Yellowstone nabízí kvalitní mix Dallasu, Kmotra a moderních krimi seriálů. Nejlepší jsou na něm nestárnoucí Kevin Costner a ďábelská Kelly Reilly

Yellowstone | Paramount Network
Rodina tvrdého a nesmlouvavého rančera Johna Duttona (Kevin Costner) má v Montaně značný vliv. Musí proto neustále čelit nepřátelům, jimž rodinný klan stojí v cestě za výnosnými obchody.

Trailer: Yellowstone, 1. série

Yellowstone
Úspěšný dramatický seriál Yellowstone se vysílá od roku 2018 a je jedním z mnoha projektů nevídaně činorodého scenáristy, producenta a režiséra Taylora Sheridana. Ten si získal své aktuální renomé především díky drsným, obvykle kriminálně laděným příběhům ze současných Spojených států amerických, v nichž stylově a přitom bez příkras z různých úhlů nahlíží odvrácenou stránku své země (viz Za každou cenu, Wind River, Mayor of Kingstown).
Takto by se dal velmi zjednodušeně charakterizovat i Yellowstone, první z Sheridanových ambiciózních seriálů (aktuálně má rozjeté tři, několik dalších chystá). Titul z prostředí současných amerických kovbojů v sobě mísí prvky moderního westernu, epické rodinné ságy i gangsterského dramatu a drsného akčního thrilleru. Je to asi jako kdybyste smíchali ikonickou soap operu Dallas (ovšem v nesrovnatelně lepším hereckém, scenáristickém i režijním podání), Kmotra, Wind River a některý z novodobých krimi seriálů pojednávajících o organizovaném zločinu (např. Zákon gangu či Narcos).
Ve vyprávění velkého kontinuálního příběhu se tvůrci zaměřují zejména na důkladné vykreslování postav, z nichž téměř žádnou nelze jednoduše zaškatulkovat, a vesměs realisticky uchopených zápletek, který se vždy točí buď okolo byznysu (obvykle velmi špinavého), popřípadě komplikovaných vztahů mezi ústředními (anti)hrdiny.
Yellowstone
Yellowstone | Paramount Network
Právě postavy (a jejich herečtí představitelé) jsou na Yellowstoneu to možná nejlepší. Costnerův stárnoucí kovboj a především rázný patriarcha, který se s nikým moc nemaže (včetně svých dětí), je maximálně charismatický. Je to ten typ drsného a zásadového chlapa ze staré školy, s nímž si nikdo rozumný nechce zahrávat, protože ví, že by to pro něj mohlo skončit hodně špatně. Costner, ačkoliv ho většina z nás má zafixovaného hlavně jako představitele sympatických klaďasů (Tanec s vlky; Robin Hood, král zbojníků), se navíc do této role hodí naprosto dokonale. A přestože je slavnému herci a režisérovi už hodně přes šedesát, stále je ve skvělé fyzické formě, takže jako nekompromisní tvrďák nepůsobí nepatřičně.
Publikum si snadno oblíbí i Johnova syna Kayce, jehož ztvárňuje nepříliš známý Luke Grimes. Kayce, traumatizovaný válečný veterán s dobrým srdcem, by sice nejraději žil se svou ženou a malým synem daleko od své problematické rodiny, paradoxně je to ale on, kdo se jeví jako Johnův nejvhodnější nástupce. Jeho pravým opakem je pak slabošský Jamie (Wes Bentley), z něhož otec „vychoval“ právníka, aby hájil zájmy rodiny a jejího podnikání. Kvůli vratkému charakteru a nedostatečné rodinné loajalitě, kterou John nemá ve zvyku tolerovat, je však právě on typickou černou ovcí rodiny, s níž jsou neustále problémy. Ze stálých mužských postav pak stojí za zmínku ještě hlavní honák Rip (Cole Hauser), Johnova pravá ruka, na kterou je vždy spolehnutí. A to i když dojde na situace, v nichž je nutné si ušpinit ruce (o zabíjení tady není nouze).
Yellowstone
