4.6

Vitus Zeplichal: Filmy a seriály

  • Berlín, Alexandrovo náměstí
    Berlín, Alexandrovo náměstí (1980)
    SeriálRole: Rudi

    Velkolepý projekt slavného německého režiséra Rainera Wernera Fassbindera vznikal v koprodukci společnosti Bavaria s italskou televizí od léta 1979 do jara 1980. Během rekordních 154 natáčecích dnů vzniklo celkem 930 minut, rozdělených a sestříhaných posléze do 13 dílů a epilogu pro potřeby televize, i když sám Fassbinder jej chtěl původně uvádět vcelku! Režisér pro svůj scénář použil ojedinělý román Alfréda Döblina, který je sám o sobě mnohovrstevnou koláží o podobách našeho světa a postavení jednoho obyčejného člověka uprostřed sociální mašinérie. Vše se odehrává v reáliích Alexandrova náměstí a jeho okolí v ponurém přelomu dvacátých a třicátých let. Hrdina Franz Biberkopf se roku 1927 ocitá před branami tegelské věznice, kde si odseděl čtyři roky, protože zabil svou přítelkyni Idu. Nyní chce začít řádný život, ale je špatná doba a nouze o práci. Prostý a důvěřivý Franz hledá něhu i lásku, je však stále znovu zrazován, mrzačen a téměř zabit. To je živná půda pro projevy temné stránky jeho bytosti, jako jsou sklony ke vzteku a násilnostem, alkohol a touha po otupení smyslů. Alfred Döblin (1878-1957) vydal svůj román roku 1927. Okamžitě se dočkal za své dílo světového uznání. Posléze z něj vytvořil i rozhlasovou hru a podílel se na scénáři k filmu o osudech Franze a jeho přátel, jež popisuje především druhá část knihy. Scénář natočil v roce 1931 Phel Jutzi. Fassbinder následně využil pro své zpracování celou látku románu od propuštění Franze z vězení až k jeho smutnému odosobněnému konci. Velkou oporou v práci byl Fassbinderovi kameraman Xaver Schwarzenberger. Jako vždy se režisér opíral i o své pečlivě vybrané herce, kteří museli být s režisérem na stejné tvůrčí vlně. Byl to především Günter Lamprecht v roli Franze, ale i osvědčená herečka Hanna Schygulla, Barbara Sukowa či Gottfried John. Tento unikátní nestárnoucí kulturní počin, který dosud nebyl na naší obrazovce vysílán, bude nyní uveden ve zcela nové remasterované podobě. Rainer Werner Fassbinder (1945-1982) patřil k nejosobitějším filmovým tvůrcům sedmdesátých let. Patřil k nastupující německé generaci filmařů jako byl např. Wim Wenders, Werner Herzog či Volker Schlöndorff. V jejich filmech se odráží ztráta iluzí z poválečného vývoje i pocit morálního úpadku společnosti a s tím spojená ztráta identity jednotlivce, který z této mašinérie utíká. Fassbinder si celý svůj krátký život nesl v sobě tragické osudy a předurčení všech svých smutných antihrdinů. Zemřel předčasně v roce 1982 po požití většího množství barbiturátů. Bylo mu přesně 37 let a deset dní.

