Jason Statham mlátí lidi a nudí. Working Man je béčkem, na které byl Stallone už starý
A Working Man | Amazon MGM Studios
Zápletka by samozřejmě na akčňák už ani nemohla být přímočařejší. Levon Cade (Statham) je bývalým špičkovým vojákem, jenž chce ovšem svůj násilný život nechat za sebou a žít poklidným životem se svou dcerou, kterou má v současnosti v péči její dědeček. Hlavní hrdina se proto snaží uživit jako stavební dělník, co se (marně) vyhýbá problémům. Když ale jeho šéfovi, jenž dal Levonovi jako jediný druhou šanci, unesou dceru a policie se o případ moc nezajímá, vzpomene si samozřejmě na svůj špičkový armádní výcvik a hodlá dívku najít i za cenu velkého množství mrtvol a nebojí se přitom vyšlápnout ani na ruskou mafii.
Working Man zkrátka působí dojmem, jako by ho jeho scenárista Sylvester Stallone napsal už v 80. letech jako svůj další akční počin, jenže pak scénář na několik dekád zapadl v šuplíku. A když si ho po letech všiml, tak ho jen oprášil, se spoluscenáristou a režisérem Davidem Ayerem materiál připodobnil hitu 96 hodin a nechal svého mladšího kámoše Jasona Stathama zachraňovat půvabnou dívku, než se stane obětí v obchodech s bílým masem. Na tom by nebylo vůbec nic špatného, kdyby výsledek splňoval všechny atributy poctivé béčkové zábavy. Což se ale bohužel nestalo.
David Ayer v minulosti proslul jako skvělý režisér policejních a správně špinavých dramat, skok do komiksových vod se Sebevražedným oddílem mu ale nevyšel a ani v akčních vodách mu není nejlépe. Už minulá stathamovka Včelař řadu fandů zklamala, Working Man ale definitivně potvrzuje, že Ayer tyhle žánrovky prostě točit neumí. Nejen, že jeho akčním scénám (kterých tu celkově není mnoho) chybí často zručnější střihač, ale zejména postrádají patřičnou dravost, razanci a promakanější choreografii. Zde vlastně jen Statham bez větší námahy opakuje své prověřené triky, a i když mu tvůrci dají do rukou palici či krumpáč, nic extra zapamatovatelného z toho nevznikne.
A Working Man: trailer | Vertical Entertainment
A to se dá říct v podstatě o celém snímku. Ayerovi navíc chybí patřičný nadhled a ani neumí vytvořit příliš zajímavé či výrazné postavy. Jason Statham si sice jede svůj charismatický standard a v rámci mezí to stačí, ruce však láme zcela nezajímavým protivníkům a v nudné zápletce, v níž se nikdo ani nesnaží vymýšlet nějaké nápady či žánrové osvěžení. Ayer se Stallonem sice chtěli vykreslit spletitou síť ruské mafie a jejich poskoků, která je plná slizkých či ujetých individuí i drsných motorkářů, nikdo z nich ovšem není extra zajímavě vykreslen. Jedná se spíše o bizarní figurky na hraně karikatury, které při přímé konfrontaci neznamenají pro hlavního hrdinu nijak zásadní nebezpečí.
Statham tak nejen, že se většinou pohybuje v rutinně nasnímané akci plné zaměnitelných postav (pouze závěrečné zúčtování je poměrně fajn), ale navíc mezi nimi nefiguruje ani rovnocenný protivník, s nímž byl měl ústřední bijec aspoň trochu práce a choreografové mohli přichystat správně napínavou i bolestivou bitku. Takhle Statham zkrátka jen schematicky chodí od bodu A do bodu B, jednou za čas bez problémů někoho zmrzačí či zabije a snímek začíná postupem času ztrácet jakékoliv napětí či náboj. Připočtěte si k tomu klišovité dialogy plné patosu i prázdných hlášek, nelogický a absolutně děravý děj či neochotu ukázat aspoň trochu tvůrčího nadhledu, a máte tu béčko, jež opravdu jako by doputovalo z osmdesátek, což dokládá i nepovedený soundtrack a úsměvné úvodní titulky.
Bohužel se ovšem nejedná o vtipné či správně brakové béčko z 80. let, u něhož by mohl divákův pokleslý vkus vrnět blahem či si aspoň užívat nápadité bitky a skvěle nasnímané akční scény. Working Man je absolutní režijní rutinou, v níž se Ayer snaží tvářit přehnaně vážně, místy skoro až realisticky, přitom ale nedokáže doručit ani ty základní akční ingredience a zamíchat je do funkčního žánrového celku. Je sice hezké, že Statham skoro jako jediný drží v kinech prapor poctivého akčního hrdiny, ani jeho ryzí stathamovka ale tentokrát v rámci svižné jednohubky nezabaví tak, jak jsme od drsného plešouna zvyklí.
Working Man je zaměnitelnou akční rutinou, co se může opřít o neselhávajícího Stathama. Ani on ale nemůže zachránit generickou nudu, do níž zapomněl David Ayer doručit patřičnou údernost či nadhled a scenárista Stallone pro změnu smysluplný příběh a dobré dialogy. Tuto stathamovku klidně můžete vynechat.