Černý narcis

75%
Černý narcis
Psychologickému dramatu z roku 1947 patří v dějinách britské kinematografie čestné místo nejen za jeho mimořádnou kameru (Oscarem oceněný Jack Cardiff), ale i jako jednomu z prvních děl s intenzivním erotickým nábojem. Román Rumer Goddenové posloužil jako předloha příběhu o skupině anglikánských jeptišek, jež se snaží na odlehlém místě v Himálaji přebudovat palác orientálního vládce na ošetřovnu a školu pro místní děti. Komunita jeptišek, řídící se přísnými pravidly, naráží na smyslnou atmosféru tajemstvím opředeného místa vysoko v horách, jež autokratickému rádžovi v minulosti sloužilo jako harém. Důrazem na konflikt mezi disciplínou a vášní předjímají Powell a Pressburger jeden z ústředních motivů Červených střevíčků, v případě dramatu s kontroverzním tématem potlačených tužeb řádových sester však mnohem víc těží z mystické moci krajiny (podobně jako v Cestě k cíli)



xxmartinxx
xxmartinxx
22 285 bodů
8
Ta kamera! Místy svou malebností a nádherou ty obrazy tlačí hranici kýče, ale skvěle to pasuje k ději, jehož hlavním motivem je nekonečné potlačování emocí, pudů a prostě sebe sama. Kdyby to bylo jen o trochu míň doslovné a polopatické, bylo by to špičkové. Ale nakonec je to jedno, protože i kdybych se měl jen kochat těmi úchvatnými záběry, budu spokojený. Nedivím se, že samotná firma Technicolor považovala tenhle film za nejlepší užití jejích barev - osobně nejsem největší fanoušek Technicoloru, ale tady je rozhodně dechberoucí a nevím teď z hlavy, kdy by se mi tak moc líbil. (I když taky nutno podotknout, že ne každý technicolorový film prošel tak kvalitní restaurací.)
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
9.5
Film obsahuje řadu silných scén, je nesmírně emotivní a využívá barevnosti k přenosu emocí na diváka. Černý narcis je tak velmi symbolickým dílem a i když je filmem cudným obsahuje v některých scénách i velmi silné erotické dusno v tom nejlepším slova smyslu, které však ve své době budilo silnou kontroverzi. Černý narcis není šokujícím filmem, dnes už ani zdaleka neprovokuje jako kdysi, ale jako příspěvek k psychologickému dramatu má v dějinách své místo. Pro filmaře je ale jeho shlédnutí absolutní nutností. Film byl znovuobjeven počátkem osmdesátých let režisérem Martinem Scorsesem.
lamps
lamps
15 156 bodů
7
K tomu filmu jsem si, nevím proč, vytvořil astronomicky vysoká očekávání, kterých snad ani nemohl dostát - a ve finále mi nabídl něco úplně jiného, než v co jsem doufal. Pomalá psychologická anabáze, krajně oproštěná od skutečně tísnivé atmosféry, po níž přitom zasazení do odlehlého horského kláštera přímo žadoní. Tolik zmiňovaná kamera Jacka Cardiffa je samozřejmě krásná a záběr u zvonu patří k těm nejlepším, jaké kdy vznikly, ale skrze to poutavé vizuální pozlátko jsem nemohl proniknout k překvapivě něžné a teskné kostře - vadilo mi hlavně dost statické divadelní zpracování a necítil jsem potlačované emoce, které měly být klíčové. Rád bych to určitě někdy viděl na velkém plátně v pěkně potemnělém kinosále, prozatím převažuje nepochopení a také ironický úšklebek nad hrozivým cirkusovým kostýmem jinak charismatického Davida Farrara..

Dodatečné informace

Původní název:
Black Narcissus (více)
  • Velká Británie Černý narcis
  • Velká Británie Black Narcissus
  • Velká Británie Czarny narcyz
  • Velká Británie Den sorte lilje
  • Velká Británie De zwarte narcissus
  • Velká Británie Die schwarze Narzisse
  • Velká Británie Het huis der vrouwen
  • Velká Británie Le narcisse noir
  • Velká Británie Musta narsissi
  • Velká Británie Narciso negro
  • Velká Británie Narciso Negro
  • Velká Británie Narciso nero
  • Velká Británie O mavros narkissos
  • Velká Británie Quando os Sinos Dobram
  • Velká Británie Schwarze Narzisse
  • Velká Británie Svart narcissus
Země původu:
Velká Británie
Rozpočet:
0,42 mil. USD