Jaké jsou filmové jeptišky? Zásadové, okouzlující, ale i hříšné a děsivé

Jaké jsou filmové jeptišky? Zásadové, okouzlující, ale i hříšné a děsivé
Ďáblové (1971) | Warner Bros.

Drama

Černý narcis (1947)

Černý narcis
Slavné drama dua režisérů Michaela Powella a Emerica Pressburgera je příběhem o nelehkém životě anglických řádových sester a snaze založit křesťanský klášter v indické oblasti podhůří Himálají. Řeholnice v čele se sestrou Clodagh (Deborah Kerr) zde musí čelit zcela odlišným životním podmínkám a kultuře, než na jaké byly zvyklé z Anglie. Obzvlášť na některých členkách řádu se působení v dalekém orientu projevuje dosti negativně.
Film inspirovaný stejnojmennou knižní předlohou od Rumera Goddena kromě výrazné kamery Jacka Cardiffa, jenž je dodnes působivá svými zářivými technicolorovými barvami, vyniká netradičním příběhem pojednávajícím hlavně o potlačovaných emocích a pudech, které postavám brání v nalezení štěstí. Nejsilnější je pak snímek v poslední půlhodině, kdy se postupně změní v psychothriller s téměř hororovými prvky. Klasický příběh se loni dočkal stejnojmenné třídílné televizní podoby, která je k vidění na streamovací službě Hulu. V té si hlavní role zahráli Gemma Arterton, Jim Broadbent a Alessandro Nivola.

Ďáblové (1971)

Ďáblové
Kontroverzní historické drama v režii Kena Russella patří mezi nejdivočejší snímky pojednávající o střetu vypočítavosti a náboženského fanatismu s rozumem a lidskou nezlomností. Ve Francii za vlády Ludvíka XIII se nonkonformní kněz Grandier (Oliver Reed), známý svou náklonností k ženám, stane nepohodlným pro intrikánského kardinála Richelieua. Ten ho proto obviní ze spolčení s ďáblem a pošle na něj nemilosrdnou inkvizici. Russell ukazuje novověk v Evropě a praktiky katolické církve podobně nevybíravě a nelichotivě jako Verhoeven v Benedettě. Hlavním hrdinou je charismatický, sexuálně nadmíru aktivní kněz, který kvůli svému přesvědčení musí podstoupit spoustu nelidského mučení. Matka představená (Vanessa Redgrave), která má výrazný hrb, se oddává provokativním erotickým vizím o Ježíši Kristovi. Psychopatický inkvizitor z žen vymítá ďábla přes jejich vagínu a pomyslným vrcholem jsou surrealistické scény obřích orgií odehrávajících se na půdě kláštera, v nichž vidíme zejména nadržené nahé jeptišky a masturbující kněze.
Ďáblové tak svým pojetím mají velice blízko k subžánru „nunsploitation“ neboli exploatačním filmům o jeptiškách, primárně jde ale o silný příběh s nadčasovým poselstvím.

Pochyby (2008)

Pochyby
V 60. letech minulého století se charismatický otec Flynn (Phillip S. Hoffman) pokouší o uvolnění přísných pravidel církevní školy v Bronxu, na jejichž dodržování dohlíží přísná ředitelka, sestra Aloysius Beauvier (Meryl Streep). Komunitou zmítají divoké politické změny a na školu byl přijat první černošský student Donald Miller. Když však sestra Aloysius pojme podezření, že otec Flynn Donaldovi věnuje až příliš osobní péči, pustí se zásadová sestra do odhodlaného boje, jehož výsledkem by mělo být odhalení pravdy a vykázání Flynna ze školy. Pro své podezření však nemá žádný důkaz.
Psychologické drama inspirované oceňovanou divadelní hrou pracuje s palčivými tématy a staví do kontrastu dvě silné, ale povahově a hodnotově rozdílné osobnosti v podání vynikajících herců.

Ida (2013)

Oscarem pro nejlepší zahraniční film oceněné drama renomovaného britského režiséra polského původu Pawła Pawlikowského pojednává o osmnáctileté novicce Anně, která chce být jeptiškou. Ale než složí slib, musí navštívit svou jedinou žijící příbuznou Wandu, o jejíž existenci neměla dosud ani tušení. Ukazuje se, že teta Wanda je bývalá zapálená komunistka a soudkyně, která v 50. letech posílala na smrt kněze a další odpůrce režimu. Nečekané setkání nasměruje Annu na cestu za odkrytím rodinného tajemství, svého židovského původu a pravého jména Ida. Cynická, životem protřelá, avšak vlastním svědomím stíhaná Wanda je v mnohém pravým protikladem Idy, která během společného pátrání poprvé zakouší pokušení vnějšího světa, jež dosud neznala – jazzovou hudbu, svobodu a možnost zamilovat se.
Nenápadný snímek, jenž na první pohled zaujme nádhernou černobílou kamerou, svým uchopením evokuje filmy nové vlny 60. let a je křehkým příběhem o hledání vlastní identity.

Komedie

Černá roucha (1983)

Černá roucha
Jeden z prvních snímků slavného a oceňovaného Pedra Almodóvara vypráví o zpěvačce v nočním klubu jménem Yolanda. Ta poté, co její přítel umírá na předávkování, utíká před policií a útočiště nachází ve zvláštním klášteře, který pomáhá ženám z ulice. Obyvatelky kláštera jsou však extrémně neobvyklé a bizarní: drogově závislá abatyše, pod pseudonymem píšící autorka milostných románů, jeptiška chovající na dvoře kláštera tygra či další řádová sestra jako módní návrhářka zamilovaná do místního kněze.
V absurdně laděné komedii Almodóvar vytvořil alternativní svět, v němž jinakost a bláznivost nepředstavují problém, ale naopak příležitost nalézt v komunitě plné svérázných individuí útočiště, pochopení i sílu do nového života.

Sestra v akci (1992)

Sestra v akci
Mezi vůbec nejslavnější filmové jeptišky jednoznačně patří ta, kterou v populární komedii z první poloviny 90. let ztvárnila nezaměnitelná Whoopi Goldberg. Zahrála si zde barovou zpěvačku, která se stane svědkyní vraždy a před nebezpečnými gangstery se rozhodne ukrýt za zdmi kláštera. Ten pak prostřednictvím svého temperamentu obrátí vzhůru nohama.
Ze snímku, který jeptišky líčí především jako roztomilé a okouzlující bytosti, se stal velký hit, jenž se hned další rok dočkal volného pokračování.

Horor

Dark Waters (1993)

Dark Waters
Pokud Ďáblové spadali do subžánru nunsploitation jen částečně, koprodukční snímek Dark Waters k němu inklinuje v každém směru. Béčkově laděný gotický horor vypráví o mladé Angličance, která se vydává hledat svou pohřešovanou kamarádku do ponurého kláštera nacházejícího se na malém odlehlém ostrově. Ihned po příjezdu zjišťuje, že se na tajemném místě dějí hodně zvláštní a děsivé věci.
Prakticky neznámý film se nikterak nesnaží zakrýt fakt, že je veskrze brakovou podívanou, která nejrůznější motivy spojené s katolickou církví (hořící kříže, klášter plný tajných chodeb, děsivé vzezření některých jeptišek) využívá pouze pro vybudování temné a znepokojivé atmosféry. Solidní nenáročná zábava pro příznivce osobitých hororů.

Sestra (2018)

Sestra: trailer | Vertical Entertainment
Naopak velmi konvenční hororový počin pracující s podobnými prvky nabídl před třemi lety snímek Sestra, spadající do propojeného filmového univerza započatého ohromně úspěšným titulem V zajetí démonů. V pokračování tohoto hitu byl představen děsivý duch tajemné jeptišky (Bonnie Aarons), jenž se posléze dočkal vlastního spin-offu.
Dílo Corina Hardyho je však pouze neobjevnou duchařinou na jedno použití. Využívá sice stylové kulisy odlehlého opatství kdesi v Rumunsku, při strašení ale obvykle spoléhá jen tuctově ztvárněné „lekačky“.

Muzikál

Za zvuků hudby (1965)

Za zvuků hudby
Legendární muzikál oceněný pěti Oscary (včetně sošky za nejlepší film roku) se zaměřuje na energickou mladou novicku Marii (Julie Andrews), která se však na poslání jeptišky dle ostatních řádových sester salcburského kláštera naprosto nehodí. Matka představená proto temperamentní dívku pošle jako guvernantku do rodiny striktního a nepřístupného námořního kapitána (Christopher Plummer), jenž se po smrti své ženy stará o sedm dětí, které jsou však odborníky na likvidování svých pečovatelek.
Tříhodinová adaptace úspěšného broadwayského muzikálu inspirovaného skutečným příběhem byla ve své době obrovským komerčním hitem, který prostřednictvím svého strhujícího optimismu a sentimentu dojímal diváky a divačky po celém světě.

Válečná romance

Bůh to vidí, pane Allisone (1957)

To ví jen Bůh, pane Allisone
Netradiční, ale rozhodně pozoruhodnou romanci vytvořil ve druhé polovině 50. let minulého století hollywoodský klasik John Huston. Jejími aktéry totiž učinil vojáka (Robert Mitchum) a jeptišku (Deborah Kerr), kteří spolu ztroskotají na opuštěném ostrově během druhé světové války. Jejich počáteční neshody se ale časem promění v hluboký cit. Sestra Angela se tak bude muset rozhodnout, zda dá přednost lásce k bohu, či k obyčejnému muži.
Huston zdatně skloubil robinsonovské téma s vděčným motivem postupného sbližování dvou odlišných osobností, které zde skvěle ztvárnili dva slavní hollywoodští herci.

Western

Dva mezci pro slečnu Sáru (1969)

Dva mezci pro sestru Sáru
Že postava řeholnice může velmi dobře fungovat i jako hrdinka tradičně pojatého westernu, dokázalo jedno z méně známých žánrových děl, v němž se ve své typické poloze málomluvného drsného pistolníka objevil Clint Eastwood. Ten zde utvořil skvěle se doplňující pár s neméně slavnou Shirley MacLaine, jež představuje sestru Sáru na útěku před francouzskými kavaleristy, mířící za mexickými stoupenci prezidenta Juareze. Na nebezpečné cestě jí dělá doprovod tvrdohlavý osamělý jezdec Hogan (Eastwood), jenž má na francouzské okupanty z jistých důvodů také spadeno.
Dobrodružný western hollywoodského klasika Dona Siegela kromě obvyklých žánrových propriet (přestřelky, putování napříč americkými prériemi) úspěšně spoléhá hlavně na ústřední hereckou dvojici a jejich jiskřivé dialogové výměny.

Slavných a kvalitních filmů s jeptiškami v ústředních rolích vzniklo samozřejmě mnohem více, například Andělé hříchu, Zvony od svaté Marie, Příběh jeptišky, Matka Johana od Andělů, Viridiana, Mrtvý muž přichází, Padlé ženy, Na druhé straně kopců, Příběh Marie aj.