Sportovní drama Nyad vypráví o dětském traumatu, nelítostném oceánu a nezdolné víře

Nyad | Netflix
Nyad
Nyad
73%
Dvouhodinové biografické drama Nyad natočili autoři oceňovaného dokumentu Free Solo Jimmy Chinn a Elizabeth Vasarhelyi, kteří mají blízko k lidem překračujícím limity. Na Nyad překvapí především to, že tvůrci zvolili hraný formát místo dokumentárního, přičem do hlavních rolí se jim podařilo obsadit Annette Bening (plavkyně Diana Nyad) a Jodie Foster (přítelkyně a trenérka Bonnie Stoll) a další profesionály jako oceňovaného hudebního skladatele Alexandra Desplata (Tvář vody, Grandhotel Budapešť) nebo žádaného kameramana Claudia Miranda (Pí a jeho život, Top Gun: Maverick).
Nyad je volně adaptovaným životopisem plavkyně, které se v roce 2013 konečně podařilo úspěšně absolvovat vytyčenou misi. Když se o to v roce 1978 jako 29letá úspěšná sportovkyně pokoušela poprvé, plavala v bezpečnostní kleci kvůli strachu ze žraloků a jiných nebezpečných vodních tvorů. Pátý, úspěšný pokus absolvovala v 64 letech, bez klece a s řadou šrámů na duši. Tím, že pokořila prokletí neúspěšných pokusů sama sobě dokázala, že zvládne, co si zamane. Hraný film Nyad rekapituluje čtyři závěrečné plavecké pokusy z počátku 21. století a jako ústřední motiv volí vztah mezi plavkyní Dianou a její někdejší přítelkyní a současnou trenérkou Bonnie. Tvůrci mají dobře odpozorované všemožné motivační techniky související s prostředím vrcholového sportu.
Nyad
Nyad | Netflix
Chemie mezi Annette Bening a Jodie Foster je kromě retro hudby a důmyslně nasnímané kamery hlavním tahákem filmu. Bening platí za umanutější, Foster je trpělivá, pomáhá své někdejší partnerce v tom, aby došla svého cíle. Klasické motivy životopisných děl obracející se do minulosti jsou zde načrtnuté jen několika málo střípky, nicméně takovými, které se zaryjí pod kůži a dokážou v ní poměrně bolestivě hnisat. Bening si například vybavuje události z doby, kdy od rodiny odešel její otec, sexuální zneužívání někdejším trenérem a trauma z profesních selhání.

Hold neuvěřitelnému výkonu a britský humor

Ústředním motivem filmu je nicméně splnění karibské mise, vše je podřízeno nesmlouvavému drilu a neutuchající vůli jít dál, i když to zase nevyšlo. Tvůrci snímkem vzdávají hold nejen neuvěřitelnému výkonu Diany Nyad, ale celému týmu, který ji doprovázel a podporoval. Výraznou vedlejší roli zde například ztvárňuje lodní navigátor v podání Rhyse Ifanse známého z retro muzikálu Piráti na vlnách. Do veskrze amerického filmu vnáší britskou nonšalanci, cynismus i humor.
Nyad: trailer | Netflix
Nyad poukazující na mimořádný životní příběh citlivě otevírá i otázku stárnutí a spiklenectví. Když si v jedné ze scén Nyad nasadí brýle, usedne na skokanský můstek spolu a vedle se objeví o generace mladší plavec, zasní se žena, pookřeje a vydá se s nadšením do vody.

Prospěla by kratší stopáž a méně dialogů

Snímku by prospěla kratší stopáž (publikum musí absolvovat hned čtyři pokusy za dosažením kýženého cíle), více plaveckých scén, méně dialogů a všemožných motivačních mouder. V řadě scén se publikum dojme a dojde i na slzy. Nyad však neplatí za šablonovitý biopic o mimořádné osobnosti, může se pochlubit hereckými i technickými kvalitami, přináší nakažlivou kombinaci retro soundtracku složeného z pecek 60. a 70. let spolu s hudbou Alexandra Desplata a záběry kameramana, který ví, co má dělat (když Nyad odplouvá z Kuby na otevřené moře, kamerový dron efektně odlétá a lodičku uprostřed nebezpečných vod a podobně).
Je pouze na publiku, zda je zvolenému přístupu a filmovému žánru otevřené. Dokument o Diane Nyad by přinesl řadu faktů a historických informací. Hraný snímek poukazuje na vztah sportovkyně a trenérky a na celou mašinérii, která podobný podnik doprovází (není vůbec levná). Tvůrcům se podařilo přiblížit psychologii takových osobností a poukázat na to, že mimořádné výkony rozhodně nejsou zadarmo, ale že přinášejí oběti.
70%
Tvůrci Oscarem oceněného sportovního dokumentu Free Solo se rozhodli zčeřit hladiny hraného filmu a podařilo se jim to nadprůměrně. Nyad zdobí výkony hereckých hvězd, soundtrack a práce kameramana. Občas ždíme slzy a dojímá publikum. Nečiní tak však vyděračským způsobem, nýbrž citlivě.
Lukáš Král
Lukáš Král
Podívejte se na žebříček nejlepších filmů na Netflixu podle hodnocení uživatelů a uživatelek Kinoboxu.