Luke Grimes | Paramount Network
Yellowstone je ale silný, i pokud jde o ženské postavy. Jedním příkladem za všechny je Johnova dcera Beth v absolutně brilantním podání Kelly Reilly. Nebýt Costnera, byla by právě uhrančivá Britka jednoznačně nejvýraznější hvězdou seriálu. Přestože je plný tvrdých chlapů, nejvíce hardcore postavou je v něm tato žena, které je kovbojský život z jistých důvodů dost proti srsti, i sebedrsnějšího chlapa však svou inteligencí, nebojácností a neústupností dokáže zadupat do země. Pokud v dohledné době vznikne žebříček nejvíc cool ženských filmových a seriálových postav a Beth nebude v první trojce, bude onen zcela bezvýznamný.
Yellowstone
Yellowstone | Paramount Network
Jak už jsem naznačil výše, děj Yellowstoneu se dělí podobnou měrou na řešení (často hodně vypjatých) vztahů mezi členy rodiny a na boj s konkurenty. Těmi férovějšími jsou místní indiáni, jejichž komunita v Montaně vydělává zejména budováním velkých kasin. Od první epizody se však dostávají s Duttonem do sporů ohledně půdy. Na této linii je nejlepší, že Sheridan jejím prostřednictvím poukazuje na paradoxy a obří nespravedlnost, jíž se přistěhovalci dopustili vůči původním obyvatelům, když jim během kolonizace bez jakýchkoliv kompenzací zabrali půdu patřící jim po tisíce let. Podobné kritiky jsme mohli být svědky i ve Wind River, tady ale pro ni má Sheridan mnohem více prostoru.
Dalšími nepřáteli Duttonovy rodiny jsou pak různí developeři a bezskrupulózní obchodníci, kteří chtějí civilizací netknuté pozemky v Montaně využít pro stavbu nákladných resortů, jež by jim mohly vydělat hromadu peněz. S takovými se John, Beth, Rip a další rozhodně příliš nemažou, obzvlášť když se tito podnikatelé nebojí uchýlit k nekalým a zákeřným praktikám. Yellowstone sice určitě není akční seriál, když už v něm ale na nějakou akci občas dojde (obvykle ve formě masivní přestřelky nebo tvrdé rvačky), je to vždy intenzivní podívaná, která zarazí do sedačky.
Yellowstone
Yellowstone | Paramount Network
Sheridanův hit také moc hezky vypadá. Do překrásných montanských lesů a hor se podíváme prakticky v každé epizodě a pokaždé jde o pastvu pro oči, která vybízí k navštěvě zobrazovaných lokací.
Jediná větší výtka se týká dějového spádu. Jak už zaznělo, Yellowstone se může pochlubit skvělými postavami, dobrými zápletkami i silnými tématy, občas by ale neškodilo děj trochu urychlit a přitlačit na gradaci, aby měl seriál větší tah a navodil tak v divácích pocit nepřekonatelné závislosti.
Yellowstone
Yellowstone | Paramount Network
Jednotlivé série (v USA aktuálně vrcholí čtvrtá řada) mají vždy po deseti epizodách, přičemž by se jejich děj dal bez větších obtíží vměstnat do šesti či sedmi. Na jednu stranu je třeba ocenit, že si tvůrci dávají záležet na vývoji postav a nemají zapotřebí každý díl zakončovat laciným cliff-hangerem. Kdyby ale ubylo scén s vedlejšími postavami, které pro příběh nemají skoro žádný význam (kovbojové na Duttonově ranči), mohl by být Yellowstone špičkovou televizní záležitostí. Takto je aktuálně „pouze“ velmi silným nadprůměrem, který však má šanci nadále růst a v posledních sezónách to na pomyslný seriálový vrchol dotáhnout.
Mimochodem, v USA už běží první z plánových spin-offů Yellowstoneu. Jedná se o westernový seriál 1883, jeho hlavním tvůrcem je rovněž Taylor Sheridan.
hodnocení: 75 %
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE.