému dílu, ale pro mnoho diváků a divaček se jednalo (a stále jedná) o velkou přidanou hodnotu. A to navzdory spoustě výzkumů, podle nichž 3D technologie našemu pohroužení do filmu spíše škodí.

Hlava bolí, oči trpí

Uvnitř našich očí neustále probíhají jevy známé jako akomodace a konvergence. Akomodace spočívá v zaostření na předměty, konvergence zase umožňuje stáčení očí k danému předmětu a tím pádem vnímání v prostoru. Při sledování běžného 2D filmu (ať už v kině či doma) je objekt, na který zaostřujeme, přímo na obrazovce či plátně. Jinými slovy cíl naší pozornosti se fyzicky nachází na stejném místě, k němuž upínáme svůj zrak.
Avatar: The Way of Water
Avatar: The Way of Water | 20th Century Studios
V případě 3D filmů to však neplatí. Části obrazu zdánlivě vystupují do popředí, či naopak ustupují do pozadí, ale náš mozek stále chápe, že se díváme na ploché plátno v kině. Tato nepřirozenost, s níž se naše percepční systémy musejí vyrovnat, vyžaduje určité úsilí, což u mnoha diváků a divaček během několikahodinového filmu vede až k bolestem hlavy či nevolnosti. Anebo minimálně k tomu, že si výsledek tolik neužijí.
S tím souvisí i odlišný přístup k hloubce ostrosti. V běžných filmech vídáme obrazy s velkou hloubkou ostrosti, po nichž můžeme přejíždět očima a vychutnávat si jednotlivé detaily mizanscény, anebo naopak známe efekt rozmazaného pozadí, jemuž se říká bokeh. Filmaři ho využívají k tomu, aby vedli diváckou pozornost či oddělili zaostřený objekt od splývajícího pozadí. I rozmazané, neostré části obrazu tak mohou mít rovněž výpovědní hodnotu. U 3D však nastává problém, že se na rozostřené pozadí dívá mnohem hůř a často z něj bolí oči, což u delších snímků opět vede k únavě zraku z neustálého přeostřování a hledání míst, kam se podle tvůrců máme dívat.
Avatar
Avatar | Twentieth Century Fox
A samozřejmě další rovinu problému mohou přidat titulky, často zabudované do obrazu v jiné hloubce, než jakou podle filmařů máme momentálně sledovat, což naše zmatení, dezorientaci a vytrhávání z diváckého zážitku ještě umocňuje.

Zbytečná temnota

Kvůli technologii 3D brýlí jsou tyto filmy obvykle i tmavší, s čímž souvisí i menší barevnost, kterou filmaři musejí upravovat v postprodukci. V důsledku mohou být barvy deformované, umělé a částečné temnoty se přitom stále nedaří zbavit. To samozřejmě vede k odlišnému vizuálnímu zážitku, než na jaký jsme běžně zvyklí.
Pro web Reelz.com to vystihl i Christopher Nolan během své trochu podvratné kampaně k filmu Počátek (2010), jenž se dočkal i 3D verze. Podle Nolana si nižšího jasu 3D filmů nejsme vědomí, protože se nacházíme „v tom světě“ a naše oči si zvyknou. „Vše se točí kolem technologie vizuálních efektů, zabýváme se přesouváním dvourozměrných obrazů do trojrozměrného prostoru a tak dále. Technicky je to fascinující, ale z hlediska zážitku je podle mě tmavost obrazu extrémně zcizující,“ prohlásil režisér.
Ken Watanabe, Lukas Haas
Počátek | Warner Bros.
Nolan dodal zásadní fakt, že klasický dvourozměrný film dokáže iluzi trojrozměrného prostoru navodit poměrně působivě a 3D technologie tomu zas až tolik nepřidává: „Podle mě je chybou uvažovat o 3D proti 2D. Celý smysl filmového obrazu je totiž v jeho trojrozměrnosti. 95 procent vodítek o hloubce prostoru pochází z rozmístění objektů, rozlišení, barvy a tak dále, takže nazývat 2D film 2D filmem je trochu zavádějící.“

Malé plátno i příběhy

Na webu slavného kritika Rogera Eberta je možné najít dopis, který mu poslal střihač Walter Murch, podepsaný pod Apokalypsou (1979) a řadou dalších snímků. Murch v něm popisuje dobře známý efekt, že po nasazení 3D brýlí se plátno zdánlivě zmenší, a to až o polovinu. Stále není zcela jasné, proč k tomu dochází, ale pokud v kině nesedíte v prvních řadách (což umocňuje výše zmíněné problémy), tak se vám zřejmě bude zdát menší, takže dochází ke snížení imerzivních kvalit filmového zážitku.
Avatar: The Way of Water
Avatar: The Way of Water | 20th Century Studios
Murch v tomto dopise z roku 2011 zmínil i ostatní trable, které náš mozek s 3D filmy obvykle mívá, a stojí za pozornost, že ani vývoj této technologie (v čele s loňským druhým Avatarem) je nedokázal zcela odstranit. Je jasné, že nejlépe vybavené kinosály s obřími plátny část těchto nepříjemností umenšují, přesto se spousta výzkumů shoduje na tom, že na 3D technologii prostě nejsou naše mozky stavěné.
Můžete se zamyslet i nad tím, kolik snímků je ve 3D verzi skutečně dramaticky lepších. Zřejmě vás napadnou oba díly Avatara a snad ještě Gravitace z roku 2013. Tím však kratičký výčet zřejmě končí. Divácký zážitek může být oproti běžnému filmu jiný, snad i unikátnější, ale navzdory více než sto let přetrvávajícím snahám filmařů o zaujetí publika oslnivými technickými výdobytky stále můžeme říct, že nic diváky a divačky nevtáhne tak efektivně jako silný, koherentní příběh s postavami, na něž se lze snadno napojit.