Retro recenze: J. Edgar aneb DiCaprio v ženských šatech

J. Edgar | archiv redakce
recenze-j-edgar-aneb-dicaprio-v-zenskych-satech-1
Nejdříve bych chtěl podotknout, že je J. Edgar (2011) životopisným dílem a nic z toho, co píšu, nemůže být tím pádem považováno za spoiler.
John Edgar Hoover byl zakladatelem a ředitelem FBI. Zavedl dodnes fungující policejní postupy a započal centrální systém otisků prstů (takže mu vlastně vděčíme za většinu seriálových kriminálek). Za 40 let svého působení na postu ředitele si stihl téměř na každého vyššího politika či významnou celebritu nahrabat nějakou špínu, kterou by mohl, v případě nutnosti, použít a osobu tak poškodit. Hoover byl také známý pro svoje sexuální skandály. Velmi rád si oblékal ženské šaty a nebyl nikdy ženatý, což vedlo ke spekulacím, že má homosexuální vztah se svým kolegou Clydem Tolsonem.
recenze-j-edgar-aneb-dicaprio-v-zenskych-satech-2
Většina lidí považuje za poslední snímek Clinta Eastwooda vyzrálé Gran Torino (2008) a jeho Život po životě (2010) bere jen za špatný vtip. Od J. Edgara (2011) se čekalo mnohé a první kritiky vyzdvihovaly Eastwoodovu režii a herecký Leonarda DiCapria diktát do nebeských výšin. Nemýlili se. Eastwoodova režie je po tolika letech praxe velmi sebejistá, pevná. Lpí na veškerých detailech a prolínání časových úseků zvládá velmi chytře a nenuceně. To bohužel neznamená bezchybný výsledek, což se odrazilo na malých tržbách v kinech i letošním oscarovém klání.
Všechna důležitá data a potvrzené případy jsou bezesporu podány zajímavě a především reálně. Háček je v tom, že tempo filmu není nijak závratné a i ti trpělivější se nejspíš přistihnout, že chvíli ztrácí pozornost.

Leovo herectví dosáhlo vrcholu a jako Hoover překonává veškeré své dosavadní výkony. Edgara podává takovým způsobem, že na dvě hodiny naprosto zapomenete na DiCapria a vnímáte pouze Hoovera. Nastínil ho jako muže, který si bez okolků jde za svým, muže, jež si nejvíce váží úcty a respektu. Škoda, že tvůrci víceméně přešli jeho sexuální aféry, které odbyli jen dvěma pětivteřinovými záběry (nechápejte mě špatně, určitý podtext těchto skandálů tu je, ale konkrétně je vyobrazují pouze tyto dvě scény).
Leonardo DiCaprio, Naomi Watts
Přes DiCapriův silný projev si zapamatujete i jiné herce. Asi nejvýraznější úlohu tu hraje skvělý Armie Hammer (veslař z The Social Network / 2010 / Davida Finchera). Střihl si roli Hooverovy pravé ruky a později i pravé lásky, Clydea Tolsona. V pozadí nezůstává ani zkušená Naomi Watts alias slečna Gandy či Judi Dench jako Edgarova matka.
Ve zkratce: jedná se o Eastwoodovo slabší dílo, které však dolů sráží hlavně zdlouhavá stopáž a místy váznoucí scénář. Neúčast v našich kinech je tudíž pro tentokrát možná i dobrou věcí. Tipuji, že zrovna tento snímek by normálního mainstreamového diváka ani zdaleka nenasytil.
Hodnocení: 70%