Jihokorejský Parazit na iVysílání ČT pouze do neděle. Co je tak divného na oscarovém hitu?

Jihokorejský Parazit na iVysílání ČT pouze do neděle. Co je tak divného na oscarovém hitu?
Parazit | CJ Entertainment
Parazit
Parazit
85%
V Česku jsme dosud z oficiální distribuce znali v podstatě jenom dva jihokorejské režiséry – vyhraněně artového, minimalistického Kim Ki-duka (3-iron, Luk, Čas, Dech, Pieta), jenž nedávno zemřel, a okázale manýristického Park Chan-wooka (Oldboy, Nebohá paní Pomsta, Komorná). Oběma jsou společné často extrémní náměty a otevřené záblesky násilí a sexu prokládané poetickými výjevy.
Pouze první z nich operoval s minimálními rozpočty a jeho filmová řeč má rysy samouka, zatímco druhý pracuje s poměrně vysokým budgetem a bohatou výpravou a napodobuje kdekoho. Momentálně však všechen dojem z jihokorejské kinematografie přebil Bong Joon-ho se svým snímkem Parazit. V databázích je hodnocený jako nejlepší jihokorejský film všech dob a nutno podotknout, že je i nejtypičtějším korejským filmem, jaký za dlouhou dobu vznikl.
Parazit
Parazit | CJ Entertainment
Nejde zdaleka jen o způsob vyprávění a o pestrou paletu stylistických prostředků. Parazit je film s několika zásadními narativními twisty, po nichž předchozí děj nahlížíme výrazně jinak. Zároveň se tu velmi rychle střídají žánry od černé komedie přes sociální satiru až po thriller a téměř i horor. Je to film, jenž má jistou designovou eleganci, velmi dobře odsýpající tempo, skvěle vede diváckou pozornost a dovede překvapovat nečekanými zvraty. Čím je však Parazit tak totálně korejský a zároveň originální?

Země bohatých i chudých

Parazit je něco jako u nás Obecná škola, Kolja a Pelíšky dohromady. Jednak jsou tu dvě rodiny. Ti bohatí se jmenují Parkovi, chudí Kimovi – Park a Kim jsou přitom dvě nejčastější příjmení v Koreji. Kimovi se lstí infiltrují do domu k Parkovým, kdy jednotliví členové rodiny Kimů předstírají, že nově příchozí nejsou jejich příbuzní, ale jen známí. Korea je zemí, která obrovským způsobem lpí na rodinné soudržnosti a také na známostech a doporučování k práci. Obě dvě rodiny mají dvě děti, chlapce a dceru. Jedna rodina žije v suterénním tmavém a plesnivém bytě, druhá v luxusní několikapatrové prosluněné vile.

V celém snímku se tematizují klíčová sociologická a demografická data – Jižní Korea je zemí s mimořádnou hustotou obyvatelstva, zároveň státem, který má jedno z nejvyšších HDP na světě, a přitom je tu v rámci OECD (tedy těch nejvyspělejších zemí na světě) největší podíl chudých lidí – zhruba 15 %. Sociální kontrasty jsou tedy obrovské a film na nich staví hlavní konflikt.
Parazit
Parazit | CJ Entertainment
Jižní Korea má také nejrychlejší internet na světě a druhé nejlepší zdravotnictví. Proto je tu tak významný motiv, že Kimovi nemají doma pořádný přístup k internetu, a proto je tak zásadní strašit infekčními chorobami v domě Parkových. Školáci mají jedny z nejlepších výsledků ve srovnávacích testech s ostatními zeměmi OECD, ale zároveň téměř každé dítě, jehož rodiče jsou aspoň trochu majetní, vyfasuje několik učitelů na doučování.
Kvůli přísným přijímacím zkouškám už na střední školy v zemi evidují nejvíc sebevražd nezletilých dětí na světě. Stejně tak celý školský systém produkuje obrovské množství převzdělaných absolventů univerzit, kteří nemají šanci najít práci. Právě o doučování a o nezaměstnanosti vysoce kvalifikovaných lidí je úvodní část Parazita.

Bílí žlutí Korejci

Pro Korejce, kteří stále víc opouštějí tradiční buddhismus a přecházejí na křesťanství, je rovněž typická zvláštní posedlost západní kulturou – touhou mít věci ze Západu, žít v západním stylu a prostředí, používat angličtinu a anglismy v korejštině, být už spíše „bílý“ než „žlutý“, udržovat tempo s technickým vývojem. A jediné, co si ponechávají, je obliba domácí kuchyně.

Opět, všechny tyto motivy v Parazitovi hrají svou roli. Nic z toho není využíváno nijak mechanicky a okázale, takže to zbytečně nebije do očí. Postavy jistě nejsou úplně schematické a víceméně každá překvapí nějakým odkrytým tajemstvím či nezvyklou polohou a vývojem, ale zároveň jsou všechny velmi typické, žádné výsostné lidské originály.
Film samozřejmě hodně pracuje se sociální předurčeností a zdůrazňuje, že prostředí formuje člověka víc, než si dovede připustit, a že jsme spíše produktem sociálních sil a tlaků než osobnostmi se svobodnou vůlí. Což je, mimochodem, něco, v co Korejci věří mnohem víc, než je zvykem u nás či na Západě.
Parazit
Parazit | CJ Entertainment
To se odráží i v žánrové mozaice snímku, protože postavy jsou mnohem víc určované právě nastaveným žánrem než hlubinnou identitou a integritou. Toto střídání není obvyklé v americké či evropské kinematografii a může nás občas překvapit, jenomže pro Korejce jde o způsob, jak si užít víc zábavy za jedny peníze. Dostat víc žánrů najednou a střídat je rychle, aniž by se se zničilo nebo rozmlžilo celkové sdělení. Bong Joon-ho je trochu komerčně hollywoodský, trochu evropsky umělecký a do toho lehce ztřeštěně korejský. Je to mix, na nějž nejsme tolik zvyklí, ale neudělá se nám z něj špatně. Bong (česky bychom ho měli číst Pon) se snaží říct hodně věcí najednou, ale ne překotně.

Symbióza nositele a parazita

Kimovi se možná v domě Parkových chovají jako paraziti, ale je zjevné, že společenský organismus zde stojí na symbióze nositele a parazitů. Být parazitem není nutně negativní, ti nahoře svým způsobem chtějí být klamaní a nevadí jim být trochu zneužívaní, pokud se jinak zachová celkový status quo a role se neprohodí, k čemuž nikdy nedojde, leda přes mrtvoly. Navíc je tu oněch parazitů víc, žijí i v hlubších vrstvách. Celý dům o několika podlažích slouží jako přehledná metafora stratifikace společnosti.
Parazit
Parazit | CJ Entertainment
Přitom těžko říct, zda se ono rozdělení nějak symbolicky týká rozpolcení Koreje na jižní a severní. Nezdá se, že by „lidé ze suterénu“ byli ti ideologicky indoktrinovaní nebo ztracení. Do určité míry se chovají mnohem kapitalističtěji a dravěji než pohodlní Parkovi, kteří jsou spíš aristokraté než tvrdí kapitalisté. Jistě, je tu téma hladu a ujídání zásob bohatším, ale těžko v tom vidět jednoduché politické stanovisko.
I posílání signálů zašifrovaných morseovkou není jednoduše voláním o pomoc seveřanů k jižanům, byť to v tom lze spatřovat. Jihokorejská kinematografie tematizuje rozdělení a odloučení neustále, že už ani není jasné, zda jde o hluboký národní smutek, klišé nebo jen o nepříznačný vehikl děje.
Bongovi se daří nejen to, že nás donutí fandit Kimovým natolik, až to občas vyvolává potlesk během promítání (sám jsem ho osobně dvakrát zažil) – ať už se zbaví protivné hospodyně pomocí alergenních broskví nebo se plazí po zemi pod stolem a gaučem, aby je Parkovi neviděli. Nechá je občas říkat i báječně vtipné věty typu: „Já bych taky byla tak hodná, kdybych byla tak bohatá. Ne, byla bych ještě hodnější!“ Což zní jako opilecké moudro, ale je v tom i hluboká pravda.
90%
Parazit rozhodně není rafinovaný film plný dvojznačností. Vše podává názorně a bez zbylého tajemství. Je velmi komfortní na sledování a vlastně vůbec neodpovídá tomu, co považujeme za náročnou podívanou. Ale přitom ho nikdy nemůžeme brát jenom jako oddechovou komedii. Na to řeže a bodá moc hluboko.
Kamil Fila
Kamil Fila
Podívejte se na žebříček nejlepších filmů podle hodnocení uživatelek a uživatelů Kinoboxu.