    80%

    Velkolepý projekt slavného německého režiséra Rainera Wernera Fassbindera vznikal v koprodukci společnosti Bavaria s italskou televizí od léta 1979 do jara 1980. Během rekordních 154 natáčecích dnů vzniklo celkem 930 minut, rozdělených a sestříhaných posléze do 13 dílů a epilogu pro potřeby televize, i když sám Fassbinder jej chtěl původně uvádět vcelku! Režisér pro svůj scénář použil ojedinělý román Alfréda Döblina, který je sám o sobě mnohovrstevnou koláží o podobách našeho světa a postavení jednoho obyčejného člověka uprostřed sociální mašinérie. Vše se odehrává v reáliích Alexandrova náměstí a jeho okolí v ponurém přelomu dvacátých a třicátých let. Hrdina Franz Biberkopf se roku 1927 ocitá před branami tegelské věznice, kde si odseděl čtyři roky, protože zabil svou přítelkyni Idu. Nyní chce začít řádný život, ale je špatná doba a nouze o práci. Prostý a důvěřivý Franz hledá něhu i lásku, je však stále znovu zrazován, mrzačen a téměř zabit. To je živná půda pro projevy temné stránky jeho bytosti, jako jsou sklony ke vzteku a násilnostem, alkohol a touha po otupení smyslů. Alfred Döblin (1878-1957) vydal svůj román roku 1927. Okamžitě se dočkal za své dílo světového uznání. Posléze z něj vytvořil i rozhlasovou hru a podílel se na scénáři k filmu o osudech Franze a jeho přátel, jež popisuje především druhá část knihy. Scénář natočil v roce 1931 Phel Jutzi. Fassbinder následně využil pro své zpracování celou látku románu od propuštění Franze z vězení až k jeho smutnému odosobněnému konci. Velkou oporou v práci byl Fassbinderovi kameraman Xaver Schwarzenberger. Jako vždy se režisér opíral i o své pečlivě vybrané herce, kteří museli být s režisérem na stejné tvůrčí vlně. Byl to především Günter Lamprecht v roli Franze, ale i osvědčená herečka Hanna Schygulla, Barbara Sukowa či Gottfried John. Tento unikátní nestárnoucí kulturní počin, který dosud nebyl na naší obrazovce vysílán, bude nyní uveden ve zcela nové remasterované podobě. Rainer Werner Fassbinder (1945-1982) patřil k nejosobitějším filmovým tvůrcům sedmdesátých let. Patřil k nastupující německé generaci filmařů jako byl např. Wim Wenders, Werner Herzog či Volker Schlöndorff. V jejich filmech se odráží ztráta iluzí z poválečného vývoje i pocit morálního úpadku společnosti a s tím spojená ztráta identity jednotlivce, který z této mašinérie utíká. Fassbinder si celý svůj krátký život nesl v sobě tragické osudy a předurčení všech svých smutných antihrdinů. Zemřel předčasně v roce 1982 po požití většího množství barbiturátů. Bylo mu přesně 37 let a deset dní.

    1
  • 2
  • Cesta matky Küsterové do nebe
    Cesta matky Küsterové do nebe (1975)
    FilmRole: Reporter
    74%
    3
  • Satansbraten
    Satansbraten (1976)
    FilmRole: Urs
    71%
    4
  • Il faut tuer Birgit Haas
    Il faut tuer Birgit Haas (1981)
    FilmRole: Le père dominicain
    69%
    5
  • Fahnder, Der
    Fahnder, Der (1984)
    Seriál
    69%
    6
  • Querelle
    Querelle (1982)
    FilmRole: Worker (as Vitus Zepplichal)
    • MUBI
    68%
    7
  • Skupinový portrét s dámou
    Skupinový portrét s dámou (1977)
    FilmRole: Heinrich Gruyten
    65%
    8
  • Třetí generace
    Třetí generace (1979)
    FilmRole: Bernhard von Stein

    Tretia generácia prináša trpký pohľad na spoločenskú situáciu v Západnom Nemecku v sedemdesiatych rokoch, poznačenú násilnými akciami radikálnych skupín. Zobrazuje členov teroristickej bunky v západnom Berlíne, ktorá pod revolučnými heslami a proklamovanou nenávisťou voči kapitalizmu skrýva vlastné meštiacke myslenie a zázemie. Skupina plánuje únos šéfa medzinárodnej korporácie, ktorú obviňujú za všetky krivdy a nespravodlivosti sveta. Celá záležitosť sa im však kvôli neschopnosti a zradcovi vo vlastných radoch vymkne z rúk. Rainer Werner Fassbinder s príznačným čiernym humorom odhaľuje pokrytectvo tak na strane teroristov, ako aj na strane bohatých obchodných spoločností a naznačuje, že napriek zdanlivému nepriateľstvu medzi nimi jestvuje tichá spolupráca, napomáhajúca udržať spoločenské status quo.

    Žánry:KomedieKrimiSatira
    65%

    Tretia generácia prináša trpký pohľad na spoločenskú situáciu v Západnom Nemecku v sedemdesiatych rokoch, poznačenú násilnými akciami radikálnych skupín. Zobrazuje členov teroristickej bunky v západnom Berlíne, ktorá pod revolučnými heslami a proklamovanou nenávisťou voči kapitalizmu skrýva vlastné meštiacke myslenie a zázemie. Skupina plánuje únos šéfa medzinárodnej korporácie, ktorú obviňujú za všetky krivdy a nespravodlivosti sveta. Celá záležitosť sa im však kvôli neschopnosti a zradcovi vo vlastných radoch vymkne z rúk. Rainer Werner Fassbinder s príznačným čiernym humorom odhaľuje pokrytectvo tak na strane teroristov, ako aj na strane bohatých obchodných spoločností a naznačuje, že napriek zdanlivému nepriateľstvu medzi nimi jestvuje tichá spolupráca, napomáhajúca udržať spoločenské status quo.

    Žánry:KomedieKrimiSatira
    9
  • Tannöd
    Tannöd (2009)
    FilmRole: Mr. Danner
    54%
    10
  • Mein Bruder heißt Robert und ist ein Idiot
    Mein Bruder heißt Robert und ist ein Idiot (2019)
    FilmRole: Erich
    Pro dospívající dvojčata Roberta a Elenu se víkend zdá být nekonečný, a přesto strašně rychle uteče. Čas téměř stojí, když diskutují o filozofii, leží v blaženém kukuřičném poli u odlehlé benzínky. Jsou ve svém vlastním malém světě, ve světě dvojčatích her a dvojčatí lásky. V uzavřeném světě, kde se emoce stupňují, kde tlak narůstá do zuřivosti… Zmatek dospívání.
    Žánry:Drama
    47%
    Pro dospívající dvojčata Roberta a Elenu se víkend zdá být nekonečný, a přesto strašně rychle uteče. Čas téměř stojí, když diskutují o filozofii, leží v blaženém kukuřičném poli u odlehlé benzínky. Jsou ve svém vlastním malém světě, ve světě dvojčatích her a dvojčatí lásky. V uzavřeném světě, kde se emoce stupňují, kde tlak narůstá do zuřivosti… Zmatek dospívání.
    Žánry:Drama
    11
  • Derrick
    Derrick (1974)
    Seriál
    45%
    12
  • Stockinger
    Stockinger (1996)
    Seriál
    37%
    13
  • Případ pro dva
    Případ pro dva (1981)
    Seriál
    Takmer bez výnimky európske kriminálne seriály vychádzajú z tradičnej schémy, ich hlavnými hrdinami sú policajní vyšetrovatelia, ktorí pátrajú po zločincoch. Tvorcovia obľúbeného nemeckého kriminálneho seriálu televízie ZDF si však zvolili odlišný model. V centre pozornosti totiž nestoja štátni zamestnanci, ale nezvyčajná dvojica súkromného detektíva a právnika. A možno aj preto si seriál získal vysokú sledovanosť, najmä v nemecky hovoriacich krajinách. Aj keď detektív Josef Matula (CLAUS THEO GÄRTNER) a právnik dr. Johannes Voss (MATHIAS HERRMANN) sú veľmi rozdielne osobnosti, ich spolupráca je mimoriadne plodná, podnetná a pokojná. Vzájomne sa dopĺňajú a poháňajú vpred v záujme svojich klientov. Za každú cenu, často aj ohrozenia vlastnej bezpečnosti, sa chcú dopátrať pravdy. To ich v mnohých prípadoch stavia na opačnú stranu, ako je polícia, pretože ich klientmi sú vždy podozriví a obvinení.
    Žánry:KrimiThriller
    35%
    Takmer bez výnimky európske kriminálne seriály vychádzajú z tradičnej schémy, ich hlavnými hrdinami sú policajní vyšetrovatelia, ktorí pátrajú po zločincoch. Tvorcovia obľúbeného nemeckého kriminálneho seriálu televízie ZDF si však zvolili odlišný model. V centre pozornosti totiž nestoja štátni zamestnanci, ale nezvyčajná dvojica súkromného detektíva a právnika. A možno aj preto si seriál získal vysokú sledovanosť, najmä v nemecky hovoriacich krajinách. Aj keď detektív Josef Matula (CLAUS THEO GÄRTNER) a právnik dr. Johannes Voss (MATHIAS HERRMANN) sú veľmi rozdielne osobnosti, ich spolupráca je mimoriadne plodná, podnetná a pokojná. Vzájomne sa dopĺňajú a poháňajú vpred v záujme svojich klientov. Za každú cenu, často aj ohrozenia vlastnej bezpečnosti, sa chcú dopátrať pravdy. To ich v mnohých prípadoch stavia na opačnú stranu, ako je polícia, pretože ich klientmi sú vždy podozriví a obvinení.
    Žánry:KrimiThriller
    14
  • Poldové z Rosenheimu
    Poldové z Rosenheimu (2002)
    Seriál

    Hlavními postavami seriálu jsou dva policejní inspektoři. Korbinian Hofer je místní starousedlík s hlubokými kořeny ve zdejším kraji. Poněkud zamlklý a neustále hloubající Hofer se sklony k nadváze žije se svou sestrou Marií na rodinném statku. Nejlépe mu dělá čerstvý vzduch a nezřídka řeší případy jízdou na traktoru s mobilním telefonem v ruce, jakožto jeho jediným ústupkem moderní době. Ulrich Satori je zcela opačný případ. Do Rosenheimu byl za trest sesazen z moderního Mnichova. Satori je hrdým příslušníkem přetechnizované společnosti a ani na venkově se nehodlá obejít bez internetového připojení a diktafonu, na nějž si svědomitě nahrává každé svědectví. Právě to a očividný úspěch mladého a pohledného policisty u žen jsou dvě věci, které tradicionalistického Hofera na svém novém kolegovi iritují nejvíce. Dokonce Marie, Korbinianova vlastní sestra, nevynechá jedinou příležitost, kdy může flirtovat s Ulrichem. A jelikož mladý inspektor obývá přestavěnou stodolu přiléhající hned ke statku Hoferů, je příležitostí k třenicím mezi oběma rosenheimskými policisty více než dost. Přes veškeré rozdíly a neshody jsou oba vynikající detektivové a jako tým jsou jednoduše neporazitelní. A to i za cenu toho, že občas neváhají sáhnout po poněkud neobvyklých metodách.

    Žánry:KomedieKrimi
    33%

    Hlavními postavami seriálu jsou dva policejní inspektoři. Korbinian Hofer je místní starousedlík s hlubokými kořeny ve zdejším kraji. Poněkud zamlklý a neustále hloubající Hofer se sklony k nadváze žije se svou sestrou Marií na rodinném statku. Nejlépe mu dělá čerstvý vzduch a nezřídka řeší případy jízdou na traktoru s mobilním telefonem v ruce, jakožto jeho jediným ústupkem moderní době. Ulrich Satori je zcela opačný případ. Do Rosenheimu byl za trest sesazen z moderního Mnichova. Satori je hrdým příslušníkem přetechnizované společnosti a ani na venkově se nehodlá obejít bez internetového připojení a diktafonu, na nějž si svědomitě nahrává každé svědectví. Právě to a očividný úspěch mladého a pohledného policisty u žen jsou dvě věci, které tradicionalistického Hofera na svém novém kolegovi iritují nejvíce. Dokonce Marie, Korbinianova vlastní sestra, nevynechá jedinou příležitost, kdy může flirtovat s Ulrichem. A jelikož mladý inspektor obývá přestavěnou stodolu přiléhající hned ke statku Hoferů, je příležitostí k třenicím mezi oběma rosenheimskými policisty více než dost. Přes veškeré rozdíly a neshody jsou oba vynikající detektivové a jako tým jsou jednoduše neporazitelní. A to i za cenu toho, že občas neváhají sáhnout po poněkud neobvyklých metodách.

    Žánry:KomedieKrimi
    15
  • Vraždy v Kitzbühelu
    Vraždy v Kitzbühelu (2001)
    Seriál
    • Oneplay
    • Prima Plus
    25%
    16

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.