Dnes večer si v televizi můžete pustit muzikálové drama Baze Luhrmanna Velký Gatsby (2013) s Leonardem DiCapriem a Carey Mulligan v hlavních rolích. Stojí za to se na film podívat? Přinášíme recenzi snímku z května roku 2013. PŮVODNÍ TEXT: Velký Gatsby (2013) režiséra Baze Luhrmanna je (konečně) tady. Jak moc se velkolepá výprava liší od klasické knižní adaptace? A co přináší nového? Nejen to se dozvíte v naší recenzi.
Baz Luhrmann se proslavil opulentím (v dobrém slova smyslu) muzikálem Moulin Rouge (2001), kde herci nejen prvotřídně hráli, ale zvládali i akrobatické a pěvecké party. Režisér se silně vyvinutým smyslem pro pompézní vizuálno a klipovité pojetí nepřichází s novými filmy zrovna často. Mezi jeho komerční zakázky patří reklamy předních módních značek i hudební vide
oklipy. Možná proto leckoho překvapilo, když se autor pustil do volné adaptace Velkého Gatsbyho (2013), de facto milostného melodramatu z 20. let minulého století odehrávajícího se ve velkolepých newyorských kulisách nikdy nekončícího jazzového dýchánku.
Leonardo DiCaprio v roli záhadného hostitele Jaye Gatsbyho.
Knižní předloha Francise Scotta Fitzgeralda se převedení na plátna kin dočkala hned několikrát, zřejmě nejznámější je Velký Gatsby (1974) v podání Roberta Redforda. Jak si s postavou tajemného muže, který tak nezdolně touží po lásce Daisy Buchananové, poradil Leonardo DiCaprio? Pokud by to všechno stálo a padalo právě s hereckým výkonem tohoto muže, mohli bychom se na něj usmát stejně štramácky, jak to předvádí on v roli Jaye Gatsbyho, poklepat ho po rameni s charakteristickým oslovením "starý brachu" a jít si svou cestou dál. DiCaprio rozpaky nebudí, tedy pokud to není součást velkolepé a veledůležité hry o ruku Daisy Buchananové (Carey Mulligan).
Daisy, Gatsbyho životní láska. Vlevo postava filmového vypravěče Nicka Carrawaye.
Celé herecké obsazení se Luhrmannovi víc než povedlo. A to tu nemluvíme o bůhvíjakých hvězdách, ale o typech, které tuhle postmoderní retro podívanou pomohly dotvořit. Role vypravěče a poněkud nesmělého svědka většiny událostí Nicka Carrawaye byla upředena na míru "pavoučímu muži" Tobey Maguirovi. Vedle Jaye Gatsbyho a Daisy Buchananové neméně důležitá postava. Která navíc divákům příběh o velkém Gatsbym vypráví.
Nick přijíždí na newyorskou burzu s vidinou nemalého bohatství. Azyl najde na Long Islandu, příjemné velkoměstské čtvrti nedaleko rezidence sestřenice Daisy a jejího manžela Toma (Joel Edgerton). Režisér Luhrmann zvládá zachytit euforii bezstarostných mejdanů i náhlých citových vzplanutí na jedničku. Skřípající vztah manželů Buchananových je zpodobněn v intencích doby i někdejších společenských poměrů. Tedy divadýlko pro hosta a citové vyprázdnění, když mejdany a euforie pominou. A potom se na scéně objeví Jay Gatsby.
Gatsbyho postava je svůdná, přitažlivá i rozporuplná, a to hned z několika důvodů. Zprvu nevíte nic o motivacích tohoto šlechetného "promotéra" dekadentních večírků. Distingované chování mladého bohatého muže budí podezření; i pohostinnost a okázalost mohou být zástěrkou manipulace vedoucí k vyššímu cíli. Nejblíže je v tomto smyslu divákovi právě postava Nicka Carrawaye, jemuž Gatsbyho okázalost učaruje. Opojnost náhle uvadá, ke svému sólu se hlásí dramatická nota filmu a události nezadající si se scénáři snímků noir. Ovšem v úplně odlišné filmové róbě.
Francis Scott Fitzgerald psal Velkého Gatsbyho na francouzské Riviéře, nedlouho poté, co byla jeho žena Zelda hospitalizována v tamním sanatoriu. Autor podlehl alkoholismu, což projektoval právě do postavy Nicka Carrawaye, vypravěče knižní novely. Ten píše vzpomínku na Gatsbyho pro svého doktora jako součást terapie.
Trailer Velkého Gatsbyho:
Jisté znaky schizofrenie vykazuje i Luhrmannova novinka. Alkoholické a drogové mejdany nepůsobí prvoplánově opojně, ale spíš jako kulisa a nekompromisní zrcadlo ke Gatsbymu osamocení. DiCaprio dokáže jako jeden z mála strhnout pozornost ze sebevýpravnější, sebekřiklavější hollywoodské scény ke své osobě. Což je i není kritika Luhrmannovy režisérské práce. Památných scén je tu hned několik, kupříkladu ta, v níž Gatsby doslova zaplaví svou lásku Daisy vzácnými látkami z celého světa. Srdce a oko každé divačky v ten moment přirozeně zaplesá. A není to důkaz snobismu a materialismu, nýbrž spontánní oddanosti.
Luhrmann nicméně z předlohy stvořil jakýsi dlouhý sestřih lovestory bez happy endu, prokládané postmoderním pozlátkem. Někdy působí roztomile, jindy směšně, tu nekoncepčně, jako kdyby těch filmů bylo více. A když už recenzujeme snímek autora Moulin Rouge, nemůžeme vynechat hudební stránku filmu. DiCapria tu sice zpívat neuslyšíte, ale skladatel Craig Armstrong a hudební producent Jay-Z se s novými písničkami, více či méně parafrázujícími jazz 20. let, popasovali víc než dobře. Skladby navíc skvěle "fungují" spolu s obrazem, jednotlivými scénami. Což je největší devizou režiséra Luhrmanna.
Hudební ukázka z filmu Velký Gatsby:
A poselství filmu? Co třeba, že za lásku stojí za to trpět? V podání DiCapria a Carey Mulligan to nepůsobí vůbec fádně. Americký sen není cíl, ale prostředek.