Ellen Ripley se objevila v novém Vetřelci. Režisér prozradil skrytý odkaz, který zásadně mění její příběh

Ellen Ripley se objevila v novém Vetřelci. Režisér prozradil skrytý odkaz, který zásadně mění její příběh
Vetřelec (1979) | 20th Century Fox
Alvarez, jenž také napsal scénář spolu s letitým kolegou Rodem Sayaguesem, nám všem v podstatě podstrčil důvod, proč si Romula na Disney+ po pár měsících zopakovat. Snímek v kinech minulé léto vydělal přes 350 milionů dolarů a další díl od totožného tvůrčího týmu je na spadnutí. Pravděpodobně se tedy dočkáme dalších osudů kolonistky Rain (Cailee Spaeny), která spolu s robotím chráněncem Andym (David Jonsson) a skupinou přátel toužila opustit pochmurnou těžařskou planetu. Na orbitě kroužící vesmírné lodi ovšem vedle nabitých hibernačních kapslí nalezli také uměle pěstované zárodky vetřelčího života a propukl boj o přežití, který v sotva postřehnutelném náznaku začlenil také Ripley.
Vetřelec: Romulus
Vetřelec: Romulus
  • Disney+
  • iTunes
  • Rakuten
  • +1
75%
Pětasedmdesátiletou Weaver sice neobsadili (ačkoli digitálně omladili zesnulého Iana Holma jako androida Ashe), ale Alvarez přetrvávající vliv její neústupné hrdinky ze čtyřech úvodních filmů franšízy zcela neodstřihl. Collider hostil speciální projekci filmu na počest oscarové nominace za nejlepší vizuální efekty (i když digitálně omlazený Holm nevypadá vůbec pěkně), jíž se vedle režiséra zúčastnili také vedoucí VFX triků Eric Barbra a dohlížitel ze společnosti Wētā Workshop Dan Macarin. Alvarez se překvapivě rozmluvil o tom, jak do zdánlivě odděleného filmu zařadil Ripley, samozřejmě jen na úrovni zprvu nepostřehnutelných referencí.
Vetřelec: Romulus
Cailee Spaeny a David Jonsson – Vetřelec: Romulus | 20th Century Fox
„Moje logika byla taková: pokud by společnost Weyland-Yutani dokázala najít xenomorfa poletujícího mezi troskami Nostroma, pak najít Narcissus – záchranný modul, ve kterém Ripley unikla – by měla být ta nejjednodušší část,“ popisoval finále jedničky, v níž Ripley prchne v modulu z vybuchující lodi Nostromo. Obchodní společnost Weyland ji po padesáti sedmi letech přemluví k expedici na kolonizovanou planetu, kterou Alvarez v Romulovi znovu představil a jež posléze padne za oběť vetřelčím predátorům. „Je to záchranný člun, má maják. Jasně, určitě ji najdou, ne? A bude to místo, kde se dají zjistit informace o tom, co se vlastně děje. Měli by ji získat. Takže jsem si byl jistý, že to udělali, ne? Takže jsem si říkal: ‚V určitém bodě musí být Narcissus někde uvnitř stanice Renaissance,‘" vrátil se k dějišti nového filmu. „A nejen to – chtěl jsem také vysvětlit, proč byla Ripley ztracená celých 40 let mezi událostmi Vetřelce a Vetřelců. Měla letět na Zemi a být v hibernaci po desetiletí, než ji ve Vetřelcích najdou. Takže jsem si říkal: ‚Proč se to stalo?‘ A došel jsem k závěru: ‚Protože ji našli.‘“
V tomto bodě Alvarez vymyslel celý film ve filmu a usmyslel si, že Ripley musela být v téže době na stejné lodi jako Rain a ostatní protagonisté Romula. „Takže v mých představách existuje celý paralelní film k tomuhle, v něžm je Narcissus na palubě, Ripley se dostane ven ze stanice, odehraje si tam celý svůj zatracený film, a dokonce té věci říká xenomorf. Myslím, že spoustu věcí, co se děje – část toho chaosu ve filmu – mohla způsobit Ripley, jak se dostává před ty děti. Ta stanice je obrovská, že? Je obrovská. Vidíte možná tak 3 % chodeb, které tam jsou. Když je vidíte, zkuste si představit ten rozsah. Takže Ripley tam měla spoustu prostoru, aby tam byla a dělala svoje. A když jí došlo, že celá ta věc vybuchne, musela se vrátit k Narcissu a sakra rychle odtamtud zmizet.“
Neztrácíte se? Pokud vám takové myšlenky připadají bláznivé, pak vězte, že Alvarez je do Romula zasadil i vizuálně. „Takže pokud se díváte pozorně, uvidíte Narcissus ve filmu dvakrát – v pár scénách v pozadí, když kolem něj procházejí. Je přímo tam, na stěně. A samozřejmě, Ripley nemůže zemřít, takže při té obří explozi na konci, když se stanice řítí do prstenců, musíte ukázat, jak Narcissus odlétá. Zeptal jsem se těch kluků (od efektů): ‚Můžete mi tam dát Narcissus?‘ A oni na to: ‚Jasně, jdeme na to!‘ Byli z toho nadšení. Takže mi můžete říct svůj pohled na tuhle věc, ale ten záběr ve filmu je. Když Corbelan uniká, můžete vidět, jak Narcissus s Ripley uvnitř právě odlétá pryč.“
Vetřelec (1979)
Vetřelec (1979)
Vetřelci
Vetřelci
Vetřelec: Romulus
Trikař Macarin režisérova slova doprovodil vlastní perspektivou. Štáb podle něj tomuto nápadu okamžitě podlehl a ukázal vášeň, která tuto sérii charakterizuje. „Jasně, je to důležité a chceme to tam dát.“ Vetřelec: Romulus tudíž v pozadí pokračoval v příběhu Ripley a částečně zamázl matné oslí můstky Cameronových Vetřelců. „Tým analytiků, který pečlivě prošel záchrannou loď, po té bytosti nenašel žádnou stopu,“ odbyl tehdy Ripley zástupce Weylandu a o její dekády trvající hibernaci dál nepadlo ani slovo. Tentýž úředník však konverzaci na toto téma kvapně ukončil a Alvarez mu zpětně dodal motivaci, i když současně otevřel pochybnosti ohledně toho, proč by sama Ripley fázi Romula zcela zamlčela. Přiznával ji spíš Burke (Paul Reiser), jenž ve druhém dílu ztělesnil korporátní hamižnost a touhu vetřelce za každou cenu studovat a vydělávat na nich.
Co si o tomto konceptu myslíte? Dává vám smysl, nebo pouze vytváří další díry v kontinuitě?
Zdroj: Collider