Každý záběr jde zarámovat, Herbert by byl pyšný. Recenze na druhou Dunu dál hýří nadšením

Duna: Část druhá | Warner Bros.
Americký recenzní web Rotten Tomatoes totiž momentálně eviduje už 131 profesionálních recenzí, z nichž plných 128 uděluje pomyslný palec nahoru. To znamená, že snímek Denise Villeneuva kladně hodnotí těžko uvěřitelných 98 % recenzentů, jejichž průměrné skóre je navíc 8,6 bodů z 10 možných. Pro srovnání lze zmínit, že první Duna se na zmíněném webu postupně dočkala více než 500 recenzí, z nichž 83 % bylo kladných s průměrným skóre 7,6/10. Podobnými čísly se opravdu jen tak nějaký snímek pochlubit nemůže. I na obvykle o něco přísnějším serveru Metacritic se momentálně nachází 42 recenzí, z nichž žádná není negativní, 38 je pozitivních a čtyři jsou někde mezi. Průměrné hodnocení činí 80 %.
Duna: Část druhá
Duna: Část druhá
92%
Co konkrétního recenzenti na pokračování monumentální sci-fi vypichují? Převládající názor je takový, že jde o vizuálně strhující a vypravěčsky epické dílo, které adaptuje populární předlohu skutečně velkolepým způsobem. Často se zmiňuje, že jde o skutečný vrchol současné blockbusterové tvorby. „Pokračování ztrácí odstup a eleganci prvního filmu, přiklání se spíše k blockbusterovému zážitku. Tiché sebevědomí jedničky se ve dvojce přeměnilo na nespoutanou bravuru,“ píše třeba Wenlei Ma z webu PerthNow.
Duna: Část druhá
Duna: Část druhá | Vertical Entertainment
„Villeneuve měl v minulosti problémy s vybalancováním příběhu a obrazové složky, tady se mu to však podařilo vyvážit úplně přesně,“ říká Richard Lawson z Vanity Fair a dodává, že navzdory očividné velkoleposti si vyprávění dokáže udržet nádech svěžesti. Obdobně i novinářka Perri Nemiroff ve své videorecenzi na YouTube popisuje, jak se daří každým jednotlivým obrazem bavit a vtahovat diváka či divačku, zatímco se krok za krokem seznamujeme s pravidly těchto galaktických šachů i zvláštnostmi jednotlivých postav. Richard Whittaker z Austin Chronicle zase píše, že „zatímco válka je vyobrazena jako dechberoucí spektákl, otázky na všechny politické a morální otázky zanechají publikum hluboce zneklidněné. Herbert by byl pyšný.“
„Villeneuve přistupuje ke každému záběru jako k obrazu na zdi. Každá designová volba vypadá, jako by ji vytvářely tisíciletí alternativní lidské historie, od tajemných hieroglyfů až po plejádu kreativních masek a závojů určených k zakrytí tváře těch, kdo jsou u moci – což jsou převážně ženy,“ chválí Peter Debruge z webu Variety. „Druhá Duna je úchvatnou, vizuální ohromující sci-fi podívanou a zničujícím střetem mýtu a osudu v galaktickém měřítku,“ neskrývá nadšení Mae Abdulbaki z webu ScreenRant.
Duna: část druhá: Vše, co potřebujete vědět o Duně | Vertical Entertainment
Za zmínku však stojí, že dvě ze všehovšudy tří negativních recenzí na Rotten Tomatoes pocházejí od renomovaných médií. David Ehrlich z webu IndieWire píše, že pokud vás nezaujal první díl, od toho druhého nelze čekat nic převratně jiného: „Nejen že nový film navazuje přesně tam, kde ten předchozí skončil, ale také přenáší jeho silné a slabé stránky, díky nimž byl předchozí snímek tak úžasný na pohled, ale umrtvující na sledování.“
Podle Lovie Gyarkye z rovněž prestižního The Hollywood Reporter se filmu nedaří plně vystihnout jemné nuance antiimperiální a ekologicky dystopické předlohy Franka Herberta. Určitý povrchní důraz na strhující vizuální stránku a (nezbytné) okleštění socio-politicky komplexních Herbertových knih se Villeneuvovi a jeho týmu vytýkalo už u prvního dílu, takže tyto dva negativní komentáře naznačují, že nespokojené diváky a divačky jedničky možná Villeneuvův tým nepřesvědčí ani napodruhé; zdá se totiž, že útočí podobnými zbraněmi jako před třemi lety. To ale naprosté většině publika nejspíš vadit nebude…
Duna: Část druhá
Druhá Duna vstoupí do našich kin ve čtvrtek 29. února, první film si zatím můžete přehrát na platformě HBO Max. Připomínáme i naší speciální projekci očekávané novinky, která se uskuteční 3. března v pražském kině Lucerna. Podívejte se také na náš žebříček nejlepších sci-fi všech dob, do jehož podoby by pokračování Duny mohlo výrazněji promluvit.
Zdroje: Rotten Tomatoes, Metacritic, Variety, Austin Chronicle, ScreenRant, YouTube, Vanity Fair, PerthNow, IndieWire, The Hollywood Reporter