Pod slapskou hladinou plavou vztahové bolístky i mrtvoly. Ale seriálová kvalita ne

Pod hladinou | TV Prima
Jak připomněly nedávné Devadesátky (2022), u nás je potápění zajímavé hlavně v souvislosti s vyšetřováním zločinů. To platí i pro osmidílnou primáckou sérii, jejíž polovina se už odvysílala v televizi a všechny díly jsou k dispozici na platformě Prima+. V aktuálním seriálu Pod hladinou se totiž na dně slapské přehrady nachází skoro víc mrtvol a problémů než v devadesátkovém Orlíku.
Pod hladinou: trailer | Prima

Láska a tajemství mezi břehy

Poručík Jan Zach (Matěj Hádek) je potápěčskou legendou, účastnil se misí v Jugoslávii a nyní se vrací na své domovské Slapy k oddělení poříční policie. Té šéfuje dobrácký Vopěnka (Václav Vydra), který udržuje dobré vztahy s místními starousedlíky a rybáři. Má pod sebou potápěče Zdeňka (Marek Adamczyk) a Rydla (Filip Tomsa), k jednotce patří i odbornice na vše kolem lodí Renné (Šárka Krausová, dříve Vaculíková).
Pod hladinou
Pod hladinou
53%
S poříční policií neustále spolupracuje i vyšetřovatelka ze zbraslavské kriminálky Alice (Sandra Nováková). Ta je se Zachem v dlouhodobém vztahu, během jeho nepřítomnosti si však začala románek s jeho nejlepším kamarádem Zdeňkem. Milostný trojúhelník se velmi líně táhne vyprávěním celé série. Nejdříve se Zdeněk s Alicí snaží svou aféru před Zachem utajit, posléze kolem sebe všichni tři opatrně našlapují.
„Válka je svinstvo. Chvilku se střílí a pak se dvacet let uklízí,“ naznačuje Zach, že jeho trauma pochází z jugoslávské mise. Ikona v oboru potápění se totiž nyní bojí vlézt do vody, což je vzhledem k jeho práci poměrně nešťastné. Navzdory tomu přináší důležité vyšetřovatelské vhledy, a tak dokáže být pro svou jednotku přínosný, i když často neposlouchá rozkazy a jedná na vlastní pěst. Sucharský a zamlklý hrdina však řeší svoje psychické problémy zjevně neproduktivně až sebedestruktivně, navíc je probírá se zcela jinými lidmi, než by měl. „Jsi hvězda, ale co se týče vztahů, jsi úplně stejnej idiot jako já,” říká mu Renné.
Pod hladinou
Pod hladinou | TV Prima
Po nezávislé mladé ženě navíc pokukuje impulsivní Rydlo, ona se zase velmi přátelsky sbližuje se Zachem, jehož obdivuje pro jeho minulost. Také se snaží získat do péče syna své sestry-alkoholičky a tato linka vyobrazuje jako největší zlo celé série babizny z OSPOD (Orgánu sociálně-právní ochrany dětí).
Vztahový propletenec se sune dopředu opravdu velmi pozvolna a místy značně obskurně. „Udělám chlebovou polívku a dáme sardinky,“ láká Zach Alici k vyřešení vztahových problémů, zatímco si vyšetřovatelka se zachmuřeným Zdeňkem vyměňuje spoustu truchlivých pohledů. Přitom by jako už tolikrát předtím stačilo, aby si postavy alespoň jednou důsledněji promluvily a neodcházely se vzdycháním a kroucením hlavy v půlce dialogu, jenž by mohl vše podstatné osvětlit.
Pod hladinou
Pod hladinou | TV Prima

Brodění se vztahovým bahýnkem

Intro plné zakalené vody působí dramaticky, ale publikum z něj mnoho informací nepochytí. Podobným kalem se brodí i velká část vyprávění. Pod scénářem je podepsaná Lucie Paulová, na většině epizod se podílel i David Ziegelbauer. Jejich příběhy nepřekvapivě zahrnují spoustu hlušiny a jednotlivé případy jsou veskrze banální, nezajímavé a zapomenutelné.
Ať už se jedná o spor mezi mladými hejsky, kteří se snaží jeden druhého přechytračit, nenávist mezi místními rybáři a pražskými turisty, hledání pokladu na dně přehrady, pátrání po ztracených chlapcích z letního tábora či v jasně nejbizarnější epizodě o výsměch seberozvojovým komunitám, celou sérii drží nad hladinou spíše zvědavost ohledně vývoje vztahů ústředních postav.
A také režie Vojtěcha Moravce. Jeho filmy Matky (2021) a Hádkovi (2022) rozhodně nebyly bez chyb, v prvním případě se však jednalo o modernější pojetí romantické komedie, než je u nás zvykem, to druhé zase představilo v tuzemsku málo prozkoumaný žánr konverzační satiry. Jak ukazuje práce na mnoha televizních projektech, Moravec dovede scény natočit nejen rutinně, ale leckdy i skutečně atraktivně.
Pod hladinou
Pod hladinou | TV Prima
Hlavní herečtí představitelé v čele s utrápeně vypadajícím Matějem Hádkem odvádějí profesionální výkony, vedlejší epizodní roličky jsou však leckdy zahrané ochotnicky, což platí obzvlášť u expresivních rolí mentálně či sociálně znevýhodněných. Výpovědi svědků a podezřelých často vidíme v nespolehlivých flashbacích, jinak se však jedná o standardní kriminální procedurál, jenž zhruba splňuje to, co žánrová televizní série slibuje.
Prostředí slapské přehrady je vyloženě fotogenické, a dokonce i product placement je poměrně decentní a organický. Nejde tedy o úsměvně memovatelné dílo jako v případě Elišky a Damiána, zároveň z něj však nečiší komplexnost a vycizelovanost Devadesátek a dalších minisérií především z produkce České televize.
Komu by se po skončení osmidílné série po postavách Zacha a Alice stýskalo, může se těšit na volné pokračování s názvem Na vlnách Jadranu. Šest epizod bude sledovat další Zachovy osudy, tentokrát v Chorvatsku, a mohli bychom se jich dočkat už koncem roku. Do té doby se můžete podívat na žebříček nejlepších seriálů na platformě Prima+.
45%
Primácká kriminálka stojí na vztahovém propletenci mezi vcelku sympatickými postavami, ovšem vývoj těchto linek je k uzoufání zdlouhavý a místy dokonce nesmyslný. Figury navíc musejí neustále odbíhat k řešení nezajímavých případů, jež nemají dost prostoru, aby je šlo komplexně rozehrát. I tak se však jedná o neurážlivý a leckdy pěkně natočený podkres k vykonávání domácích prací.
Mojmír Sedláček
Mojmír Sedláček