Jürgen Schmidt (30. dubna 1938, Bochum, Německo – 15. listopadu 2004, Mnichov, Německo) byl německý herec, který se proslavil především svými rolemi v televizních seriálech a filmech.
Divadelní začátky a první úspěchy
Jürgen Schmidt zahájil svou hereckou kariéru v divadle, kde slavil první významné úspěchy. Na divadelních prknech v Hannoveru exceloval jako Mefisto v Goethově Faustovi. Později také působil ve Státním divadle v Kasselu, kde zazářil v hlavních rolích, například jako hrabě Almaviva ve hře Petera Turriniho Der tollste Tag, což je divadelní adaptace Figarovy svatby.
Televizní kariéra
V televizním světě se Jürgen Schmidt prosadil především v kriminálních seriálech. Jednou z jeho nejvýznamnějších rolí byla postava kriminálního komisaře Martina Lohbecka v seriálu Einsatz für Lohbeck (1994-1995). V tomto seriálu ztvárnil nekonvenčního hlavního komisaře, který se svým týmem bojoval proti zločinu v přístavním městě Duisburg. Jeho postava byla charakteristická svým osobitým přístupem k vyšetřování a kombinací profesionality s lidským přístupem.
Významné role v seriálech
Širokému publiku se Jürgen Schmidt zapsal do paměti také jako komisař Holm Diekmann v populárním kriminálním seriálu Polizeiruf 110, kde působil v letech 2000-2002. Během své kariéry se objevil v mnoha dalších známých německých seriálech, včetně Der Alte, Tatort, Derrick, Ein Fall für zwei a Wolffs Revier. V seriálu Waldhaus (1987-1988) ztvárnil postavu Rolfa Olschewského, což byla jedna z jeho významnějších rolí. Mezi jeho první televizní projekty patřil seriál Fernfahrer z roku 1963, který je považován za jeden z jeho nejznámějších raných počinů.
Osobní život
V soukromém životě byl Jürgen Schmidt ženatý s herečkou Loni von Friedl. Z dřívějšího vztahu s herečkou Rosemarií Schubertovou měl dceru Katharinu Schubertovou, která se také vydala na hereckou dráhu. Jürgen Schmidt zemřel 15. listopadu 2004 v Mnichově ve věku 66 let na leukémii.
Filmografie a odkaz
Během své dlouhé kariéry se Jürgen Schmidt objevil v desítkách televizních produkcí. Kromě již zmíněných seriálů účinkoval také v projektech jako T.E.A.M. Berlin, Der Bulle von Tölz, Großstadtrevier a Die Schwarzwaldklinik. Jeho herecký styl se vyznačoval přirozeností a schopností věrohodně ztvárnit různorodé charaktery, od komisařů přes lékaře až po běžné občany. V německé televizní tvorbě zanechal výraznou stopu především jako představitel autorit a postav s morálním kreditem.